oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 17:48:28 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Jos näin olisi käynyt sivistysvaltiossa, kuinka valittaa asiasta?  (Luettu 44024 kertaa)
Jugi
Jr. Member
**
Viestejä: 19


« Vastaus #15 : 21 Lokakuu 2008, 20:44:59 »

Case on menossa raastupaan kuukauden päästä ja tämän kuun loppuun on  aikaa laatia vastine. Jos jollain pykäliin enemmän perehtyneellä on haluja hieman auttaa vastineen laatimisessa, niin apu otetaan ilolla vastaan. Eräänlainen vastine on lähtenyt esitutkintaa varten, mutta oikeudessa pitäisi varmaan tietää jotain pykälistäkin  Virnistää

Btw, monessakohan Euroopan maassa Kellerman-tyyppiset vilkut riittävät myös takavilkuiksi?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #16 : 21 Lokakuu 2008, 21:08:26 »

Ööh, tuota, mistä päätöksestä tarkalleen ottaen käydään oikeutta? Poliisin päätöksestä viedä kilvet, vai katsurin päätöksestä hylätä karsastus?
tallennettu

Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #17 : 22 Lokakuu 2008, 14:53:10 »

Jaaha. No tässä sulle lainoppia... Virnistää

1. Ajoneuvolainsäädännön yleisenä periaatteena on, että ajoneuvon tulee muutettunakin täyttää käyttöönottoajankohtansa tekniset vaatimukset. Tätä periaatetta ei suoraan taida lukea missään laissa, mutta se on yleisesti tiedossa. Koska laite on vm. 1988, siihen sovelletaan vuonna 1988 voimassa olleita säännöksiä tai uudempia säännöksiä, jos ne ovat lievempiä.

2. Takasuuntavilkkuja koskevat asennusvaatimukset ovat seuraavat: keskinäinen etäisyys min. 24 cm, etäisyys maasta 35-120 cm, etäisyys takavalosta min. 10 cm, etäisyys pyörän takimmaisesta kohdasta max. 30 cm, näkyvyyskulmat 80 astetta sivuille päin ja 20 astetta keskelle päin (LiikMP ajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta 8.2.1983/150 77 §). Liittämistäsi kuvista voi todeta, että etäisyys pyörän takimmaisesta kohdasta ylitti 30 cm ja että näkyvyysvaatimus keskelle päin tuskin täyttyy. (Offtopic: Kellermanit eivät direktiivin mukaan ole sallittuja takavilkkuina yhtään missään EU-maassa, koska maksimietäisyysvaatimus pyörän takimmaisesta kohdasta ei täyty. Sen sijaan kansallisesti niitä on saatettu hyväksyä, käsittääkseni näin on tehty mm. Saksassa. Tiedossa on, että tämä on typerä säännös, ja yritämme saada asian muuttumaan.)

3. Rekisterikilpi sai vuonna 1988 olla sivulla, kuten nytkin. Sitä ei kuitenkaan silloinkaan saanut taittaa (LiikMP ajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta 8.2.1983/150 7 §). Kuten itsekin kerrot ja kuvasta näkyy, kilpi oli taivutettu kaarelle.

4. Pakoputket sai ja saa edelleenkin muuttaa, mutta muutetuista putkista ei vuonna 1988 saanut tulla ohiajomittauksessa enempää meteliä kuin 86 dB(A) (LiikMP ajoneuvoasetuksen täytäntöönpanosta 8.2.1983/150 72 ja 90 §). Jos pakoputkistosi oli asianmukaisesti muutoskatsastettu ja melut tuolloin mitattu, poliisi on menetellyt virheellisesti. Luultavasti sitä kuitenkaan ei oltu muutoskatsastettu, vaan muutoskatsastuksessa merkittiin vain "kustomointisi" tulokset, akseliväli, rengaskoko jne.

5. Poliisilla on lähtökohtaisesti oikeus estää puutteellisen ajoneuvon käyttö liikenteessä viemällä siitä kilvet. Ajoneuvolain 84 §:ssä kuitenkin mainitaan, että "Jos ajoneuvossa oleva puutteellisuus ei aiheuta välitöntä vaaraa liikenneturvallisuudelle tai merkittävää haittaa ympäristölle, poliisimies, tullimies tai rajavartiomies voi ajoneuvon käyttöä estämättä määrätä ajan, jonka kuluessa puutteellisuus on korjattava." Tämä säännös edellyttää poliisia käyttämään ns. harkintavaltaa, jonka käyttöä puolestaan ohjaavat ns. yleiset hallinto-oikeudelliset periaatteet (joita poliisi ei yleensä osaa ja vetäisee herneen nenäänsä, jos niistä edes mainitsee). Sen enempää niistä luennoimatta totean, että yksikään yllä mainituista puutteista ei todellisuudessa aiheuta välitöntä vaaraa liikenneturvallisuudelle (vilkut eivät ole tällainen puute, kilpi puolestaan ei vaikuta turvallisuuteen mitenkään) tai merkittävää haittaa ympäristölle (kuten kuvasta näkyy, putkissa oli äänenvaimennus, joskin luultavasti riittämätön, mutta sen verran se vaimentaa, että ikkunat eivät hajoa...). Näin ollen mielestäni kilpien vienti oli ketjun ensimmäisessä viestissä annettujen tietojen perusteella poliisilta liioittelua, juridisin termein harkintavallan väärinkäyttöä.

6. Johtopäätöksiä. Sakkoa et tule saamaan nurin, koska kaikki poliisin mainitsemat puutteet näyttäisivät olevan tosia (lisäksi kuvista voi nähdä lisääkin puutteita, joista poliisi ei muistanut sakottaa...). Sen sijaan on mahdollista, että tuomioistuin pitää kilven vientiä harkintavallan väärinkäyttönä, koska ilmeistä vaaraa liikenteelle tai järkyttävää meteliä laitteesta ei aiheutunut. Tämä on kuitenkin ennen kaikkea todistelukysymys. Poliisin sana vastaa todistelukysymyksissä öpaut sataa maailman ykkösasiantuntijaa, joten toivotan onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä.

Tästäkin huolimatta, hyvää illanjatkoa! Virnistää
tallennettu

Hra.Pannu
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #18 : 22 Lokakuu 2008, 19:48:57 »

Eikös toi kilpien taivutuskielto koske autojakin ? Esimerkiksi uuden MB E-sarjan etukilpi on taivutettu selvästi v-muotoon.
nm: uskallanko ostaa uutta e-sarjaa ollenkaan ?   
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #19 : 22 Lokakuu 2008, 21:34:49 »

Koskee se. Mutta isot valmistajat ovat taitavia kiertämään noita direktiivejä. Ferraarit ja Maseratitkin menee esimerkiksi melutesteistä läpi, kun vähän tulkitaan... Virnistää
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #20 : 23 Lokakuu 2008, 08:58:26 »

....ennen kaikkea todistelukysymys. Poliisin sana vastaa todistelukysymyksissä öpaut sataa maailman ykkösasiantuntijaa, joten toivotan onnea ja menestystä valitsemallasi tiellä.

Ja vaikka casessa tulisi ns. lunta tupaan niin Jugi hieno homma, että olet jaksanut viedä sitä eteenpäin. Harkintavallan väärinkäyttö ja aiheeton kilpien vienti on vakava asia. Jos poliisi joutuu sen seurauksena tekemään ylimääräisiä paperitöitä ja istuskelemaan oikeussaleissa niin, jos ei muuta, sen pitäisi ainakin nostaa kynnystä seuraavan tapauksen kohdalla.

Meille on täällä tärkeää myös kuulla näistä tapauksista, voimme niitä sitten tuoda esiin esim. Kansallisessa Mp-työryhmässä tai jossain muussa sopivassa foorumissa. Tämä neuvottelun ja keskustelun tie on molemmille osapuolille myös varmasti parempi kuin oikeussalien riidat. Toistaiseksi joudumme käyttämään kumpaakin kanavaa.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Jugi
Jr. Member
**
Viestejä: 19


« Vastaus #21 : 19 Marraskuu 2008, 20:42:01 »

Case closed oikeuskäsittelyn osalta. Kuten palstan oikeusoppineet epäilivät, niin tuomiota en saanut kumottua enkä sitä varsinaisesti yrittänytkään kuin ainoastaan yhden syytekohdan osalta (äänenvaimennuksen puuttuminen). Tuomiota kuitenkin alennettiin muutamalla päiväsakolla, eli oikeuskin katsoi ettei moottoripyörän puutteet ehkä olleet ihan niin vakavat kuin mitä poliisit sakottaessaan antoivat ymmärtää. Voinee siis sanoa, että melkein voitin oikeuskäsittelyn  Virnistää

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #22 : 19 Marraskuu 2008, 21:56:21 »

Käsikirjoituksen mukaan siis. Virnistää

Muuten, näyttäisi olevan jonkinlainen trendi kirjoitella kohtuullisen kovia päiväsakkomääriä muutamasta puutteesta prätkässä. Kärjistäen: jos prätkän metelistä saa saman verran päiväsakkoa kuin nyrkillä läpsäyttämisestä, jossain on jotain vikaa. Vaikka tuomioistuimet harvemmin ymmärtävät prätkien teknisistä vaatimuksista yhtään mitään, niin rangaistuksen mittaaminen siellä osataan ilmeisesti poliisia paremmin. Mahtaako johtua joidenkin poliisien asenteesta custom-pyöriä kohtaan...?? Pyörittää silmiään
tallennettu

av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #23 : 20 Marraskuu 2008, 18:51:11 »

hienoa että veit homman "loppuun asti". useimmat kun nuolevat haavansa ja mikään ei koskaan muutu, nyt on sentään (pieni) mahdollisuus että tämän perusteella joku voisi jotain oppia Hymyilee
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto