oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
26 Marraskuu 2024, 06:25:02 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Omavalmisteisten T-palojen laillisuus  (Luettu 29479 kertaa)
Rezi
Jr. Member
**
Viestejä: 49



« : 09 Kesäkuu 2008, 14:20:10 »

Saako keulan T-paloja tehdä itse hitsaamalla? Vähän samaan tyyliin kuin kuvassa. Nappasin kuvan tämän kevään Oulun American Car Showssa enkä kylläkään tiedä, onko tässä T-palat omavalmisteet vai jonkun pajan tuotteet. 
-Rezi-


tallennettu
Rezi
Jr. Member
**
Viestejä: 49



« Vastaus #1 : 09 Kesäkuu 2008, 18:37:50 »

Tarkennuksena vielä, että kyseessä 1992 mallin prätkä "normaalihaarukalla".
-Rezi-
tallennettu
Rezi
Jr. Member
**
Viestejä: 49



« Vastaus #2 : 27 Kesäkuu 2008, 19:54:47 »

Kovin ohuelti tippuu asiantuntijakommentteja tähän meikäläisen kyselyyn... Ehkä T-palat sitten saa tehdä rautaputkesta ite hitsaamalla, jos ei sitä ole erikseen kielletty.
Kommentoikoon, joka asiasta enemmän tietää...
-Rezi-
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 28 Kesäkuu 2008, 05:41:41 »

Käsittääkseni mikään laki ei suoranaisesti KIELLÄ t-kappaleiden itse valmistamista.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 28 Kesäkuu 2008, 10:53:51 »

Ei kiellä ei, mutta ei toisaalta sano sitäkään, millä edellytyksillä omavalmisteiset palikat voisi hyväksyä. Siksi asia on täysin katsastusmiehen asiantuntemuksen varassa.

MMAF:lla on tekeillä pieni tutkimus liittyen T-kappaleiden rakennevaatimuksiin. Tavoitteena on kirjoittaa T-kappaleista suunnittelumalli, jota seuraamalla paloista tulee hyvät ja karsastajan ei tarvitse arpoa niiden hyväksymisessä. Asiasta lisää sitten kun tutkimus on valmis.
tallennettu

av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #5 : 28 Kesäkuu 2008, 13:14:21 »

taitaa sama "ongelma" koskea omavalmistekeulaa ym. siitä oli muistaakseni talvella juttua että saako kokonaisen keulan tehdä itse ja tulos taisi olla sama ettei ole selvyyttä asiaan. tai tehdä voi mitä vaan mutta katsastus on eri juttu.

tuleeko t-kappaleiden lisäksi selvitystä muista "epäselvistä" komponenteista? esim. springerit tms...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
MECH
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #6 : 28 Huhtikuu 2010, 19:07:43 »

Aihetta sivuten:
Olen inssityönäni vääntäny jo jonkin aikaa asiaa ja ihan fyysistäkin komponenttia portaattomasti säädettävistä ohjauskolmioista.

Finlexin asiat on hyvin sisäistetty asian saralta, mutta hyväksyntävaatimukset (tai siis niiden alkamispäivät) ovat vielä vähän epäselvät, lähinnä sen takia että en ole löytänyt mitään vaatimuksia.

Onko niin, että ohjauskolmiot eivät kuulu vielä tänäkään päivänä osiin jotka vaatisivat tyyppihyväksynnän? Ainakin kaikki vastaavien osien valmistajat ovat autuaan hiljaa mistään hyväksyntien täyttämisestä euroopassa.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 28 Huhtikuu 2010, 21:24:41 »

Onko niin, että ohjauskolmiot eivät kuulu vielä tänäkään päivänä osiin jotka vaatisivat tyyppihyväksynnän?

Niin on. Sama koskee runkoa, etuhaarukkaa, takahaarukkaa, lokasuojia ym. Myöskään Suomen laissa ei ole erityisiä sääntöjä T-kappaleista. On katsurista kiinni, mitä keksii vaatia... mutta jos olet inssityön aiheesta vääntänyt, niin tuskimpa katsuri keksii vaatia mitään sellaista, mitä et kykenisi osoittamaan. Niin että tsemppiä vaan inssityöhön!
tallennettu

MECH
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #8 : 28 Huhtikuu 2010, 21:57:01 »

Danke Hymyilee

Onko muuten tuosta t-kappaleiden suunnittelumallista tullut mitään? Ajattelin nimittäin yksinkertaistaa/täydentää päättötyöni ainekset kesän aikana ja laittaa jakoon nettiin.
tallennettu
Antti M.
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #9 : 03 Joulukuu 2013, 19:00:16 »

Onko tähän asiaan tullut mitään lisäselvyyttä?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 03 Joulukuu 2013, 22:08:11 »

Eipä siihen mitään uutta oo tullu. Kukaan ei oo jaksanu viedä lujuuslaskelmia suunnittelumalliksi asti. Mutta ei asiaa edelleenkään ole kielletty. Periaatteessa yksinkertainen tapa osoittaa riittävä lujuus - jos joku sellaista nyt älyäisi kysyä - olisi verrata johonkin tehdasvalmisteeseen. Tarpeeksi malmia -periaatteella rohkeasti tulta päin.
tallennettu

Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto