oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 19:28:51 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: omavalmisteiden kohtalo...  (Luettu 23981 kertaa)
leesseri
Vieras
« : 11 Tammikuu 2007, 20:54:38 »

myönnän heti aluksi,että en edes nykyisestä lainsäädännöstä ole jäljillä,mutta miten tulee käymään tulevaisuudessa...
saastenormit,direktiivit,e-hyväksynnät,kaiken maailman todistukset...
miten tämmöinen ei kultalusikka suussa syntynyt niistä selviää.
otan esimerkiksi nyt rakenteilla olevan trikeni,jossa taunuksesta tuttu 2.3l moottori,automaattilaatikko ja perä jostain baijerin mitättömästä wiritelmästä.(älkää huolestuko,tällä ajetaan vain tuvan ja tunkion väliä)...kaikki muu on "itse tekemää",jarruja myöden...
miten pieni(kuvainnollisesti)ihminen pystyy hankkimaan e-hyväksynnän
jollekkin osalle?.ei mitenkään,noh voihan esim. tuollaiset osat(jarrut) ostaa putiikista,mutta pitääkö rungosta olla lujuustodistukset ja tekiän
nimikirjoitus AKE:lla...ja lujuustodistuksen saapi VTT:ltä...pilkka hintaan varmaan...niin,voihan rungon hommata (kaiketi?) sieltä putiikista,kaiken maailman hyväksymis todistuksilla...tästä taas päästään siihen,että onko "härveli" omavalmiste,kun kauppiaalta osat haetaan ja muutama hassu komponentti tehdään itse...kuullostaa puritaaniselta...nyt siellä minua soimataan taunuksen moottorista,ym osien käytöstä,mutta realiteettit on syytä pitää mielessä...joskus tein kuulamoottorin,mutta sen tuoma katu-uskottavuus biker miittingissä haihtuu 5min hehkutukseen...ja äänikin oli jotenkin poikkeava...
ELI tiivistetysti:kone,vaihteisto ja jarruosat ovat erivalmistajien,loput
itse tehtyjä...miten äijän kavisi konttorilla ja mihin hintaan...


ps.on pyöriä joilla ajetaan kehäIII sisäpuolella ja pyöriä joilla sen ulkopuolella...
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 12 Tammikuu 2007, 04:26:30 »

Kyllä niitä omavalmisteita on tehty ja saatu kilpiin ilman kultalusikoita. Sensijaan homma on edellyttänyt pelotonta ja ennakkoluulotonta luonnetta sekä vaatinut pitkää pinnaa, paljon aikaa ja erityisen itseppäistä luonnetta.

Koska kaikki eivät ole tällaisia luupäitä käynnisti MMAF vuoden 2005 lopussa "Silver Bullet" omavalmistepilotin jonka avulla on tarkoitus tehdä hommasta helpommin lähestyttävää paitsi dokumentoimalla vaatimuksia harrastajien ymmärtämään muotoon niin myös muuttamalla oleellisia säädöksiä ja lakeja. Työ on vielä kovasti kesken.

Tähän asti julkaistut Silver Bullet artikkelit:
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
leesseri
Vieras
« Vastaus #2 : 12 Tammikuu 2007, 15:59:51 »

olen seurannut mielenkiinnolla tuota "silver bullet" projektia ja (nyt puhun rumia) se on helvetin hyvä juttu...muistan 90luvun alkua,kun erinäisten automobiilien kanssa taistelin AKE:a vastaan...useasti minut suunnilleen naurettiin konttorilta ulos,kun "ideoitani" kävin esittelemässä...se raha määrä joka meni kaikenlaisiin lupahakemuksiin olisi elättänyt puoli karjalaa...ja sanon suoraan,että vitutti yksinään taistella "tuulimyllyjä vastaan"...noh,totuuden nimissä,homma on muuttunut kovasti niistä ajoista...nykyään siellä on sellaisia ihmisiä töissä,joiden kanssa voi keskustella ja kysyä neuvoja...viimeisimmän
"turbohärvelin" rakensin 02 ja palvelu oli todella asiallista,vaikka moottori oli mallisarjaan kuulumaton ja toisen valmistajan tekele...
mutta asiaan...tuo sana "päästömääräykset" on mörkö,joka kaivelee vasenta aivolohkoa...onhan se hieno juttu,nuo "päästöt",etenkin kun
nyt on tammikuun eka pakkaspäivä täällä periferiassa,mutta mitenhän
käy tulevaisuudessa omavalmisteiden rekisteröinti...
tulevaisuudesta puhuttaissa,esim.2vuoden päästä,joka on minulle normaali rakentelu aika...(tällä palkalla on hyvä,että edes kirjolohta saa leivän päälle,saati risukeulaa vanhan hetekan putkista kasattuun runkoon)...taas pieni(kuvainnollisesti) ihminen ei pysty hankkimaan mistään "paperia" oman tekeleen päästöarvoista eri kierrosalueilla eri
rasituksella...otan esimerkiksi omavalmisteisen auton...ei taida edes ylemmällä keskiluokan edustajalla olla mahdollista tehdä moista...
mutta älkäämme painuko synkkyyteen,vaan taistelkaamme hyvän asian puolesta,eli omavalmisteen,joka on henkiin heräävä jonain päivänä...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 12 Tammikuu 2007, 21:24:38 »

No lyhyesti ilmaistuna MMAF:n tavoitteena on saada aikaiseksi yksittäiskappaleina hyväksyttäviä (omavalmisteisia) moottoripyöriä koskeva oma lainsäädäntö, jossa hyväksymisen edellyttämät tekniset vaatimukset määritellään. Hommassa lähtökohtana pidämme nykyisten direktiivien vaatimustasoa, jonka testausmenettelyjä pyritään kehittämään, sanoisinko, harrastajaystävällisemmiksi. Osan tarvittavista testeistä pyrimme ottamaan omalle vastuullemme (mm. ohjausgeometrian toiminta ja jarrut).

Tavoitteena on siis saavuttaa mahdollisimman pitkälle sama vaatimustaso kuin sarjavalmisteillakin on. On kuitenkin muutamia vaatimuksia, joiden toteennäyttäminen on harrastajalle pirullisen hankalaa. Näitä ovat jarrut, pakokaasupäästöt, sähkömagneettinen yhteensopivuus (EMC) ja melu. Jarrujen osalta olemme oman testaustoimintamme kanssa jo aika pitkällä, toivottavasti ensi kesänä saamme käyttöön laitteiston, jolla mittausten toistettavuus helpottuu. EMC:n osaltakin meillä on tutkimuksemme meneillään, niistä lisää tuonnempana.

Jotta homman kustannukset pysyisivät aisoissa, toivomme viranomaisilta vastaantuloa lähinnä pakokaasupäästöissä ja melussa. Tämä siitä syystä, että laitteessa voisi käyttää myös vanhaa moottoria. Vuoden alusta voimaan tulleita päästövaatimuksia täyttäviä moottoreita kun ei tahdo saada, ja jos saakin, ne maksavat hyvin paljon. Tätä ei pidä ymmärtää niin, että omavalmisteille ei olisi päästö- ja meluvaatimuksia ollenkaan, vaan vaatimustaso on asetettava siten, että koneen pitää olla kunnossa ja oikein säädetty, mutta samalla sen pitää voida toimia kuten tarkoitettu.

Omavalmisteita on ja tulee jatkossakin olemaan liikenteessä hyvin rajallinen määrä, joten yhteiskunnan näkökulmasta emme ole keksineet perusteltua syytä, jolla yllä toivottu vastaantuleminen päästö- ja meluvaatimuksissa voitaisiin kieltää. Mutta nähtäväksi jää... Silver Bullet-projektin päätepisteeksi on suunniteltu rekisterikilven kiinnittämistä siihen... Hymyilee

Omavalmisteiden, muutettujen pyörien ja muiden kummallisuuksien yhteydessä viranomaiset tykkäävät puhua paljon erillisrekisteristä, joka olisi käyttörajoitettu, mutta verovapaa. Se on iso vyyhti purettavaksi, kirjoittelen siitä oman artikkelin jossain vaiheessa tänne. Pyörittää silmiään
tallennettu

Arttu78
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #4 : 08 Lokakuu 2008, 17:17:37 »

Terve,

Muutama kysymys noista omavalmisteiden päästöistä, äänistä yms. Missä, kuka, miten ja mihin hintaan tällä hetkellä mittaa päästöt ja desibelit.

Ja jos on tehdasuusi moottori ja sertifikaatti valmistajalta (täyttää mm. 08 californian säännöt) niin onko siitä mitään iloa?

t.Ari

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 09 Lokakuu 2008, 10:11:27 »

Ääniä mittaa joku putka Suomessakin, mutta päästöjä ei yksikään. Pitää mennä vähintään Ruotsiin asti. Maksaa paljon rahaa.

Käytännössä homma on hoidettu nimenomaan sertifioidulla moottoripaketilla, joka käsittää kaiken ruiskusta/kaasarista pakoputken päähän. Sertifikaatin on oltava nimenomaan EY-vaatimukset täyttävä, ameriikanvaatimukset eivät kelpaa.

Teoriassa hyväksyntä pätee vain siinä laitteessa, jolle se on myönnetty, mutta AKE on viisaasti omaksunut linjan, jonka mukaan laitteen voidaan katsoa täyttävän vaatimukset myös omavalmisteessa. Toisin sanoen AKE tulkitsee nykyistä lakia niin hyvin kuin mahdollista, mutta laki itsessään on tältä osin typerä.
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #6 : 09 Lokakuu 2008, 11:11:16 »

laki itsessään on tältä osin typerä.

...ja ehdotus asioiden korjaamiseksi: Testaustyöryhmän loppuraportti valmis (9.7.2008). Kannattaa lukaista samantien myös APU-I tuon APU-II:n lisäksi.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Arttu78
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #7 : 14 Lokakuu 2008, 22:19:15 »



Käytännössä homma on hoidettu nimenomaan sertifioidulla moottoripaketilla, joka käsittää kaiken ruiskusta/kaasarista pakoputken päähän. Sertifikaatin on oltava nimenomaan EY-vaatimukset täyttävä, ameriikanvaatimukset eivät kelpaa.


S&S moottoreita saa ns. TUV versiona. Täyttää EU chapter 9 standardit 2002/51/EC päästöille ja 97/24/EC melulle. Eli tuollaisella moottorilla ja sertifikaatilla välttää nuo kalliit mittaukset?

tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto