oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 16:31:05 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Kalenteriin linkitetyt tapahtumat
  • Motoparlamentti: 22 Kesäkuu 2008 - 23 Kesäkuu 2008
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Motoparlamentti 23.6.2008  (Luettu 27171 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 17 Kesäkuu 2008, 08:20:13 »

Motoristien edunvalvonnan kannalta tärkeä tilaisuus Motoparlamentti on ovella. Se järjestetään heti juhannuksen jälkeen Botniaringillä SMOTO:n ja MMAF:n yhteisvoimin.

Motoparlamentti on tilaisuus, johon kutsutaan moottoripyöräilyyn ja sitä ohjaaviin säännöksiin vaikuttavia päättäjiä yhteisten asioiden äärelle. Tilaisuus ei siis ole julkisesti avoin kaikille halukkaille.

Motoparlamentin jälkeen osa SMOTOn ja MMAF:n edustajista jatkaa yhteydenpitoa päättäjiin eduskunnan moottoripyöräkerhon MP Arkadian kesäretken merkeissä. Edunvalvontaa ei siis unohdeta kesälläkään.
« Viimeksi muokattu: 17 Kesäkuu 2008, 09:28:45 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 19 Kesäkuu 2008, 12:44:27 »

Paikalla on viranomaisten koko kirjo. Keskustelun aiheina ovat varmasti vaijerikaiteet, pikipaikkaukset, katsastusasiat, testausprojekti, tienvarsikyykytykset ja tuhannen muuta asiaan. Onko kentältä palautetta mitä muuta meidän kannattaisi nostaa esiin?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 19 Kesäkuu 2008, 13:03:18 »

Katsastusasioista tulee mieleen erityisesti yksittäisten katsastusmiesten ohjeistaminen muuttuvista säännöksistä ja vuosimallikohtaisista määräyksistä.

Tässä on viime vuosina kauhulla seurannut sitä mielivaltaa mikä Suomen konttoreilla vallitsee, pykäliä tulkitaan ihan stetsonimenetelmillä, ja jos ei pystytä tunnustamaan omaa tietämättömyyttään vaaditaan jotain aivan päätöntä - vrt. Jugin tapaus.

Jos harrastaja ei itse ole perillä omaa pyörää koskevasta teknisestä vaatimustasosta, saattaa tietämättömyydestä koitua satojen eurojen lisäkustannukset kun pyörää muutetaan vastaamaan katsastusmiehen näkemystä lain vaatimuksista - usein täysin turhaan.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 19 Kesäkuu 2008, 13:41:10 »

AKE:n porukoiden kanssa voisi keskustella tästä rekisterioteuudistuksesta. Vasta jenkeistä tullut FXR:ni kävi juuri konttorilla ja meinasi livahtaa pari perkelettä suupielestä kun näin paperit. Niissä ei lue muuta kuin "vaihdetut osat XX%, alkuperäiset osat XX%" - eikä mitään muuta edes tule - AKE:n tietokannasta kuulemma löytyy kaikki tarvittava tieto esim. poliisin pysäyttäessä tien päällä.

Nythän on kuitenkin niin, että mikäli innokas virkamies minut pysäyttää kesken matkan niin kusessa ollaan. Pyörästä on vaihdettu mm. moottori ja vaihteisto eikä kummankaan tunnistenumeroa löydy otteesta. Rohkenen epäillä, näkyykö niitä datalta ja jaksaako poliisi edes niitä sieltä hakea.

Ja missä on ostajan oikeusturva? Jos tuollaista pyörää lähtee ostamaan eikä tietoa vaihdetuista osista ole tuon enempää niin heikoilla jäillä astellaan. Mistä tiedän että esim. moottorin vaihto on muutoskatsastettu?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 19 Kesäkuu 2008, 14:05:30 »

Tulee myös mieleen ongelma Palkon kanssa; Poliisi ei sinne saa kirjoitaa suoraan joten 'tien päällä on pienempi vaiva repäistä kilvet irti kuin kirjata ajoneuvotietojärjestelmään ongelma'. Hipsuissa suora lainaus poliisilta.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #5 : 19 Kesäkuu 2008, 14:29:56 »

liittyen vaatimuksiin jotka koskevat eri vuosimallien pyöriä. itse vierailin edelliseen projektiin liittyen useilla konttoreilla, ja yhdellä suostuivat jopa maksutta kopioimaan minulle oikean ajankohdan vaatimukset katsurin käsikirjasta. niiden sivujen kanssa on turvallisempi olo rakentaa ja mennä katsastamaan (vaikkei se tietenkään niin helppoa ollut...) ja jos olisivat ko. paperit tallella niin varmasti kulkisivat rotsin taskussa tienvarsitarkastuksien varalle.
muutokset sain sentään kirjattua otteeseen kun homma oli selvä.
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #6 : 19 Kesäkuu 2008, 15:03:33 »

Katsastajan käsikirja löytyy kokonaisuudessaan netistä - kahdessa osassa:

Osa 1

Osa 2
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #7 : 23 Kesäkuu 2008, 13:27:05 »

hienoa. nyt en ehdi tarkistaa mutta vielä jos löytyy eri aikakausien tekeleet niin loistavaa. monihan kuitenkin katsastaa jotkut jutut mieluummin vanhemmilla (=vapaammilla) säännöksillä...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #8 : 23 Kesäkuu 2008, 14:01:43 »

nyt en ehdi tarkistaa mutta vielä jos löytyy eri aikakausien tekeleet niin loistavaa.

Sen verta täytyy viitsiä, että tietää, että vastaus jatkokysymykseesi löytyi juuri ed. mainituista. Uusia vaatimuksia sieltä ei siis löydy. Käsikirjan (2001) jälkeen muuttui koko ajoneuvolainsäädännön rakenne ja 2002 alkaen on päivitykset säädöksiin löydettävissä rakenne- ja varusteasetuksen liitetaulukoista voimaantuloineen. Noiden vanhojen osalta käsikirja on paras olemassaoleva seloste. Tosin vuodesta 1984 alkaen löytyvät myös taulukkomuodossa. Kaikki viittaukseni löytyy Linkit- osiosta. Jos rakentelua aikoo harrastaa enemmänkin niin pykäliin on parempi sukeltaa jossain vaiheessa. Älä anna kalaa, vaan opeta kalastamaan, pätee tässäkin..
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #9 : 23 Kesäkuu 2008, 22:30:48 »

Jos nyt edes viitsit klikata nuo käsikirjat auki niin huomaat että niistä löytyy teknisen vaatimustason määräykset vuodesta 1957 tähän päivään. Eli sieltä voit poimia oman pyöräsi vuosimallin mukaiset vaatimukset ja edetä niiden mukaan.

Välillä joutuu näkemään vähän vaivaakin.
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #10 : 24 Kesäkuu 2008, 10:36:41 »

hyvä hyvä. älkää nyt laiskana pitäkö Hymyilee
kyllä noihin asetuksiin täytyy jokaisen rakentelua harrastavan perehtyä, ja itsekin on tullut pykäläviidakossa samoiltua aika lailla.
itse vaan en ole tietokoneen ylin ystävä (joka päivä tappelen töissä näitten hemmetin vehkeitten kanssa) joten itse arvostan paperille painettua versiota jota voi kantaa taskussa. tietysti pääasia on että tietoa löytyy ja osaavat sekä viitseliäät ihmiset sitä meille toimittavat.

kiitos siis kaikesta infosta tähänkin aiheeseen liittyen, ja tärkeintä on että porukan tietomäärä lisääntyy. edelleen täytyy itse tietää jos tahtoo oikeutta saada...

tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #11 : 24 Kesäkuu 2008, 13:30:12 »

edelleen täytyy itse tietää jos tahtoo oikeutta saada...
Kyllä se niin vaan on ja ei päde pelkästään mp-rakentelussa. Pätee niin liike-elämässä kuin muillakin elämänalueilla, jos jotain erikoisempaa alaa aikoo haltuun ottaa. Ei mielestäni ole edes veronmaksajan kannalta perusteltua, että siltä varalta joka paikkaa koulutettaisiin triviaalitiedolla, jota ehkä kerran kaksi vuodessa tarvitaan. Tai tehtäisiin jotain läpyskää, jos sivut pitää tulla kotiin asti kääntämään Virnistää. Katsastustoiminnan puitteita toki on syytä uudelleenarvioida jatkuvasti, mutta kohtuus kaikessa.

Taisi mennä off-topiciksi, mutta harvemmin niistä haittaa on ollut. Joku Jurvalta kuivana selvinnyt voisi palauttaa takaisin aiheeseen..

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #12 : 24 Kesäkuu 2008, 16:40:33 »

Kuivasta ja selviämisestä en niin tiiä, mutta kotona ollaan Jurvalta. Osallistujia oli eduskunnasta ja monista eri viranomaisista, oppia saatiin puolin ja toisin.

Erityisen suuren hatunnoston arvoisena pidän poliisin taitoja kurvailla Silver Bulletilla vesikelillä. En tiennytkään, mihin kaikkeen chopper taipuu ensikertalaisten käsissä... Virnistää

Kiitokset kaikille paikallaolijoille, ensi kesänä jatketaan harjoituksia!
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #13 : 29 Kesäkuu 2008, 20:24:24 »

Joku Jurvalta kuivana selvinnyt voisi palauttaa takaisin aiheeseen

Uutinen: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=507.0
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
jty
Jr. Member
**
Viestejä: 29


« Vastaus #14 : 03 Heinäkuu 2008, 12:09:54 »

Täytyy taas erikseen nostaa hattua teille yhdistyksen aktiivit, jotka jaksatte tehdä tätä tärkeätä ja vapaaehtoista työtä meidän kaikkien erinomaisen harrastuksen hyväksi. Tämä siis paitsi tuosta topicinmukaisesta asiasta mutta myös näistä pointtereista faktoihin, kuten tuo katsurin käsikirjasta.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto