oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 07:38:47 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Omituista ohjeistusta konttoreilta, mitä pitäisi tehdä?  (Luettu 26038 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 19 Kesäkuu 2008, 12:41:20 »

Viime vuosina MMAF:lle on kertynyt enemmän ja enemmän tietoa eri puolilla Suomea vallalla olevista katsastuskonttoreiden 'omituisuuksista'. Lähinnä kyse on ollut asiantuntemattomuudesta, laiskuudesta tai suoranaisesta välinpitämättömyydestä lakeja ja asetuksia kohtaan. Yhtälailla on myös tapauksia, jossa pykälistöä on tulkittu tarpeettoman tiukasti tai jopa tarkoitushakuisesti täysin väärin. Kaikissa tapauksissa harrastajan oikeusturva on pahasti hukassa sekä kynnys muutoskatsastukseen (tai kilpien takaisiin hakuun puskarysän jäljiltä) on entistä korkeampi. Ja tällaisesta 'palvelusta' saa maksaa pahimmillaan useita satoja euroja. Ongelma ei palvele kenenkään etua.

Ongelmahan on käsittääkseni siinä, että periaatteessa jokaisen konttorin jokaisen katsurin pitäisi olla pätevöitynyt moottoripyörien katsastamiseen. K-miesten määrän kun sitten suhteuttaa prätkien katsastusten tiheyteen niin tällainen tapaus napsahtaa yhdelle katsurille vain kerran useammassa vuodessa, tai harvemmin. Ei siinä asiantuntemusta ehdi kertyä.

Mikä tähän tilanteeseen olisi lääkkeenä? Tällaista 'kerran viidessä vuodessa' -tarvetta varten on kallista ja vaikeaa järjestää kunnon koulutusta. Dokumentteihin pääseen aina virheitä eikä oikeita nivaskoja aina sitten löydykään?

Lienee kohtuutonta vaatia, että MMAF tai harrstaja toimisi ammattimaisten katsastajien konsulttina. Pitäisikö täällä MMAF:n sivuilla aloittaa keskusteluketjut huonoista ja asiantuntevista konttoreista/katsureista. Tietäisi sitten harrastaja mihin kannattaa mennä.

Pidemmällä tätäimellä, pitäisikö meidän ajaa mallia, jossa tätä 'jokaisen konttorin ja jokaisen katsurin' politiikka muutetaan siten, että vain tietyilä konttoreilla ja tietyillä katsureilla olisi oikeus katsastaa moottoripyöriä?

Onko kentällä mielessä jokin toinen toimiva malli / ehdotus?
« Viimeksi muokattu: 08 Heinäkuu 2008, 12:16:56 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 19 Kesäkuu 2008, 13:35:31 »

Tulikin samasta aiheesta avauduttua jo tuonne Motoparlamenttiaiheeseen kun en huomannut että siitä olikin tehty ihan oma aiheensa...

Tämä ongelma on todellinen ja olenkin sitä taivastellut tässä viime vuodet. Siinä on harrastajan oikeusturva uhattuna jos mistään mitään tietämätön katsastusmies repii vaatimuksia suikkalakistaan. Pahimmillaan tietämättömyydestä seuraa harrastajalle satojen eurojen kustannukset hänen varustaessaan ajoneuvoaan katsurin mielen mukaan.

Katsastustoiminnasta annettu laki käsittääkseni määrää että jokaisen konttorin on tästä huolimatta suoritettava kaikkien ajoneuvoluokkien katsastukset. Me tuskin voimme muuta kuin koota listan niistä konttoreista joilla on ammattitaitoinen henkilö moottoripyöriä katsastamassa. Tämä pitäisi kuitenkin tehdä yhteistyössä AKE:n kanssa ettei synny mielikuvaa siitä että kasaisimme listaa "mp-myönteisistä" konttoreista joissa menee mikä vaan läpi - näinhän on takavuosien suosittelujen perusteella käynyt ja seuraukset on nähty, ei mene kauaa kun ko. konttorin kaikki moottoripyöriä koskevat katsastuspaperit joutuvat AKE:n syyniin.

Tietysti MMAF voisi laajojen resurssiensa avulla Virnistää koostaa eräänlaisen tiivistetyn paketin moottoripyörien teknisistä määräyksistä katsastuskonttoreille ja harrastajille jaettavaksi. Tällaisesta "rakentajan raamatusta" on käsittääkseni joskus ollut puhettakin - milloin se sitten saadaan alulle onkin kokonaan toinen juttu. Mutta jos harrastajilla olisi käsissään opus jonka paikkansa pitävyyden myös katsastusmies tunnustaa niin neuvottelut sujuisivat todennäköisesti paljon paremmissa merkeissä kuin nyt. Nythän homma menee niin, että katsastusmies määrää jotain johon harrastaja sanoo että eihän homma nyt näin ole, sen jälkeen homma muuttuu arvovaltakiistaksi jos ei ole näyttää mustaa valkoisella siitä miten homma todellisuudessa menee.
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #2 : 19 Kesäkuu 2008, 15:26:38 »

Ainakin oma panokseni alkaa pian olla tässä ja parhaat linkit ja vinkit on jo taululla. Omasta perspektiivistä näyttää, että niiden työstäminen proobuskaksi tai mopowikiksi tulee jatkossakin huolehtia vapaaehtoisvoimin.
tallennettu
JK1
Jr. Member
**
Viestejä: 41


« Vastaus #3 : 19 Kesäkuu 2008, 17:31:19 »

"Rakennetun moottoripyörän katsastaminen" -opas olisikin hyvä kaikille konttoreille jaettuna, ja AKE:n siunaamana. Mutta olisiko tällainen teos ohut läpyskä vai tiiliskivi?
Ongelma on myös  Poliisi, joka passittaa juuri katsastetunkin pyörän uudestaan katsatukseen, varmuuden vuoksi (kuulemma).


J
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #4 : 20 Kesäkuu 2008, 09:39:23 »

Ohjeistusopukselle on ilman muuta tarve, ja sen tekemistapaa on toki pohdittu. Resurssikysymys jne.

MUTTA se ei välttämättä korjaa mitään, jos konttorit saavat porsastella miten sattuu, eli ei ole olemassa katsastustoimen laadun normitusta ja tehokasta laadun valvontaa. Tilanne on revennyt kestämättömäksi, niin asiakas- kuin yleisen ryhdin, oikeustajun ja muiden ylevien aatosten näkökulmista. Ilmeisesti konttoriketjut isännöivät Suomen katsastustoimea, ei AKE.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 20 Kesäkuu 2008, 10:14:56 »

Ilmeisesti konttoriketjut isännöivät Suomen katsastustoimea, ei AKE.

Arvaan että ei asia AKEnkaan kannalta helppo ole. Löperösti mitä tahansa läpi päästävät ns. 'hyvät' konttorit lienee helppo löytää, muutoskatsastuksista kun tulee tieto AKE:lle. Samoin asiansa oikeasti osaavat konttorit. Sensijaan nämä villit jotka vaativat olemattomia & mahdottomia ja katsastus ei koskaan valmistu tai edes ala jäävät tutkan katveeseen.

Uskon vilpittömästi, että myös AKEssa halutaan tehdä hyvää työtä. Miten nämä omituisimmat saataisin viksusti AKEn tietoon? Tämä puoltaisi omaa 'huonojen' konttorien ketjua jota kautta saisimme ainakin nämä pahimmat ylilyönnit kuriin. Kai. ehkä.

Muistattehan tämän: Katsastajan käsikirja Osa 1 ja Osa 2
« Viimeksi muokattu: 02 Heinäkuu 2008, 13:27:14 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #6 : 05 Marraskuu 2008, 23:16:57 »

Luinpa taas yhdestä hurjasta tapauksesta tuolta toiselta foorumilta:

Lainaus käyttäjältä: korpraali
no niin,tänään käytin vuosimallia 1987 olevan FLHTC:n katsastuskonttorilla ja eteen nousi pari mieltä askarruttavaa seikkaa elikkä:pyörässä luonnollisesti maili mittari kun amerikasta sen tilasin mutta konttorilla vaadittiin sen vaihtamista kilometri versioon ja kiinteään sellaiseen,nopeus sekä matkamittari pitää olla ehdottomasti kilometrejä näyttävä??onko tosiaan näin..lisäksi se ei saa olla GPS koska sen saa helposti kuulemma irti eikä täten ole kiinteästi asennettu,samoin kysyin käykö pieni elektroninen mittari..ei käy koska sen saa vaikka ohimennessä napattua taskuun..no sitten utelin josko laittaisi maili mittarin
lukemien viereen vastaavat kilometrilukemat,no ei käy sekään..joko vaihtaa koko mittaritaulun tai sitten pulttaa vaikka sarviin sen kilometri nopeusmittarin niin sitten hyväksytään koska pultti asennus katsotaan kiinteäksi kuulemma..toinen kysymys takavilkuista,sanoi että niiden väli täytyy olla väh.250 mm,MMAF:n sivuilta lunttasin ja siellä kerrotaan 180 mm,on kuulemma AKEN viimeisimmässä tiedotteessa mainittu tämä 250mm..ei muuten mutta kun tossa nyt sattui olemaan juuri 180 mm tämä vilkkujen väli...takavaloja ei hyväksytty kun ei täyty 10 neliösenttimetrin yhteen laskettu valaisupinta-ala,moisesta en itse ole kuullutkaan,liekö sitten oikeassa..kyseessä kylläkin LED:i valot mutta kuitenkin

Mistä näitä sikiää, ja ennen kaikkea: MITEN TÄLLAISET IHMISET SAAVAT KATSASTUSTOINTA SUORITTAA? Vihainen Vihainen Vihainen
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 06 Marraskuu 2008, 08:37:54 »

Heh, hommahan vaan paranee:

Lainaus käyttäjältä: korpraali
...ja takavalo homma meni tarkalleen niin että niitähän on tossa 4 kpl joiden yhteen laskettu pinta-ala oli hänen mielestään tuo 10 neliösenttiä mutta kun saa olla vain 2 kpl joutuu toiset kaksi poistamaan jolloinka tuo määräys ei toteudu...
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #8 : 06 Marraskuu 2008, 09:55:11 »

Jotta asiaa voisi viedä yhtään mihinkään tarvitsisimme tässäkin tapauksessa faktaa pöytään. Kuvat pyörästä, rekisteriotteen tiedot, konttori ja k-mies jossa asiaa on sotkettu sekä tietty tämänkaltainen yhteenveto siitä mitä päätöntä tällä kertaa on vaadittu.

Kyllä nämä kuntoon saadaan, mutta ei pelkällä nettitauluille kirjoittelulla. Tiedot voi lähettää vaikka MMAF:n puheenjohtaja@mmaf.fi tai maapostissa MMAF, PL 1156, 00511 Helsinki. Käsittelemme tietoja luottamuksellisina, emme siis 'vuoda yksityiskohtia viranomaiselle' ellei asianomistaja tähän erikseen anna suostumusta.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #9 : 06 Marraskuu 2008, 11:20:59 »

...mitä MMAF sitten voi tehdä näillä tiedoilla? Meillä on tätä nykyä hyvät ja aktiiviset yhteydet (1) konttoreiden omiin yhdistyksiin ja yrityksiin, (2) konttoreita valvovaan organisaatioon eli AKEen, (3) AKE:n pomoon liikenneministeriöön sekä (4) liikenneministeriön pomoon eduskuntaan. Eskalointipolku asioiden kuntoon saamiseksi on 1-2-3-4.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #10 : 06 Marraskuu 2008, 11:40:55 »

Sun kannattaa varmaan Santtu postata vastauksesi topikkiin www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=28693 - alkuperäinen kirjoittaja tuskin on tätä lukemassa.

tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto