oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 05:19:49 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Vaijerikaiteet taas tapetilla  (Luettu 51909 kertaa)
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« : 14 Tammikuu 2007, 13:28:08 »

SMOTO on jo pitkään taistellut nykymallisia vaijerikaiteita vastaan. Tällaisen giljotiinin vieressä ajaessaan voi vain toivoa, että ei joudu liikennetilanteeseen, jossa turvamarginaalia ja liikkumistilaa tarvittaisiin. Keväällä jäimme siihen käsitykseen, että vaijerikaiteita ei Suomeen tule. Viime kesänä näitä kaiteita on kuitenkin asennettu Pohjois-Suomeen, joten käsityksemme osoittautui valitettavasti paikkansa pitämättömäksi.

SMOTO on kerännyt paljon tietoa erilaisten kaidetyyppien turvallisuudesta. Esimerkiksi Ruotsissa vaijerikaiteita on asennettu paljon ja vaikka kaistojen väliin asennettuna kaide selvästi vähentää autojen kohtaamisonnettomuuksia, ovat motoristien tilastot surullista luettavaa.

Teiden keskikaiteilla ei korjata kohtaamisonnettomuuksiin johtaneita syitä. Niillä vaikutetaan seurauksiin. Pikasilmäys viime vuosien moottoripyörien onnettomuustilastoihin kertoo, että useita kymmeniä motoristeja olisi selvinnyt pienemmin vammoin tai jopa hengissä, jos tienpidossa olisi nykyistä paremmin otettu huomioon tämä jälkiseuraamusten vähentämisen asenne. Liikennetolpat katkeaisivat osumasta, kaikissa kaiteissa olisi alajohde, tien suuntaiset halkeamien pikipaikkaukset olisi aina karhennettu hiekalla, keväällä ei pölyä sidottaisi saippualla, irtosoraa ei olisi sisäkurveissa ja niin edelleen, lista on pitkä.

Moottoripyörien rakenteluharrastuksen kannalta tässä on myös mielenkiintoinen näkökulma: miksi rakenteen muuttamisen turvallisuudesta on esitettävä laajahko tekninen selvitys, kun samanaikaisesti liikenneympäristöä voidaan kehittää sillä perusteella, että näyttöä turvattomuudesta ei ole?

SMOTO:n ensisijaisena tavoitteena on saada Suomen vaijerikaidetyömaat seis. Pidemmällä tähtäimellä on tarkoitus kehittää eurooppalaisia kaidestandardeja niin, että kaiteiden turvallisuutta arvioidaan myös motoristien näkökulmasta. Lisätietoa: http://www.smoto.fi/vaijerikaiteet/
Kuva (c) Pazi Kuusisto 2001
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
TiMu
Uutislähteet
*****
Viestejä: 19



WWW
« Vastaus #1 : 25 Tammikuu 2007, 13:53:37 »

Liikenneturva: Vakavat onnettomuudet tieliikenteessä vähenivät

http://liikenneturva.magazine.fi/fi/index.php?we_objectID=2167

Alla lainaus :

Vuoden 2006 aikana saatiin uusi liikenneturvallisuussuunnitelma, joka herätti keskustelua etenkin pääteiden turvallisuudesta ja kohtaamisonnettomuuksista. Liikenneturvan toimitusjohtaja Matti Järvinen on tyytyväinen siihen, että kuolemien määrä on vähentynyt. ”Turvallisuustavoitteeseen pääseminen edellyttää ennen kaikkea nokkakolareiden ja ulosajojen vähentämistä”, Järvinen muistuttaa.

Tuo taitaa tarkoittaa aika pitkälle vaijerikaiteita tai vastaavaa !

TiMu

tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #2 : 21 Syyskuu 2007, 13:16:41 »

http://areena.yle.fi/toista?id=829351

Kiinnostaisi tietää onko vuoropuhelua käyty. Vai onko tällä rintamalla vain maattu poterossa puhelinnumerot taskussa.

Kaiken tutkimusmateriaalin lukeneena ja Simon kaiteet nähneenä, pidän niiden pylväs- ja johdemalleja huomattavasti motoristillekin turvallisempana kuin perinteisiä IPE-palkkeja. Tässä on vaan sama ongelma, että kun lähtökohta on, että "ei kaiteita ollenkaan" suomen maahan niin päästään nopeasti ulos keskustelusta, joka käydään aiheesta "millaisia kaiteita".
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 22 Syyskuu 2007, 11:58:53 »

Keskikaiteet kaikissa muodoissaan ovat liikkenneturvallisuutta vaarantavia tekijöitä. Ainoa hyöty minkä pystyn ymmärtämään on kohtaamisonnettomuuksien vähentyminen.

Miten toimitaan jos ajoneuvo hajoaa keskikaideosuudelle? Miten toimitaan jos tällaisella osuudella joutuu hitaan ajoneuvon (traktori tms.) perään? Verenpaineet kohoaa ja tehdään hätiköityjä ratkaisuja... Miten toimitaan jos kiireisessä hälytysajossa oleva hälytysajoneuvo joutuu keskikaidetielle?

En nimittäin mitenkään voi uskoa että samalla kun maanteille rakennetaan keskikaiteita, tehtäisiin näille osuuksille myös niin leveät pientareet että yksikään yllä kuvatuista tapauksista päättyisi onnellisesti.

Sinänsä tämä asia ei kosketa MMAF:n toimintaa, järjestön aktiiveilla on kädet täynnä työtä rakentelusäännösten kanssa taistellessa. Kysyvä sormi kannattaisikin osoittaa SMOTO:n suuntaan, miten he ovat vieneet asiaa eteenpäin?
tallennettu
Hannu Virta
Smoton sekatyömies
Uutislähteet
*****
Viestejä: 24


-hanski-


WWW
« Vastaus #4 : 22 Syyskuu 2007, 15:24:31 »

Smotossa on valittu henkilö jonka vastuulla on asian hoitaminen.
Ari Tiensuu
http://www.smoto.info/index.php?option=com_contact&task=view&contact_id=25&Itemid=3

Hän on jo ollut yhteydessä poliittisiin päättäjiin ja uskon että asia etenee.

Myös FEMA on asiassa jälleen aktiivinen: http://www.fema.ridersrights.org/crashbarrier/ ja http://www.fema.ridersrights.org/news/show_news.php?subaction=showfull&id=1169747994&archive=&template=

« Viimeksi muokattu: 13 Tammikuu 2008, 13:21:20 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Aoccdrnig to a rscheearch at an uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteer isat therghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by itslef but thewrod as wlohe.
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #5 : 23 Syyskuu 2007, 07:12:44 »

Hän on jo ollut yhteydessä poliittisiin päättäjiin ja uskon että asia etenee.
Tarkoittaa, että tatamilla kohta täysi tohina, mutta kukaan ei tiedä edelleenkään mistä siellä otellaan. Toivotaan, että standardisointipuoli CEN:issä on tehnyt jotain konkreettistakin, jottei koko homma pyöri vuodesta toiseen mutun pohjalta.
tallennettu
Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« Vastaus #6 : 03 Tammikuu 2008, 12:34:03 »

Iso-Britannia luopuu suunnitelmistaan asentaa vaijerikaiteet  Hymyilee leveästi

http://www.autoblog.com/2007/12/28/uk-motorcyclists-saved-from-being-sliced-in-two-by-wire-rope-bar/

EDIT: Öh, niinhän se näyttää olevankin, siis lobbaus loppuu Nolostunut
« Viimeksi muokattu: 03 Tammikuu 2008, 17:49:52 kirjoittanut Kokkonen » tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #7 : 03 Tammikuu 2008, 14:36:02 »

Paikallinen autoliitto ei siis enää lobbaa moottoripyöräilijöille vaarallisia kaiteita osana turvallisuustyötään vaan haluaa että kaiteet on heillekin turvallisia. I-B:n hallituksen linjasta ei jutussa puhuttu kyllä mitään, mutta aina siitä yhden ankan saa.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 25 Tammikuu 2008, 22:14:40 »

Keskikaiteet puhuttavat taas.

Iltalehden sivulta poimittua:

Lainaus
Ministeri Vehviläisen (liikenneministeri Anu Vehviläinen, kesk.) mukaan liikenneturvallisuus on takuulla näkyvässä roolissa ensimmäisessä liikennepoliittisessa selonteossa, joka menee eduskunnan käsittelyyn maaliskuussa.

Vehviläisen mielestä kiireellisiäkin toimia tarvitaan, jotta tieliikenteessä vuosittain kuolevien määrä putoaisi nykyisestä vajaasta 400:sta tavoitteen mukaisesti 250:een vuoteen 2010 mennessä.

Toimivaksi reseptiksi tiekuolemien estämiseksi on jatkuvasti esitetty keskikaiteita, jotka vähentäisivät tehokkaasti nokkakolareita. Vehviläinen suhtautuu niiden rakentamiseen myönteisesti, vaikka toistaiseksi niiden yleistyminen on ollut hidasta korkeiden kustannuksien vuoksi (600 000-1,3 milj. euroa/km).

- Keskikaiteita tarvitaan, vaikka ne ovatkin kalliita. Tarvitsemme ajattelutavan muutosta. Eivät kaikki asiat voi olla pelkästään rahasta kiinni, Vehviläinen sanoi.


tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #9 : 26 Tammikuu 2008, 09:35:24 »

Mitä enemmän rahaa, sitä varmemmin myös samanaikaisesti tarvittava kaksikaistaistus toteutuu ja itse kaiteissa ei tarvitse tehdä kompromisseja, vaan myös alajohteet on mukana. Arkadianmäellähän noista rahoista päätetään ja ehdoista, joilla kaiteita toteutetaan..
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #10 : 26 Tammikuu 2008, 10:30:51 »

Tiedon ja toiveiden vieminen päättäjille ei muuten ole SMOTO:sta kiinni, myös yksityinen ihminen saa ottaa yhteyttä ministeriin, kansanedustajiin jne jne. Vaijerikaideasiassa tämä nyt myös kannataisi.

Tästä ketjusta löytyy linkkejä ja argumentteja mistä voi kirjeeseensä hakea asiallisia argumentteja sekä faktatietoa. Kansanedustajien osoitteet ovat muotoa etu.suku@eduskunta.fi
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #11 : 26 Tammikuu 2008, 10:38:28 »

...Kansanedustajien osoitteet ovat muotoa etu.suku@eduskunta.fi

En tiedä onko ministereillä sitten eri osoitteet, yritin nimittäin saman tien tuon edellisen kirjoitettuani pistää Vehviläiselle postia mutta ei ainakaan heti mennyt läpi.
tallennettu
Kokkonen
Full Member
***
Viestejä: 69


« Vastaus #12 : 15 Helmikuu 2008, 10:54:08 »

Menee hiukan aiheen ohi,  mutta vähän koskettaakin. Täällä Saksassa on noilla mutkaisilla teillä tapahtunut jonkinkin verran moottoripyöräonnettomuuksia,  joissa pyöräilijä on kaatunut mutkassa ja liukunut päin kaidetta (terässellainen) ja jonka ali sitten uhri juuri ja juuri saattaa mahtua, mutta teloo siinä itsensä pahasti kaiteen teräviin reunoihin. Näinhän se saattaisi vaijerikaiteellakin tapahtua. Nyt Saksassa noita kurvikaiteita täytetään siten, että tuo alaosan aukko laitetaan umpeen, ja läpisyöksyt saadaan vältettyä....pitäisi vähentää vakavia loukkaantumisia jotka kaide aiheuttaa.
Oheisessa linkissä lisää

http://www1.polizei-nrw.de/presseportal/Behoerden/minden-luebbecke/article/meldung-080213-120820-00-332.html

EDIT: linkki vaihdettu suoraan alkuperäiseen lähteeseen

« Viimeksi muokattu: 15 Helmikuu 2008, 14:05:48 kirjoittanut Kokkonen » tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #13 : 15 Helmikuu 2008, 13:22:34 »

Näistä ylimääräisistä alajohteista on Tielaitoksella menossa kaksivuotinen kokeilu, jonka pitäisi loppua seuraavan talven jälkeen. Ongelma on löytää sopiva ratkaisu lumenaurauksen kannalta. Motoristeille vaarallisten paikkojen kartoituksessa motoristit ovat tietääkseni jo mukana.
tallennettu
poromarko
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« Vastaus #14 : 31 Maaliskuu 2008, 10:41:56 »

Uutisia tämän aamun Pohjolan sanomista

kuulutuksia  yleisötilaisuus

lapin tiepiirin laatima yleissuunnitelma keskikaiteellisesta ohituskaistajaksosta valtatielle 4,välillä Viantiejoki-Maksniemi on valmistumassa.

jne jne jne.

lisätietoja ulla.alapeteri@tiehallinto.fi
www.tiehallinto.fi/Lapin tiepiiri/Tiehankkeet


Ko. tienpätkähän sijaitsee nykyisen Simon vaijerikaide pätkän pohjois puolella,ennen kemiä. Ja kun loikataan Oulun puolelle niin sinne tietääkseni on tulossa 2-3 vastaavaa vaijeri pätkää Oulu-Simo välille.Näin se kehitys kulkee .
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto