Ajoneuvohallintokeskuksen vetämän työryhmän raportti vaihtoehtoisia testaustapoja koskevista menetelmä- ja säädösehdotuksista on vihdoin julkaistu. Työryhmän työ on jatkoa ajoneuvojen prosenttilainsäädännön uudistamistyöryhmän (APU) työlle, joten kutsuttakoon raporttia jatkossa nimellä APU 2. Työryhmän työhön osallistuivat AKE:n ohella katsastustoimipaikkojen edustajat, Test World Oy:n edustajat sekä harrastajajärjestöjen edustajat, moottoripyörien osalta SMOTO ja MMAF.
Työn tavoitteena oli etsiä toimivia ja harrastajille edullisia vaihtoehtoisia testausmenetelmiä omavalmisteiden ja muutoskatsastettavien sarjavalmisteiden hyväksymistä silmällä pitäen. Vanha ”kopterilaki” on raportissa kirjoitettu kokonaan uudelleen niin, että se sisältää muutoskatsastusvaatimusten ohella myös omavalmisteiden rekisteröintikatsastuksessa sovellettavat tekniset vaatimukset.
Vaikka pääsääntöisesti vaatimustaso säilyy ja vain testausmenetelmiä on ehdotettu muutettavaksi, omavalmisteiden osalta myös itse vaatimustasoon, esimerkiksi päästö- ja EMC-vaatimuksiin on ehdotettu kevennyksiä. Tämän vastapainoksi omavalmisteen määritelmä on rajattu sillä tavoin tiukaksi, että kevyempää vaatimustasoa sovelletaan vain yksittäiskappaleina valmistettuihin moottoripyöriin.
Omavalmisteiden ja muutoskatsastettavien vaatimusten osalta raportissa otetaan kantaa jokaiseen tällä hetkellä voimassa olevaan tekniseen vaatimukseen peileistä pakokaasupäästöihin ja sivuseisontatuesta sähkömagneettisen yhteensopivuuden sääntelyyn. Menemättä yksityiskohtiin seuraavassa esitellään pari vaatimusta, jotka kenties kiinnostavat harrastajakuntaa muita enemmän.
Akseliväli- ja keulakulmarajoitukset historiaanEhdotuksen mukaan omavalmisteen ja muutetun moottoripyörän pituus voi olla pidempi kuin nykyisin säädetty maksimi akseliväli 200cm. Samalla vanha 47 asteen keulakulmarajoitus poistuisi. Tämä edellyttäisi, että ns. kansallinen tutkimuslaitos testaa jokaisesta nämä mitat ylittävästä moottoripyörästä ohjausgeometrian ja ajodynamiikan toiminnan sekä jarrut.
Kansallisen tutkimuslaitoksen rooliin halukkuutensa on ilmaissut MMAF, jolla on tällaisesta testaamisesta jo kokemusta. Lyhyesti ilmaistuna MMAF testaisi, että moottoripyörä kulkee suoraan vakaasti, kääntyy riittävästi ja pysähtyy riittävästi sekä etu- että takajarrulla. Jos testi menee läpi, MMAF antaa asiasta todistuksen, jonka perusteella moottoripyörä hyväksytään testatuilta osin katsastuksessa.
Päästöille uusi testausmetodiPäästömittausten osalta ongelmana on ollut 1.1.1991 jälkeen käyttöönotettujen pyörien vaatimustenmukaisuuden osoittaminen. Näiltä pyöriltä on vaadittu testausta ja todistusta jota ei useaan vuoteen ole ollut mahdollista saada koko valtakunnasta. Tämä on ohjannut rakentelua vanhempiin pyöriin, jos harrastaja on halunnut muutoskatsastaa pyöränsä. Uudempien pyörien ahtamisen ja turbottamisen muutoskatsastaminenhan on viime vuodet ollut käytännössä mahdotonta.
Jos testausprojektin loppuraportti hyväksytään sellaisenaan, niin tiedossa on merkittäviä parannuksia turboja ja ahtimia halajaville harrastajille. Raportti määrittelee päästöille ja äänille vaatimustason joka voidaan mitata ja tarkistaa jokaisella katsastuskonttorilla. EU-sääntelystä johtuen tätä kevyempää testausmenettelyä voidaan kuitenkin soveltaa vain sellaisiin moottoripyöriin, joissa alkuperäisenä ei ole ollut katalysaattoria, käytännössä ennen 18.6.2003 käyttöönotettuihin. Esimerkiksi rakennettujen fighterien aihiovalikoima kasvaa kuitenkin huomattavasti aikaisempaan nähden.
Tehon kasvun maksimirajoihin ehdotetaan myös muutoksia: Vanha 20% raja tai sitten uusi teho/paino suhteeseen perustuva raja 1kW/3kg jolloin teho saa nousta enintään 100%. Näistä kahdesta vaihtoehdosta voidaan sitten valita se, joka on parempi harrastajalle.
Voimaantulon aikataulu ei vielä tiedossaTässä vaiheessa kyse on vasta työryhmän raportista, ei vielä konkreettisesta lainsäädäntömuutoksesta tai uudesta laista. Jos asiat etenevät toivotussa marssijärjestyksessä, pykälät uudeksi kopterilaiksi saadaan kuitenkin voimaan jo ajokaudelle 2009. Sitä ennen raportin ehdotusten tulee läpäistä ministeriön katselmointi, notifikaatio EU:n komissiolle sekä sidosryhmien lausuntokierrokset.
MMAF:n Silver Bullet –pilottiprojekti on ollut suureksi avuksi tämän loppuraportin luomisen yhteydessä. Tämän lisäksi työtä on viimeisen parin vuoden aikana ollut tekemässä joukko valistuneita harrastajia, kuka minkäkin erityisalueen parissa. Ilman kattojärjestö SMOTO:n
1 pitkäjänteistä työtä, laajaa jäsenpohjaa ja luottamusta viranomaisten silmissä MMAF ei olisi päässyt mukaan koko projektiin.
Loppuraportti löytyy kokonaisuudessaan osoitteesta:
http://www.mmaf.fi/documents/APU2-RakMuut-Omavalm-Loppuraportti-200806.pdfWanha uutinen:
AKE:n johtama testaustyöryhmä käyntiin (13.6.2007)
1 Kaikki suomalaiset kerhot ovat yhteistyöllänsä saaneet tämän aikaiseksi. Siis kaikki ne kerhot, jotka ovat antaneet äänensä yhteiselle edunvalvonnalle. Kunnia kuuluu siis Alavieskan Moottoripyöräilijöille, Aprilia Club Finland:lle, Auranmaan Moottoripyöräilijöille, Bay City Bikerseille, Beach Riders Kalajoelle, Coach MC:lle, Cubic Club Porvoolle, jne + 100 kerhoa, yhteisöä ja yhdistystä plus muutaman sadan joukko yksityishenkilöitä. Koska kaikkien luetteleminen on työlästä saman voi sanoa niin, että SMOTO on tämän mahdollistanut. MMAF on sitten näiden kaikkien kerhojen yhteinen työkalu, jolla se kuoppa varsinaisesti kaivettiin.