oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 22:27:54 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sähkötrike?  (Luettu 23544 kertaa)
Lauri
Jr. Member
**
Viestejä: 14


« : 15 Heinäkuu 2008, 13:15:35 »

Miten nämä meidän rakentelusäännöt (nykyiset tai toivottavasti tulossa olevat) suhtautuisivat sähkökäyttöisen L-luokan ajoneuvon rakentamiseen?

Nelipyöräisistä alkaa olla jo esimerkkejä jotka näyttävät miten sähköllä jää bensakoneet taakse; video sähköautosta Ferraria vastaan on aika mielenkiintoinen (http://video.google.com/videoplay?docid=7352118104883452737), joten eiköhän tuota energianmuotoa voisi soveltaa myös moottoripyöriin. Joskin oletan, että akuston painon takia trike olisi vielä vähän mukavampi konstruktio kuin kaksipyöräinen.

Ainakaan päästöjen kanssa tuossa ei pitäisi tulla ongelmia ja käyttövoimaverokaan ei taida koskea L-luokkaa, mutta saisiko tuollaisen muuten rakentaa Suomessa?
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #1 : 15 Heinäkuu 2008, 13:35:53 »

en osaa vastata tohon,että kieltääkö jokin tollaisen tekemisen .vastatkoon viisaammat.
on energiamuotoa sovellettu moottoripyöriinkin.
tuli vaan heti mieleen se akkukäyttöinen electron moottoripyörä.esitelty kopterissa nro.67
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #2 : 15 Heinäkuu 2008, 17:19:27 »

Se on likimain yksi ja sama, millä moottoripyörä liikkuu, kunhan polttoaineet on liikennekäyttöön tarkoitettuja=verotettuja. Häkäpönttösysteemi on vapaa veroista. Sähkökäytölle ei pitäisi olla rajoituksia, mutta mihin ne akut saa mahtumaan?
tallennettu

kai se siihen sopii?
Lauri
Jr. Member
**
Viestejä: 14


« Vastaus #3 : 15 Heinäkuu 2008, 19:01:17 »

Näkyy akut mahtuvan ihan normaaliin katupyöräänkin: "Lightning Lithium" on usa:ssa Yamaha R1:stä tehty sähköpyörä. 0-60mph n. 3s, huippunopeus 100mph, mutta ajomatka yhdellä latauksella vielä vähän lyhyt:
http://www.youtube.com/watch?v=ytkuoA0edkg
http://www.hilavitkutin.com/tag/yamaha-r1/

Tuo siis vastaa samalla siihen akkujen sijoittamisongelmaan aika yksikertaisesti: Sähkömoottori on pieni, joten kaikki koneesta, vaihteistosta, tankista ja pakoputkistosta säästynyt tila on voitu täyttää akuilla. Eikä edes paina enempää kuin mitä painoa säästyi alkuperäisen koneen poistosta.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 15 Heinäkuu 2008, 19:21:17 »

Ja samalla sähköllä saa sitten pyörimään mp3-soittimen johon voi ladata aidon moottoripyörän äänen Virnistää ...
tallennettu
Lauri
Jr. Member
**
Viestejä: 14


« Vastaus #5 : 15 Heinäkuu 2008, 19:50:13 »

Ja samalla sähköllä saa sitten pyörimään mp3-soittimen johon voi ladata aidon moottoripyörän äänen Virnistää ...

Ja epäkeskotäristimen, jolla tuotetaan tärinät ?  Hymyilee leveästi

Tämä keskustelu lähti itse asiassa liikkeelle töissä kahvitauolla ajatuksesta tehdä aerodynaamisesti optimaalinen sähkökäyttöinen töihinajeluajoneuvo, ja minulla oli mielessä jokin sellainen katettu trike johon voisi ottaa muotoiluun mallia SR-71 Blackbirdistä. Sen kanssa nuo äänet olisivatkin jo valmiiksi oikeansuuntaisia, vaikkakin tietysti vähän vaimeita.. äänivallin ylittämisen simulointi mp3-soittimella se vasta olisikin jotakin  Virnistää
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #6 : 15 Heinäkuu 2008, 20:27:47 »

Eikä pidä unohtaa tuorevoitelujärjestelmää joka annostelee asfaltille tipan öljyä viidessä minuutissa aina kun pyörä seisoo parkissa Virnistää ...

Työmatkakulkineena tuollainen voisikin toimia kun matka ei olisi kohtuuttoman pitkä ja sen saisi joka yöksi lataukseen. Mutta - onko missään näkynyt laskelmia siitä, kuinka paljon sähköä vie tuollaisen akkumäärän lataaminen jos sitä verrataan kustannuksiin joka syntyy kun ajetaan polttomoottorilla yhtä pitkä matka kuin akuilla pääsee?

Tiedän, tiedän - kaikkien viherpiipertäjien mielestähän sähkö tulee pistorasiasta, ei sitä viidettä ydinvoimalaa tarvita mihinkään... Mutta ihan akateemisessa mielessä kiinnostaa?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #7 : 15 Heinäkuu 2008, 20:59:47 »

<edit 23.10.2008>Siirsin tämän postauksen omaksi artikkeliksi jotta sataisiin asiasta paremmin keskustelua</edit>
Olen henkilökohtaisesti kovasti ja mielenkiinnolla odottanut erilaisten vaihtoehtoisilla voimanlähteillä varustettujen kaksipyöräprotojen ilmestymistä myös Suomeen.
« Viimeksi muokattu: 29 Lokakuu 2008, 00:01:47 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #8 : 15 Heinäkuu 2008, 21:44:44 »

Hämmennetäänpäs soppaa: hydrauliveto?
Pieni diesel veivaamaan hydraulipumppua ja itse moottori saadaan sopimaan vaikka renkaan napaan. Se diesel toimii haluttaessa sinappi-/rypsiöljyllä, tai biodieselillä.

Näitä tehdään jo: http://www.hydraulicinnovations.com/

Kukahan pellepeloton kokeilisi hommaa täällä? Tuossahan ei tarvitse enää keksiä pyörää uudestaan.





tallennettu

kai se siihen sopii?
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #9 : 15 Heinäkuu 2008, 21:53:57 »

Hydraulivetojahan on rakenneltu Suomessakin jo jonkin aikaa. Enduroissa vetävä eturengas on jo "wanha" keksintö. Tais männävuosina olla joku kaupallinenkin sarjatuotantomalli mutta se floppasi kun asiakkaat olivat niin konservatiivisia (ja siinä oli jotain vikaa?).

Kaupallinen sähköyrittäjä: http://www.zeromotorcycles.com/

Ja täältä saa kaikki kylähullut ropelliin sopivasti kierroksia: http://www.gizmag.com/motorcycles/ 
« Viimeksi muokattu: 15 Heinäkuu 2008, 22:47:56 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto