oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 08:03:50 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Ensirekisteröinti  (Luettu 20713 kertaa)
menth0s
Newbie
*
Viestejä: 2


« : 08 Elokuu 2008, 19:49:29 »

Terve, ensikertalainen tällä keskustelufoorumilla.Hymyilee Kysymykseni koskee siis moottoripyörän ensirekisteröintiä, ja siihen liittyvää paperisotaa.

Pyörä on KTM 400 EXC vm 2006, tuotu suomeen joskus vuonna 2005, jonka jälkeen ajettu rekisteröimättömänä harraste-enduroa. Tarkoituksena on rekisteröidä pyörä. Minulla on siis luovarit ja COC todistus, mutta jokin paperi, mistä selviää ensimmäinen käyttöönottopäivämäärä, puuttuu. Mistähän tällaisen paperin saisi? Tullista sanoivat että ei moista asiakirjaa löydy, sillä pyörä on tuotu EU-maasta.

Toinen kysymykseni koskee itse katsastusta. Papereissahan pyörä on kuristettu (~10kW). Pitääkö pyörässä olla jokin maahantuojan hyväksymä kuristussetti kiinni katsastuksessa, ja pitääkö kuristussetin asennuksesta olla jokin virallinen todistus? Vai riittääkö että sen on itse asentanut? Mitataanko katsastuksessa aina päästöt / melu / teho?

Auttakaa miestä mäessä, en ole näitä juttuja ennen tehnyt joten olen melko ulapalla...

Kiitän vastauksista jo etukäteen!
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 08 Elokuu 2008, 21:13:55 »

Onko se tuotu uutena Suomeen? Niin että se ei ole ollut missään muussakaan maassa koskaan rekisteröitynä? Siinä tapauksessa voi olla vähän tiukka paikka saada se nyt kilpiin, tekninen vaatimustaso päästörajoineen kun määräytyy ensirekisteröintipäivämäärän perusteella ja jos se nyt rekisteröitäisiin ensimmäistä kertaa pitäisi sen täyttää tänä päivänä voimassa olevat määräykset.

Se COC mikä sulla nyt on mitä suurimmalla todennäköisyydellä todistaa pyörän täyttävän ainoastaan vuoden 2006 vaatimukset, esim. päästöpuolella tuli kovat tiukennukset vuoden 2008 alusta - tässä kohtaa tuli yllätyksiä niille jotka ostivat "halvan" ylivuotisen 2007 pyörän keskieuroopasta eikä sitä sitten saatukaan kilpiin.
tallennettu
menth0s
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #2 : 08 Elokuu 2008, 21:27:54 »

Pyörä on tuotu uutena suomeen, eikä sitä ole rekisteröity muualla. Pyörä ei läpäise nykyisiä päästönormeja, ja tämän takia tarvitsisin paperin, mistä näkisi käyttöönottopäivämäärän. Katsastuskonttorin mukaan tällöin voitaisiin käyttää käyttöönottopäivämäärän aikaisia säädöksiä, jolloin pyörä taas olisi päästöjen osalta laillinen?
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 08 Elokuu 2008, 22:19:58 »

Niinniin... Mutta kun sitä pyörää ei ole käyttöönotettu (lue: rekisteröity) ennen kuin nyt kun olet sitä rekisteröimässä. Eli käyttöönottopäivämäärä on yhtä kuin ensirekisteröintipäivämäärä.

Jos tähän on kuitenkin jokin poikkeus olemassa niin Tuusulan T-Bone varmasti kertoo sen jahka pääsee koneen ääreen. Ei olisi ensimmäinen kerta kun olen toivottavasti väärässä...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 10 Elokuu 2008, 13:05:45 »

Ei ole varmaa tietoa mullakaan, mutta ymmärtääkseni joitakin kilpalaitteita on saatu kilpiin, kun on jollain konstilla pystynyt todistamaan, että pyörä on otettu kilpakäyttöön jonain ajankohtana. Normaalistihan käyttöönotto tarkoittaa samaa kuin ensirekisteröinti, mutta tällaisissa tapauksissa käyttöönoton on katsottu tarkoittavan samaa kuin - yllätys yllätys - pyörän käyttäminen... Järkyttynyt

Soitapas AKE:en tekniikan puolelle jollekulle, sieltä saanet parempaa tietoa.
tallennettu

rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #5 : 11 Elokuu 2008, 07:59:39 »

Rakenne- ja varusteasetus 8 § puhuu vaatimuksista tyyppihyäksynnässä ja ensi kertaa käyttöönotossa juuri sen takia, että esim. mopoja ei rekisteröidä joka maassa, mutta on ne käyttöön otettu kuitenkin. Eli on ihan normaali rekisteröinti vuoden 2006 tiedoilla, jos tosiaan löytyy ihan mikä vaan paperi, että on vuonna 2006 käyttöönotettu. Kysyitkö jo konttorilta että mitä lisätietoa vaativat kun valmistenumero on kuitenkin (kai) jäljitettävissä vuoteen 2005/06 ja selvästi on käytetystä pyörästä kyse.

Ja sitten olisi vielä sellaista tapausta varten, että jos on esimerkiksi ihastuksen huumassa ostanut vuonna 2006 kaksi pyörää (vaikka yhden hinnalla), joista toisella ei ole ajanut ollenkaan eli on säästänyt sitä autotallissa, niin sitä kun ei ole käyttöön otettu lainkaan, niin sellaiselle voi sitten hakea poikkeuslupaa AKE:sta (kunhan ei ole säästänyt enempää kuin 4 vuotta) rakenneasetuksen 23 § 1 momentin b-kohdan mukaan. Ja tämäkin pykälä perustuu tositarinaan.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto