oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
26 Marraskuu 2024, 17:18:40 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: digitaalimittari vanhaan askiin?  (Luettu 19048 kertaa)
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« : 10 Elokuu 2008, 12:00:52 »

 saako harrikan vanhaan 4-vaihteisen kuoriin millään digitaalimittaria kiinni?
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 10 Elokuu 2008, 14:01:03 »

Kyllähän sen mittarin saa laatikon kylkeen ruuvattua mutta anturille paikan löytäminen on jo vaikeampaa Virnistää ... Vitsivitsi...

Tarkoitat nyt ilmeisesti näitä uudempien pyörien alkuperäisiä digimittareita? Niiden anturihan tulee alunperin laatikon päällä olevaan reikään mitä vanhemmissa ei ole. Mutta sen sijaan että lähtisit porailemaan ja hitsailemaan sopivaa kiinnitystasoa laatikkoosi niin on olemassa paljon helpompikin konsti. Nimittäin se anturi ei tee mitään muuta kuin laskee kohdallaan pyörivän hammasrattaan hampaita - näin ollen sen voi asentaa ihan minkä tahansa pyörivän kohteen viereen jonka nopeus on riippuvainen moottoripyörän nopeudesta, esim. jarrulevyn tai takarattaan. Sitten vaan otat selville montako hammasta sen pyörän vaihteiston hammasrattaassa on josta mittari on peräisin ja poraat saman määrän vähintään anturin kokoisia reikiä ko. pyörivään kohteeseen. Jos kyseessä on joku aftermarketmittari niin homma helpottuu entisestään koska ne ovat yleensä ohjelmoitavia jolloin reikien määrällä ei ole mitään merkitystä.

On kuitenkin tärkeä muistaa että anturin lukupään tulee olla mahdollisimman lähellä pyörivää kohdetta, milli/pari on riittävä etäisyys.
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #2 : 10 Elokuu 2008, 15:28:24 »

just sitä anturinpaikkaa kun ei noissa vanhoissa kuorissa ole. niin meinasin,että miten mittarin saa kiinni.
suunnittelen vaan ,että kumpaa lootaa käytän vanhaa 4-vaihteista vai uudempaa 5-vaihteista saa nähä.
tarvikemittaria tarkotus käyttää.tosin en tiedä vielä millaista. niitä antureitakin on vissin säädettäviä,että saa helposti säädettyä nopeuden oikeaksi.
pitää perehtyä noihin anturin sijoitus mahdollisuuksiin miten sais siistimmän toimivan paketin.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 10 Elokuu 2008, 21:11:08 »

...tarvikemittaria tarkotus käyttää.tosin en tiedä vielä millaista....

Jos saa suositella niin tämä on hyvä: www.acewell.se/fi/?step=2&section=2&prodid=23

Ei tarvitse ihmetellä anturin sijoituksen tai säätämisen kanssa, paketissa tulee mukana pieni magneetti joka ruuvataan johonkin pyörivään osaan kiinni ja mittarin anturi sitten vastaavasti runkoon niin että magneetti kulkee sen ohi. Sitten vaan syötetään mittariin takarenkaan ympärysmitta niin homma on sitä myöten selvä. Kokemusta on ja toimii.
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #4 : 11 Elokuu 2008, 14:09:05 »

aina saa suositella.
näyttää kyllä komeelta ja kuullostaa kätevältä. tossa ois merkkivalotkin samassa.
pitää pistää harkintaan.
tallennettu
Mulleteer
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #5 : 24 Elokuu 2008, 15:59:41 »

aina saa suositella.
näyttää kyllä komeelta ja kuullostaa kätevältä. tossa ois merkkivalotkin samassa.
pitää pistää harkintaan.

Suosittelen, vähän hintava laite mutta minusta sen väärti.

Asensin Acewellin -84 BMW R:ään ja projektissa ei ilmennyt mitään suurempia ongelmia. Kierroslukunäyttökin toimi laakista vain pistämällä piuha sytykseen. Paketin mukana tullutta magneettia ei saanut bemuun kiinni, joten liimasin epoxilla vanteeseen tavallisen jääkaappimagneetin. Toimii kunhan reed-anturin ja magneetin väli on vähemmän kuin 5mm.

Mittarissa on yleinen punainen merkkivalo (kolmio-symbolilla), jota voi käyttää mihin huvittaa. Viritin sen laturin varoitusvaloksi mutta tämä vaati transistorin kanssa puljaamista.

Pari vinkkiä jos Acewelliä aiot käyttää.

- Johtospagettia tulee, mieti hieman etukäteen miten niputat pois silmistä
- Asennuskulma siten että katsot mittaria vähän alaviistosta, nestekidenäytön kontrasti on näin parempi
- Punaiset valot (öljynpaine ja kolmiovalo) näkyvät heikosti suorassa aurigonvalossa

tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto