oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 08:45:40 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Runkonumero ja sijainti/siirto  (Luettu 74746 kertaa)
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #15 : 31 Heinäkuu 2007, 09:03:31 »

Tällä hetkellä vaihtaminen ja muuttaminen on eri asioita prosenttien laskun osalta. Vaihtaa toki siis saa, mutta prossat menee. Jatkossa jos säädetään, että identtiselllä, mutta uudemmalla osalla saa korvata ilman vero/tekniikkaseuraamuksia, niin sitten ei ole mitään merkitystä.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #16 : 31 Heinäkuu 2007, 10:43:14 »

Viittasinkin tällä "kompakysymyksellä" siihen lainkohtaan jonka mukaan jos moottoripyörän runko VAIHDETAAN alkuperäistä mallista poikkeavaan, tulee siinä olla jousitus myös taka-akselilla. Tämähän on ollut piikkinä lihassa kaikki nämä vuodet, vielä senkin jälkeen kun saatiin aikaiseksi lakimuutos joka sallii jousiperäisen rungon MUUTTAMISEN jäykkäperäksi.

Vai onko niin että edellä mainittu "alkuperäinen malli" katsotaan säilyvän jos lähtökohtaisesti jäykkäperäiseen moottoripyörään vaihdetaan tarvikevalmisteinen jäykkä runko?
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #17 : 31 Heinäkuu 2007, 13:19:04 »

Viittasinkin tällä "kompakysymyksellä" siihen lainkohtaan jonka mukaan jos moottoripyörän runko VAIHDETAAN alkuperäistä mallista poikkeavaan, tulee siinä olla jousitus myös taka-akselilla. Tämähän on ollut piikkinä lihassa kaikki nämä vuodet, vielä senkin jälkeen kun saatiin aikaiseksi lakimuutos joka sallii jousiperäisen rungon MUUTTAMISEN jäykkäperäksi.

Vai onko niin että edellä mainittu "alkuperäinen malli" katsotaan säilyvän jos lähtökohtaisesti jäykkäperäiseen moottoripyörään vaihdetaan tarvikevalmisteinen jäykkä runko?

Sori, unohdin ton Nolostunut, mutta jos joku on prossamenetyksistä huolimatta tota koittanut niin periaatteessa leimat voi jäädä saamatta. Sen sijaan tulkinta, jossa tolla pykälällä tulkittiin kiellettävän myös muuttaminen ei ole enää validi sen jälkeen kun vaurioajoneuvoasetus 1.1.2007 teki pesäeron muuttamisen ja vaihtamisen välille.

edit:Siis itse soveltaisin kohtaa vaan jousitukseen, mutta kun en ole soveltaja. Joku voi soveltaa sitä pykälää siis toisinkin.
« Viimeksi muokattu: 31 Heinäkuu 2007, 13:29:19 kirjoittanut rautis » tallennettu
MASI9
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #18 : 03 Tammikuu 2008, 19:57:06 »

No mites mulla. -57 spora johon jenkeissä tehty jäykkärunko. leimattu suomeen 15 v sitte. Paperissa ei oo prosentteja. Onko mulla kaikki prossat tallella vai meneekö prossat samalla tavalla kuin auto puolella että muuteltuna tuodussa ajoneuvossa katotaan 30% muutelluksi vaikka olis kuinka paljon rakennettu?

Mullakaan ei oo muualla runkonumeroo kuin koneessa.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #19 : 03 Tammikuu 2008, 20:58:20 »

No mites mulla. -57 spora johon jenkeissä tehty jäykkärunko. leimattu suomeen 15 v sitte. Paperissa ei oo prosentteja. Onko mulla kaikki prossat tallella vai meneekö prossat samalla tavalla kuin auto puolella että muuteltuna tuodussa ajoneuvossa katotaan 30% muutelluksi vaikka olis kuinka paljon rakennettu?

Mullakaan ei oo muualla runkonumeroo kuin koneessa.
Identiteetin osalta sulla on runko vaihdettu ja identiteettiprosentteja on siis mennyt. Tama asettaa rajoituksia rakentamiselle. Autovero on kuitenkin maksettu maahantuonniin yhteydessa jo vaihdetusta rungosta eika siita siten kulu veroprossia.

Tapaus muuttuu suheroiseksi jos maahantuonnin yhteydessa noita muutoksia ei ole huomattu kirjata. Noissa maahantuontien yhteydessa tehdyissa merkinnoissa on melko yleisesti ongelmia. Pyoraasi ei ole muutenkaan tarkastettu ’98?
« Viimeksi muokattu: 03 Tammikuu 2008, 21:16:53 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #20 : 03 Tammikuu 2008, 22:32:35 »

Eiköhän ole parempi jos puhutaan pelkistä identiteettiin vaikuttavista prossista, menee monimutkainen homma muuten vieläkin sekavammaksi.

Onko siinä otteessa mitään mainintaa esim. vaihdetusta rungosta? Jos ei, niin ihme mikäli ei ole ollut ongelmia tien päällä. Jos nyt viet pyörän konttorille niin lähtökohtana käytetään tehtaan kuosia josta noita prosentteja lähdetään laskemaan. Rungon vaihto sinänsä ei vielä vie ojasta allikkoon mutta ongelma tulee siinä että ainakaan vielä toistaiseksi ei ole sallittua VAIHTAA alunperin jousitettua runkoa jäykkäperämalliin. Alkuperäisen rungon saa kyllä MUUTTAA jäykäksi mutta se on toinen tarina.

Silloin joskus näitä hyväksyttiin rekisteriin vaihtelevin perustein joten sikäli ei ole mikään ihme että laite on rekisteröity jäykkäperäisenä -57 sporttina. Mutta jos alkuperäisessä rekisteröinti/muutoskatsastuksessa on jäänyt merkkaamatta otteeseen tieto jäykästä rungosta ja tulevaisuudessa tulee jostain syystä ongelmia virkavallan kanssa, pitäisi yrittää todistaa jollain tapaa - esim. vanhoilla valokuvilla, edellisten omistajien lausunnoilla tms. - että runko on ollut pyörässä jo rekisteröintikatsastuksen yhteydessä. Prossat siitä kyllä menee joka tapauksessa.

Tuollaisesta 30% yleisvähennyksestä en ole kyllä kuullutkaan, edes autopuolella Järkyttynyt ...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #21 : 04 Tammikuu 2008, 09:38:46 »

Normaalisti riittää tosiaan, kun räknäilee teknisen identiteetin prossat kohdalleen, eli käyttää tehtaan alkuperäiskokonaisuutta laskennan lähtöpisteenä. Verotus kulkee siinä sivussa kyllä itsekseen.

Ennen vuotta 1998 alkuperäisiksi osiksi luettiin myös kaikki yli 25 vuotta vanhat osat. Tämä saattaisi selittää, miksi rungon prossia ei ole merkitty otteeseen.

Takavuosina kopterilakia tulkittiin toisinaan siten, että sen ei katsottu soveltuvan ulkomailla tehtyihin muutoksiin. Tällä perusteella jokunen ulkomailla jäykäksi vaihdettu runko on Suomessa kilvissä. Tulkinnan perusteista voi aina keskustella, mutta hallintolain mukaan rekisteröintikatsastuspäätöstä ei saa muuttaa asiakkaan vahingoksi. Siispä kun kysyjän rakkine on kerran leimattu, se myös sellaisena pysyy.

Valitettavasti arvoisat tienvarsitarkastajat eivät aina näitä kaikkia vanhoja säädöksiä tunne, puhumattakaan, että osaisivat niitä soveltaa. Pahantuulisen tienvarsitarkastajan kanssa saattaa siis tulla ongelmia.

Jos kapistusta nyt muuttaa lisää niin, että muutos vaikuttaa prosentteihin tai edellyttää muutoskatsastusta, pitää leimalla käydä ja prosenttijyvitys tehdään uuden taulukon mukaan. Jos taas kapistusta ei muuteta miksikään, en näe välttämättä tarvetta muuhun toimenpiteeseen kuin kovaan ajoon. Hymyilee
tallennettu

teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #22 : 04 Tammikuu 2008, 14:01:33 »

 Paperissa ei oo prosentteja. Onko mulla kaikki prossat tallella vai meneekö prossat samalla tavalla kuin auto puolella että muuteltuna tuodussa ajoneuvossa katotaan 30% muutelluksi vaikka olis kuinka paljon rakennettu?





mikä juttu toi muka on ,että  heti menis 30prossaa? jos ajoneuvoa on jotenkin muuteltu alkuperäisestä!??
eihän tossa ole mitään järkeä..
missä näin sanotaan?!
« Viimeksi muokattu: 04 Tammikuu 2008, 18:18:22 kirjoittanut teemu » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #23 : 04 Tammikuu 2008, 14:31:18 »

mikä juttu toi muka on ,että  heti menis 30prossaa? jos ajoneuvoa on jotenkin muuteltu alkuperäisestä!??
eihän tosssa ole mitään järkeä..
missä näin sanotaan?!

Ei missään, eikä tämä pidä paikkaansa.
tallennettu

teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #24 : 04 Tammikuu 2008, 18:17:32 »

Ei missään, eikä tämä pidä paikkaansa.


sitä vähän minäkin!.kuullosti niin älyttömältä...
tallennettu
MASI9
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #25 : 19 Helmikuu 2008, 01:30:11 »

Rekisteriotteessa ei oo merkintää jäykästä rungosta, mutta semmonen konttorilla kirjotettu lappu on mihin on niitattu oheen pari kuvaa minkälainen pyörä on ollut rekisteröinti hetkellä ja konttorin leima.

Niin ja siitä kanta-ajoneuvo % jutusta, mistä kerroin, niin ostin joskus -48 letukan jota oli kustomoitu ja muuteltu muutenkin aika paljon ennen maahantuontia. Olin yhteydessä ennen auton ostoa ajoneuvohallintokeskukseen ja tulliin, kun kyselin autosta tietoja. Niin kyseisissä virastoissa mulle sanottiin että jos autoa on muuteltu paljon, niin kanta-ajoneuvoksi katsotaan 70% vaikka sitä olisi muuteltu kuinka paljon tahansa. Itse en autoa katsastanut suomen rekisteriin, että en sitten tiedä miten asia oikeesti on.
tallennettu
riihikoski
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #26 : 29 Tammikuu 2009, 19:27:07 »

itse käytin runkoa konttorilla ja sain kirjallisen luvan numeron siirtoon . numeroiden kooksi suositeltiin 8mm meistejä.
tallennettu
Sivuja: 1 [2]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto