Normaalisti riittää tosiaan, kun räknäilee teknisen identiteetin prossat kohdalleen, eli käyttää tehtaan alkuperäiskokonaisuutta laskennan lähtöpisteenä. Verotus kulkee siinä sivussa kyllä itsekseen.
Ennen vuotta 1998 alkuperäisiksi osiksi luettiin myös kaikki yli 25 vuotta vanhat osat. Tämä saattaisi selittää, miksi rungon prossia ei ole merkitty otteeseen.
Takavuosina kopterilakia tulkittiin toisinaan siten, että sen ei katsottu soveltuvan ulkomailla tehtyihin muutoksiin. Tällä perusteella jokunen ulkomailla jäykäksi vaihdettu runko on Suomessa kilvissä. Tulkinnan perusteista voi aina keskustella, mutta hallintolain mukaan rekisteröintikatsastuspäätöstä ei saa muuttaa asiakkaan vahingoksi. Siispä kun kysyjän rakkine on kerran leimattu, se myös sellaisena pysyy.
Valitettavasti arvoisat tienvarsitarkastajat eivät aina näitä kaikkia vanhoja säädöksiä tunne, puhumattakaan, että osaisivat niitä soveltaa. Pahantuulisen tienvarsitarkastajan kanssa saattaa siis tulla ongelmia.
Jos kapistusta nyt muuttaa lisää niin, että muutos vaikuttaa prosentteihin tai edellyttää muutoskatsastusta, pitää leimalla käydä ja prosenttijyvitys tehdään uuden taulukon mukaan. Jos taas kapistusta ei muuteta miksikään, en näe välttämättä tarvetta muuhun toimenpiteeseen kuin kovaan ajoon.