Öhö.
'The Story: Nollavisio - miten se pitää milloinkin ymmärtää', on tutkijoiden, konsulttien, virkamiesten ja poliitikkojen välisessä pitkän aikavälin tarkastelussa/vertailussa (kotimaisesti + kansainvälisesti) mielenkiintoinen tarina.
Ja moottoripyörien suoritetietoja on todellakin mahdollista hommata muutenkin kuin pelkästään vuosikatsastuksella. Esimerkiksi minä kerron ne omalta osaltani kysyttäessä auliisti, tarkkaan ja veloituksetta.
Ja LIISA:n mp-suoritteita (kuten ylipäätään mallissa tarvittavia suoritetyyppejä) on Mäkelä todellakin aikojen saatossa funtsinut muutenkin kuin pelkästään hlö-liikennetutkimuksen kautta.
Ja täältä voi arvioida, mitä hlö-liikennetutkimus on, ja miten siellä käsitellään esim. mp:tä:
http://www.hlt.fi Kuten muissakin vastaavissa selvityksissä (esim. YTV), mp yleensä käsitellään ryhmässä 'muut kulkutavat' hevosrattaiden ja vesikelkkojen kanssa.
Ja suomalaisten suoritemääräselvitysten systemaattisempi päälähde on tietenkin Tiehallinnon liikenteen mittaukset (LAM) on the road (jotka eivät kykene mittaamaan mp-määriä), johon yhdistetään ajoneuvojen keskimääräinen kuormitusaste.
Mitä enemmän VTT:n selvitystä plärää, sitä kauemmas kaikkoaa selvityksen pointsi. Pitäisikö liikenne lopettaa, vai pitäisikö kaikki voimavarat kohdentaa liikenneonnettomuuksien poistamiseen, vai mitä viestiä halutaan tuota esille? Myös tiedotteen otsikkoteksti on kummallinen, ei liikenne ole irrallinen tapahtuma vapaa-ajasta ja työnteosta. Lähes kaikki matkat (siis liikenne) liittyvät vapaa-aikaan ja työntekoon. Loput matkat ovat asiointia.
Syntymiseen liittyy 100 prosenttinen kuolemanriski. Ehkä ei olisi pitänyt syntyä rokkaamaan...