oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
27 Marraskuu 2024, 04:31:51 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Takaiskarin paikka swingissä?  (Luettu 18080 kertaa)
Kale
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« : 16 Syyskuu 2008, 13:39:54 »

Miksi 70-luvun lopun steroperäisen crossipyörän takaiskarit ovat niin paljon eteenpäin kallellaan ja alapäästään kiinni swingin keskivaiheilla?

Samanikäisissä trialpyörissä ja ratapyörissä taas iskarit olivat pystymmässä ja alapäästään kiinnitetty lähelle taka-akselia.

Kaipaan siis tietoa siitä, mikä vaikutus ajo-ominaisuuksiin on takaiskarin kaltevuudella ja kiinnityskohdalla swingiin. Asia liittyy 70-luvun stereoperäisen crossipyörän rungon modifioimiseen classic TT -kilpurin rungoksi.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 16 Syyskuu 2008, 13:51:01 »

Syy valkenee kun piirrät vaikka paperille luonnoksen iskarin eri asennoista. Iskari ja takahaarukkahan muodostavat kolmion jonka yhtenä sivuna iskari on.

Mitä enempi kallellaan iskari on akselipisteisiin verrattuna (haarukan akseli ja iskarin alapään kiinnityspiste), sitä vähemmän se liikkuu pituussuunnassa haarukan joustaessa kun osa haarukan liikkeestä liikuttaa iskaria entistä vinompaan.

Tästä on hyötyä crossipyörässä jossa takapyörän pitää päästä liikkumaan mahdollisimman paljon. Katupyörässä taas iskarin toimivuus on etusijalla ja takapyörän liikettä huomattavasti vähemmän. Tämän takia katukäytössä iskari saattaa olla hyvinkin pystyssä jolloin koko joustoliike painaa iskaria kasaan mahdollisimman paljon. Tällöin voidaan käyttää kevyempää jousta ja iskarin toiminta pystytään säätämään tarkemmaksi.

Samasta syystä iskarin kiinnityspiste haarukassa vaihtelee - mitä taaempana kiinnitys, sitä suurempi iskarin männän liike.
tallennettu
Kale
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #2 : 16 Syyskuu 2008, 14:01:16 »

Kiitos Hemuli!
Ajattelin kehitellä yläpään kiinnitykseen useita vaihtoehtoisia kiinnityspaikkoja. Silloin voisin etsiä parhaimman vaihtoehdon takapään toiminnalle sekä vaikuttaa takapään korkeuteen ja välillisesti etujättöön.

tallennettu
Hessu
Full Member
***
Viestejä: 68


« Vastaus #3 : 24 Syyskuu 2008, 13:40:55 »

Jaa oot ilmeisesti sama kaveri, kun tossa toisessa jutussa, missä kyselet juottamisesta.
Kantsii selvittää, ennen kun alat hitsaa tai juottaa sitä runkoa, että mitä materiaalia se on.
Noissa crossipyörissä siirryttiin jo melko aikaisessa vaiheessa käyttämään rungoissa nuorrutusterästä eli kromimoly putkea. Husseissa ainakin oli niitä jo 70-luvulla. Ja sen hitsaaminen tai juottaminen onkin sitten ihan eri juttu. Hitsaantuu kyllä hyvin migillä tai tigillä. Kaasulla, en tiedä. Mutta jos ei käytä määrätynlaista lisäainetta. Homma menee ihan munilleen. Käytännössä tig on ainut vehje millä kandee tehdä, kun lisäainetta saa ostaa langan kerrallaan.
tallennettu
Kale
Jr. Member
**
Viestejä: 17


« Vastaus #4 : 25 Syyskuu 2008, 12:18:20 »

Kirjoitin tuohon toiseen viestiketjuun samaa asiaa käsittelevän viestin ennen kuin näin tämän sinun viestisi.
tallennettu
Tofi
Jr. Member
**
Viestejä: 18



« Vastaus #5 : 15 Lokakuu 2008, 12:35:52 »

Mitenköhän toi takaiskarin säiliö reagoi jos yrittää letkujen banjoliittimiä löysätä, tarttis kääntää ja sovittaa uuteen paikkaan?
Kaasuahan säiliössä on mutta onko letkussa painetta?  Epävarma
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #6 : 15 Lokakuu 2008, 13:29:10 »

Saattaa sitä pystyä hiukan siirtämään mutta en kyllä löysäisi banjopulttia vaan kevyesti naputtelisin muovivasaralla banjoa oikeaan suuntaan niin että pultti ei pääse pyörimään - tai jos pyörii niin sitten kiinnipäin.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto