oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
01 Marraskuu 2024, 05:29:12 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Millainen olisi hyvä ajoasu?  (Luettu 32798 kertaa)
Kukkanen
Newbie
*
Viestejä: 3


« : 29 Syyskuu 2008, 19:35:25 »

Hei,
olen vaatetusmuotoilun opiskelija ja teen opinnäytetyönäni motoristeille pienimuotoisen ajoasumalliston; chopper pyörään liittyen. Yksi asukokonaisuus toteutetaan. Työ liittyy Savonia Chopperiin. http://tapanile.deviantart.com/

Haluaisin Teiltä vastauksia (henkilökohtaisia mielipiteitä) seuraaviin kysymyksiin:

Minkälaiset turvallisuuteen liittyvät asiat tulisi ottaa ottaa huomioon?

Mitä materiaalia ajoasun tulisi olla?

Minkä värinen ajoasun tulisi olla?

Mitä muita turvallisuutta lisääviä asioita tulisi ottaa huomioon?

Pitäisikö housujen tai takin olla jotenkin säädeltävissä?

Pitäisikö housujen ja takin olla yhdistettävissä vai yhtenäinen?

Kärsiikö chopper-harrastajien imago turvallisuutta lisäävistä suojista?

Tulisiko ajoasun olla "perinteisen" vai esim. hanx:lta, richalta tai mp-asulta saatava "tavallisen" ajoasun näköinen? (Toki lisään plagioinnin ja muista erottautumisen vuoksi siihen omat leimani, mitkä vaikuttavat ulkonäköön -lähinnä tribali tai jokin muu kuvio -niitäkin saa ehdottaa.)

Sana on vapaa...

Olisin erittäin kiitollinen saamastani palautteesta ja sen vaikutuksesta mallistoon sekä opinnäytetyöhöni. Liitän saamani asialliset vastaukset opinnäytetyöni raporttiin.
Kiitos etukäteen!   
 Hymyilee  Hymyilee  Hymyilee
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 29 Syyskuu 2008, 19:58:56 »

Vuodet erilaisten moottoripyörien selässä (myös chopperin) ovat opettaneet että tyyliasiat tulevat tärkeysjärjestyksessä vasta hyvin myöhään. Jos siis puhutaan ajopuvusta eikä näyttäytymisasusteesta.

Ihan ensimmäisenä pitää kiinnittää huomiota elementeiltä suojautumiseen ja näistä ensimmäisenä tuuli. Kauluksen tulee olla riittävän korkea ja tiivis, hihansuut pitää saada suljettua mahdollisimman tiiviisti käsineiden ympärille - lienee myös itsestään selvää että housujen kauluksen ja takin helman välistä ei saa päästä viimaa pitkin selkää. Suurin osa ajaessa tulevista hartiakivuista aiheutuu puutteellisesta kaulan/niskan alueen suojauksesta. Vetoketjut tulee olla suojattu läpillä ja takissa voidaan käyttää kaksoisvetoketjua vedon estämiseksi.

Vesi on sitten toinen - moottoripyörillä kun ajetaan sateen sattuessa sateessa. Tämä on sikäli helppo jos "tyyli" antaa periksi Goretexin käytön. Toki nahkakin on käsiteltävissä vedenpitäväksi ja kai niihinkin on liitettävissä erinäisiä kalvoja.

Lämpötila - tällä tarkoitetaan sitten niin kylmää kuin kuumaa. Vaatteissa pitää olla avattavia/suljettavia tuuletusaukkoja ja kylmiä ilmoja varten irrotettava lämpövuori.

Nyt kun perusasiat on kunnossa voidaan keskittyä ajoasun muihin ominaisuuksiin. Jotta asusteet olisivat käyttöä kestäviä, tulee niissä käytettävien kiinnikkeiden (napit, vetoketjut) olla riittävän tukevia. Tästä on viime aikoina taas omakohtaista kokemusta kun muuten erinomaisen takin päällimmäinen vetoketju antautui - katsoin kyllä jo ostaessa että niin heppoinen muoviketju ei tule kestämään pitkään mutta oletin kuitenkin että edes yhden kauden Vihainen ...

Toinen paikka mikä varsinkin chopperkuskeilla usein rikkoutuu on oikean puoleinen lahkeen sisäsyrjä nilkasta polveen asti. Tällä alueella sijaitsee usein pyörän pakoputki ja keinokuitumateriaalit eivät kestä sitä kuumuutta - siksi lahkeen sisäpuolelle tulee ommella lämpöä kestävästä materiaalista valmistettu vahvike. Tietysti molemmin puolin symmetriasyistä...

Sitten ne suojat... Itse en ole kokenut niitä kovinkaan tarpeellisiksi ja niinpä viimeistään ensimmäisen pesun jälkeen ne ovat yleensä jääneet asentamatta takaisin. Kankeiden styroksisuojien sijaan voisikin kehitellä enempi kovaa hankausta kestäviä materiaaleja joita sitten käytettäisiin kriittisissä paikoissa suojaamassa kuskin hipiää mahdollisen asvalttiliu'un yhteydessä.

Materiaalia sivuttiinkin tuossa aikaisemmin, tästä saa yleensä tappavan tylsän väittelyn aikaiseksi - vähän sama kuin että voiko umpikypärä päässä ajaa chopperia. Paatuneet pitkäkeulakuskit vannovat nahkan nimeen ja vetävät sitten sateen sattuessa erillisen sadepuvun päälleen - tällä vuosituhannella elävät osaavat hyödyntää myös uusia materiaaleja säilyen kuivana matkan silti keskeytymättä.

Kuosi on perinteisesti ollut hyvinkin pelkistetty ja musta. Kun pyörä on tarpeeksi näyttävä niin kuskin ei tarvitse tuoda itseään esiin riikinkukkomaisilla asusteilla. Tässä on kuitenkin toinenkin puoli varsinkin näin kehäkolmosen sisäpuolella - musta ajoasu toimii myös tehokkaana naamiointivälineenä ja niinpä käy helposti niin että kanssa-autoilija "ei huomannut" vastaantulevaa moottoripyöräilijää kääntyessään vasemmalle. Niinpä esimerkiksi paljon ajava ystäväni ostaa tietoisesti ajovarusteita joissa on muutakin väriä kuin mustaa. Kuviointia voisi kehitellä niin että olisi esim. eri mallit miehille ja naisille ja kuviointi sitten korostaisi kummankin sukupuolen parhaita ominaisuuksia.

Tuossa nyt jotain mieleen tulevia asioita, muut saavat jatkaa tästä eteenpäin...
« Viimeksi muokattu: 29 Syyskuu 2008, 20:00:34 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 29 Syyskuu 2008, 20:26:33 »

Sanoisin, että yleensä muissa ajoasuissa olevien toimivien kokonaisuuksien lisäksi nuo Hemulin mainitsemat lahkeiden palamiset tulee ottaa huomioon.

Koska jalat ovat ylhäällä ja usein myös sojottavat eteenpäin lahje ei saa nousta tuulessa saappaan vartta ylös. Sama pätee sadevedelle. Jos kyseessä ei ole ravintolakelpoiset nyöri-respect-nahkahousut ne pitää voida pukea ja riisua saappaat jalassa, alla vaikka farkut.

Housujen persauksen pitää olla nahkasatulassa liukumatonta materiaalia. Haaroista ei saa tulla vesi läpi.

Chopperista puuttuu usein tyylisyistä monet turhat painonlisukkeet kuten esim. lokasuojat. Sateella tarvitaan siis erityistä saderasituksen kestävyyttä rinnassa, kaulassa (eturenkaan suihkut) sekä niskassa ja selässä (takanakin suihkut). Samoin tuo mainittu haarojen kohta vuotaa lähes aina ja kaikissa asuissa.

Kädet ovat usein ylhäällä niin hanskoja ei laiteta hihojen sisään, ne yleensä vedetään hihan päälle. Tämä tarkoitaa, että ranteesta hihan pitää olla tiukka (ja hanskan pitkä), ja hihan pitää olla tarpeeksi pitkä niin,että se ei nouse kohti kyynärpäätä kun kädet nostaa tangolle. Huomaa, että käsien asento aiheuttaa vaatimuksia myös selkäosan leikkaukselle.

Puvun pitää olla myös mukava päällä tässä 'X-asennossa' kädet ja jalat ylhäällä. Ei siis saa kiristää tai kanittaa jostain.

Suojiksi toivoisin sellaisesta uudesta iskusta kovettuvasta kankaasta (Rukka TM?) ommeltuja pehmeitä suojia jotka voi piilotaa osaksi pukua. Ei tule kovien suojien muhkuroita jotka usein painavat tien päällä ikävästi.

Vesitiivis povari johon sakkolaput ja valvontailmoitukset voi säilöä. Siellä voi pitää myös rekisteriotetta, jos sellaisen omistaa.

Kaupallista potentiaalia tuskin on muilla kuin mustilla asuilla???

---

Itse olen päätynyt ajamaan nahoissa ja sivulaukussa sitten ohut gore-tex puku sadeasuksi. Se auttaa kylmällä tuomalla lisäeritystä nahkapuvun päälle, menee pieneen, voi pukea nahkojen päälle ja kuivalla kelillä pääsee nauttimaan nahkojen hyvistä puolista.
« Viimeksi muokattu: 29 Syyskuu 2008, 20:32:57 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Jarppi
Administrator
*****
Viestejä: 33


« Vastaus #3 : 30 Syyskuu 2008, 09:37:01 »

Listaan lisään vielä sen, että lahkeet ja hihat tarpeeksi pitkät (voisi sanoa että reilusti normaalia pidemmät), koska yleensä istuessa pyörän päälle ja kurkottaessa ohjaustankoon istuma-asennon vaikutus "kutistaa" takin ja housujen pituutta näiltä osin.
Ja tämän olen kokenut henk.koht. kun pituutta on 194cm, ei valmistajilta oikein vieläkään löydy tarpeeksi pitkiä hihoja ja lahkeita. Toki mittatilaustyönä.

Ajoasun istuvuus on yksi tärkeä ominaisuus, mutta tähän voi suunnitelija varmaan vaikuttaa paljon asun säädettävyydellä.
Itse käytän pääasiassa nahkatakkia ja housuja, mutta aikainen kevät ja myöhäinen syksy menee gore-tex asussa, koska nahka-asun alle ei saa menemään niin paljon lisäkerroksia että ei tulisi kylmä.
Ja kesällä kun mennään nahkoilla niin reisussa on mukana kaksiosainen (helpompi pukea) sadeasu.

Räikeät värit ja kuviot ajoasussa on varmaan chopper kuskeille, kuten Hemuli mainitsi, hieman kaukainen ajatus.
Kuten Henry Ford joskus on lausunut, kaikki värit käy, kunhan se on musta. (meniköhän se näin Hymyilee)
« Viimeksi muokattu: 30 Syyskuu 2008, 09:43:16 kirjoittanut Jarppi » tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 30 Syyskuu 2008, 10:28:22 »

Listaan lisään vielä sen, että lahkeet ja hihat tarpeeksi pitkät (voisi sanoa että reilusti normaalia pidemmät), koska yleensä istuessa pyörän päälle ja kurkottaessa ohjaustankoon istuma-asennon vaikutus "kutistaa" takin ja housujen pituutta näiltä osin...

Tässä on yksi kohta mistä erottaa moottoripyörällä ajamiseen tarkoitetun vaatteen baaritakista. Oikein leikattu takki nimittäin ei "lyhene" hihoista kun työnnät kädet eteen, vastaavasti se jää selästä hiukan pussille kun kädet on alhaalla.
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #5 : 30 Syyskuu 2008, 13:29:32 »

minähän en "nuoresta" iästäni johtuen ole vielä riittävästi kylmää saanut, joten olen kyllä erimieltä tuosta tyylin paikasta tärkeysjärjestyksessä. itse olen ajanut tänäkin päivänä (+9 astetta) vanhassa nahkatakissa ja avokypärässä. pidemmillä reissuilla sadeasu kulkee mukana luonnollisesti. henk koht en ole löytänyt yhtään suojilla varustettua vaatetta joka toimisi päälläni (olen niitä myynyt ja ohessa sovittanut kyllä) chopper- ajoasennossa. jos ajoasussa pystytään piilottamaan suojat ja säilyttämään "rankka" tyyli, se voisi olla osuva yhdistelmä??

varmasti monet reissuja tekevät ovat eri mieltä, mutta itse olen kyllä ajanut kymmeniä tuhansia kilometrejä tinkien tyylistä vain oikeasti huonoilla keleillä (sadepuku). Mielestäni choppermiehen päällä oleva strobex-varuste ei lisää katu-uskottavuutta, vaikkakin on mukava...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
annek
Jr. Member
**
Viestejä: 21


« Vastaus #6 : 30 Syyskuu 2008, 19:13:55 »

Hyviä pointteja tuli jo, eli tarpeeksi pitkät ja tiukat hihansuut ja lahkeet ja kaulukset äksänä ajettaessa. Mutta vaikea yhtälö lienee toteuttaa materiaalin suojaavuus niin että se ei olisi aivan älyttömän tönkköä. Kiva olisi saada esim rahapussi takin taskusta huoltsikalla ilman akrobatiaa.

Ja kaipa se "katu-uskottavuus" lienee useimmille myös tärkeää, mitä nyt itse kukin sillä käsittää? Itse lähinnä kaipaisin vaihtelua siihen iänikuiseen mustaan nahkaan Virnistää

tallennettu
Kukkanen
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #7 : 30 Syyskuu 2008, 19:48:44 »

Kiitoksia kaikille vastanneille. Olen erittäin kiitollinen saamastani palautteesta. Lisää kommentteja kaivataan. Tarkoitus on kyllä liittää asu tuohon linkistä löytyvään chopperiin, mutta samalla on tarkoitus työstää mallisto sekä naisille että miehille. Mallistosta toteutetaan yksi asu, joka on nähtävillä mp-messuilla '09.

RUKKA on toki hyvä, mutta mietin jotain uutta, mitä ei vielä löydy kaupoista..

Teknisiin ratkaisuihin on aika vaikea löytää mitään todella uutta ja mullistavaa. Jos haluaa todella hyvän ja yksilöllisen ajoasun niin silloin se kannattaa teettää ehdottomasti mittatilaustyönä. Ei sen nahkatakki ja -housu yhdistelmän hinnaksi tule kuin n. 1000e, joten samoissa hinnoissahan se joka tapauksessa pyörii noissa liikkeissäkin. Ne ei sitten kyllä ole mitenkään yksilöllisiä...  Iskee silmää

Kirjoitelkaa rakkaat ihmiset omia kokemuksianne.

~Kukkanen~
tallennettu
Das Fette Sau
Jr. Member
**
Viestejä: 21



« Vastaus #8 : 01 Lokakuu 2008, 13:46:00 »

Miun mielestä ajoasussa on hyvä olla suojat, mutta ei semmoset ihan kivikovat, niinkuin kyykkymopoasuissa usein on, vaan taipuisat ja pehmeähköt. Eihän ne tietenkään ole yhtä turvalliset kuin kovat, mutta paljon mukavammat.

Myös irroitettava vuori varsinkin takissa, ehkä myös housuissa olisi hyvä olla. Jos housut saa vetoketjulla takin selkään kiinni, nii ei paista työmiehen hymy ihan yhtä leveänä takana ajavalle, eli se on vähän makuasia.

Materiaali tietenkin nahkaa, ja mielellään laadukasta sellaista, vaikka se nostaakin hintaa, mutta köyhän ei kannata ostaa halpaa ja huonoa. Hyvä nahka kestää pitkään ja on aina hyvännäköinen, uutena ja kuluneena. Nappanahka on parempi vaihtoehto kuin nupukkinahka; paremman näköinen ja henk.koht. kokemuksien perusteella pitää paremmin vettä ja tuulta. Vedenpitävä kalvo lahkeissa olisi jalat edellä -malleja ajatellen kätevä, ainakin oma mopo työntää vettä säärille etupyörästä tosi paljon, jos asvaltti vaan on yhtään märkä.

Henkilökohtaisesti pidän kovasti mustan, kuluneen nahan eri sävyistä, mutta ei muissakaan väreissä ole vikaa. Mitään kuvioita ei kuitenkaan tule olla paljoa, eli mahdollisimman yksinkertaisen tyylikäs väritys. Ja eräs tärkeä pointti, joka on tod.näk. ristiriidassa valmistajan näkemyksen kanssa, on se, että valmistajan logon ei tarvitse pistää ensimmäisenä silmään, kun asusteen näkee!! Pieni logo, max. tupakkiaskin kokoinen, hihassa, niskassa tms. on vielä ihan ok. Eli se mainosmielessä laitettu liikennemerkinkokoinen logo ehdottomasti pois, hyvännäköisen ajoasun sattuessa silmään se merkki tulee kyllä selvitettyä muutenkin, jos asu kiinnostaa.

Ei kait kukaan pelkästään imagon takia jätä ostamatta vehkeitä, joissa on suojat, vai jättääkö? Jos joskus itse ajelen "ilman suojia", eli esim. farkuissa ja hupparissa, se ei johdu katu-uskottavuuden hakemisesta, vaan lähinnä viitseliäisyydestä, kun ei jaksa pukea ajokamoja päälle esim. pikaisen nakkikioskin kiertämisen takia.

Tuolla olikin joku jo aiemmin maininnut vedenpitävät taskut rek.otteelle ym. Kannatetaan!
tallennettu

Ateistina oleminen on jumalaton taakka.
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #9 : 01 Lokakuu 2008, 19:37:22 »

Kertakaikkinen single solution maaliskuulta marraskuulle niin että sama asu passaa sekä maiseman vaihtoon että maisemassa oloon (siis nyt ollaan käymässä ralleissa) on haastava, ehkä mahdoton. Reissun päällä tahtoo tarvita sää-, sarvijaakko- ja sarvikuonosuojakerroksia ympärilleen (kun syntisen rukous on niin voimaton) mutta sitten onkin jo pikkupaisteella herkästi hiki kun veturin lämmittäjällä. Ei niinkään matkanopeuksissa vaan het kun himmaa tai seisahtuu. Luukut auki - läpiveto -ratkaisua kaipailee, vuorien ja kerrastojen määrästä riippumatta, instant tuuletusta ja sitten äkkiä luukut kiinni ettei aromit sentään liiaksi karkaa. Ikkuna saranalla ja säpillä (+ verhot)? Mutta taitaa moinen olla asuteknisesti vaikeaa ja habituksellisesti vähemmän puoleensa vetävää. Eikä pönäkän pojan hikiongelma vaatteilla kummene. Tilastollisesti kuitenkin on totta, että paikkereista huomattava osa on...ööh...pulskanpuoleisia, eikä puntareissa ole viisarit ainakaan laskemaan päin.

Mutta munat pitäs totta puhuen saada suht sujuvasti ulkomaisemaan, jos ei muuten niin pilssivesien päästöä varten.

Huussiluukkuakin toisinaan kaipailee, kun keskiraskaalla käynti näyttää enemmänkin saunaan lähdöltä. Mutta jätettäköön tämäkin mitä todennäköisimmin huonon menekin takeena pois, vaikka tosicowboyt ovat semmoisia vallan paljon käyttäneet.

No, asia jäi rivien väliin mutta on se kuitenkin siellä.

Juupe
tallennettu
Tuomo
Jr. Member
**
Viestejä: 15


« Vastaus #10 : 06 Lokakuu 2008, 21:26:43 »


suojavaikutus sitten kun jotain sattuu
- materiaalit semmosia että kestävät asfaltilla liukumista esim. satasen nopeudesta pidempään kuin vain pari metriä
- viitaten edelliseen myös saumojen täytyy kestää - tarpeeksi vahva lanka ja oikea ompelutapa ts. minkälaisella pistolla ommeltu
- samaa edelleen pitäis saada ulotettua vetoketjuihin ja nappeihin - mitä tapahtuu kun mätkähdät tiehen mahallesi
- itse edustan kovat suojat -puoluetta. eivät ole epämukavat jos vain mahdollista säätää niiden paikkaa itselle sopivaksi. suojien paikoituksen pitää lisäksi olla sellainen että suoja ei pääse liikkumaan esim. polvisuoja valahtamaan puolisääreen

normaali käyttömukavuus
- säätöjä niin että saadaan istuvaksi, napakaksi mutta ei kuitenkaan puristavaksi
- materiaalia ei saa olla niin paljon että asustye rupeaa lepattamaan
- huomiotava että alle mahduttava kunnolla lämmintä vaatetta, joskus taas mennään kommandona
- alaselän alue jää helposti paljaaksi - huosuihin korkea vyötärö ja takki takaa pitkä
- jos tehdään vedenpitävä asuste niin sitten myös kaikki taskut vedenpitäviksi - vaikuttaa halvalta jos vain yksi tasku pitää vettä
- hihojen, housunpunttien ja kaula-aukon säätö ja kiristys helpoksi
- tuuletusaukot kuumille keleille - aukot josta ilma tulee sisään ja mistä se poistuu
- omat taskunsa lompakolle, kännykälle, korvatulpille, aurinkolaseille, pyörän avaimille, himan avaimille, kartalle ym
- erilliset takki ja housut käyttömukavuutta mutta huomiotava että näiden välistä ei ilma pääse puhaltamaan
- takamus ei saa luistaa satulalla

ulkonäkö
- pääväri musta tai muu tumma väri - tuntuu tyylikkäämmältä kuin "kattokaa mua" - riemunkirjavat riikinkukkopillumagneettiasusteet
- mut jotain lisäväriäkin saisi jotenkin olla - kunhan ei musta-oranssi-yhdistelmää, se on sanoisinko liian yleinen
- eikä haittais jos jotain heijastavaakin saisi mukaan kunhan se olisi toteutettu niin että ei pomppaa päivänvalossa silmille
- ehkä jotain koristeluakin voisi olla mutta toteutettuna tyylillä / maulla. ei todellakaan mitään räppi-fontteja tai hapsuja tai tuotemerkkien / kerhojen feikki-logoja, liekitkin alkaa olla jo aika nähty juttu.   
tallennettu
Tuomo
Jr. Member
**
Viestejä: 15


« Vastaus #11 : 06 Lokakuu 2008, 22:00:20 »

jatkan vielä:

oma vastaukseni (ja näköjään monen muunkin) oli kyllä varsin touring-henkinen ts. toimivuutta ulkonäön kustannuksella korostava. ilmeisesti täällä hengailee paljo tyyppejä jotka ajelee yamahan matkapyörillä....  Hymyilee leveästi

sä kun opiskelet alaa niin ehkä haluat satsata ulkonäköön etkä tehdä lasketteluasua. ilman muuta sellaisellekin kyllä löytyy ystäviä. (eikä välttämättä poissulje toimivuutta)

traditionaalinen valinta on tietysti musta nahka.  mut kuinka monta tyyliä voit pelkästä mustasta nahasta tehdä; brando-tyyli, 50' s rotta, pommikone-pusakka, mitä vielä.
pitäis saada jotain  koristetta. mutta suomalaiseen makuun menee helposti liian räikeäksi. ts. niitit, pääkallot tai olkatoppaukset käärmeennahasta kenties hiukan korneja. tribaalit taasen mielestäni jo erittäin väsynyt juttu.
tallennettu
esko
Newbie
*
Viestejä: 5


kaupasta saa hienoja aihioita...


« Vastaus #12 : 24 Lokakuu 2008, 15:54:38 »

Ja tässä vielä yks huomio, minkä takia kaikki taskut on aina päällekkäin ja hyvin usein kolme taskua yhdellä puolella ja toinen puoli taskuton ? Onhan se toki hienon näköistä kun äijä näyttää ottaneen silikonit, ja rahapulassa vaan toiselle puolelle  Virnistää Luulis että tohon rintamasuuntaan mahtuis nuita taskuja vähän laajemmallekkin alueelle...
tallennettu
Kukkanen
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #13 : 08 Marraskuu 2008, 21:10:00 »

~Kukkanen kiittää ja kumartaa kaikille, jotka ovat viitsineet käyttää hetken ja auttaa minua opinnäytetyöni vauhtiin saamiseksi.
Työ on nähtävillä MP_Messuilla '09. Teen sinne pienen mielipiteitä kartoittavan kyselykaavakkeen.

~Kukkanen
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto