oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 02:25:57 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Sivuvaunu tuoreeseen pyörään (2005)?  (Luettu 39372 kertaa)
hannuk
Newbie
*
Viestejä: 8


« : 08 Lokakuu 2008, 16:23:12 »

Parille konttorille soitin, ja suoraan ilmoittivat etteivät tiedä sivuvaunuista mitään (saas nähdä millon tietävät ja soittavat takaisin Hymyilee).

Pyörä on 2005 käyttöönotettu Suzuki V-strom (DL 1000) ja tuohon meinasin liittää Uralin /dnepr:in tms vaunun.

Selviääkö tuosta muutoskatsastuksella? Eihän tuohon vaan vaadita jotain tyypitystä ja todistusta tyyliin 2005 mopo + kivikautinen neuvosto lulla?

Mitä vaunulta vaaditaan? Onko noissa ylipäätään mitään runkonumeroa tms? Saako sen vaunun rungon tehdä itse, sillä kopaksihan käy ainakin omavalmiste?? Tuohon pyörään joutuu tekemään apurungon, johon se vaunu kiinnitetään. Mitähän vaatimuksia sille apurungolle on? Ajatus on tehdä siitä apurungosta sellainen, että vaunun saa kiinni/irti suht helposti -> pyörällä voi ajaa mielenkiinnon mukaan vaunun kanssa tai soolona (joo tiedän, ilman vaunua pitäs taas muutoskatsastaa sooloksi).

Hitsaaminen ja siihen liittyvä ei ole ongelma, tarvittaessa saan generoitua jotain lujuuslaskelmiakin jne, nuo ei ole ongelmia. Nyt vaan pitäisi saada selvitettyä mitä tarvii tehdä, että yhdistelmän saa konttorilla katsastettua ilman narinoita. Onko PK-seudulla mp myönteistä konttoria tiedossa?




EDIT: Ei kai vaan tämän seurauksena joudu toteamaan, että mopo on liian tuore??
« Viimeksi muokattu: 08 Lokakuu 2008, 16:45:52 kirjoittanut hannuk » tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 08 Lokakuu 2008, 18:12:09 »

Ainakin Harrikoissa 2003 on viimeinen vuosimalli johon saa sivuvaunun koska tehdas ei ole tyyppihyväksyttänyt niitä sivarilla Euroopassa.
tallennettu
hannuk
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #2 : 09 Lokakuu 2008, 09:29:06 »

Nyt sain sitten puhelimessa selvyyttä asiaan.. Tai no, selvää ja selvää  Huh Yksi katsastusinssi tuota nyt selvitteli ja ilmoitti että sen tietojen mukaan tuossa ei ole mitään muuttuneita vaatimuksia. SIis että myös 2005 pyörään saa vaunun (kysyin vielä siitä että eihän se ole varmasti ongelma että pyörä on tuoreempi kuin 2003). Oli kuulemma selvitellyt noita AKE:n juttuja.

Runkoa ei saa hitsata, mutta pulttaamalla kiinnitettävän apurungon saa kasata hitsaamalla. Vaunullekaan ei ollut mitään vaatimuksia, muuta kun että kahdelle hengelle tai tavaran kuljetukseen tarkoitetussa sivuvaunussa pitää olla jarrut, eli sen vaununkin saisi sen mukaan tehdä itse. Voiko tuo oikeasti olla noin vapaata??? Joku tässä nyt mättää Epävarma -ihan varmasti.

En nyt sit tiedä, että pitäisikö olla tyytyväinen ja kasata pyörä äkkiä Pyörittää silmiään

Kysyin vielä pariin kertaan, että onko se nyt niin tarkkaan selvitetty, että uskallan alkaa rakentamaan, niin meinasi että ei hän mitään kirjallista lupaa ala ennakkoon antamaan, mutta että tilanne on nyt tämä.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #3 : 09 Lokakuu 2008, 10:07:15 »

Ensinnäkin: missään ei ole kielletty sivuvaunun asentamista myös tyyppihyväksyttyyn moottoripyörään. Mutta jos mietitään, mitkä tyyppihyväksyntään liittyvät asiat muuttuvat, kun laitteeseen lisätään sivuvaunu, niin mieleen tulevat ainakin jarrut. Kokonaismassan lisääntyessä kaksipyöräiselle tehty jarrutesti ei enää päde. Toinen ainakin teoriassa muuttuva asia on päästöt, tässäkin massan lisääntyminen voi vaikuttaa. Valaisinvaatimuksista selviää lukaisemalla iltalukemiseksi parisataa sivua direktiiviä ja e-sääntöä... Järkyttynyt

Mun tietääkseni AKE:ssa on noudatettu linjaa, että triken saa tehdä uudestakin laitteesta, jos säilyttää moottorikokonaisuuden alkuperäisenä ruiskusta pakoputken päähän. Tämä linja on järkevä, koska päästöjen mahdollinen muuttuminen on käytännössä merkityksetön asia. Sama linja olisi sovellettavissa sivarihommiinkin, koska samasta asiasta on päästöjen kohdalla teknisessä mielessä kyse.

Toiseksi: itse vaunun rakenteelle ei ole mitään erityisvaatimuksia. Jos pystyt laatimaan jonkinlaisen teoreettisen esityksen rakenteen lujuudesta, siitä lienee apua katsastuksessa. Toisaalta asiaa ymmärtävä katsuri näkee kyllä silmilläänkin, onko rakenne sellainen, että se todennäköisesti kestää liikennekäyttöä.

Tällä hetkellä voimassa oleva kopterilaki kieltää kiinnityskorvakkeiden sun muiden hitsaamisen runkoon. Jos sen Sukisukin runko on alumiinia, sitä ei kannatakaan lähteä hitsailemaan, mutta rautarunkoja käytännössä hitsaillaan laista huolimatta. Siinäkin täytyy toki tietää, mitä on tekemässä. Pulttikiinnitys täyttää lain vaatimukset.
tallennettu

TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #4 : 09 Lokakuu 2008, 11:27:49 »

Vaunussa ei tarvitse olla jarruja, mutta ainakin yksi käyttöjarru pitää olla lukittavissa seisontajarruksi. Näin vanhemmissa.

Tosin itse vaunupyöräilijänä voin sen verran valistaa, että on aika mielenkiintoinen kombinaatti, oli lullassa jarru tai ei. Ohjaus- ja ajogeometriat on tyyten toisenlaiset kuin solossa. Hyppäisy lullasta soloon ja takaisin on aika iso. Isäukko aikanaan valisti, että "vaunun jarrulla mennään metsään". Liekö ollut omakohtaisia kokemuksia 50-luvun pyöristä?

Vaunu jarruttaa/yrittää ohittaa kiihdytyksissä ja jarrutuksissa ja muuttaa kaarreajon linjoja. Melkoisesti.

Sivuvaunuyhdistyksen sivuilla enemmän ajantasaista teoriaa ja käytäntöä.
http://personal.inet.fi/yhdistys/sivuvaunu/

Vaan on se lulla kiva kaveri. Sopivasti pakkaamalla siellä kulkee melkein pienen yksiön muuttokuorma, tai muuta kivaa.

Vaikka näin:

tallennettu

kai se siihen sopii?
hannuk
Newbie
*
Viestejä: 8


« Vastaus #5 : 09 Lokakuu 2008, 14:29:04 »

Pitää siis tehdä kiinnitykset niin, että saan alkuperäisen putkiston vähintään katsastuksen ajaksi kiinni  Virnistää

Onkohan noita vaunuja identifioitu mitenkään? Miettiin vaan, että jos hommaisi ensin jonkin vanhan uralin tms vaunun. Jos elämä lullan kanssa on kivaa, niin voisi miettiä muutoksia tai vaunun vaihtoa. Noin tekemällä ei tarvisi heti laittaa kiinni montaa tonnia, vaan alkuun pääsisi muutamalla satasella + armoton määrä omaa työtä päälle. Noissa uralin/dneprin vaunuissakin on jarru, joten ei pitäs olla paha ongelma sekään.

Onkohan noita sivuvaunujen omamassoja ja kantavuuksia rajattu jossain?

Mitähän tietoja noista ylipäätään laitetaan rekisteriotteeseen?? Kysymyksiä on kyllä enemmän kun vastauksia, ja hommaa ei helpota yhtään, että ei löytyny osaavaa katsastajaa Surullinen
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #6 : 09 Lokakuu 2008, 14:44:26 »

Kaikki direktiivit, pykälät ja asetukset: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=29.0 ...menee vähän hakemiseksi, mutta mulla ei ainakaan ole päässä valmiina mistä kaikista pykälistä on sivuvaunupyörää (L4e -luokka) koskien omat erillispykälät perus L-luokan vaatimusten lisäksi.

Jos ja kun teet tuon työn niin joku yhteenveto L3e ja L4e vaatimusten eroista voisi olla paikallaan. Saisi seuraava kyselijä valmiimman paketin.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #7 : 09 Lokakuu 2008, 16:38:03 »

Kun vaunussa ei ole ulostyöntyviä&teräviä osasia ja valot on kunnossa, niin se on muuten rakenteeltaan aika vapaa "tarkoituksenmukainen", eli ei saa olla vaarallinen liikenteessä/matkustajalle. Ja matkustajalla pitää olla tarkoituksenmukainen ja kiinteä istuin.

Muutoskatsastuksessa paketti punnitetutaan, jos ei samanlaista pakettia jo ole rekisterissä, josta ne painot saadaan. Tai ole paperesta näyttää vaunun painoa Sitten rekkariin tulee merkintä, myös "käyttö sivuvaunun kanssa, jolloin" ... painot ja mitat jne jne.

Jarruista ne voi äpistä, siis pyörän jarrujen tehoista. Mutta kyllä se nykypyörän jarrujen teho riittää normaaleissa liikennetilanteissa.

Halpoja vaunuja on mm täällä: http://uralroikka.net/pulinat/viewtopic.php?f=3&t=4077
tallennettu

kai se siihen sopii?
Motopää
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #8 : 09 Kesäkuu 2013, 22:25:15 »

Tervehdys, nostelen tätä topicia ylöspäin. Pääsin Googlella tänne asti.

Toin itse juuri Ruotsista vm.2004 pyörän ja kävin maahantuontikatsastuttamassa sen. Kysäisin siinä ohimennen katsastajalta että hoidathan sitten sivuvaunukatsastuksenkin, jahka saan sen tähän pultattua kiinni. Katsastusmies vastasi että kyllä joo, kunhan vaunusta löytyy tyyppihyväksyntä että se on nimenomaan tämän mallin pyörään tarkoitettu. Kysyin että mitä, tarviiko vaunu jotkin omat paperit? Katsastaja myönsi asian olevan näin.

Sanokaa joku mulle, ettei tämä voi pitää paikkaansa? Olen kyllä hyvin perillä sivuvaunun ja sen kiinnityksen teknisistä vaatimuksista, mutta tämä on ensimmäinen mitä kuulen että itse vaunulla pitäisi olla tyyppi. Pyörä itse on taatusti tyypätty vaununveturiksi koska sitä sellaisena pakettina EUssa myydäänkin ja vaunukin on miltei samaa mallia mitä itse meinaan siihen laittaa. Nyt pessimistin mielessä kummittelee kuva että liitän lullan pyörään nätisti kaikkien taiteen sääntöjen mukaan ja homma kaatuukin konttorilla siihen että vaunulta puuttuu syntymä- ja rokotustodistus ja sotilaspassikin on päässyt kulahtamaan.
tallennettu
motomatti
Sr. Member
****
Viestejä: 184


« Vastaus #9 : 10 Kesäkuu 2013, 11:11:14 »

Koitan tässä muistella että olikohan kesäkuun loppuun mennessä 2004 rekisteröityihin pyöriin mahdollisuus laittaa sivuvaunu ilman eri hyväksyntöjä. Sen jälkeen leimatuissa tulee osoittaa että kyseinen pyörä ja siihen liitettävä lulla täyttävät vaatimukset. Tarkoittaa käytännössä sitä että kyseinen yhdistelmä on jo jonkun muun toimesta aiemmin paritettu ja yhdistelmälle saatu hyväksyntä EU:ssa.

Tarvitset siis todistuksen siitä (valmistajalta/maahantuojalta) että pyörä sopii sivuvaunun veturiksi ja kyseinen sivuvaunu on tarkoitettu juuri tähän pyörään (todistus valmistajalta).
Jos jossin on näin jo toimittu niin homman pitäisi olla helppo.

Itse sivusin näitä muutossääntöjä tehdessäni keväällä 2004 rekisteröidystä pyörästä triken viime vuonna. Siitä johtuen voi tiedoissani olla aukkoja.

Loppukaneetti: tietämäni mukaan maassamme on melko monia sivuvaunulla varustettuja pyöriä joiden omistaja ei tiedä tai ei välitä kyseisistä vaatimuksista.
tallennettu
Motopää
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #10 : 13 Kesäkuu 2013, 23:39:00 »

Koitan tässä muistella että olikohan kesäkuun loppuun mennessä 2004 rekisteröityihin pyöriin mahdollisuus laittaa sivuvaunu ilman eri hyväksyntöjä. Sen jälkeen leimatuissa tulee osoittaa että kyseinen pyörä ja siihen liitettävä lulla täyttävät vaatimukset. Tarkoittaa käytännössä sitä että kyseinen yhdistelmä on jo jonkun muun toimesta aiemmin paritettu ja yhdistelmälle saatu hyväksyntä EU:ssa.

Tarvitset siis todistuksen siitä (valmistajalta/maahantuojalta) että pyörä sopii sivuvaunun veturiksi ja kyseinen sivuvaunu on tarkoitettu juuri tähän pyörään (todistus valmistajalta).
Jos jossin on näin jo toimittu niin homman pitäisi olla helppo.

Itse sivusin näitä muutossääntöjä tehdessäni keväällä 2004 rekisteröidystä pyörästä triken viime vuonna. Siitä johtuen voi tiedoissani olla aukkoja.

Kiitoksia tiedoista Matti! On tullut kyllä vaunupyörien kanssa touhuttua jo jonkun aikaa, mutta ilmeisesti vaunun liittäminen uuteen pyörään on sitten senverran epämuodikasta, että tämmöinen sinänsä aika tärkeä tiedonmurunen on päässyt livahtamaan täysin ohi. Eipä tämmöisestä säädöksestä ollut kukaan pyörien kanssa touhuava kaverikaan koskaan kuullut. Ja nyt kun katson pyörän papereita niin niinpä tietysti: Elokuu 2004. Kerpele! Olisi saattanut olla jopa hieman ostopäätökseen vaikuttava seikka tämä. Noh, tyhmyydestä sakotetaan taas, toisaalta jos homma on senverran helppo että valmistajan todistus riittää niin isoja ongelmia ei pitäisi tulla, olen nimittäin 99,99% prosenttisen varma etten ole ensimmäinen euroopassa joka on ko. yhdistelmää rakentelemassa.   

Lainaus
Loppukaneetti: tietämäni mukaan maassamme on melko monia sivuvaunulla varustettuja pyöriä joiden omistaja ei tiedä tai ei välitä kyseisistä vaatimuksista.

Sehän on aina yksi vaihtoehto  Virnistää Ainoa huono puoli on sitten se että homma voi joskus kalahtaa omaan nilkkaan aika pahastikin, jos vakuutukset täytyy ottaa käyttöön tosimielessä tai muuten selvitellä tekemisiään leivättömän pöydän ääressä.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto