oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 22:16:09 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2] 3 4
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Missä ovat vaihtoehtoisten voimanlähteiden projektit?  (Luettu 137900 kertaa)
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #15 : 05 Joulukuu 2008, 07:48:28 »

Hybridiajoneuvo on kai (väliaikais)ratkaisu pidempien käyttöetäisyyksien suomiseksi. Hybridihenkilöautoja toki tunnetaan, ja myös busseissa alkaa (teknisesti Suomea edistyneemmissä maissa) yleistyä hybridi, jossa käyttövoimaa vaihdellaan lennosta sähkön ja löpön (tai kaasun?) kesken, ja sen lisäksi jarrutusenergia imaistaan talteen akkuihin. Mutta sekatekniikka lienee liian haasteista rätkään ripustettavaksi.

Sähköautomaailman visiooneissa kuvaillaan long range käyttöön systeemiä, jossa huoltamoilta voidaan vaihtaa valmiiksi ladattuja akkusettejä hiipuneiden tilalle, ja näin päästään heti eteenpäin. Teknisesti toki täysin mahdollista, mutta edellyttänee pitkällistä standardointia ja akunvaihtorinkien kehittelyä.
« Viimeksi muokattu: 05 Joulukuu 2008, 08:02:39 kirjoittanut Juupe » tallennettu
shoveltimppa
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #16 : 06 Joulukuu 2008, 13:45:24 »

Jos et Juupe jo tiedä, niin Suomessakin kehitellään jo hybridibussia. Että ei täällä teknisesti olla niin kovin takapajuisia  Iskee silmää

http://www.vtt.fi/uutta/2007/20071120.jsp

Jos nyt viherpiiperryksen kannalta asiaa ajattelee, niin hybridi on parhaimmillaan kaupunkiajossa, jossa on paljon jarrutuksia ja kiihdytyksiä. Kiihdytyksissä voidaan hyödyntää sähkömoottoria ja jarrutusten aikana ladataan akkuja. Maantieajossa mennäänkin sitten polttomoottorin turvin.
« Viimeksi muokattu: 06 Joulukuu 2008, 13:52:45 kirjoittanut shoveltimppa » tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #17 : 06 Joulukuu 2008, 15:56:23 »

Hyvä, labrassa ahkeroidaan.

Nämä puidut voimanlähteet eivät tietenkään ole uusia. Autot meinasivat lähteä sähkön tielle jo alunperinkin (+100v sitten), mutta polttomoottoria viriteltiin jotenkin uuteen kuosiin niin että fossiilikeitto otti sittenkin kärkiposition. Kaasuajoneuvoja samaten ollut 'iät ajat'. Nykyään biokaasuista meuhkataan (tapauksesta riippuen järkevin perustein toki), mutta esim. sota-aikana Tadissa ajeltiin busseja ja rahtia myös paskakaasulla puukaasun ohella. Jonka perään en malta olla kehumatta Oulun suunnan äveriään, Juha Sipilän, häkäpönttöcaminoa, El Kaminaa.

http://www.kaleva.fi/plus/index.cfm?j=681260

http://www.hs.fi/tulosta/HT20080914SI1TT03jbi
« Viimeksi muokattu: 12 Joulukuu 2008, 08:55:12 kirjoittanut Juupe » tallennettu
shoveltimppa
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #18 : 06 Joulukuu 2008, 17:28:24 »

Tosi on, että vaihtoehtoisia polttoaineita ja sähköä voimanlähteenä on ajoneuvoissa kokeiltu ensimmäisiä kertoja jo viime vuosisadan alussa.

Näiden biotouhujen kanssa oleellisin asia ympäristön kannalta on kai se, että mikä on polttoaineen kokonaisvaikutus energiankulutukseen ja kasvihuonekaasupäästöihin. Ei riitä, että verrataan vain loppukäytössä syntyviä päästöjä, vaan pitäisi tarkastella koko polttoaineen valmistukseen liittyvän ketjun energiankulutusta ja kasvihuonekaasupäästöjä. Ja siitähän väännetään kättä jatkuvasti, että mikä nyt on oikeasti bio ja mikä ei.

Tulipa mieleen, että törmäsin aikanaan uutiseen maakaasulla toimivasta harrikasta.

http://www.ngvglobal.com/en/technology/harley-davidson-style-with-natural-gas-01763.html
http://www.buffalo.at/  (klikkaa vasemmalta "erdgas project")
tallennettu
Sloper
Newbie
*
Viestejä: 4


B.S.A.


« Vastaus #19 : 06 Joulukuu 2008, 18:30:44 »

Vähän aihetta sivuten heitän oman ennustuksen kehityksen suunnasta.

Koska fossiilisien polttoaineden korvaaminen synteettisillä on liian kallista ja tavalla tai toisella saastuttavaa, niin 5-10 vuoden kuluessa kehitys painottuu sähkön paikalliseen tuottamiseen. Näin autoista saadaan kevyempiä ja teknisesti yksinkertaisempia.
Autossa / motukassa on oma voimala jolla tarvittava energia tuotetaan online, ehkä pienellä boost akulla tehostettuna, kiihdytyksiä ja mäkiä varten. Ensimmäiset sovellukset ovat pieniä matkalaukku kokoisia "kaseti" ydinvoimaloita, joissa on pieni hallittu reaktio, joka voidaan käynnistää ja pysäyttää kuten nyky moottorit. Kun "kasetin" sisäinen polttoaine on käytetty loppuun, vaihdetaan se lähimmällä huoltoasemala korvausta vastaan uuteen. Samaan tapaan kun kaasupullot nykyään. Käytetty kasetti menee käsittelyasemalle tarkastettavaksi ja "tankattavaksi".
Samalla ratkaisulla voidaan sähköistää mökit ja muut paikat joihin sähkölinjojen veto on kannattamatonta.

Muutama vuosi pitää vissiin odotella että mailma on tähän valmis.
 Cool


tallennettu

MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #20 : 19 Joulukuu 2008, 13:52:19 »

Huhu ei ole aivan väärä.

Aihiot on olemassa (Cagiva Freccia 125) ja osiin purettuna. Osat on jotakuinkin valittu, mutta ei vielä tilattu.

Moottorit ja muu elektroniikka on "helppo" löytää, rahalla selviää. Yksittäinen suurin haaste on riittävän akkukapasiteetin kalustaminen edes jossain määrin järkevällä hinnalla. Tavoitteena noin 80-100 maantienopeus ja 50-60 km ajomatka. Ainakin toiseen yksilöön pyritään rakentamaan regeneraatio-ominaisuus (eli "jarruttaminen" lataa akkuja).

Akkufirmojen sponsoreita kaivataan ...

Täydentelemme tänne varmaankin tietoja projektista sitä mukaa kun huvittaa.

Täydentelen kun huvittaa.

Molempiin pyöriin tehdään regen.

Pyörät on purettu runkoa myöten ja katseltu läpi. Moottorit ja vaihteistot on maalattu vihreiksi ja heitetty kaislikkoon.

Laturit (48V) on ostettu (vajaa 300e per kappale). (http://www.coolpowersolutions.fi/Tiedote/SBC-sarja.htm sbc-2413 http://www.manson.com.hk/productdetail.php?ProductID=88)

Moottorit, kontrollerit, kaasukahvat(heh), yksi ohjelmointilaite kontrollereille on tilattu: alle 2500 USD.

Latureita lukuunottamatta sälät tilattu http://www.electricmotorsport.com/

Item                 Quantity  Description                            Amount
----                 --------  -----------                            ------
Etek-R Kit W/Regen   2         Etek-R Motor, Millipak 4Q, Magura or 2,175.00
                               Pot box throttle, Contactor, Wire           
                               Kit, Fuse and holder                         
                                                 Coil Voltage: 48 VDC
                                Matching left handle bar grip: Yes
                                     Curtis PB6 Style Pot Box: No
                                           connector and pins: Include
Drive Sprocket       1         Martin bored and Keyed steel drive      25.00
                               sprocket.                                   
                                       Bore size: 7/8 inch 3/16 Key
                                      Chain Size: 50
                                Number of  teeth: 11
Drive Sprocket       1         Martin bored and Keyed steel drive      25.00
                               sprocket.                                   
                                       Bore size: 7/8 inch 3/16 Key
                                      Chain Size: 50
                                Number of  teeth: 12
Sevcon Millipak Prog 1         Hand held programmer for Millipak      225.00
                               controllers                                 

                                                     Subtotal       2,450.00
                                                     Tax Rate          0.00%
                                                          Tax           0.00
                                            Shipping/Handling           0.00
                                                        Total      $2,450.00


Rahtikuluja muodostunee noin 250 USD, fedex international economy.

Palikat tulevat kun tulevat, sitten niistä maksetaan alvit ja tullit jnpp jnpp.

Akkusponsori on vieläkin hakusessa. Saa kertoa eteenpäin jos on tuttuja firmoja tai muita sopivia kontakteja.

Rahaa palanut tähän mennessä noin 3000 USD ja 1000+ EUR. Ja tosiaan, tehdään kaksi pyörää kerralla:

http://picasaweb.google.com/ilmarille/EMotoGallery#5245928324589775250
ja
http://picasaweb.google.com/ilmarille/EMotoGallery#5245928395716483138

Jos joku osaa nimetä eurooppalaisen valmistajan tai myyjän niin kertokaa ihmeessä.

Ja taas, kerron lisää kun huvittaa.

edit: pari linkkiä lisätty
« Viimeksi muokattu: 22 Joulukuu 2008, 11:54:45 kirjoittanut MotoJussi » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #21 : 29 Joulukuu 2008, 20:49:21 »

Saarella meinataan ajaa maailman ensimmäinen (?) hiilivapaa prätkäskaba: http://www.ttxgp.com/ ...lähteekö MotoJussi sinne Freccialla kerään pokaalit kotio?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #22 : 30 Joulukuu 2008, 00:15:19 »

ihan sivujuonenomainen kyssäri: Entä jos korvaisin akuston sivuvaunussa pörisevällä dieselgeneraattorilla? Tila ei ole ongelma, vetolinjaksi riittäsi nykyinen kardaani ja sopiva taajuusmuuttaja tmv tehonsäätöyksikkö "kaasuksi", missä on mahdollista myös rullailla vapaalla?

tallennettu

kai se siihen sopii?
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #23 : 11 Maaliskuu 2009, 10:26:30 »

Zero Motorcycles järjestää 'kaikkien aikojen ensimmäisen sähkömoottoripyörien off-road -kestävyyskilpailun'. Kisa ajetaan 4.-5.4.2009 Santa Clara 408MX motocross radalla San Josessa, Californiassa. Kilpailuun voivat osallistua kaikki sähköisellä voimanlähteellä varustetut moottoripyörät, triket ja mönkijät.

Yhtä osallistuvaa tiimiä kohden sallitaan vain yksi ajoneuvo. Radalla ei ole hyppyjä mutta se on sora / off-road rata. Kuhunkin kilpailuajoneuvoon asennetaan kilpailujärjestäjän toimittama vastaanotin jonka avulla seurataan kierroksia ja ajoaikoja. Klpailuun ei ole osallistumismaksua. Ilmoittautuminen päättyy 20.3.2009!

Lisätietoa: http://www.zeromotorcycles.com/electricross/
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #24 : 13 Maaliskuu 2009, 15:25:39 »

Täydentelen kun huvittaa.

Jussille kipailevaa projektia: http://www.youtube.com/watch?v=G7wid_8k_7k ...ovat kyllä edellä.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Thomas
Jr. Member
**
Viestejä: 31


« Vastaus #25 : 30 Maaliskuu 2009, 12:16:25 »

Tuohon tulevan Motoparlamentin kutsuun viitaten tuli mieleen nämä verotusasiat. Eli arvatenkin verotuksen järkeistäminen on yksi asia käsiteltäväksi, näin ainakin toivoisin.

Tällä hetkellähän laki (Laki Polttoainemaksusta)sanoo aikas selkeästi, että.. Ajoneuvosta, jossa käytetään moottoribensiiniä tai dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta, suoritetaan valtiolle polttoainemaksua siten kuin tässä laissa säädetään.

Ja edelleen, että..
3 §
«Polttoainemaksu»
«Polttoainemaksu» maksuunpannaan, jos dieselmoottorilla varustetussa ajoneuvossa käytetään dieselöljyä lievemmin verotettua polttoainetta tai jos bensiiniä käyttämään tarkoitettua ajoneuvoa käytetään moottoribensiiniä lievemmin verotetulla polttoaineella. Polttoainemaksua on suoritettava myös silloin, kun ajoneuvossa käytetään polttoaineena nestekaasua, maakaasua tai muuta näihin rinnastettavaa kaasumaista polttoainetta.
«Polttoainemaksu» kannetaan myös, jos ajoneuvossa käytetään osittain 1 momentin mukaisesti polttoainemaksun aiheuttavaa polttoainetta. Polttoainemaksua ei kanneta ajoneuvoista, jotka perustuvat muun moottoritekniikan kuin polttomoottorin käyttöön.



Mutta kuitenkin siten, että..
6 § (19.5.2006/379)
Polttoainemaksusta vapaat ajoneuvot
Polttoainemaksusta ovat vapaat:
5) metaanista koostuvaa polttoainetta käyttävät henkilö- ja pakettiautot;
6) moottoriajoneuvot, joissa käytetään pääasiallisesti puu- tai turveperusteista polttoainetta;



Ja meidän nationalistista identiteettiämme kuvastavan johtamistavan huipentumaa edustavat nämä määrätyt maksut:
9 § (30.12.2004/1329)
Polttoainemaksun määrä
Polttoainemaksun määrä on:
1) henkilöautosta (M1- ja M1G-luokka) 330 euroa päivältä;
2) pakettiautosta (N1- ja N1G-luokka) 500 euroa päivältä;
9) moottoripyörästä ja muusta L-luokan ajoneuvosta 100 euroa päivältä.



Nyt tuosta TimppaX'n mainitsemasta biodieselhärvelistä tuli mieleen, että onko vastaavanlaisen laitteen käytöstä varauduttavat maksamaan 18'000e/ajokausi jos naftan sekaan lorauttaa omia tisleitä? Vai olenko ymmärtänyt jotain jälleen väärin?

Itse en ole noiden kaasujen käyttövaihtoehtoja tutkinut, mutta mitenkäs tuon suokaasun (ts. metaanin) käyttö eroaa maa/neste-kaasujen käytöstä? Tai siis lähinnä moottoriteknisesti, voiko sama moottori toimia sekä metaanin että maakaasun avulla? Tällöinhän erona olisi ainoastaan tuo metaanin 'vihreys' ja siten (oletattavasti hetkellinen) verovapaus..


Itärajan kupeessa asusteleva kaveri mietti UKsta kaasuauton tuomista, ja maakaasuliittymään tankkauspisteen rakentamista. Vaikka tankkauspisteen kustannukset olisivat vielä olleet perusteltavissa, niin ongelmaksi tuli nimenomaan tuo aivan älytön verotus. Joten kaveri toi paluumatkallaan sitten pienikulutuksisen V8-bensa lantikan ja käy tankkaamassa rajan toisella puolella..

-t-

tallennettu
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #26 : 09 Huhtikuu 2009, 13:25:07 »


Akkusponsori on vieläkin hakusessa. Saa kertoa eteenpäin jos on tuttuja firmoja tai muita sopivia kontakteja.

Akkujen suhteen palveli erinomaisesti Akkupojat Oy (http://akkupojat.fi/). Löytyi sopivat palikat, kokemusta ja osaamista ja logistiikkahommat menivät juuri niinkuin pitääkin. Täältä katsottuna syrjäinen sijainti ei haittaa, rahti kulkee.
tallennettu
ilmarille
Newbie
*
Viestejä: 5


« Vastaus #27 : 15 Huhtikuu 2009, 10:00:22 »

Sähköcagivan ensimmäiset metrit ajettu tallin pihassa, hieman aavemainen olo tuli kun ei kuulunut juuri muuta ääntä kuin hiekan rapinaa renkaiden alla. Alkaa tuo voimansiirto ja sen sähköt olla valmiina, seuraavaksi on työlistalla valojen kaapelointi, asennus ja katteiden käsittely.

-ilmari-
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #28 : 15 Huhtikuu 2009, 12:49:21 »

No Selvittelin oman projektin tiimoilla asiaa AKE:sta aiheena dieselpolttoaine- ja motoristin dieselverotus.

AKE:sta vastasi Erno Aholammi, kehityspäällikkö, Ajoneuvoverotus:

”Moottoripyörät eivät ole käyttövoimaveronalaisia. ”

Poikkeuksena tähän, jos ajetaan muulla kuin veronalaisilla polttoaineilla, kuten polttoöljyllä, kasviöjyllä tai paistorasvoilla, tmv dieselille kelpaavalla, silloin tieliikennekäytöstä pitää maksaa polttoaineverona á 100€/pv.

Jos tekee itse, vaikka SVO-pyörän, so Straight Vegetable Oil, ihan normi kasvirasvafillarin, niin siitä pitää maksa á 0.35€/l polttoaineveroa ja saa ajaa liikenteessä. Sama juttu omatoimisen biodieseln valmistuksessa. Verottamattomalla polttoaineella ajosta rätkähtää iso lasku. Ihan kuin on jos pakun tankista löytyy ratsiassa löpöä.

Metaanille pyöriä on muutettu tuolla isossa maailmassa aikain sivuitse. Ongelmana on kaasusäiliöiden koko ja kuljetus, että pääsee siis postilaatikkoa kauemmas.

New Delhissä motoroidut riksat kulkee tietääkseni vain ja ainoastaan metaanilla.

Metaanikäyttöiset autot on toistaiseksi  vapaita polttoaineveroista, paitti jos on ns duel-fuel dieseli, siinä on normi dieselvero. Joitakin dieseleitä voi muuttaa kokonaan kaasulle ja silloin saa hakea vapautuksen käyttövoimaverosta.

Tai jos härveli on 3500+kg, että sen voi katsastaa kuorma-autoksi, sillä voi ajaa ilman veroja halutessaan nestekaasulla. Täälläpäin on yksi jenkki väsätty silleesti. Ymmärtääkseni on isolla bensakoneella. En tunne noita USA-autoja oikeastaan ollenkaan.

tallennettu

kai se siihen sopii?
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #29 : 20 Huhtikuu 2009, 12:06:07 »

Tässä lienee sähköjopojen päivän benchmark:

http://www.ridemission.com/

http://www.iltalehti.fi/autot/moottoripyorat1_am.shtml

tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3 4
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto