Tämä lausuntokierrosten määrä kuvaa mainiosti asian "poliittisluontoista" vaikeutta: täysimittaisen kopterin hyväksyminen Suomen maanteille on joillekin asiasta päättäville tahoille kova pala purtavaksi. Huolimatta siitä, että olemme ajat sitten osoittaneet, että oikein rakennettuna sellaisella pärjää liikenteessä mainiosti.
Asia on kuitenkin niin, kuten Santtu toteaa. Keskeiset sidosryhmät, AKE, katsastustoimipaikat, kotimaiset testauslaitokset sekä harrastajajärjestöt ovat olleet laatimassa jo kyseistä raporttia. Lisäksi ehdotuksilla on eduskunnan tuki. Pelkän raportin lähettäminen erikseen lausuntokierrokselle sekä lausunnonantajille esitettyjen kysymysten muotoilu jättävätkin helposti vaikutelman tarkoitushakuisesta vetkuttamisesta.
Toisaalta on kuitenkin hyvä, että asioista keskustellaan laajasti eri sidosryhmien kanssa. Tällä tavalla saadaan seulottua sisällöllisesti parhaat argumentit esille. Sitten pitäisi vain vielä muistaa, että sisällöllisesti parhaiden argumenttien pitäisi myös ohjata päätöksentekoa ja "strategiset", vain tiettyjen sidosryhmien etua kuvaavat argumentit olisi jätettävä omaan arvoonsa. Tässäpä haastetta änkyräosastolle!
(Joo, Habermasit on luettu.
)