oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 08:50:45 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Valtioneuvosto ehdottaa muutoksia autoverolakiin  (Luettu 39646 kertaa)
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« : 06 Marraskuu 2008, 16:41:16 »

Valtiovarainministeriö 6.11.2008 13.22
Autojen ympäristöperusteinen verouudistus jatkuu

Hallitus esittää muutoksia autoverolakiin ja arvonlisäverolakiin. Tasavallan presidentin on tarkoitus antaa asiaa koskeva esitys eduskunnalle 7.11.2008 ja lait tulisivat voimaan mahdollisimman pian vuonna 2009.

Pakettiautojen autovero hiilidioksidipäästöihin perustuvaksi

Esityksen mukaan pakettiautojen autovero perustuisi jatkossa hankinta-arvon sijasta auton yleiseen kuluttajahintaan. Samalla veroprosentti porrastettaisiin auton polttoaineen kulutusta vastaavan hiilidioksidipäästön perusteella. Muutoksen jälkeen pakettiautojen autoverotus vastaisi henkilöautojen verotusta.

Kookkaampien pakettiautojen suurempi tavarankuljetuskyky otettaisiin kuitenkin huomioon hiilidioksidipäästöön perustuvaa veroa vähentävänä tekijänä. Vähennys koskisi kokonaismassaltaan yli 2 500 kilogrammaa painavia pakettiautoja. Näiden pakettiautojen päästöperusteisesta veroprosentista tehtäisiin vähennys, jonka suuruus määräytyisi auton kokonaismassan perusteella. Tällä ohjattaisiin kysyntää kuljetustarpeeseen nähden tarkoituksenmukaisiin, mutta samalla mahdollisimman vähän polttoainetta kuluttaviin pakettiautomalleihin.

Muutokset suosisivat vähän polttoainetta kuluttavia pakettiautoja kaikissa kokoluokissa. Pienten kaupunkiolosuhteisiin soveltuvien jakeluautojen verotaso alenisi nykyisestä vastaavien henkilöautojen veron tasolle. Veromuutokset yli 2 500 kilogrammaa painavien pakettiautojen eri merkkien ja mallien välillä voisivat olla merkittäviä päästötasosta riippuen, joskin kokonaismassaan perustuvan vähennyksen avulla hillittäisiin kookkaampien pakettiautojen verotason nousua. Jos vero-ohjaus toimii halutulla tavalla, ehdotettujen muutosten vaikutus pakettiautojen verorasitukseen kokonaisuutena olisi kuitenkin lähes neutraali nykyiseen verrattuna.

Uusia veroperusteita sovellettaisiin sekä uusiin ja käytettyinä verotettaviin pakettiautoihin, jotka verotetaan muutosten voimaantultua. Jos tietoa pakettiauton hiilidioksidipäästöstä ei ole saatavilla, vero laskettaisiin auton kokonaismassan ja käyttövoiman mukaan määräytyvän laskennallisen päästön perusteella kuten henkilöautoilla.

Muutoksen yhteydessä luovuttaisiin nykyisistä alennettuun autoveroon oikeutettujen pakettiautojen tavaratilan tilavuutta ja vähimmäiskokoa koskevista vaatimuksista.

Autoverolle kannettava arvonlisävero siirretään autoveron määrään ? ei vaikutuksia henkilöautojen kuluttajahintoihin

Hallitus esittää, että autoveron määrälle suoritettavasta arvonlisäveron suuruisesta verosta (ns. elv) ehdotetaan luovuttavaksi. Arvonlisäverolaista poistettaisiin vastaavasti tarpeettomana kyseisen veron vähennysoikeutta koskeva säännös. Samalla verotussäännöksiä muutettaisiin siten, ettei autoveroa enää luettaisi ajoneuvon myynnistä suoritettavan arvonlisäveron perusteeseen, kun maahantuoja myy ajoneuvon jälleenmyyjälle ja jälleenmyyjä edelleen kuluttajalle. Autovero olisi siten luonteeltaan arvonlisäveroton läpikulkuerä.

Ympäristöohjauksen säilyttämiseksi ajoneuvojen verorasitus ei kuitenkaan kevenisi, koska autoveroa korotettaisiin arvonlisäveron (22 %) määrällä. Muutos ei siten vaikuttaisi ajoneuvojen kuluttajahintoihin.

Muutokset koskisivat henkilö- ja pakettiautojen lisäksi moottoripyöriä ja muita autoveron alaisia ajoneuvoja.

Autoveron vientipalautus käyttöön 2010

Hallitus esittää, että ajoneuvon arvossa jäljellä olevan autoveron palautus tulisi mahdolliseksi, kun käytetty ajoneuvo viedään Suomesta pysyvästi ulkomailla käytettäväksi. Palautusta määrättäessä ajoneuvon arvo määriteltäisiin samalla tavalla kuin käytettynä maahantuotavien ajoneuvojen arvo määritellään autoverotuksen yhteydessä. Vaadittavien tietojärjestelmämuutosten takia palautus tulisi mahdolliseksi vuonna 2010. Se ei kuitenkaan koskisi nykyistä ajoneuvokantaa, vaan soveltuisi vain niihin ajoneuvoihin, jotka verotetaan ensimmäisen kerran esityksen voimaantulon jälkeen. Palautuksen maksaisi Tulli hakemuksesta.

Lisätietoja: Lainsäädäntöneuvos Merja Sandell, puh. 09 160 33061 ja lainsäädäntöneuvos Suvi Anttila (arvolisävero), puh. 09 160 33171


Koskee myös moottoripyöriä, vaikkei loppujen lopuksi vaikutakaan mitenkään, vai vaikuttaako? Siis tuo alv/elv-veivaus ensinnäkin? Poistuisi ainakin yritykselle (mm. autokoulut) ostetun mp:n alv-vähennysmahdollisuus siltä osin kuin alvielviä on kannettu autoveron osuudesta, ymmärtääkseni. Muutoin alv:n määräytyminen ennallaan? Toisekseen, jos poistuvan alvielvin osuus korvattaisiin (valtiontalouden vinkkelistä) autoveron korotuksella, olisi muutos ainakin nimellisesti päinvastainen kuin viime vuosien linja, joka on ollut autoveron alentaminen. On niin villi idea, että keski-ikäinen perusmaisteri saa raapia tovin päätänsä.

Juupe
« Viimeksi muokattu: 06 Marraskuu 2008, 19:00:03 kirjoittanut Juupe » tallennettu
Natking
Jr. Member
**
Viestejä: 47



« Vastaus #1 : 07 Marraskuu 2008, 01:40:04 »

Ymmarsinko nyt ihan oikein etta alvielvi poijes ja sen tilalle 22% korotus ajoneuvoveroon?
Pistetaas tammonen karkea laskelma: jos vehje maksaa vaikkapa 10ke ja siita nykastas vaikka 20% veroa niin se tekis siina tappauksessa 2000e josta alvielvi on 440e =2440e
Mutta jos veroa korotetaan 22% ja alvielvi 0% niin sehan tekee sillon 4200e

Vaimitensemeni??
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #2 : 07 Marraskuu 2008, 07:28:40 »

Eikun käsittääkseni niin, että autoveron määrä, esimerkkisi numeroin, olisi muutoksen jälkeen 2440 e. Autoverolain veroprosentteja pitää käsittääkseni korottaa niin, että ne tuottavat saman verokertymän pelkällä autoverolla, kuin mitä ne tuottivat tähän saakka: autovero + alvielvi autoverosta.

Firman vinkkelistä muutos tarkoittaa kai sitä, että se osa ajoneuvon hankinnan yhteydessä maksetusta alvista, joka määräytyi autoveron pohjalta, ja voitiin kohdentaa alvivähennyksiin, muuttuu osaksi ajoneuvon kovaa hankintahintaa, ja summa kohdistuu yrityksen taseeseen ja pyöritellään menoiksi poistojen kautta. Vaihto-omaisuuden (eikös?) ja poistojen arvo siis nousee, ja sillä voi olla sitä sun tätä vaikutusta firman talouteen ja vaihto-omaisuuden jälleenmyyntiarvoon.

Kansalaisen vinkkelistä yhtäkkisesti ajatellen ei pitäisi olla merkitystä, sama se maksaako autoveroa vai alvia, kun maksettavaa on kuitenkin saman verran. Mutta jää kuitenkin epäilys siitä, että onko asia sittenkään näin yksinkertainen ...

Joka tapauksessa VM pyrkii nyt kertaheitolla eroon jo kauan kestäneestä alvielvi-rimpuilusta ja komission sekä kansalaisten mulkoilusta.

Virkaviestinnässä on kyllä kehittämisen varaa.
« Viimeksi muokattu: 07 Marraskuu 2008, 07:38:57 kirjoittanut Juupe » tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 07 Marraskuu 2008, 08:28:53 »

Valtiovarainministeriö 6.11.2008 13.22
Autojen ympäristöperusteinen verouudistus jatkuu...Uusia veroperusteita sovellettaisiin sekä uusiin ja käytettyinä verotettaviin pakettiautoihin, jotka verotetaan muutosten voimaantultua...

No mitäs tämä sitten tarkoittaa? Ymmärränkö oikein että jo rekisterissä olevat pakut pysyvät vanhan laskentatavan piirissä kun taas muutosten voimaantulon jälkeen rekisteröitävät (verotettavat) kaappiautot menee sitten sen mukaan tuleeko putkesta kukkasia vai ei?

Nimim. "onko bensavanilla enää mitään arvoa"
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #4 : 07 Marraskuu 2008, 08:50:19 »

Siis uusi kiisselivani pääsee jatkossa keskimäärin huokeammalla autoverolla kuin tärpättivani, kun kiisselivani päästelee keskimäärin vähemmän co2-huurua kuin tärpättivani. Käytettyjen, etenkin hiukka vanhempien ja täällä jo rundaavien, kaappien markkina-arvoon tämä ei mahda vaikuttaa kovin paljoa. Jos jotain efektiä tulisi, niin kai se tulisi harmaatuonnin kautta. Tärpättivanien harmaatuonti muuttuu piirun verran aiempaa epäedullisemmaksi, ja jotain hintavaikutuksia kai sillä voisi olla...ääh, pitäisi olla enemmän kenttäkokemusta herttoniemestä ja hyrylästä...Tosin tiedämme, että käyttöarvo ei katoa edes (ja varsinkaan) reikäisiltä reinoilta.

Isompi merkitys kuitenkin lienee jo käytössä olevien vanien kannalta sillä, että miten niiden vuosiverotus kehittyy, siis ajoneuvoveron perusvero ja kiisseleillä sen lisäksi käyttövoimavero. PEKULOINTIA: Mikäli veroperusteiden yhtenäistäminen jatkuu henkilöautojen perässä, muuttuu myös vanien vuosiverotus ennen pitkää myös co2-huurupohjaiseksi, jolloin kiisselin edut korostuvat, käyttövoimaverosta huolimatta. Tosin tämä on mahdollista vain sellaisista vuosimalleista alkaen, kun vanille on olemassa co2-huurun ominaispäästötieto (onkohan nytkään vielä kattavasti?). Vanhoille vaneille ei ole olemassa co2-huurun ominaispäästötietoa, joten ne vuosiverotettaisiin maailman tappiin ehkä jollain tapaa kokonaismassan mukaan. Mutta sitten taas on kirkonmäellä kuultu lausumia siitä, että käyttövoimavero on aikansa elänyt, ja olisi teilattava aikaa myöten, mutta se ei onnistu kun kiisselin polttoainevero pitäisi samalla korottaa tärpättiveron tasolle, mutta siihen ei kantti riittä kun kiisseli on elinkeinoelämän kulkuliemi...

Notta olemme kuin lastut lainehilla, joita herrat loiskuttaa.
« Viimeksi muokattu: 07 Marraskuu 2008, 09:00:39 kirjoittanut Juupe » tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 07 Marraskuu 2008, 09:25:45 »

En löytänyt kuin HS 139/2008:n http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/akxhref.sh?{KEY}=HE+139/2008 joka koskee vain väliaikaista käyttöä (ja on jo läpi). Sensijaan hallituksen esitystä tällaisesta aiheesta ei ole vireillä, ainakaan eduskunnan sivuilla. Mistä se löytyisi?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #6 : 07 Marraskuu 2008, 09:40:52 »

Kuten yllä todetaan heti ensimmäisenä, VALTIOVARAINMINISTERIÖn tiedote

http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20081106Autoje/name.jsp

tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #7 : 07 Marraskuu 2008, 13:27:25 »

Ainakin yhden malhdollisen ongelman spotasin heti: ALV-direktiivin mukaan uusien moottoripyörien arvonlisävero kannetaan siinä maassa, jossa moottoripyörä otetaan lopulta käyttöön. Jos Suomi siis luopuu ELV:stä niin miten tämän käy? Nouseeko uutena maahantuotavien mutta Saksasta kauppiaalta ostettujen hinta Saksan ALV:n verran?

Muunkin porukan kannattaa lukaista autoveroa kooskevat taustamateriaalimme tuolta: http://www.mmaf.fi/documents/

Koska autoverolaki on nyt virallisesti taas auki pitäisikö moottoripyörien erillisverottamisen poistaminen nostaa taas pöydälle?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #8 : 07 Marraskuu 2008, 13:36:14 »

Ainakin yhden malhdollisen ongelman spotasin heti: ALV-direktiivin mukaan uusien moottoripyörien arvonlisävero kannetaan siinä maassa, jossa moottoripyörä otetaan lopulta käyttöön. Jos Suomi siis luopuu ELV:stä niin miten tämän käy? Nouseeko uutena maahantuotavien mutta Saksasta kauppiaalta ostettujen hinta Saksan ALV:n verran?

No ei sen käy mitenkään, homma jatkuu kuten ennenkin. Jos tuo tänne Saksasta rakkineen, jolla on ajettu alle 6000 km ja joka on alle 6 kk vanha, alvi kannetaan Suomessa. Saksaan maksetun alvin saa tällöin hakea takaisin. Jos taasen tuo yli 6000 km ja 6 kk käytetyn vekottimen, alvia eikä elviä ei Suomessa enää kanneta.

Olis kiva, kun poistaisivat koko v**un veron, mutta haihattelua ja toiveajattelua on se. Varsinkin nykyisen ympäristövouhotuksen ilmapiirissä.

 Vihainen Vihainen Vihainen
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #9 : 07 Marraskuu 2008, 13:46:22 »

Lainaus käyttäjältä: VVM tiedote
Hallitus esittää, että autoveron määrälle suoritettavasta arvonlisäveron suuruisesta verosta (ns. elv) ehdotetaan luovuttavaksi. <snip> ajoneuvojen verorasitus ei kuitenkaan kevenisi, koska autoveroa korotettaisiin arvonlisäveron (22 %) määrällä. Muutos ei siten vaikuttaisi ajoneuvojen kuluttajahintoihin. <snip> Muutokset koskisivat moottoripyöriä
Asiaa vielä tarkemmin tutkimatta mulla on sellainen kutina, että tässä saattaa luurata joku ongelma? Tässä ajetaan nyt otsikon "ympäristöperusteinen uudistus" alla jotain ihan muuta ja jos tätä sitten vastustaa niin vastustaakin yhtäkkiä ympäristön parantamista.

Se varsinainen lakiehdotus olisi hyvä kaivaa jostain ettei tarvitsisi tiedotteiden varassa haahuilla.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #10 : 07 Marraskuu 2008, 14:44:12 »

Haahuu, dässä:

Heti ekana

http://www.eduskunta.fi/triphome/bin/vex3000.sh?KAIKKIHAKU=tunniste=HE%20not%20he=b%20and%20vpvuosi=2008

http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.asp?tunniste=HE+192/2008&base=erhe&palvelin=www.eduskunta.fi&f=WORD


Eli kuten aamukahvista jo näin, niin mp:n autoveroprosentit esitetään muutettavaksi:

"Moottoripyörän ja muun verollisen L-luokan ajoneuvon vero on moottorin iskutilavuuden tai käyttövoiman mukaan seuraava prosenttimäärä ajoneuvon verotusarvosta:

Kokoluokka: Veroprosentti
enintään 130 cm3: 9,8
131—255 cm3: 12,2
256—355 cm3: 15,9
356—505 cm3:  19,5
506—755 cm3: 22,0
756 cm3 tai enemmän: 24,4
sähkökäyttöinen L-luokan ajoneuvo: 12,2
« Viimeksi muokattu: 07 Marraskuu 2008, 14:48:39 kirjoittanut Juupe » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 10 Marraskuu 2008, 16:05:26 »

Hoo, siellä on pommi.

Moottoripyörien ns. mallikohtaisista veroprosenteista ehdotetaan luovuttavaksi. Kaikki moottoripyörät verotettaisiin laissa taulukoitujen veroprosenttien mukaan. Tämä on virhe.

EU-oikeuden mukaan tällainen muutos ei ole sallittu, koska veron perustetta ei muuteta (HE:ssä todetaan, että CO2-perusteiseen malliin ei voida prätkien osalta mennä). Ellei veron peruste muutu, mennään Siilin-tuomion oikeusohjeen mukaan: ajoneuvosta ei saa kantaa enempää veroa kuin sisältyy samanlaisen jo maahan rekisteröidyn ajoneuvon arvoon.

Toisaalta tästä olisi se hyöty, että sovellettavat reaaliset veroprosentit alenisivat keskimäärin. Aikaisemmin esimerkiksi ennen vuotta 2003 valmistetun Harliskan laissa mainittu keskimääräinen reaalinen veroprosentti oli 23 + elv eli 28,06, nyt se olisi 20 + elv:n osuus eli 24,4. Sen sijaan ns. mallikohtaisten veroprosenttien poistuessa joidenkin pyörämallien veroprosentit nousisivat. Näin olisi asia esimerkiksi vm. 1995-1996 Harliskojen osalta, joiden mallikohtaiset veroprosentit olivat mallista riippuen 16-18 + elv.

Huolestuttavinta on, että tästä seuraisi, että vuosimallien 1958-1973 ns. ryhmäkohtainen veroprosentti (Cool poistuisi. Samoin tästä seuraisi, että vm. 1957 ja sitä vanhemmat prätkät pantaisiin verolle. Nykyäänhän ne ovat verovapaita. Nämä muutokset ovat sinänsä pieniä, koska yli 25 vuotta vanhojen rakkineiden verotusarvon laskentatapa ei muutu. Silti suunta on periaatteessa väärä.

Jonkun tarttis tehrä jotain. Ja valtiovarainministeriön porukan sietäisi mennä itseensä.
« Viimeksi muokattu: 10 Marraskuu 2008, 16:38:03 kirjoittanut Tuusulan T-Bone » tallennettu

Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #12 : 10 Marraskuu 2008, 16:15:44 »

Lisää hassuttelua...

Ehdotukseen sisältyy vientipalautusjärjestelmä, jossa veron "jäljellä oleva määrä" palautetaan, jos ajoneuvo viedään pysyvästi ulkomaille. Hieno juttu, mutta... vientipalautukseen oikeutettuja olisivat vain ajoneuvot, jotka on ensiverotettu tämän uudistuksen voimaantulon jälkeen. Perustelut ne vasta hienoja ovatkin...

Lainaus
Ennen [veroperusteiden muuttamista CO2-perusteisiksi] verotetuista ajoneuvoista voidaan saada vain rajoitetusti tietoja, joten niiden jäännösarvoon sisältyvien veron osuuksien selvittäminen olisi hallinnollisesti erittäin työlästä. Tämän vuoksi ehdotetaan, ettei palautusta myönnettäisi ennen näitä uudistuksia ensiverotetuille ajoneuvoille.

Jännä juttu, että tänne päin tuotaessa samanlaisen ajoneuvon arvoon sisältyvä veron määrä kyllä pystytään selvittämään, mutta täältä pois vietäessä se onkin yllättäen hallinnollisesti erittäin työlästä... Virnist&#228;&#228;

Ja sitten:

Lainaus
Lisäksi on otettava huomioon, ettei arvonlisäverodirektiivin perusteella voida palauttaa sitä autoverolle suoritettua arvonlisäveron osuutta, joka piilevänä sisältyy ajoneuvon jäännösarvoon.

Tämä tarkoittaa ns. elviä. Kuten Siilin-tuomiossakin todetaan, kyseessä ei ole arvonlisävero, vaan osa autoveroa, eikä koko arvonlisäverodirektiivi näin ollen koske sitä lainkaan... Virnist&#228;&#228; Virnist&#228;&#228;
« Viimeksi muokattu: 10 Marraskuu 2008, 16:18:10 kirjoittanut Tuusulan T-Bone » tallennettu

Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #13 : 12 Marraskuu 2008, 15:37:35 »

Kun ton hallituksen esityksen tarkemmin lukee, sieltä löytyy jos jonkinlaisia hölmöilyjä. Hävettää tämä lainvalmistelun taso.

Vielä huolestuttavampaa on, että asia näköjään runnotaan vauhdilla eduskunnan leimasimen läpi, kuten autoverolain muutokset yleensäkin. Lähetekeskustelu täysistunnossa oli eilen ja asia on merkitty saapuneeksi valtiovarainvaliokunnan verojaokselle tänään 12. marraskuuta. Jännittävää kyllä, valiokunnan asiantuntijakuuleminen oli aloitettu jo eilen 11. marraskuuta. Asiantuntijoina kuullaan valtiovarainministeriötä, tullihallitusta, autoalan keskusjärjestöjä sekä Teknisen kaupan liittoa. Monipuolista ja laaja-alaista, eikös juu...? Varsinkin veronmaksajaosapuolen edustus loistaa näkyvyydellään... J&#228;rkyttynyt

Koska vauhti on noin kova, ei järkeviä muutoksia esitykseen käytännössä saada eduskunnassakaan tehtyä ja virkamiesdemokratia sen kuin jatkuu. Koskahan tämä maa oppii? Huh
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #14 : 12 Marraskuu 2008, 15:54:50 »

Vuonna 2003 pysäytimme autoverolain muutosehdotuksen massiivisella email-kampanjalla (katso http://www.bajahill.net/mpuutiset0301.html ja http://www.mmaf.fi/arkisto2003.html sekä http://www.mmaf.fi/documents/). Sama pitäisi ilmeisesti tehdä nyt. Jonkun pitää ottaa yhteyttä valiokuntiin, jonkun pitää kerätä argumentit, valmistella esimerkki emailit, masinoida www-sitet ja tiedottaa kaikki lehdet, koordinoida kaikki tämä jne. Allekirjoittanut on tällä hetkellä sellaisessa jamassa että ei pysty itse masinoinmaan koko koneistoa (kuten teki 2003).
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto