oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
26 Marraskuu 2024, 18:27:08 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Pinnavanteesta tubeles  (Luettu 38283 kertaa)
pietro
Newbie
*
Viestejä: 9


« : 27 Marraskuu 2008, 20:43:51 »

Mikä olisi paras tapa tehdä pinnavanteesta ilmatiivis, että voisi hylätä sisärenkaan Vannenauha liimalla,sikaflex, vai joku muu tahna?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 27 Marraskuu 2008, 21:25:11 »

Sika.
tallennettu

Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #2 : 27 Marraskuu 2008, 21:27:18 »

Tubelesvanne on erilainen profiililtaan ja siinä kuuluu olla leveä vannenauha.
Joutuu vaihtamaan vanteen jos aikoo asiallisen tehdä. Muuten on vaarana että rengas tyhjenee kun lähtee irti vanteelta.
« Viimeksi muokattu: 27 Marraskuu 2008, 21:30:59 kirjoittanut Ripa » tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #3 : 27 Marraskuu 2008, 23:20:37 »

No ei ole kyllä vielä tähän mennessä putoilleet kumit vanteilta vaikka on useampi pinnavanne tullut tiivistettyä tubeless-käyttöä varten Virnistää ...

Kirjoittelin aikoinaan tuosta hommasta oikein kuvien kanssa toiselle foorumille, täältä löytyy:

http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?t=18376&postdays=0&postorder=asc&highlight=tubeless%2A&start=15

Voihan tietysti olla että jossain pyörissä on sellaisia vannekehiä jotka eivät tähän sovellu mutta ainakin ne mitä HD:ssa on käytetty ovat toimineet loistavasti. Eihän sitä paitsi tubelessvanteessa ole vannenauhaa, vai tarkoitatko sitä vulkanointia mitä näkyy tubelessiksi tehdyissä pinnavanteissa? Ne ovat profiililtaan aivan samanlaisia kuin sisäkumillisetkin vanteet, niihin on vaan lisätty se vulkanoitu kumi keskelle. Saman asian ajaa liimamassa.
« Viimeksi muokattu: 27 Marraskuu 2008, 23:24:53 kirjoittanut Hemuli » tallennettu
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #4 : 27 Marraskuu 2008, 23:52:52 »

Jos nyt ihan lain mukaan mennään niin vanne pitää olla tubelesvanne.
Minulla ainakin on ollut irrallinen vannenauha tubelesvanteessa eikä ole vuotanut pinnojen kohdalta.
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #5 : 28 Marraskuu 2008, 09:29:31 »

Pistätkö vähän esimerkkiä siitä miten se tubelessvanteen profiili eroaa sisäkumillisesta mallista? Ja mitä laki sanoo aiheesta.
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #6 : 28 Marraskuu 2008, 09:31:07 »

hurjan,mutta sumuisen 90luvun alkupuolella olin töissä kaukolämpöelementtejä/putkia valmistavassa yrityksessä,jossa käytettiin paljon kutistenauhaa,eli sitä joka lämmön vaikutuksesta sulaa kiinni...kaverilla oli pinnavanne ongelma,jonka ajattelin ratkaista tätä nauhaa käyttämällä...iltavuorossa leikkasin sopivan suikaleen paksuhkoa nauhaa ja eikun toimeen...lämmittämisen edetessä ihmettelin outoa "ritinää",mutta tulkitsen päässä katkeileviksi verisuoniksi...hommasta tuli tulosta,mutta ei valmista,sillä noin 15pinnaa katkesi ja vanne näytti siltä "huuto" taululta...eli opetus on -älkää käyttäkö paksua kutistenauhaa,jos jostain sitä saatte kätösiinne,vaan sitä ohutta(olikohan 1mm)...ja muutenkin sika on ylivertaista tähän hommaan,sillä kutistenauha pitää lämmittää paikoilleen ja se vaatinee jonkin asteista kokemusta,koska lämpö ja metalli ei välttämättä sovi toisilleen,kun tasapainoista lopputulosta haetaan...
tallennettu
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #7 : 28 Marraskuu 2008, 13:54:03 »

Laki sanoo että tubelesrengasta ei saa käyttää kuin tubelesvanteen kanssa.

Tubelesvanteen ainakin autoissa erottaa siitä että siinä on renkaan reunan kohdalla painuma.

Olen minäkin asentanut jopa sisärenkaallisen renkaan tavalliselle vanteelle ilman sisärengasta eikä ole ollut mitään ongelmia.
Varsinkin moottoripyörien kohdalla huomaa usein että moni asia toimii vaikka ei ole laillinen.
Nykyisin on kaikissa autoissa tubelesvanteet niin kaikki ei edes tiedä siitä olevaa lakia.
« Viimeksi muokattu: 28 Marraskuu 2008, 14:05:50 kirjoittanut Ripa » tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 28 Marraskuu 2008, 15:06:37 »

...Tubelesvanteen ainakin autoissa erottaa siitä että siinä on renkaan reunan kohdalla painuma...

Tätä vähän aavistelinkin. En ole sellaisia vanteita ikinä nähnyt missä tuota painaumaa (tai paremminkin kohoumaa) ei olisi ollut. Tai anteeksi, oli kerran kun tehtiin jostain 60-luvun levitetystä kuplan vanteesta prätkän takavanne. Oli muuten pirullista saada kumi pysymään pedillä kun se lipsui koko ajan pois vaikka käytimme sisäkumia. Vähän hirvitti että mitä tapahtuu jos paine pääsee laskemaan tarpeeksi...

Eli kun sitä lakitekstiä ei tähän saatu - ennen kuin T-Bone sen jostain kaivaa - niin heitän oletuksena ilmaan että tubelessvanteen määritelmä tarkoittaa juurikin sellaista vannetta jossa on kohouma estämässä renkaan putoamista pediltä. Ja tänä päivänä lähes poikkeuksetta kaikki mp-vanteet ovat sellaisia.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 28 Marraskuu 2008, 15:19:35 »

Ei löytynyt pikalukemisella mitään vaatimuksia, jotka koskisivat erikseen tubeless-vanteita. Renkaat kyllä tyyppihyväksytään tietyn kokoisille vanteille, mutta mitään tubeless-erityissäännöksiä vanteiden kohdalla en löytänyt. Mistäs laista Ripa sellaisia on löytänyt?

Asiasta tarkemmin kiinnostuneet voivat aloittaa tutkimisen tuolta:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31997L0024:FI:HTML
tallennettu

Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #10 : 28 Marraskuu 2008, 15:40:20 »

Aika vanha laki ja joskus 70-luvun taitteessa tuli luettua ko määräykset.
Siihen aikaan kun oli kumpiakin käytössä.
Käsittääkseni on kuitenkin voimassa. Voin tietenkin olla väärässä ja laki on kumottu.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 28 Marraskuu 2008, 16:14:30 »

Siinä tapauksessa epäilen, että kumottu on. Prätkien renkaista nimittäin nykyään säädetään tossa linkittämässäni direktiivissä, johon Suomen laissa oikeastaan vain viitataan. Lisäksi on jokunen yleissäännös, joiden sisältönä on lähinnä se, että kaikissa tiellä käytettävissä vekottimissa renkaiden pitää vastata niille kohdistuvaa kuormitusta.

Anyway, prätkän tubeless-renkaan tyyppihyväksyntä ei sisällä vaatimusta erityisestä tubeless-vanteesta.
tallennettu

Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #12 : 28 Marraskuu 2008, 16:57:26 »

En minäkään löytänyt ko määräystä mutta kait sen löytää kun tarpeeksi kaivaa.
Ei kai siellä EU-määritelmissä olis muuten tuommoista.
1.18 "vanteella" renkaan ja sisärenkaan tukea tai sisärenkaattomalle renkaalle tukea, jolle renkaan jalat asetetaan (13);

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #13 : 28 Marraskuu 2008, 18:39:12 »

Toi Ripan sitaatti on seurausta siitä, että direktiivin laatineella ingenjöörillä on ollu tarve määritellä, mikä on "vanne". Se on siis tuki, jolle renkaan jalat asetetaan. Ettäs tiiätte kaikki! Lisäksi tahdon huomauttaa, että direktiivissä on määritelty myös "teoreettinen vanne"... Virnistää

Ja takaisin asiaan, ei siellä siis ole mitään vaatimusta erityisestä tubeless-vanteesta. Vanteen valmistaja voisi kyllä asettaa vanteen käyttämiselle ehdon, että sille ei saa asentaa tubeless-rengasta. Tämä ei kuitenkaan perustuisi lakiin, vaan vanteen valmistajan ilmoitukseen. Toisaalta, enpä ole missään mokomaan törmännyt.
tallennettu

Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #14 : 28 Marraskuu 2008, 20:38:44 »

Löytyskö tosta linkistä tälle kohdalle tekstiä?
1.2.11 vanteista, joille renkaan voi asentaa,
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto