oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 07:31:50 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Muutokset rekisteriotteen tietoihin  (Luettu 21569 kertaa)
Thomas
Jr. Member
**
Viestejä: 31


« : 12 Joulukuu 2008, 12:05:56 »

Noista uusista rekisteriotteista ja niiden ongelmista on kirjoiteltu tuolla aiemminkin, mutta osaisikohan joku valaista tilannetta omakohtaisen 'ongelmani' osalta..

Tuli vanhojen päivien iloksi hankittua sotamallin lättäpää Harley. Muutoksia siihen on tehty aikain saatossa ja on jopa jossain vaiheessa käytetty prosenttikatsastuksessakin (vanhan laskentamallin aikaan). Lisää muutoksia on varmastikin tulossa, ja prosentit täytyy tarkistaa uuden laskentamallin mukaisesti.

Mutta koska noista sivuventtiilikoneista ei mitään hirmuisia tehoja saa irti (ilman turboa=) aloin ihmettelemään rekisteriotteessa mainittuja tehoja, sekä teho/paino-suhdetta. Nykyisen vakuutusyhtiön liikennevakuutuksen kustannukset on kerrottu määräytyvän juurikin tuon teho/paino-suhteen mukaisesti, joten jokainen säästetty penni on positiivinen asia (ts. turhasta ei ole kiva maksaa).

Rekisteriotteen mukaisesti WLA:n..
- omamassa on 220kg
- teho on 37 kW
- teho/painosuhde on 0,168 (KW/KG)

Tuo tehon määrä vaikuttaa olevan ennemmin 883 Sportsterin arvo (eikös näissä ollut ennen vuosituhannen vaihdetta 50HP eli 36.5kW @6000 rpm?)

Muistelisin että K-mallikin olisi ollut vain 32 hp (eli noi 24kW)..
Erinäisten lähteiden mukaan WLA'n vastaava arvo olisi 23 hp @4800 rpm, ja WR'ssäkin vain 30 hp @5500 rpm.


Eli kysymys kuuluukin, että kenen hatusta noita arvoja on AKE:n järjestelmiin vedetty, ja miten noita pystyy - vai pystyykö - muuttamaan/tarkentamaan? Eli kyseessähän on selkeästi järjestelmän virhe, eikä minulla pitäisi olla tarvetta lähteä laatimaan jarrupenkki-tuloksia ja muutoskatsastuksen kautta hakemaan korjausta.. eihän?



Vähän vielä lisää nippelitietoa..

Tehtaan omien dokumenttien mukaan (mm. TM10-1175 Operations and Maintenance Manual) WLA'ssa olisi tehoja vain 6.05 hp (N.A.C.C. rating), jolla saisi jo edullisen teho/paino-suhteen, mutta essonbaarissa noilla ei pääse kehuskelemaan.. Tokihan tuo N.A.C.C. laskukaava on nykypäivien mittapuun mukaan vajavainen mutta pyörän valmistusajankohdan aikaan tuo taisi oli ainoa tehtaan virallinen määritelmä. Menemättä sen syvemmällä kaavan puutteisiin, tämä mm. ei ota huomioon iskun pituutta ja muutamaa muuta vaikuttavaa määrettä..

N.A.C.C. tehojen laskukaava menee suunnilleen näin:
Horsepower = (bore*bore) * (amount of cylinders) / 2.5
(ja amerikkalaiseen tapaan bore tietenkin tuumissa)



-t-
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 12 Joulukuu 2008, 12:49:22 »

Kyseessä on hyvin todennäköisesti virhe viranomaisen tiedoissa joka pitäisi voida korjata ilman kustannuksia sulle, ellet itse ole noita tietoja sinne joskus toimittanut. Tietty vaivannäöstä ja inttämisestä tulee harmia ja aikaa kuluu.

Asian käsittely kannattaa aloittaa suoraan ylhäältä eli AKE:sta, jos konttorilla on nahkeutta.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Thomas
Jr. Member
**
Viestejä: 31


« Vastaus #2 : 12 Joulukuu 2008, 14:39:21 »

OK, thanks.. Mietin vain että onkohan nyt kaikkiin Suomen lättäpäihin tehty AKEn toimesta huima tehonlisäys (200% pikaisella laskuopilla). Tuollaisilla tehoillahan alkaa pussihousun lahkeetkin väpättämään ajoviimasta.. ja kyllähän tuossakin vakuutusfirmat käärii mukavan summat vuosittain..

Ihan oikeasti itseä ei nuo teho/paino-suhteet noilla arvoilla haittaa paitsi juuri turhien vakuutusmaksujen kanssa.. Toisaalta jos jätän korjauksen tekemättä niin voin hyvällä omalla tunnolla nostaa tehoja=) KH-pytyt ovat jo postissa..
(quad-cam rules, side-valves reigns!)

-t-

tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 12 Joulukuu 2008, 15:06:48 »

Vakuutusyhtiöiden hinnoitteluhan ei muuten menee yleensä suoraan vain tuon teho/paino-suhteen mukaan vaan siihen vaikuttaa myös hyvin moni muu parametri. Tämä tarkoittaa siis sistä, että vaikka saisit teholukeman lähemmäksi oikeaa niin vakuutusmaksusi ei välttämättä muutu yhtään mihinkään. Kannattaa tarkistaa v-yhtiöstä ennen kuin lähtee sotimaan tuulimyllyjä vastaan.

Siitä 'ilmaisesta lisätehosta' paperilla on nääs hyötyä jos meinaat joskus virittää konetta.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 12 Joulukuu 2008, 19:48:56 »

Silloin kun tyyppihyväksyntä- tai vastaavia valmistajan ilmoittamia yksiselitteisiä tietoja tehosta ei ole saatavilla, karsastajat soveltavat Stetson-Harrison menetelmää ja tempaisevat tehot "jostain". Kyse ei välttämättä ole virheestä, vaan yksinkertaisesti siitä, että joudutaan operoimaan puutteellisilla tiedoilla. Jos on näyttöä, mikä on oikea teho, asia voidaan korjata. Ei pitäisi maksaa muuta kuin uuden otteen verran, öpaut kympin.
tallennettu

Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #5 : 16 Joulukuu 2008, 09:55:34 »

Moi,

Oman Hurlikan kanssa tuli väännettyä myös. Malleja on tietokannassa hyvin rajallisesti. Esim FL, WL, WLC yms. mallit puuttu(i)vat tyystin. ja silloin vedellään hatusta ja ne menevät miten sattuu. Yhteiseurooppalainen paska on kasaantunut AKEN koneille ja se ulostuu laiskuutena ja vääränä infona.

CF
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Juvakka
Jr. Member
**
Viestejä: 39



« Vastaus #6 : 16 Joulukuu 2008, 12:13:31 »

Ketjun aloittajaa millään tavoin auttamatta on aivan pakko siteerata omaa H-D:n vakuutuskirjaa:

"Omamassa 220 kg
 Teho 1,0 kW"

 Virnistää Virnistää Virnistää
tallennettu

Luulin ajavani chopperilla, kunnes eräänä lokakuisena aamuna minulle selvisi pyöräni olevan custom...
Thomas
Jr. Member
**
Viestejä: 31


« Vastaus #7 : 16 Joulukuu 2008, 14:30:14 »

Ketjun aloittajaa millään tavoin auttamatta on aivan pakko siteerata omaa H-D:n vakuutuskirjaa:

"Omamassa 220 kg
 Teho 1,0 kW"

Pohjolan vakuutuslaskurissa ei ollut vuosimalleja kuin 1982 asti, mutta sitä käyttäen tuli noilla tehoeroilla vuosimaksuun eroa jo reilu 30e.. Ei tarkempaa tietoa minkälaisia summia vielä 40 vuotta vanhemmista joutuu maksamaan, mutta jokin ero varmasti noissakin..

Eipä siinä, kyllähän tuolla vajaalla puolellatoista hevosellakin jo pärjää=)

-t-
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #8 : 16 Joulukuu 2008, 16:07:10 »

Ketjun aloittajaa millään tavoin auttamatta on aivan pakko siteerata omaa H-D:n vakuutuskirjaa:

"Omamassa 220 kg
 Teho 1,0 kW"

 Virnistää Virnistää Virnistää

Vakuutusmaksut halvemmat kuin neppiksessä Hymyilee leveästi
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto