oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 07:02:07 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: tyytin tarpeellisuus  (Luettu 26884 kertaa)
jope
Newbie
*
Viestejä: 1


« : 03 Helmikuu 2007, 17:39:59 »

Kunnostuksen kohteena v.52 ariel ja himoittaisi jättää tyytti pois kokonaan, mitä lakipykälät sanoo? onko törrä tullut pakolliseksi jostain vuosimallista lähtien?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 04 Helmikuu 2007, 11:27:18 »

En muista minä vuonna se tuli pakoliseksi mutta ei se muistaakseni sitä vuonna 1952 ollut. Valitettavasti AKE:n taulukko http://www.ake.fi/pdf/MPjaL5ver1_2.xls näyttää vain 1984 asti...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 05 Helmikuu 2007, 11:22:57 »

Katsastajan käsikirjasta löytyy maininta:

Lainaus
01.12.1957 oli voimassa säännös, jonka mukaan
- moottoriajoneuvossa tuli olla sopiva äänimerkinantolaite

Eli varmaa vastausta tästäkään ei saanut, muistelisin vaan että kyseessä on varsin vanha säädös joka koskee lähes kaiken ikäisiä moottoriajoneuvoja. Toisaalta, niin kauan kuin moottoripyörillä ei ole vuosikatsastuspakkoa  niin tuskin torven puuttumisesta isompaa haloota nousee.
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #3 : 05 Helmikuu 2007, 12:23:53 »

Asetustasolla säädettyjen yksityiskohtaisempien vaatimusten lisäksi on Ajoneuvolaissa määrätty eduskunna toimesta pakolliseksi eräitä keskeisiä varusteita. Näistä äänimerkinantolaite on yksi. Se on pakollinen kaikissa moottorilla varustetuissa ajoneuvoissa ja polkupyörissä riippumatta käyttöönottovuodesta. Kyseisistä varusteista voi olla vielä asetuksissa lisävaatimuksia esim. hyväksynnän suhteen, mutta olemassaolon perusta ja vaatimus on siis kirjoitettuna laissa eli eduskunnan toimesta.

Ohessa koko pätkä koskien pakollisia varusteita
Ajoneuvolaki 1090/2002
4 luku
Ajoneuvon rakenne, hallintalaitteet, varusteet ja ympäristöominaisuudet
25 §
Ajoneuvon rakenne, hallintalaitteet ja varusteet
Turvallista käyttämistä varten liikenteessä käytettävässä ajoneuvossa on oltava:

1) luotettava ja varmatoiminen ohjauslaite;

2) moottorikäyttöisessä ajoneuvossa, polkupyörässä sekä auton ja liikennetraktorin perävaunussa käyttöjarru;

3) renkaat ja vanteet taikka telat tai jalakset, jotka vastaavat niille kohdistuvaa kuormitusta;

4) moottorikäyttöisessä ajoneuvossa paloturvallinen polttoainejärjestelmä;

5) tarpeelliset valaisimet, heijastimet ja heijastavat tunnuskilvet;

6) varoituskolmio, jos ajoneuvon kokonaismassa on suurempi kuin 500 kg;

7) M- ja N1-luokan ajoneuvon ohjaamossa ja matkustajatilassa kuljettajaa ja matkustajia törmäystilanteessa suojaavat rakenteet ja laitteet;

Cool kuljettajalla riittävä näkyvyys eteen, sivuille ja taakse; näkyvyys taakse saadaan tarvittaessa järjestää taustapeilien avulla tai muulla vastaavalla järjestelmällä;

9) ajoneuvossa, jonka ohjaamo on umpinainen, tuulilasi ja tarpeelliset laitteet näkyvyyden varmistamiseksi tuulilasin läpi kaikissa sääoloissa;

10) tarpeelliset laitteet ja rakenteet kevyiden ajoneuvojen suojaamiseksi törmäystilanteessa;

11) moottorikäyttöisessä ajoneuvossa ja polkupyörässä äänimerkinantolaite;

12) moottorikäyttöisessä ajoneuvossa nopeusmittari sekä M2-, M3-, N2- ja N3-luokan ajoneuvossa nopeudenrajoitin;

--------------
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 05 Helmikuu 2007, 21:56:03 »

12) moottorikäyttöisessä ajoneuvossa nopeusmittari sekä M2-, M3-, N2- ja N3-luokan ajoneuvossa nopeudenrajoitin;

--------------

Muita en epäilekään mutta mitenkäs tämä nopeusmittari? Onhan olemassa wanhoja wehkeitä joissa sellaista ei ole ollut alun perinkään - pitääkö niihin nyt asentaa sellainen jälkikäteen? Itse olen ollut siinä uskossa että ennen vuotta 1984 käyttöönotetussa laitteessa ei mittaria tarvita.
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #5 : 06 Helmikuu 2007, 11:02:38 »

Täälläpäin (espoolaisilla hiekkalaatikoilla) ollaan siinä käsityksessä, että tarkkuusvaatimus koskee 84->, mutta se ei poista olemassaolon velvoitetta myös sitä aiemmin käyttöönotetuilta, joka perustuu tässä siis lakiin. Tulkinta perustuu siihen, että poikkeukset voimaantulossa olisi pitänyt tehdä tämän lain siirtymäsäännöksissä, kuten mm. taksamittarin osalta on tehty. Ja ettei asetuksen 1250/2002 yleistä tuontiajoneuvopoikkeusta ja käyttöönottopäivän vaatimuksia sovellettaisi siten em. listan vaatimuksiin. Tulkinnat Suomessa tekee lainsäädännöstä kuitenkin valtuuksiensa puitteissa AKE, katsastaja tai poliisi sekä tuomioistuimet. Maalaisjärkinen voisi ajatella, että epätarkalla mittarilla kun mitään ei tee, niin odottaisin, että joku sitä nimenomaisesti vaatii ennen kuin jälkiasentaisin moista ennen tuota vuotta 84 käyttöönotetttuun pyörääni. Ja jos sellainen on ennen 84 vehkeessä ollut, en myöskään repisi sitä irti.
tallennettu
Jack
Full Member
***
Viestejä: 55


« Vastaus #6 : 06 Helmikuu 2007, 12:41:27 »

No, ei mun Manitoussa ole koskaan ollut nop.mittaria, eikä sitä leimatessa vaadittu....

Jack
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto