oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
27 Marraskuu 2024, 16:35:03 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: USA SPCN mistä päästötodistus  (Luettu 21324 kertaa)
vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« : 01 Helmikuu 2009, 14:20:40 »

Pyörän merkki:
Special construction (H-D) 2003
käyttöönottopäivämäärä on vielä kateissa ,mistähän saisi faktaa...carfax ei kait tunnne kun autot.

oletettavaa on kuitenkin että on käyttöönotettu ennen 16.6 2003 jolloin amerikkalainen epa todistus käy.
Epa tarraa ei ole.

moottori on "tarvike" Delkron lohkoihin kasattu paremmilla sisukaluilla
yläkerta/kannet on H-D orkkis vm-99

käsittääkseni tarvin orkkis H-D:n päästöpaperit vm -99 johon on yksilöity tämän pyörän rungonnumero?
jotka toivottavasti alittaa raja-arvot
CO=5,5g/km
HC=1,0g/km
NOx=0,3g/km

pyörän omistaja asuu LA:ssa jotten sieltä ehkä apuja
ja myös rakentaja asuu siellä jolla nykyään oma chopperpaja ja lupa tehdä omalla merkillään pyöriä           
(ns tehdasvalmistaja).

muuten katsastus sujui ilman huomautuksia. Järkyttynyt

tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 01 Helmikuu 2009, 19:44:06 »

Vuoden 1999 päästöpaperit ei kelpaa jos pyörä on otettu käyttöön #.#.2003. Tekninen vaatimustaso on tuolla #.#.2003 tasolla.
« Viimeksi muokattu: 01 Helmikuu 2009, 19:52:43 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« Vastaus #2 : 01 Helmikuu 2009, 19:51:46 »

CO=5,5g/km
HC=1,0g/km
NOx=0,3g/km nämä arvot ovat 2003 vaatimustaso

eli eikös se riitä että menee noitten arvojen alle,
sitä en toki tiedä että meneekö?

eli onko päästöt pudonneet verrattuna -99 ja -03 mallit.

tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 02 Helmikuu 2009, 14:42:54 »

Käyttöönottovuoden tekniset vaatimukset löytyy MMAF:n linkeistä. 1.1.1991 - 16.6.2003 päästöille on voimassa R40/01 vaatimus jota ei siis voi mitata esim. konttoreilla tai moottoripyörälle ylipäätään yhtään missään koko Suomessa. Mittaus on syklinen eli siihen kuuluu tietty mittausajo jonka eri osa-alueilla on omat raja-arvot. Lähin varmasti tiedossa oleva mittauspiste on Tukholman eteläpuolella, siellä hinta oli viimeksi tarkistettaessa noin 2800,- € per ajo (ei siis kovin suosittu). Kuulin viime viikonloppuna MP09:ssä huhun, jonka mukaan Vihtavuorelainen Ecocat Oy harkitsee moottoripyörien päästömittausten aloittamista uudelleen, monen vuoden tauon jälkeen. En tiedä onko huhussa perää koska en ehtinyt Ecocatin kanssa keskustelemaan, joku muu voinee vahvistaa / kumota?

Jos sulla on kiinni vakiokone vakiokaasarilla ja vakioputkilla niin konttoreilla on käsittääkseni hyväksytty valmistajan paprut vastaavuudesta ja vaatimustenmukaisuudesta. Ei se näidenkään lappujen hakeminen herkkua ole, mutta tällä hetkellä varmasti helpoin tie.

Tarvitset siis vaatimustenmukaisuustodistuksen, jossa todetaan tuon pyörän täyttävän 40/01 päästömääräykset. Samassa lapussa pitää todeta mm. jarrujen, nopeusmittarin, EMC:n eli sähkömagneettisen säteilyn jne. vaatimustenmukaisuus. MMAF voinee auttaa jarrujen ja EMC:n kanssa ensi kevään testipäivillä. Sensijaan tuo päästöhomma saattaa olla ongelma...

Haluaako Waaralan T-Bone korjata ja tarkentaa ahosen selityksiä, taas?
« Viimeksi muokattu: 02 Helmikuu 2009, 14:52:21 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #4 : 02 Helmikuu 2009, 18:40:52 »

Pyörän merkki: Special construction (H-D) 2003 käyttöönottopäivämäärä on vielä kateissa <CLIP> on käyttöönotettu ennen 16.6 2003 <CLIP> moottori on "tarvike" Delkron lohkoihin kasattu paremmilla sisukaluilla yläkerta/kannet on H-D orkkis vm-99

käsittääkseni tarvin orkkis H-D:n päästöpaperit vm -99 johon on yksilöity tämän pyörän rungonnumero?


viesteistäsi, että pyörä on jo Suomessa ja katsastus aloitettu, ja siinä yhteydessä kone jo todettu HD:n koneeksi? Jos lohkossa (tai rungossa)  ei ole orggis-HD:n numeroa niin koneeseen ei mainitsemasi kaltaista paperia voi saada.

Jos pyörä on käyttöönotettu 2003 on teknisen vaatimustason osoittamisen paperivaade tietty tälle päivälle riippumatta mikä on koneen tai jonkin muun osan valmistusvuosi. 

<CLIP>alittaa raja-arvot
CO=5,5g/km
HC=1,0g/km
NOx=0,3g/km
Kuten sanoin tuo R40/01 testaus on syklinen jossa mitataan päästöjä eri vaihteilla ja nopeuksilla ajettuna. Vaatii siis dynon ja koko lailla erilaiset vehkeet kuin konttorilla. Soittele Ecocatille, jos ovat aloittamassa taas testausta. Ja kerro tännekin että sitten tiedetään missä mennään.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« Vastaus #5 : 03 Helmikuu 2009, 02:25:06 »

OK eli siis täytyy mennä vaikeamman kautta.

juu pyörä muuten meni leimalta läpi ilman huomautuksia,
ainoa asia on tosiaan nuo päästöt.

kiitos näistä vinkeistä.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 03 Helmikuu 2009, 08:59:15 »

Milläs lapuilla laite on Amerikassa kilvitetty? Onko sille joku EPA-todistus olemassa? Entä onko se "aito" omavalmiste (uniikkikappale), vai onko kyse jostain piensarjalaitteesta?

Koska kyseessä ei ole Harliskan kone, ei Harliskan papereista ole apua. Tällöin vaihtoehdot ovat valitettavasti vähissä: ellei Amerikasta saa mitään päästöpapereita, täytyy päästöt mitata jossain hyväksytyssä lafkassa. Suomessa sellaista ei ole, ellei Ekokat aloita hommia uudelleen. Ruotsissa on joku paikka, mutta kalliiksi tulee. Kolmas vaihtoehto on vaihtaa siihen Harrikan kone ja hankkia sille paperit.
tallennettu

vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« Vastaus #7 : 03 Helmikuu 2009, 09:13:55 »

kyseessä on aito omavalmiste/yksittäiskappale.
omistaja on menossa käymään DMV:n konttorilla josko saisi sieltä apuja.

Niitä odotellessa näyttää siltä ,että tie täälä kekkoslovakiassa on kuljettu päästopapereiden osalta loppuun Itkee
ja amerikanpään lapuista ei ole vielä tietoa.

ilmoittelen jokatapauksessa täällä sitten miten tulee käymään. Huh
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #8 : 03 Helmikuu 2009, 10:28:57 »

Älä vielä heitä konetta kaivoon. APU2 määrittelee omavalmisteille testausmetodin, joka voidaan todeta konttorin laitteilla. Ts. omavalmisteen päästötesti voidaan tehdä millä tahansa konttorilla eikä R40/01 mukaista testisykliä tarvittaisi. Säädösten voimaantuloa odotellaan kovasti täälle keväälle, mutta mikään ei tietenkään ole varmaa ennen kuin pykälät ovat finlexissä...

Linkit:
« Viimeksi muokattu: 03 Helmikuu 2009, 10:34:18 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
vinkkeli
Jr. Member
**
Viestejä: 35


« Vastaus #9 : 03 Helmikuu 2009, 10:38:02 »

 J&#228;rkyttynyt Virnist&#228;&#228;
mikäli näin tapahtuu niin suuri edistysaskel!
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto