oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
27 Marraskuu 2024, 21:34:45 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Katsastajan käsikirja  (Luettu 27903 kertaa)
Thomas
Jr. Member
**
Viestejä: 31


« : 04 Helmikuu 2009, 20:42:51 »

Näkyi olevan uusi versio 2.0 päiväyksellä 22.10.2008 tarjolla AKEn sivuilta.

Katsastajan Käsikirja ver 2.0


-t-
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 04 Helmikuu 2009, 21:19:09 »

Hieno homma, olikin jo vähän vanhentunut tuo viimeisin julkaistu versio vuodelta 2001. Mitenkähän AKE sen nyt itse julkaisi, tähän astihan se on pitänyt kopsata yksityiseltä sivulta.
tallennettu
Rezi
Jr. Member
**
Viestejä: 49



« Vastaus #2 : 05 Helmikuu 2009, 15:57:13 »

Alkoi kurkkua kuristaa kun tätä luin... Meikäläinen kun on ymmärtänyt, ettei prätkässä juuri lokasuojia tarvita. Ollaanko tässä nyt palaamassa lokari-roiskeläppäaikaan...
Pelaastakaa päiväni (ja projektini) ja kertokaa, ettei tämä ole totta.

01.01.1984 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia olevan moottoripyörän

-   roiskesuojien peittokulmat määritelty polttoainesäiliö täynnä ja 70 kg painolla kuormitettuna.
o   Etupyörä, 15 astetta etupuolella ja 90 astetta takapuolella pystytasosta mitattuna.
o   Takapyörä, 60 astetta etupuolella ja 90 astetta takapuolella pystytasosta mitattuna.
o   Milloin roiskesuoja ei peitä em. tavalla, on roiskesuoja varustettava roiskeläpällä.
ANA Tpp85

OHJEET
   Tarkistetaan, että roiskesuojat ja läpät vastaavat riittävällä tarkkuudella edellä esitettyjä vaatimuksia.
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #3 : 05 Helmikuu 2009, 16:29:15 »


ja tulkinnanvaraisuus riittävällä tavalla vielä mahdollistamassa katsurin  mielikuvitukselliset tulkinnat.

tallennettu

kai se siihen sopii?
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 05 Helmikuu 2009, 18:50:31 »

Jos vaatimustaso kevenee, kevyempiä vaatimuksia voidaan soveltaa myös taannehtivasti. Lokasuoja- ja roiskeläppävaatimukset ovat tällaisia vaatimuksia: koska kumpiakaan ei enää vaadita, ne voi poistaa myös vanhemmista laitteista.

Päinvastoin homma ei toimi.
tallennettu

av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #5 : 05 Helmikuu 2009, 19:41:21 »

tuntuu kyllä olevan joillekin kova paikka kun rekisteriotteessa lukee "hyväksytty ilman lokasuojia". piti ihan erikseen pyytää se teksti niin ymmärtää tyhmempikin tien laidalla Hymyilee

tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Rezi
Jr. Member
**
Viestejä: 49



« Vastaus #6 : 05 Helmikuu 2009, 21:59:43 »

Ööö, nyt ei ymmärrä.

Jos vaatimustaso kevenee, kevyempiä vaatimuksia voidaan soveltaa myös taannehtivasti. Lokasuoja- ja roiskeläppävaatimukset ovat tällaisia vaatimuksia: koska kumpiakaan ei enää vaadita, ne voi poistaa myös vanhemmista laitteista.

Miten tämä nyt toimii. Käsikirjassahan nimen omaan kerrotaan tarkkaan lokari+roiskeläppävaatimukset 1984 ja myöhemmin tyyppikatsastetuille malleille. Miten tässä vaatimustaso kevenee? Ja missä se lokasuojattomuus oikein sallitaan. Ja voiko joku toinen pykälä sen sallia ja ylikirjoittaa tämän oppaan. Silloinhan tämä käsikija on för mitätön....
Jos (ja kun) näin on, niin tarkottaako se sitä, ettei muitakaan käsikirjan pikku pilikunviilauksia tavitse otta ihan todesta.
-Rezi-
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 05 Helmikuu 2009, 22:24:51 »

Käsikirjahan ei ole lakikirja, vaan kooste lakikirjojen sisällöstä historian aikana. Vaatimus lokasuojista ja roiskeläpistä oli laissa vuonna n, mutta poistettiin sieltä vuonna n + 1. Tuosta hetkestä lähtien lokasuojia ei ole tarvinnut prätkässä olla.

Homma toimii siis niin, että katsot käsikirjasta (tai vanhasta lakikirjasta, kuten itse teen... Virnistää) rakkineesi käyttöönottoajankohtana voimassa olleet vaatimukset. Sen jälkeen katsot uusimmasta mahdollisesta lakikirjasta tällä hetkellä voimassa olevat vaatimukset. Jos uudessa laissa ei enää ole jotain vaatimusta, joka vanhassa oli, tai jos uuden lain vaatimus on kevyempi kuin vanhan, sovelletaan uutta lakia. Mutta vain ja ainoastaan tältä osin; jos vaatimustaso on tiukentunut (esimerkiksi päästöt ja melu) tai on säädetty uusia vaatimuksia (esimerkiksi vilkut ja EMC), sovelletaan vanhaa lakia. Erittäin helppoa ja yksinkertaista, eikö totta? Hymyilee

Päivityksen yhteydessä lokasuojamääräykset olisi joutanut poistaa käsikirjastakin, koska vaatimusta ei enää ole olemassakaan. AKE:n pojat hoi, ottakaa se pois sieltä!!! Cool
tallennettu

monni
Full Member
***
Viestejä: 72


don´t believe the hype


« Vastaus #8 : 07 Helmikuu 2009, 09:08:21 »

eli luetaan kuin piru raamattua...
tallennettu

Hardcore Outlook Biker

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
Rezi
Jr. Member
**
Viestejä: 49



« Vastaus #9 : 07 Helmikuu 2009, 10:23:43 »

No jo selkis. Tämä siis ei tosiaankaan ole muuta kuin ajastaan jäljessä kulkeva ja katsastusasemilla sekaannusta aiheuttava kirjanen.

Kiitos neuvoista!!!
-Rezi-
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 08 Helmikuu 2009, 20:19:02 »

On se siinä mielessä hyvinkin tarpeellinen kirjanen, että uudesta lakikirjasta et näe, mitä vaatimuksia oli voimassa vaikkapa vuonna 1969. Tuolta ne löytyvät helposti, käsikirjaa pitää vain käyttää rinnan uuden lakikirjan kanssa.

Harvalla meistä on käytössään kattavaa kokoelmaa vanhoja lakikirjoja - ja vielä harvempi taitaa mitään lakikirjoja ylipäänsä lueskella... Virnistää
tallennettu

Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto