palontie
Jr. Member
Viestejä: 38
|
|
« : 14 Helmikuu 2009, 17:38:31 » |
|
Mitenköhän toimisi kupari-tai messinkilevystä tehty kiinnike?Ajatus olisi tehdä 4-6mm tavarasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
TimppaX
|
|
« Vastaus #1 : 14 Helmikuu 2009, 19:45:04 » |
|
Ovat molemmat melkoisen meltoja metalleja, eli epäilen, ettei vetolujuus riitä tositoimissa. Pronssi voisi kestää, mutta ainevahvuudesta ei ole mitään hajua.
|
|
|
tallennettu
|
kai se siihen sopii?
|
|
|
teemu
Sr. Member
Viestejä: 189
kyllä sillä vielä joskus ajetaan
|
|
« Vastaus #2 : 14 Helmikuu 2009, 20:33:43 » |
|
kyse millaisesta kiinnikkeestä? kuvaile vähän millainen kiinnike ja mihin päin tulossa. millainen puristaja jne. ei toi messinkinen 6mm kuulosta välttämättä pahalta. riippuu vähän millaisia voimia tohon kiinnikkeeseen kohdistuu... perus raudasta saa hyviä kiinnikkeitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
palontie
Jr. Member
Viestejä: 38
|
|
« Vastaus #3 : 14 Helmikuu 2009, 21:14:52 » |
|
Vanhasta brembon puristajasta olisi kyse,ja springerikeulaan.eli tähän kiinnikkeseen tulisi puristaja kiinni pyörän akselin kautta ja toinen kiinnitys tulisi sprinkkuun rosteritangolla jossa uniballit päissä.Tulikohan tää nyt ymmärrettävästi selitettyä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
teemu
Sr. Member
Viestejä: 189
kyllä sillä vielä joskus ajetaan
|
|
« Vastaus #4 : 15 Helmikuu 2009, 11:41:09 » |
|
harvinaisen ymmärrettävästi selitetty. johtuuko toi ainevahvuuden pienuus tilan puuttesta? ei tollaseen kiinnikkeeseen kauheita voimia kohdistu.jos siitä ei tee onnettoman siroa. mutta silti suosittelisin käyttämään vaikka 8mm levyä jos vaan on tilaa. tee sitten kiinnikeeseen akselin päähän holkki vaikka kuparista tai alumiista. reaktiotanko samaan kulmaan keinuvivun kanssa.
|
|
« Viimeksi muokattu: 15 Helmikuu 2009, 11:47:43 kirjoittanut teemu »
|
tallennettu
|
|
|
|
palontie
Jr. Member
Viestejä: 38
|
|
« Vastaus #5 : 15 Helmikuu 2009, 13:48:45 » |
|
Näyttäs sinne paksunpikin mahtuvan.Holkki on tarkoitus laittaa.Tota tangon ja linkun saman suuntaisuutta ei kyllä kävässy mielessä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
palontie
Jr. Member
Viestejä: 38
|
|
« Vastaus #6 : 15 Helmikuu 2009, 18:28:24 » |
|
Kyllä sinne näyttäs 10mm levyn pala mahtuvan.Tekisi mieli tehdä kyllä kuparista,mutta onkohan liian meltoa kamaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
teemu
Sr. Member
Viestejä: 189
kyllä sillä vielä joskus ajetaan
|
|
« Vastaus #7 : 15 Helmikuu 2009, 21:03:18 » |
|
perus rautaa suosittelisin. saahan sen "kuparoitua" jos haluaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Santtu
|
|
« Vastaus #8 : 16 Helmikuu 2009, 09:02:16 » |
|
Näppituntumalta arveluttaa messingin ja kuparin käyttäminen tuossa, on kuitenkin melko kriittinen osa. Joku jolla on mahdollisuus tehdä lujuuslaskelmia tai jolla on parempi näppituntuma voinee antaa varmemman vastauksen. Ainahan sen osan voi päällystää vaikka kuparilla, jos ulkonäköä ajattelee.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
leesseri
Vieras
|
|
« Vastaus #9 : 16 Helmikuu 2009, 14:17:14 » |
|
lueskelin hitsaajan "keltaista raamattua" ja siitä jäi mieleen muutama kohta,etenkin kuparin osalta...-Kuparimetalleilla ei ole selvästi määriteltävää väsymisrajaa, vaan niille määritetään kestoraja, joka on määritetty murtumaan johtavana jännityksenä tietyllä kuormanvaihtomäärällä (yleensä 100×106). Yleensä kestoraja on noin 1/3 murtolujuudesta.-...lisäksi tulee lämmön vaikutus kuparin kestävyyteen...-Kaikkien kuparimetallien kimmomoduli, 0,2-raja, murtolujuus ja murtovenymä suurenevat lämpötilan laskiessa. Kuparimetalleilla ei ole haurausalueita matalissa lämpötiloissa, vaan iskusitkeys paranee lämpötilan laskiessa.-.ja lämpö tekee tämän -Lämpötilan noustessa pienevät 0,2-raja ja murtolujuus. Viruminen on otettava mitoituksessa huomioon korkeammissa lämpötiloissa (100-200°C, riippuen seoksesta). Kuparimetallien virumislujuuteen vaikuttavat seostus, raekoko sekä käsittelytila.-.... eli minä en kuparista/messingistä tekisi jarrusatulan kiinnikettä,jos aikoisin ajaa pyörällä muutakin väli,kuin trailerista näyttelyhalliin...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
palontie
Jr. Member
Viestejä: 38
|
|
« Vastaus #10 : 16 Helmikuu 2009, 16:23:56 » |
|
Voi prkl!Ei tossa puristajassa kyllä paljon tehoja ole,mutta en taida sittenkään uskaltaa tehdä kuparista.Ei oo kiva kun se on sitten poikittain tuolla keulassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
leesseri
Vieras
|
|
« Vastaus #11 : 16 Helmikuu 2009, 18:08:09 » |
|
juu-u...ei ainakaan eteen...en ole insinööri,vaan ihan peruskoulupohjalta hajatelmia tässä heitän,mutta itse olen tekemässä samaista kiinnikettä "risukeulaan" nelimäntäiselle bling bling osalle ja 11,5" levylle,niin huomasin "testipenkissä" pyöritellessäni,että minulla ei ole kovin kummoista tilaa tehdä kiinnikettä,johtuen keulan rakenteesta ja vanteen keskiöstä,tämän takia tein itse kiinnikkeen happoteräksestä(saapi kivasti kiiltämään) ja ompi tukeva...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
palontie
Jr. Member
Viestejä: 38
|
|
« Vastaus #12 : 16 Helmikuu 2009, 18:23:47 » |
|
Perskules kun olisi vaan sopinut kopterin väreihin .Mutta saatan mä kyllä tehdä ja kokeilla
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
TimppaX
|
|
« Vastaus #13 : 16 Helmikuu 2009, 18:36:44 » |
|
ei sen teräskappaleen elektrolyysipäällystys hirveän hankalaa ole aikaa ja vaivaa siihen kyllä menee, että tulee siisti pinta.
|
|
|
tallennettu
|
kai se siihen sopii?
|
|
|
Vitone
Newbie
Viestejä: 4
|
|
« Vastaus #14 : 16 Helmikuu 2009, 18:41:20 » |
|
|
|
« Viimeksi muokattu: 17 Helmikuu 2009, 20:35:41 kirjoittanut Vitone »
|
tallennettu
|
|
|
|
|