oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
01 Marraskuu 2024, 06:44:25 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Jarrusatulan kiinnike  (Luettu 51517 kertaa)
palontie
Jr. Member
**
Viestejä: 38


« : 14 Helmikuu 2009, 17:38:31 »

Mitenköhän toimisi kupari-tai messinkilevystä tehty kiinnike?Ajatus olisi tehdä 4-6mm tavarasta.
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #1 : 14 Helmikuu 2009, 19:45:04 »

Ovat molemmat melkoisen meltoja metalleja, eli epäilen, ettei vetolujuus riitä tositoimissa.
Pronssi voisi kestää, mutta ainevahvuudesta ei ole mitään hajua.

tallennettu

kai se siihen sopii?
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #2 : 14 Helmikuu 2009, 20:33:43 »

kyse millaisesta kiinnikkeestä? kuvaile vähän millainen kiinnike ja mihin päin tulossa.
millainen puristaja jne.
ei toi messinkinen 6mm kuulosta välttämättä pahalta.
riippuu vähän millaisia voimia tohon kiinnikkeeseen kohdistuu...
perus raudasta saa hyviä kiinnikkeitä.
tallennettu
palontie
Jr. Member
**
Viestejä: 38


« Vastaus #3 : 14 Helmikuu 2009, 21:14:52 »

Vanhasta brembon puristajasta olisi kyse,ja springerikeulaan.eli tähän kiinnikkeseen tulisi puristaja kiinni pyörän akselin kautta ja toinen kiinnitys tulisi sprinkkuun rosteritangolla jossa uniballit päissä.Tulikohan tää nyt ymmärrettävästi selitettyä?
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #4 : 15 Helmikuu 2009, 11:41:09 »

harvinaisen ymmärrettävästi selitetty.
johtuuko toi ainevahvuuden pienuus tilan puuttesta?
ei tollaseen kiinnikkeeseen kauheita voimia kohdistu.jos siitä ei tee onnettoman siroa.
mutta silti suosittelisin käyttämään vaikka 8mm levyä jos vaan on tilaa.
tee sitten kiinnikeeseen akselin päähän holkki vaikka kuparista tai alumiista.
reaktiotanko samaan kulmaan keinuvivun kanssa.
« Viimeksi muokattu: 15 Helmikuu 2009, 11:47:43 kirjoittanut teemu » tallennettu
palontie
Jr. Member
**
Viestejä: 38


« Vastaus #5 : 15 Helmikuu 2009, 13:48:45 »

Näyttäs sinne paksunpikin mahtuvan.Holkki on tarkoitus laittaa.Tota tangon ja linkun saman suuntaisuutta ei kyllä kävässy mielessä.
tallennettu
palontie
Jr. Member
**
Viestejä: 38


« Vastaus #6 : 15 Helmikuu 2009, 18:28:24 »

Kyllä sinne näyttäs 10mm levyn pala mahtuvan.Tekisi mieli tehdä kyllä kuparista,mutta onkohan liian meltoa kamaa?
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #7 : 15 Helmikuu 2009, 21:03:18 »

perus rautaa suosittelisin.
saahan sen "kuparoitua" jos haluaa.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #8 : 16 Helmikuu 2009, 09:02:16 »

Näppituntumalta arveluttaa messingin ja kuparin käyttäminen tuossa, on kuitenkin melko kriittinen osa. Joku jolla on mahdollisuus tehdä lujuuslaskelmia tai jolla on parempi näppituntuma voinee antaa varmemman vastauksen. Ainahan sen osan voi päällystää vaikka kuparilla, jos ulkonäköä ajattelee.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
leesseri
Vieras
« Vastaus #9 : 16 Helmikuu 2009, 14:17:14 »

lueskelin hitsaajan "keltaista raamattua" ja siitä jäi mieleen muutama kohta,etenkin kuparin osalta...-Kuparimetalleilla ei ole selvästi määriteltävää väsymisrajaa, vaan niille määritetään kestoraja, joka on määritetty murtumaan johtavana jännityksenä tietyllä kuormanvaihtomäärällä (yleensä 100×106). Yleensä kestoraja on noin 1/3 murtolujuudesta.-...lisäksi tulee lämmön vaikutus kuparin kestävyyteen...-Kaikkien kuparimetallien kimmomoduli, 0,2-raja, murtolujuus ja murtovenymä suurenevat lämpötilan laskiessa. Kuparimetalleilla ei ole haurausalueita matalissa lämpötiloissa, vaan iskusitkeys paranee lämpötilan laskiessa.-.ja lämpö tekee tämän -Lämpötilan noustessa pienevät 0,2-raja ja murtolujuus. Viruminen on otettava mitoituksessa huomioon korkeammissa lämpötiloissa (100-200°C, riippuen seoksesta). Kuparimetallien virumislujuuteen vaikuttavat seostus, raekoko sekä käsittelytila.-....
eli minä en kuparista/messingistä tekisi jarrusatulan kiinnikettä,jos aikoisin ajaa pyörällä muutakin väli,kuin trailerista näyttelyhalliin...



tallennettu
palontie
Jr. Member
**
Viestejä: 38


« Vastaus #10 : 16 Helmikuu 2009, 16:23:56 »

Voi prkl!Ei tossa puristajassa kyllä paljon tehoja ole,mutta en taida sittenkään uskaltaa tehdä kuparista.Ei oo kiva kun se on sitten poikittain tuolla keulassa.
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #11 : 16 Helmikuu 2009, 18:08:09 »

juu-u...ei ainakaan eteen...en ole insinööri,vaan ihan peruskoulupohjalta hajatelmia tässä heitän,mutta itse olen tekemässä samaista kiinnikettä "risukeulaan" nelimäntäiselle bling bling osalle ja 11,5" levylle,niin huomasin "testipenkissä" pyöritellessäni,että minulla ei ole kovin kummoista tilaa tehdä kiinnikettä,johtuen keulan rakenteesta ja vanteen keskiöstä,tämän takia tein itse kiinnikkeen happoteräksestä(saapi kivasti kiiltämään) ja ompi tukeva...
tallennettu
palontie
Jr. Member
**
Viestejä: 38


« Vastaus #12 : 16 Helmikuu 2009, 18:23:47 »

Perskules kun olisi vaan sopinut kopterin väreihin Virnistää.Mutta saatan mä kyllä tehdä ja kokeilla Pyörittää silmiään
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #13 : 16 Helmikuu 2009, 18:36:44 »

ei sen teräskappaleen elektrolyysipäällystys hirveän hankalaa ole aikaa ja vaivaa siihen kyllä menee, että tulee siisti pinta.
tallennettu

kai se siihen sopii?
Vitone
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #14 : 16 Helmikuu 2009, 18:41:20 »

Alumiini ja anodisointi. Saa sen värin mikä tyyliin sopii  Hymyilee

http://www.motot.net/wiki/Anodisointi#Tee-se-itse-anodisointi
« Viimeksi muokattu: 17 Helmikuu 2009, 20:35:41 kirjoittanut Vitone » tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto