Melun osalta vaatimustenmukaisuus pitää sisällään kaksi asiaa: mittaustavan ja raja-arvot. Jotta BSAU kelpaisi, sen ja E-vaatimusten mittaustavan ja raja-arvojen pitää vastata toisiaan. BSAU:n mittaustapa ja raja-arvot selviävät sieltä standardista, E-vaatimukset puolestaan direktiivistä. T2 ja T3 merkitsevät ymmärtääkseni eri raja-arvoja (T2 = 82 dB(A) ja T3 80 dB(A)), uusissa (1996 ja uudemmat) pitää olla T3. Tämäkin varmistuu sieltä standardista.
Direktiivi löytyy katsastuskonttorilta, joten sitä sun ei tarvii ottaa mukaan, mutta BSAU-standardia konttorilta tuskin löytyy. Sieltä British Standards-saitilta löytyy tosin jostain maininta, jonka mukaan BS AU 193 T3 on "equivalent" suhteessa EU-vaatimuksiin, mutta konttorin ei tarvitse uskoa kaikkea mitä netissä lukee. Voit tietysti kokeilla...
Siispä: osoitat, että BSAU = E ja että putki on BSAU-merkitty. Tähän tarvitset
- BSAU-standardin
- direktiivin
- putken, jossa on se BSAU merkintä ja
- pyörän (pyörän käyttöönottoajankohta määrittää, minkä vuoden E-vaatimuksia (ja BSAU-standardia) sovelletaan)
Näin tämä onnistuu varmasti, mutta käytäntö voi vaihdella konttorikohtaisesti. Ei nämä rakenteluasiat vaadi kuin vähän rohkeutta...