Mites jos pyörä on valmistettu esim -52 ja yli 50% osista on tallessa eli identiteetti tallessa mutta papereita ei ole.
Kyseessä on tämän mukaan vuoden -52 pyörä eikä mikään omavalmiste. Tekninen vaatimustaso -52 mukaan, kunhan tuo 50% säilyy. Oma souvinsa sitten selvitellä sille paperit, koneen ja rungon numerolla voi metsästellä edellistä rekisterinumeroa (ja maata missä se ollut rekisterissä). Edellisiltä omistajilta voi myös kaivella luovareita tai allekirjoitettuja vapaamuotoisia todistuksia, paperien katkeamaton ketju vuodesta -52 nykypäivään pitäisi siis kaivella esiin.
Kysymys kuuluu: Miksi papereita ei ole? Herää myös epäilys ns. kuumasta raudasta...
Muistelen että olis käyty oikeutta siitä minkävuoden säännösten mukaan hyväksytään omavalmiste liikenteeseen.
Ensimmäinen käyttöönottopäivä on se taso. Jos tänään rekisteröit omavalmisteen sen tekninen vaatimustaso asettuu siis 26.2.2009 säännösten mukaan. Epäilen vahvasti, että tämä ei onnistu -52 tekniikalla.
Ne oikeudenkäynnit jotka seurasivat '98
vapaaehtoisia prosenttitalkoita olivat pääosin tapauksista, joissa identiteetti ei ollutkaan se mitä papereissa oli. Epäselvässä tilanteessa tuomiot tuli harrastajien edun mukaisesti (katso
KHO:lta merkittävä päätös rekisteröintiasiassa (04-10-00)). Tämä ei kuitenkaan mahdolista sitä, että nyt rekisteröisit uuden omavalmisteen -52-tekniikan pohjalta ja -52 teknisen vaatimustason mukaan.
Onko aina kyseessä uusi ajoneuvo jonka pitää täyttää rekisteröintivuoden säännökset kun paperit on hävinneet?
Paperiden olemassaolo ei vaikuta identiteettiin vaan se 50% osuus. Paperit tietty helpottaa todistelua joka muuten sattaa olla mahdottoman hankalaa...