oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 13:23:40 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Omavalmiste/Muutettu pyörä  (Luettu 18448 kertaa)
joohtajas
Newbie
*
Viestejä: 2


« : 20 Helmikuu 2009, 11:00:52 »

 Eli voisko joku rautakangesta vääntää mikä on omavalmisteen ja muutetun pyörän ero?
Olis tarkotus alkaa rakentaa pyörää mut pitää ensin tehdä taustatyötä.
 
Voinko käyttää jotain valmista runkoa (Honda, Suzuki) ja sitä muokkaa oman näköseks eli jäykkä perä, pitkä stonga jne, jne. Niin onko se silloin omavalmiste vai edelleen Honda tai Suzuki?
 Tai tuleeko jotain lakipykäli vastaan mitkä kieltää lähes kaiken?

 Eli kaikki mahollinen tieto aiheesta on nyt tervetullut.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 20 Helmikuu 2009, 11:58:28 »

Ööh, haku-toiminto auttaa... Virnistää

Lyhyt oppimäärä. Kun jokin tehdas, sanokaamme Suzuki, valmistaa prätkän, se yksilöidään valmistenumerolla ja se sisältää kasan tietyn näköisiä, juuri kyseiseen pyöräyksilöön kiinnitettyjä osia. Tämä kokonaisuus valmistenumeroineen on se, mistä käsin asiaa lähdetään arvioimaan.

Suurin osa näistä osista on jyvitetty Suomessa prosenttiosuuksin. Minkä tahansa jyvitetyn osan poistaminen tai vaihtaminen mihin tahansa muuhun, jopa täysin identtiseen osaan merkitsee prosenttien menettämistä. Kun alkuperäisiä osia on jäljellä enää 50 prosenttia tai vähemmän, katsotaan Suzukin identiteetti menetetyksi ja pyörästä "tulee" omavalmiste.

Toisin sanoen sarjavalmiste tai muutettu sarjavalmiste on se pyöräyksilö, joka tehtaalla on yksilöity valmistenumerolla ja jossa on jäljellä enemmän kuin 50 prosenttia kyseisellä tehtaalla pyörään alun perin kiinnitettyjä osia. Kaikki muut ovat omavalmisteita (yksittäiskappaleina valmistettuja).
tallennettu

Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #2 : 26 Helmikuu 2009, 00:08:22 »

Mites jos pyörä on valmistettu esim -52 ja yli 50% osista on tallessa eli identiteetti tallessa mutta papereita ei ole.
Muistelen että olis käyty oikeutta siitä minkävuoden säännösten mukaan hyväksytään omavalmiste liikenteeseen.
Onko aina kyseessä uusi ajoneuvo jonka pitää täyttää rekisteröintivuoden säännökset kun paperit on hävinneet?
 
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 26 Helmikuu 2009, 12:23:57 »

Mites jos pyörä on valmistettu esim -52 ja yli 50% osista on tallessa eli identiteetti tallessa mutta papereita ei ole.
Kyseessä on tämän mukaan vuoden -52 pyörä eikä mikään omavalmiste. Tekninen vaatimustaso -52 mukaan, kunhan tuo 50% säilyy. Oma souvinsa sitten selvitellä sille paperit, koneen ja rungon numerolla voi metsästellä edellistä rekisterinumeroa (ja maata missä se ollut rekisterissä). Edellisiltä omistajilta voi myös kaivella luovareita tai allekirjoitettuja vapaamuotoisia todistuksia, paperien katkeamaton ketju vuodesta -52 nykypäivään pitäisi siis kaivella esiin.

Kysymys kuuluu: Miksi papereita ei ole? Herää myös epäilys ns. kuumasta raudasta...

Muistelen että olis käyty oikeutta siitä minkävuoden säännösten mukaan hyväksytään omavalmiste liikenteeseen.
Ensimmäinen käyttöönottopäivä on se taso. Jos tänään rekisteröit omavalmisteen sen tekninen vaatimustaso asettuu siis 26.2.2009 säännösten mukaan. Epäilen vahvasti, että tämä ei onnistu -52 tekniikalla.

Ne oikeudenkäynnit jotka seurasivat '98 vapaaehtoisia prosenttitalkoita olivat pääosin tapauksista, joissa identiteetti ei ollutkaan se mitä papereissa oli. Epäselvässä tilanteessa tuomiot tuli harrastajien edun mukaisesti (katso KHO:lta merkittävä päätös rekisteröintiasiassa (04-10-00)). Tämä ei kuitenkaan mahdolista sitä, että nyt rekisteröisit uuden omavalmisteen -52-tekniikan pohjalta ja -52 teknisen vaatimustason mukaan.

Onko aina kyseessä uusi ajoneuvo jonka pitää täyttää rekisteröintivuoden säännökset kun paperit on hävinneet?
Paperiden olemassaolo ei vaikuta identiteettiin vaan se 50% osuus. Paperit tietty helpottaa todistelua joka muuten sattaa olla mahdottoman hankalaa...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #4 : 26 Helmikuu 2009, 13:46:20 »

Virhe. Papereiden olemassaolo nimenomaan vaikuttaa identiteettiin, koska niiden perusteella varmistutaan mm. valmistenumeron olemassaolosta jo silloin vuonna -52. Ellei ole paperia, ei ole identiteettiäkään.

Muutenhan voisin tehdä tarvikeosista vaikka Pannun, hakata siihen valmistenumeron Stetson-Harrison-menetelmällä ja väittää sitä tullissa ja konttorilla vanhaksi pyöräksi.
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #5 : 26 Helmikuu 2009, 13:57:33 »

Tarkennetaan. Toki paperit tarvitaan, mutta sen ei välttämättä tarvitse olla viimeisintä mallia oleva rekisteriote. Vanha ote, tai muut lippuset ja lappuset kuten esimerkiksi takuulaput, huoltokirjat, omistajan vaihdokset, kantakirjapaperit, Suomesta tai muualta auttavat asiaa ja todistavat, että kyseessä on todella tehtaan lyömää sarjanumeroa vastaava pyörä eikä samalla numerolla ole jossain muualla sitä 'oikeaa' pyörää.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #6 : 26 Helmikuu 2009, 14:32:07 »

Ja tarkennetaan vielä lisää: tuontitapauksissa alkuperäinen rekisteriote lähtömaasta on oltava. Luovareilla, huoltokirjalla tai kylänvanhimman juhlallisella lausunnolla laitetta ei saa kilpiin.
tallennettu

Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto