oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 07:39:59 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: hydraulikytkimien mäntien koot?  (Luettu 27801 kertaa)
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« : 25 Helmikuu 2009, 22:55:51 »

onko noihin hydraulikytkimien mäntien kokoon jotain taulukkoa tai laskentatapaa olemassa?
eli miten lasketaan noi hydraulisuhteet jne.?
kun noita oon seurannu niin jotkut valmistajat ilmoittaa esim. kytkinkahva 5/8" ja laatikonposki 1-3/8".
ja toiset taas ilmoittaa kytkinkahvan kooksi 5/8 tai 3/4 aika iso heitto männän koossa.
paljon noissa on pelivaraa kumpaankin suuntaan siten,että kytkin vielä toimii hyvin?

tuli vaan ongelma esille kun pitäs 10mm männällä varustetulla kytkinkahvalla liikuttaa n.35mm mäntää.
ohjearvoihin verrattuna aivan liian pieni kytkinkahva.
pitää varmaan ruveta kattelemaan sopivanpaa kahvaa?





tallennettu
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #1 : 25 Helmikuu 2009, 23:53:54 »

Helppo laskea itsekin koska mäntien liikkeet on suoraan verrannollisia mäntien pinta-aloihin.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 26 Helmikuu 2009, 10:26:23 »

Voit myös laskea vain hydraulisuhteen. Se on
Koodia:
 (1+3/8)/(5/8) = (11/8)/(5/8) = 11/5 = 2,2 
joka siis tarkoittaa sitä, että männän yhden millin mittainen liike kytkimen päässä tarvitsee 2,2 millin mittaisen liikkeen kahvan männässä. Jos sitten vaihdat sen kahvapään ym. laskukaavaa isommaksi eli 3/4 kokoiseksi niin hydraulisuhde onkin 1,83. Eli kytkinkahvaa tarvitsee painaa vähemmän saadakseen saman liikkeen kytkimen päässä.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #3 : 26 Helmikuu 2009, 14:30:47 »

okei
ton laskukaavan mukaan (1+3/8) / (3/8)=3,6mm ja 10mm=3,5mm
eli kun kahvan mäntä liikkuis n.10mm niin kytkin pelais.
mutta mites tuntuma kahvaan meneekö kahva jäykäksi käyttää?
tuleeko jotain muuta ongelmaa tosta pienest kytkin kahvasta?
kokemuksia kellään?
« Viimeksi muokattu: 27 Helmikuu 2009, 14:21:38 kirjoittanut teemu » tallennettu
Tuomo
Jr. Member
**
Viestejä: 15


« Vastaus #4 : 03 Maaliskuu 2009, 22:21:13 »

jos
x = sylinterin liike
A = sylinterien pinta-ala
F = sylinterivoimat 
1 = käyttävän sylinterin tunnus
2 = käytetyn sylinterin tunnus

niin

liikematkat x1 / X2 = A2 / A1
voimat F1 / F2 = A1 / A2

ja kun sylinterit on pyöreitä niin tässä pinta-alat voi korvata suoraan halkaisijoilla


eli jos muu pysyy samana mutta kytkinsylinteri pienenee, niin kytkimen käyttö kevyempää mutta iskunpituutta tarvitaan enemmän.

vois kuvitella että tuossa paremminkin tulee tunnottoman / epätarkan oloinen kytkin.

Edit: joo tuo yliviivattu oli pienehkö aivopieru.
 

« Viimeksi muokattu: 07 Maaliskuu 2009, 19:52:56 kirjoittanut Tuomo » tallennettu
Das Fette Sau
Jr. Member
**
Viestejä: 21



« Vastaus #5 : 04 Maaliskuu 2009, 08:55:19 »

Eikös ympyrän halkaisijan kaksinkertaistuessa pinta-ala kasva nelinkertaiseksi? Ei kait niitä pinta-aloja voi silloin suoraan vaihtaa halkaisijoiksi tuohon kaavaan?
tallennettu

Ateistina oleminen on jumalaton taakka.
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #6 : 04 Maaliskuu 2009, 09:29:06 »

Olisko pinta-alojen suhde kuitenkin jotakuinkin 1:12 eli jos pienempi mäntä liikkuu 12mm niin isompi liikkuu 1mm.
tallennettu
Das Fette Sau
Jr. Member
**
Viestejä: 21



« Vastaus #7 : 04 Maaliskuu 2009, 09:53:39 »

Tarkoitin siis tuota edellisen vastaukseni yläpuolella olevaa kaavaa, jossa puhutaan ympyrän halkaisijan ja pinta-alan vaihdettavuudesta:

Esim:
kun d = 1, A = 3,14 x 0,5 x0,5 = 0,785
kun d = 2, A = 3,14
kun d = 4, A = 12,56

tallennettu

Ateistina oleminen on jumalaton taakka.
Das Fette Sau
Jr. Member
**
Viestejä: 21



« Vastaus #8 : 04 Maaliskuu 2009, 10:18:52 »

Ripa taas tarkoitit tuota alkuperäistä kysymystä 10mm männän ja 35mm männän liikkeiden suhteista: Kyllä, niiden suhde on 1:12,25.
tallennettu

Ateistina oleminen on jumalaton taakka.
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 04 Maaliskuu 2009, 10:54:57 »

Eikös ympyrän halkaisijan kaksinkertaistuessa pinta-ala kasva nelinkertaiseksi? Ei kait niitä pinta-aloja voi silloin suoraan vaihtaa halkaisijoiksi tuohon kaavaan?

Nii-in, pinta-alahan on piiärtoiseen...
tallennettu

patu
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #10 : 04 Maaliskuu 2009, 19:59:10 »

Pieni pääsylinteri/suuri työsylinteri=kevyt käyttää mut liike kytkimellä pienenpi.Ite kun lätyskääni pukersin systeemin niin oli pakko laittaa työ-ja pääsylinteri saman kokoset et sain ton liikkeen tarpeeks suureks.Ihan Corollan palikoita molemmat.Rumat ku perkele mut istuu kokonaisuuteen. Virnistää
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #11 : 04 Maaliskuu 2009, 22:05:17 »

kiitos vastauksista.
taas ollaan viisaampia.
on vielä vähän hakusessa sopivat hydraulikytkimen rojut.
mutta jatketaan etsintää.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #12 : 05 Maaliskuu 2009, 10:03:46 »

Voit myös laskea vain hydraulisuhteen. Se on
Koodia:
 (1+3/8)/(5/8) = (11/8)/(5/8) = 11/5 = 2,2 
joka siis tarkoittaa sitä, että männän yhden millin mittainen liike kytkimen päässä tarvitsee 2,2 millin mittaisen liikkeen kahvan männässä. Jos sitten vaihdat sen kahvapään ym. laskukaavaa isommaksi eli 3/4 kokoiseksi niin hydraulisuhde onkin 1,83. Eli kytkinkahvaa tarvitsee painaa vähemmän saadakseen saman liikkeen kytkimen päässä.

Tarkennan tätä omaa kirjoitustani: Siis nuo hydraulisuhteet ja männän liikkuma on tietenkin suhteessa siihen männän pinta-alaan eikä halkaisijaan. Halkaisijoiden suhteella jos laskee niin menee hiukan pieleen. Ylläoleva ei siten ole oikein laskettu...
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #13 : 26 Maaliskuu 2009, 15:53:58 »

Tulipa kirjoiteltua lööperiä, ja sellainen oli tunne kun ylläolevaa taiteilin. Selvitin sitten taustoja, alla oikea vastaus. Jutunpätkä liitty erääseen toiseen kirjoitukseen jota työstän muiden puhteiden ohella...

Hydraulisuhteen laskeminen onnistuu vertaamalla työ- ja jarrusylinterin pinta-aloja. Tämä pätee tietenkin nestejarrujen lisäksi kaikkiin nestetoimisiin laitteisiin, esimerkiksi vaikka nestekytkimen liikevarojen laskemiseen. Laskeminen on helpointa aloittaa mittaamalla nestetoimisen jarrumännän halkaisija.

Koodia:
A = pii * r² 	jossa A = pinta-ala ja r = säde

Otetaan esimerkki: Jarrukahvassa työsylinterin männän halkaisija on 10mm eli pinta-ala on noin 79 mm². Jarrusylinterin halkaisija on 21mm eli pinta-ala on noin 346 mm². Näillä luvuilla hydraulisuhde on siis karkeasti 8:35. Työ- ja jarrusylinterit liikkuvat toisiinsa nähden siirretyn nesteen tilavuuden suhteessa. Kaavana tämä tarkoittaa seuraavaa:

Koodia:
A1 * X1 = A2 * X2	jossa X kuvaa liikematkaa 

Jos siis jarrukahvassa työsylinterin mäntä liikkuu jarrukahvan painamisen seurauksena 10mm niin jarrusatulassa tämä vastaa esimerkissämme (79*10/490) 1,6 mm liikettä.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
patu
Newbie
*
Viestejä: 2


« Vastaus #14 : 28 Maaliskuu 2009, 22:10:43 »

Sen verran viilataan pilkkua että kahvassa on pääsylinteri ja työsylinteri on siellä toisessa päässä,eli se mikä sitä esim. kytkintä käyttää.Pääsylinterin yhteydessä on se nestekuppi.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto