teemu
Sr. Member
Viestejä: 189
kyllä sillä vielä joskus ajetaan
|
|
« : 25 Helmikuu 2009, 22:55:51 » |
|
onko noihin hydraulikytkimien mäntien kokoon jotain taulukkoa tai laskentatapaa olemassa? eli miten lasketaan noi hydraulisuhteet jne.? kun noita oon seurannu niin jotkut valmistajat ilmoittaa esim. kytkinkahva 5/8" ja laatikonposki 1-3/8". ja toiset taas ilmoittaa kytkinkahvan kooksi 5/8 tai 3/4 aika iso heitto männän koossa. paljon noissa on pelivaraa kumpaankin suuntaan siten,että kytkin vielä toimii hyvin?
tuli vaan ongelma esille kun pitäs 10mm männällä varustetulla kytkinkahvalla liikuttaa n.35mm mäntää. ohjearvoihin verrattuna aivan liian pieni kytkinkahva. pitää varmaan ruveta kattelemaan sopivanpaa kahvaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ripa
Jr. Member
Viestejä: 49
|
|
« Vastaus #1 : 25 Helmikuu 2009, 23:53:54 » |
|
Helppo laskea itsekin koska mäntien liikkeet on suoraan verrannollisia mäntien pinta-aloihin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Santtu
|
|
« Vastaus #2 : 26 Helmikuu 2009, 10:26:23 » |
|
Voit myös laskea vain hydraulisuhteen. Se on (1+3/8)/(5/8) = (11/8)/(5/8) = 11/5 = 2,2 joka siis tarkoittaa sitä, että männän yhden millin mittainen liike kytkimen päässä tarvitsee 2,2 millin mittaisen liikkeen kahvan männässä. Jos sitten vaihdat sen kahvapään ym. laskukaavaa isommaksi eli 3/4 kokoiseksi niin hydraulisuhde onkin 1,83. Eli kytkinkahvaa tarvitsee painaa vähemmän saadakseen saman liikkeen kytkimen päässä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
teemu
Sr. Member
Viestejä: 189
kyllä sillä vielä joskus ajetaan
|
|
« Vastaus #3 : 26 Helmikuu 2009, 14:30:47 » |
|
okei ton laskukaavan mukaan (1+3/8) / (3/8)=3,6mm ja 10mm=3,5mm eli kun kahvan mäntä liikkuis n.10mm niin kytkin pelais. mutta mites tuntuma kahvaan meneekö kahva jäykäksi käyttää? tuleeko jotain muuta ongelmaa tosta pienest kytkin kahvasta? kokemuksia kellään?
|
|
« Viimeksi muokattu: 27 Helmikuu 2009, 14:21:38 kirjoittanut teemu »
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomo
Jr. Member
Viestejä: 15
|
|
« Vastaus #4 : 03 Maaliskuu 2009, 22:21:13 » |
|
jos x = sylinterin liike A = sylinterien pinta-ala F = sylinterivoimat 1 = käyttävän sylinterin tunnus 2 = käytetyn sylinterin tunnus
niin
liikematkat x1 / X2 = A2 / A1 voimat F1 / F2 = A1 / A2
ja kun sylinterit on pyöreitä niin tässä pinta-alat voi korvata suoraan halkaisijoilla
eli jos muu pysyy samana mutta kytkinsylinteri pienenee, niin kytkimen käyttö kevyempää mutta iskunpituutta tarvitaan enemmän.
vois kuvitella että tuossa paremminkin tulee tunnottoman / epätarkan oloinen kytkin.
Edit: joo tuo yliviivattu oli pienehkö aivopieru.
|
|
« Viimeksi muokattu: 07 Maaliskuu 2009, 19:52:56 kirjoittanut Tuomo »
|
tallennettu
|
|
|
|
Das Fette Sau
Jr. Member
Viestejä: 21
|
|
« Vastaus #5 : 04 Maaliskuu 2009, 08:55:19 » |
|
Eikös ympyrän halkaisijan kaksinkertaistuessa pinta-ala kasva nelinkertaiseksi? Ei kait niitä pinta-aloja voi silloin suoraan vaihtaa halkaisijoiksi tuohon kaavaan?
|
|
|
tallennettu
|
Ateistina oleminen on jumalaton taakka.
|
|
|
Ripa
Jr. Member
Viestejä: 49
|
|
« Vastaus #6 : 04 Maaliskuu 2009, 09:29:06 » |
|
Olisko pinta-alojen suhde kuitenkin jotakuinkin 1:12 eli jos pienempi mäntä liikkuu 12mm niin isompi liikkuu 1mm.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Das Fette Sau
Jr. Member
Viestejä: 21
|
|
« Vastaus #7 : 04 Maaliskuu 2009, 09:53:39 » |
|
Tarkoitin siis tuota edellisen vastaukseni yläpuolella olevaa kaavaa, jossa puhutaan ympyrän halkaisijan ja pinta-alan vaihdettavuudesta:
Esim: kun d = 1, A = 3,14 x 0,5 x0,5 = 0,785 kun d = 2, A = 3,14 kun d = 4, A = 12,56
|
|
|
tallennettu
|
Ateistina oleminen on jumalaton taakka.
|
|
|
Das Fette Sau
Jr. Member
Viestejä: 21
|
|
« Vastaus #8 : 04 Maaliskuu 2009, 10:18:52 » |
|
Ripa taas tarkoitit tuota alkuperäistä kysymystä 10mm männän ja 35mm männän liikkeiden suhteista: Kyllä, niiden suhde on 1:12,25.
|
|
|
tallennettu
|
Ateistina oleminen on jumalaton taakka.
|
|
|
Tuusulan T-Bone
|
|
« Vastaus #9 : 04 Maaliskuu 2009, 10:54:57 » |
|
Eikös ympyrän halkaisijan kaksinkertaistuessa pinta-ala kasva nelinkertaiseksi? Ei kait niitä pinta-aloja voi silloin suoraan vaihtaa halkaisijoiksi tuohon kaavaan?
Nii-in, pinta-alahan on piiärtoiseen...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
patu
Newbie
Viestejä: 2
|
|
« Vastaus #10 : 04 Maaliskuu 2009, 19:59:10 » |
|
Pieni pääsylinteri/suuri työsylinteri=kevyt käyttää mut liike kytkimellä pienenpi.Ite kun lätyskääni pukersin systeemin niin oli pakko laittaa työ-ja pääsylinteri saman kokoset et sain ton liikkeen tarpeeks suureks.Ihan Corollan palikoita molemmat.Rumat ku perkele mut istuu kokonaisuuteen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
teemu
Sr. Member
Viestejä: 189
kyllä sillä vielä joskus ajetaan
|
|
« Vastaus #11 : 04 Maaliskuu 2009, 22:05:17 » |
|
kiitos vastauksista. taas ollaan viisaampia. on vielä vähän hakusessa sopivat hydraulikytkimen rojut. mutta jatketaan etsintää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Santtu
|
|
« Vastaus #12 : 05 Maaliskuu 2009, 10:03:46 » |
|
Voit myös laskea vain hydraulisuhteen. Se on (1+3/8)/(5/8) = (11/8)/(5/8) = 11/5 = 2,2 joka siis tarkoittaa sitä, että männän yhden millin mittainen liike kytkimen päässä tarvitsee 2,2 millin mittaisen liikkeen kahvan männässä. Jos sitten vaihdat sen kahvapään ym. laskukaavaa isommaksi eli 3/4 kokoiseksi niin hydraulisuhde onkin 1,83. Eli kytkinkahvaa tarvitsee painaa vähemmän saadakseen saman liikkeen kytkimen päässä. Tarkennan tätä omaa kirjoitustani: Siis nuo hydraulisuhteet ja männän liikkuma on tietenkin suhteessa siihen männän pinta-alaan eikä halkaisijaan. Halkaisijoiden suhteella jos laskee niin menee hiukan pieleen. Ylläoleva ei siten ole oikein laskettu...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Santtu
|
|
« Vastaus #13 : 26 Maaliskuu 2009, 15:53:58 » |
|
Tulipa kirjoiteltua lööperiä, ja sellainen oli tunne kun ylläolevaa taiteilin. Selvitin sitten taustoja, alla oikea vastaus. Jutunpätkä liitty erääseen toiseen kirjoitukseen jota työstän muiden puhteiden ohella...
Hydraulisuhteen laskeminen onnistuu vertaamalla työ- ja jarrusylinterin pinta-aloja. Tämä pätee tietenkin nestejarrujen lisäksi kaikkiin nestetoimisiin laitteisiin, esimerkiksi vaikka nestekytkimen liikevarojen laskemiseen. Laskeminen on helpointa aloittaa mittaamalla nestetoimisen jarrumännän halkaisija. A = pii * r² jossa A = pinta-ala ja r = säde Otetaan esimerkki: Jarrukahvassa työsylinterin männän halkaisija on 10mm eli pinta-ala on noin 79 mm². Jarrusylinterin halkaisija on 21mm eli pinta-ala on noin 346 mm². Näillä luvuilla hydraulisuhde on siis karkeasti 8:35. Työ- ja jarrusylinterit liikkuvat toisiinsa nähden siirretyn nesteen tilavuuden suhteessa. Kaavana tämä tarkoittaa seuraavaa: A1 * X1 = A2 * X2 jossa X kuvaa liikematkaa Jos siis jarrukahvassa työsylinterin mäntä liikkuu jarrukahvan painamisen seurauksena 10mm niin jarrusatulassa tämä vastaa esimerkissämme (79*10/490) 1,6 mm liikettä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
patu
Newbie
Viestejä: 2
|
|
« Vastaus #14 : 28 Maaliskuu 2009, 22:10:43 » |
|
Sen verran viilataan pilkkua että kahvassa on pääsylinteri ja työsylinteri on siellä toisessa päässä,eli se mikä sitä esim. kytkintä käyttää.Pääsylinterin yhteydessä on se nestekuppi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|