oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
22 Marraskuu 2024, 13:07:41 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottorin koko  (Luettu 23950 kertaa)
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« : 24 Maaliskuu 2009, 22:55:44 »

Miten nykykäytäntö on jos haluaa vaihtaa esim 750 kuution moottorin 1300 kuutioiseksi?
Kyseessä on pyörä missä ei tarvitse välittää päästöistä ja tehot pysyy sallituissa rajoissa.
AKE:n sivuillahan on että AKE:lla ei ole valtuuksia myöntää poikkeuslupia.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 25 Maaliskuu 2009, 09:06:43 »

Tehon nostolle on voimassa 20% raja. Massan kasvaessa kasvavat ongelman toiseen potessiin, liike-energiaa nimittäin tulee tässä suhteessa. Tämä taas vaikuttaa rungon ja alustan toimivuuteen sekä erityisesti jarruihin.

Joitakin tiettyjä mp-malleja on valmistettu samalla rungolla ja alustalla isommalla ja pienemmällä koneella. Näissä tapauksissa mörkökoneen astutaminen alökuperäöiseen konstruktioon on hyvinkin mahdollista. Vuosien kuluessa myös laatutaso ja osaaminen on muuttunut; nykyaikainen 750cc peli voi olla rungoltaan, alustaltaan ja jarruiltaan huomattavasti parempi kuin 80-luvun superpyörä. Toki tämän todistaminen onkin jo kokonaan toinen juttu.

Tapauksesi kommentointi olisi huomatttavasti helpompaa, jos kertoisit suoraan minkä vuotisista, mallisista ja merkkisistä peleistä aiot yhdistellä palikoita ja mikä olisi tavoitepelin identiteetti.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #2 : 25 Maaliskuu 2009, 10:43:50 »

Kyse on siitä miten pelkkä moottorin koko vaikuttaa katsastukseen.
Esimerkkinä Ural 650 johon istutetaan 1600 VW:n kone.
Paino ja tehot pysyy sallituissa rajoissa mutta koneen koko on ongelma.
USA:ssa ko laite on laillinen, onko Suomessa?
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #3 : 25 Maaliskuu 2009, 11:43:21 »

en nyt muista prosentteja, mutta eikös ole rajattu että uusi kone saa olla vain x% suurempi tilavuudeltaan, x% painavampi ja x% tehokkaampi kuin alkuperäisen mallisarjan suurin/tehokkain moottori. prosentit tais liikkua haarukassa 15-25%??

eli jos esim suurin ural vastaavalla alustalla on vaikka 750 cc, ei siihen mitenkään saisi laittaa 1600 cc konetta.

jos ei ole sitten kiertoteitä...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #4 : 25 Maaliskuu 2009, 16:28:49 »

Entinen kiertotie onnistui poikkeusluvalla, onnistuuko nykyisillä säännöillä ja jos onnistuu niin mistä lupa pitää hakea.
tallennettu
TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #5 : 31 Maaliskuu 2009, 18:40:59 »

Livevideo kuplan  koneella tehdystä itäpyörästä:

http://www.veoh.com/collection/UralRoikka/watch/v147132988NPbfPKZ

tallennettu

kai se siihen sopii?
Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #6 : 31 Maaliskuu 2009, 20:12:31 »

Nyt kiinnostaa lähinnä laillinen tapa saada rekisteriin isolla koneella. Hymyilee
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 01 Huhtikuu 2009, 08:55:32 »

Mallisarjan suurin versio + 25 %.

Raja perustuu AKE:n ohjeeseen, ei lakiin. Jos löydät jostain katsurin, joka rohkenee jättää AKE:n ohjeen soveltamatta, sitten voi laittaa isommankin. Eppäilen...
tallennettu

Ripa
Jr. Member
**
Viestejä: 49


« Vastaus #8 : 01 Huhtikuu 2009, 15:55:46 »

Käsitämätön homma minunmielestä kun muualla euroopassa saat rekisteriin Uralin missä on VW:n kone mutta Suomessa vastaavasta pitää poistaa 2 sylinteriä toiminnasta että saa rekisteriin. Huh
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 01 Huhtikuu 2009, 16:11:18 »

Käsittämätön homma monen muunkin mielestä... Hymyilee leveästi

Ongelma tässä on juuri se, että prätkiä koskevaa erityislainsäädäntöä moottorinvaihdosta ei ole. Mitä tahansa ei kuitenkaan voida sallia: Uralista ei tule hyvää, jos siihen junttaa turbohajapusan koneen. Paremman puutteessa AKE soveltaa analogisesti autojen säännöksiä, joista AKE:n pojat itsekin kyllä tietävät, että ne eivät ole kovin järkeviä suhteessa prätkiin. Voihan sieltä toki kysyä, mitä mieltä olisivat tulkinnan muuttamisesta koneen koon osalta. Jos teho ja massa eivät olennaisesti kasva, ei sillä koneen koolla ole merkitystä. Muissa asioissa koolla on sen sijaan paljonkin merkitystä.

Tämäkin asia on APU 2-raportissa huomioitu. Odottelemme kärsivällisesti ministeriön toimenpiteitä... Pyörittää silmiään
tallennettu

TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #10 : 01 Huhtikuu 2009, 19:21:49 »

entä jos se ei ole muutos, vaan omavalmiste? Muuttuuko asia oleellisesti miksikään?
tallennettu

kai se siihen sopii?
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 02 Huhtikuu 2009, 08:30:44 »

Omavalmisteessa saa olla vaikka 15-litrainen kone. Kunhan päästö- ja meluvaatimukset täyttyvät...
tallennettu

TimppaX
Full Member
***
Viestejä: 99



WWW
« Vastaus #12 : 03 Huhtikuu 2009, 18:47:58 »


Subarun boxeri ja OPelin lyhenntty automaattiloota survottuna itärautaraameihin bongattu kuvana kerholehdestä

En tiedä, onko viety rekisteriin.
tallennettu

kai se siihen sopii?
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto