oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
22 Marraskuu 2024, 08:34:06 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Akut sivulaukkuina? + muuta...  (Luettu 14455 kertaa)
waltomar
Newbie
*
Viestejä: 4


« : 30 Maaliskuu 2009, 16:54:52 »

Terve!

Olen muuttamassa -77 Honda cb 125 sähkökäyttöiseksi. Omien tarpeiden ja kortittomuuden vuoksi pyörästä tulee kuitenkin toistaiseksi mopo. Moottori jättää kuitenkin "kasvuvaraa", eli pyörän voi myöhemmin muuttaa kevariksi.

Pyörää ei tietenkään viitsisi moneen kertaan käydä näyttämässä konttorilla. Joten joitakin asioita kannattaneen kysyä että ei tarvitse myöhemmin katua.

Selvitettyjen asioiden listalla on: mopon nopeuden mittaus, teho ja paino asia on sovittu aken kanssa muuttamalla pyörän yksipaikkaiseksi.

Jäljelle jää sitten vain rakenteelliset jutut. Ajattelin tälläistä akkujen kiinnitystä: http://www.kolumbus.fi/waltomar/cbuusimotori.jpg http://www.kolumbus.fi/waltomar/akkutus.jpg

Alunperin akkujen piti tulla moottorin kohdalle näin: http://www.kolumbus.fi/waltomar/cmoped.jpg Mutta näin pyörästä olisi tullut mielestäni turhan etupainoinen. Lisäksi nilkka otti kiinni akun kulmaan jarrupoljinta painaessa. Ja nyt kun moottorikin vaihtui isompaan (iski tehonahneus) ei akut luultavasti edes mahdu tuohon.

Mitä mieltä olette akkujen kiinnityksestä "sivulaukuiksi"?

Suuret kiitokset etukäteen tietävistä vastauksista.
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #1 : 31 Maaliskuu 2009, 11:28:15 »

Oletan, että muutoksesi mahtuu kuitenkin 50% säännön sisään joten tekninen vaatimustaso pysyy -77 tasolla. Tämä helpottaa projektiasi todella paljon, koska murehdittavaksi jää lähinnä ajoneuvon mahtuminen mopon määritelmän sisään.

Ja se on helppoa varsinkin jos teho & paino on jo sovittu AKE:n kanssa. Jäljelle jää nähdäkseni siis vain huippunopeuden todentaminen joka sekin voidaan tehdä suoraan konttorien laitteilla.

Ainakaan mulle ei tule muita sudenkuoppia mieleen? Entäs muut???

Minkälaisilla komponenteilla meinaat muuten tehdä tehonsäädön, virran ohauksen akuilta ja lataukset ohjauksen...?

Tuon muuttamisessa myöhemmin kevariksi on ongelma niin kauan kuin verotusta sähköajoneuvojen osalta ei korjata (katso http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=653.msg4193#msg4193 ketjusta Thomaksen viesti verotuksesta).

Kuvat kuvina:
Lainaus käyttäjältä: Waltomar
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Thomas
Jr. Member
**
Viestejä: 31


« Vastaus #2 : 31 Maaliskuu 2009, 12:31:08 »

Lainaus käyttäjältä: Santtu
Tuon muuttamisessa myöhemmin kevariksi on ongelma niin kauan kuin verotusta sähköajoneuvojen osalta ei korjata (katso http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=653.msg4193#msg4193 ketjusta Thomaksen viesti verotuksesta)

Tuo lakipykälä mainitsee, että "Polttoainemaksua ei kanneta ajoneuvoista, jotka perustuvat muun moottoritekniikan kuin polttomoottorin käyttöön." eli sinänsä mikäli pysytään IVO-ratkaisussa ei käyttömaksujen osalta ainakaan pitäisi kustannuksia tulla, vai? Tosin en kyllä muista miten tänä päivänä nuo mopo/kevari-määrityksen menevät, olivatko tehojen mukaan eikä kuutioiden kuten ennen, vai sekä että? Ja muistakaan ajoneuvoveroista yms. ei ole käsitystä..

Anyway.. käytännön jutuista tuli mieleen, että kannattaisiko harkita akkujen asentamista symmetrisesti, molemmin puolen pyörää..

Interesante.. muy interesante..

-t-
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 31 Maaliskuu 2009, 14:19:55 »

kannattaisiko harkita akkujen asentamista symmetrisesti, molemmin puolen pyörää.. 

Painopiste mahdollisimman alas, tasaisesti kummallekin renkaalle ja -puolelle. Kuvista päätele ajotuntuman kannalta paras paikka olisi päällekkäin sähkömoottorin edessä.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
waltomar
Newbie
*
Viestejä: 4


« Vastaus #4 : 31 Maaliskuu 2009, 15:20:27 »

Oletan, että muutoksesi mahtuu kuitenkin 50% säännön sisään joten tekninen vaatimustaso pysyy -77 tasolla. Tämä helpottaa projektiasi todella paljon, koska murehdittavaksi jää lähinnä ajoneuvon mahtuminen mopon määritelmän sisään.

Ja se on helppoa varsinkin jos teho & paino on jo sovittu AKE:n kanssa. Jäljelle jää nähdäkseni siis vain huippunopeuden todentaminen joka sekin voidaan tehdä suoraan konttorien laitteilla.

Ainakaan mulle ei tule muita sudenkuoppia mieleen? Entäs muut???

Minkälaisilla komponenteilla meinaat muuten tehdä tehonsäädön, virran ohauksen akuilta ja lataukset ohjauksen...?

Ake vaatii virallisen todistuksen mopon huippunopeudesta, katsastusasemalla ei kuulemma ole laitteita. Akesta neuvottiin ottamaan yhteyttä poliisiin, alustavasti poliisi ei näe mittauksen tekemisessä ja todistuksen kirjoittamisessa ongelmaa.

Tehoa säädetään Alltrax AXE4844 moottoriohjaimen avulla, kaasukahvassa on potikka joka kertoo säätimelle kaasukahvan asennon. Säädin on myös ohjelmoitavissa, joten tehon ja nopeuden rajoitus onnistuu myös.

Kuvissa akkuteline on siis vielä keskeneräinen, akkuja tulee siis kaksi kappaletta. Toinen vasemmalle ja toinen oikealle puolelle pyörää.

Syyt miksi vaihdoin akkujen paikan moottorin kohdalta sivulaukuiksi ovat: Oikean jalan nilkka otti akun telineeseen kiinni jarrua painaessa, uuden isomman moottorin kanssa akut eivät mahdu kuten kuvassa nyt ovat ja etupään kestävyys huolestuttaa.

Runkoa muokkaamalla akut voisi saada hieman vinoon poikittain moottorin eteen, mutta rungon muokkaaminen ja keulan kestävyys huolestuttaa. Sivulaukut olisivat helppo ja nopea ratkaisu, lisäksi akkujen tuoma lisäpaino olisi enemmän taka-akselilla joka kestää enemmän kuormaa.

Mielessä on käynyt myös jalkatappien leventäminen, tai jalkakäyttöisen takajarrun muuttaminen käsikäyttöiseksi. Näitä siis harkitsin kun akkujen paikka oli vielä moottorin yläpuolella.

Muita asioita joita olen tässä havainnut. Lyijyakut ovat isoja ja painavia, vanhojen kyykkypyörien rungot ovat pieniä ja ahtaita.

Tuleeko mieleen joitakin ongelmia mitä voi tulla katsastusasemalla akkutelineiden kestävyyden suhteen? Kuinka moninkertaisen kuorman kiinnitysten pitää kestää?
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto