oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 18:24:27 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: lujuuslaskelmia katsastukseen  (Luettu 34732 kertaa)
karpa
Newbie
*
Viestejä: 4


WWW
« : 05 Huhtikuu 2009, 20:00:19 »

tarjosin konttorille neukkupyörästä tehtyä traikkia....inssi halus lujuuslaskelmat runkomuutoksista enneku aletaa muuta katteleen...juttelin MMAF:n osastolla Jyskälän mp-näyttelyssä asiasta...
peruustuukohan tuo laskelmavaatimus johonki asetukseen ..
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #1 : 06 Huhtikuu 2009, 07:57:23 »

traikit nyt ei ole mun juttu, mutta yleisesti ottaenhan hitsaustodistus taitaa olla ainoa paperi, mikä vaaditaan (lähes) joka kerta muutoskatsastuksen yhteydessä.
tietysti jos ratkaisut näyttävät siltä, että laite ei kestä ajoa, voi inssi haluta jotain varmennusta, ennenkuin hyväksyy omalla nimellään laitteen ajoon. se taas on katsojasta riippuvainen juttu.

pykälät ei kuitenkaan edellytä suoraan ko. paperin vaatimiseen.
(ainahan voit tehdä kauheat käppyrähässäkät ja luottaa ettei katsuri ymmärrä niistä mitään...)
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #2 : 14 Huhtikuu 2009, 12:38:32 »

tulipa lueskeltua. taitaa edelleen olla voimassa vuoden 1992 pykälä, jonka mukaan muutetun rakenteen kestävyydestä täytyy "tarvittaessa" pystyä antamaan ammattilaisen selvitys. yleensä siis pitäydytään hitsaustodistuksessa, mutta "tarvittaessa" saa vaatia muutakin.

taas on annettu liikaa vastuuta jollekin joka ei sitä ansaitse...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
karpa
Newbie
*
Viestejä: 4


WWW
« Vastaus #3 : 03 Toukokuu 2009, 20:25:57 »

löyty erittäin asiallinen katsastusmies...tarvittiin hitsaajan pätevyystodistus ja selvitys käytetyistä hitsausmenetelmistä ja lisäaineista sekä runkoputkesta raaka-ainetodistus..

nyt o kilipi persiissä ja maantie maittaa.....
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #4 : 04 Toukokuu 2009, 12:29:24 »

hyvä että onnistui!
ja huono että se on siitä kiinni mille asemalle menee...
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #5 : 04 Toukokuu 2009, 22:13:02 »

No ei tuokaan vielä ole kovin hyvä katsastus jos ei inssi pysty itse toteamaan hitsaussauman hyvyyttä. Sulkee nimittäin paljon ovia kykeneviltä harrastajilta ja suurelta osalta ammattilaisiakin jos pitää kaiken maailman todistuksia alkaa toimittelemaan - luokkiako se vaati?
tallennettu
karpa
Newbie
*
Viestejä: 4


WWW
« Vastaus #6 : 05 Toukokuu 2009, 18:52:09 »

päteevyystodistusta kyseli ko asiasta keskusteltiin ennakkoon...luokat on itellä voimassa ni ei ollu  ongelmaa...raaka-ainetodistuksen saa ko ostaa teräsmyynnistä tarpeet ni saa joka aineesta paperit...ei o iso vaiva...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #7 : 05 Toukokuu 2009, 21:11:33 »

Sitä vaan meinaan että kun ei noita nimenomaisia todistuksia yms. vaadita laissa niin niiden turha toimittaminen konttorille vaan edistää niiden muodistumista pakollisiksi.

Tietysti tässä on oma lehmä ojassa, hyllyssä on metrikaupalla saumatonta hydrauliikkaputkea josta ei ole tuon taivaallisia papereita ja hitsaamaankin olen ihan itse opetellut yrityksen ja erehdyksen kautta.
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #8 : 06 Toukokuu 2009, 11:14:52 »

toi raaka-ainetodistus ja hitsaajan pätevyystodistus hienostelu ei edistä mitään ainakaan hyvään suuntaan.
vaativat mokomia myös seuraavalta runkoaan muuttaneelta jne.
tieto hitsausmenetelmistä ja lisäaineista materiaaleineen pitää riittää.
toi raaka-ainetodistus on paha paikka monelle ketkä ei ole sitä putkea ostanut 6 metrin kankea varastosta.
pitää riittää,että putki on sitä mitä olet maininnut sen olevan.
ei kukaan urpo laita (toivottavasti) runkoonsa sinne kuulumatonta putkea.
koska jos ne itse päin persettä hitsatut rungot tuolla tienpäällä hajoaa ja jotain sattuukin niin se ei harrastustamme edistä kuin huonompaan suuntaan päin.
olen samaa mieltä ton pätevyyden kanssa,että ei runkoja kenen tahansa alottelijan kannata ruveta treenaamalla räkimään kasaan. mutta pätevyydeksi pitäisi riittää suullinen keskustelu konttorin sedän kanssa.
noista hitsausluokista pätevyyden takeeksi vois kans puhua pitkään.
jos joku on jonkun hitsausluokan suorittanut niin onko se pätevä hitsaamaan runko muutoksia.ei välttämättä.
koska niitä luokkia on monenlaisia niin onko jonkun luokan suorittanut todella pätevä hitsaria joka asiassa.? mielestäni ei.
ammattikoulussa noita luokki hitsattiin ja mielestäni yksikään niistä ei vastannut runkomuutoksissa tarvittavaa tietoa.
noita luokkia voi suorittaa jos treenaa hyvin kyseistä asiaa.
tuli mieleen eräs tuttu joka oli luokkia hitsaillut ja työkseen säiliöitä teki.
niin ei se mitään muuta metallihommia osannut kuin vaan hitsata niitä säiliöitä.
ja kaikki muu oli ihan hepreaa kun ei mitään metallialaa ollut koskaan opiskellut jne.

tallennettu
MakeH
Full Member
***
Viestejä: 53


« Vastaus #9 : 06 Toukokuu 2009, 17:02:21 »

löyty erittäin asiallinen katsastusmies...tarvittiin hitsaajan pätevyystodistus ja selvitys käytetyistä hitsausmenetelmistä ja lisäaineista sekä runkoputkesta raaka-ainetodistus..

Meillä duunissa valmistetaan raudasta eri sortin komponentteja kovaan käyttöön hitsaamalla. Arvatkaa onko jätkillä luokkia? Ei ne tarvii ku ne osaa hitsata. Sit oon nähny luokkahitsarin tekemää saumaa alle kaiken arvostelun
 Uimamaisterin paperit ei pelasta hukkumiselta jos ei osaa uida. Toisaalta jos osaa uida ni ei tarvi niitä maisterin papereita.

Edit: -vaikeammin henkilöitävään muotoon esimerkkitapaus, kateellisia ja katkeria byrokraatin kätyreitä maailma täys.
       - millähän osoitat että juuri tuota kyseistä raaka-ainetodistuksessa mainittua materiaalia on sun runkoos hitsailtu?
« Viimeksi muokattu: 06 Toukokuu 2009, 21:43:50 kirjoittanut MakeH » tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #10 : 06 Toukokuu 2009, 20:23:15 »

sitä minäkin hain takaa,että olit luokkahitsari tai et voit ymmärtää prätkien runkojen päälle tai et.

tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #11 : 06 Toukokuu 2009, 22:05:26 »

Kopterilaissa asiasta sanotaan suurinpiirtein niin, että muutoksissa on käytettävä perusaineelle soveltuvaa hitsauslisäainetta ja -tapaa. Ellei tiedä, mitä perusaine on, miten voi käyttää sille soveltuvaa lisäainetta?
tallennettu

av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #12 : 07 Toukokuu 2009, 10:32:25 »

no miten varmistat että kaikki menee oikein ja vielä niin että sen voi toteuttaa??

eipä sitä helposti selviä mopon runkomateriaalit ilman kalliita testauksia (joita ei varmasti kukaan tee ennen muokkausta), mut jotain oletuksia voi tehdä materiaalista. esim jos painavan ja tehokkaan pyörän runko on seinämävahvuudeltaan 1.5mm on luultavaa ettei se ole seostamatonta perusmustaa. kuitenkin lähes aina voi hitsata ihan perus lisäaineilla, kunhan pitää maalaisjärjen mukana ja miettii liitoksia käytön kannalta. tästähän oli aiemmin pitkiä keskusteluja...

ongelma siis on siinä miten harrastaja voi vakuuttaa kaiken olevan kunnossa, jos vakuutettava (inssi) ei ole perillä hitsaamisesta.
on helppo vaatia "turhia" todistuksia, koska siten voi edes jollain tavalla varmistua siitä että homma on fiksusti tehty. yleensä taitaa kyllä riittää kun kirjoittaa riittävän vaikeaselkoisen hitsaustodistuksen ja inssi tajuaa että tiedät enemmän kuin se Hymyilee

siitä ei varmasti tule mitään että inssien pitäisi opetella tarkastamaan hitsejä, puhumattakaan että opettelisivat tietämään mitä eri luokat merkitsevät. ollaan tavallaan umpikujassa. järkevintä (ei ongelmatonta) kai olisi jos hitsaustodistuksen kirjoittaja ottaisi vastuun hitsauksesta, niin inssin ei tarvitsisi stressata ja vaatia todisteluja. saisi harrastaja tehdä jos osaa. ja huomioikaa tämän jälkeen suluissa ollut "ei ongelmatonta" Hymyilee
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #13 : 07 Toukokuu 2009, 14:48:27 »

"...oletuksia... on luultavaa..."

Tässäpä se ongelma juuri on. Tai siis yksi ongelmista. Toinen on tosiaan se, että vain harvat karsastajat ovat kartalla prätkien rungoista ja niiden muuttamisesta.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #14 : 08 Toukokuu 2009, 09:01:58 »

...järkevintä (ei ongelmatonta) kai olisi jos hitsaustodistuksen kirjoittaja ottaisi vastuun hitsauksesta, niin inssin ei tarvitsisi stressata ja vaatia todisteluja. saisi harrastaja tehdä jos osaa...

No näinhän se on tälläkin hetkellä. Arvaa vaan onko kylmä rinki persiissä kun meikäläisenkin nimi on muutamassa lapussa AKE:n arkistossa. Kylmä rinki siksi että vaikka itse ainakin _kuvittelen_ osaavani hitsata sen verran auttavasti että ne rungot kestää, niin kuka tietää jos muutoskatsastuksen ja muutaman omistajavaihdoksen jälkeen joku kyläseppä vetää räkäsaumaa siihen samaan runkoon? Ja entäs sitten jos näiden myöhempien turauksien seurauksena runko ratkeaa käytössä johtaen pahimmassa tapauksessa henkilövahinkoihin? Kenenköhän niskoille siitä ensimmäisenä syy vieritetään? Aivan oikein Vihainen ...

Homma kaatuu loppupelissä katsurin ammattitaitoon - ei heitä kouluteta tutkimaan hitsisaumoja. Ja kyllä mäkin voin vetää sellaista saumaa että on kuin korusepän tekemää, nättiä jälkeä kuin mikä mutta tunkeumaa ei ollenkaan. Näitähän löytyy kuulopuheiden mukaan aika paljon ameriikan näyttelyhärveleistä - käytetään paksuseinämäistä putkea jota hitsataan pienellä virralla että saadaan saumaa joka on pienellä pintapyyhkäisyllä valmis maalattavaksi. On niitä sitten ratkeillutkin kun joku on erehtynyt ajamaan sellaisella pyörällä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto