no miten varmistat että kaikki menee oikein ja vielä niin että sen voi toteuttaa??
eipä sitä helposti selviä mopon runkomateriaalit ilman kalliita testauksia (joita ei varmasti kukaan tee ennen muokkausta), mut jotain oletuksia voi tehdä materiaalista. esim jos painavan ja tehokkaan pyörän runko on seinämävahvuudeltaan 1.5mm on luultavaa ettei se ole seostamatonta perusmustaa. kuitenkin lähes aina voi hitsata ihan perus lisäaineilla, kunhan pitää maalaisjärjen mukana ja miettii liitoksia käytön kannalta. tästähän oli aiemmin pitkiä keskusteluja...
ongelma siis on siinä miten harrastaja voi vakuuttaa kaiken olevan kunnossa, jos vakuutettava (inssi) ei ole perillä hitsaamisesta.
on helppo vaatia "turhia" todistuksia, koska siten voi edes jollain tavalla varmistua siitä että homma on fiksusti tehty. yleensä taitaa kyllä riittää kun kirjoittaa riittävän vaikeaselkoisen hitsaustodistuksen ja inssi tajuaa että tiedät enemmän kuin se
siitä ei varmasti tule mitään että inssien pitäisi opetella tarkastamaan hitsejä, puhumattakaan että opettelisivat tietämään mitä eri luokat merkitsevät. ollaan tavallaan umpikujassa. järkevintä (ei ongelmatonta) kai olisi jos hitsaustodistuksen kirjoittaja ottaisi vastuun hitsauksesta, niin inssin ei tarvitsisi stressata ja vaatia todisteluja. saisi harrastaja tehdä jos osaa. ja huomioikaa tämän jälkeen suluissa ollut "ei ongelmatonta"