oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 19:27:54 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Etsitkö wanhoja artikkeleita ja juttuja? Ne löytyvät osoitteesta [url]http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html [/url]
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 2 [3] 4
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Vuosikatsastus on yhä tapetilla  (Luettu 102149 kertaa)
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #30 : 19 Elokuu 2009, 07:07:06 »

On huolestuttavaa, että luodaan tuottamattomia tuotannonaloja, joilla on kuitenkin yletön tulonmuodostuksen mahdollisuus. Tätä halutaan näemmä vaan lisätä. Siitä, että katsastuskonttori polkaisee jarrupoljinta ja töräyttää äänimerkkiä, ei synny taloudellista lisäarvoa. Resurssien hukka kuormittaa jo ennestään raskasvetoiseksi viritettyä talouttamme. Kun MP-katsastaminen on perusteiden kera todettu hyödyttömäksi yhteiskunnallisten tavoitteiden kannalta (mikä lie tilanne peräkärryissä?!), ja todisteita on myös autokatsastamisen liiallisuudesta, joutuu järkiperusteiden puuttuessa tukeutumaan teoriaan smegmaisten kapitalististien salajuonesta, jossa kaviaaripurkin ääressä on vaan päätetty jymäyttää/manipuloida päätöksentekijöitä ja systeemiä luomaan jälleen uusi runsasrasvainen iltalypsy vapaamuurarien eduksi. Onko kaiken takana Kokoomus? Kommunistisessa Suomessa (noin Kekkosen aika ja sen jälkeinen aika Berliinin muurin kaatumiseen saakka) katsastaminen oli kai edullisempaa vaikkakin vittumaista (ellei katsastanut Ladaa) eikä ollut tarjolla joka kylässä, ja jos voittoa tuli, sen nautti valtio, mutta sitäpä ei edes välitetty laskea.

Katsastamisen (auto) salliminen autokorjaamotoiminnan yhteydessä olisi luonut lisää kilpailua ja katsastaminen olisi tapahtunut sentään lisäarvoa luovan tuotantotoiminnan yhteydessä, mutta vapaamuurarit kai torppasivat ajatuksen hyvien veljien ahneutta uhkaavana. Tämä olisi synkannut senkin kanssa, että useat autoaan katsastavat käyttävät autonsa katsastusehostuksella juuri siellä korjaamolla, tai hakevat katsastuksesta vikalistan ja matkaavat sitten korjaamoon (ja takaisin katsastamoon).

Kyllä vielä piisaa normimääräisiä toimenpiteitä, joita voidaan yksityistää vapaamuurarien tienesteiksi. Esimerkiksi palotarkastaminen, varsinkin aivan välttämättömän tarkistusruljanssin lisäämisen kera. Energiatoikkarit jo keksittiin, vaikka saman voi lukea vuosittaisista sähkö- ja lämpölaskun yhteenvedoista.
« Viimeksi muokattu: 19 Elokuu 2009, 07:52:35 kirjoittanut Juupe » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #31 : 19 Elokuu 2009, 09:02:09 »

Veikkauksen kysyntää ei ole sentään luotu lailla - sillä on vain ohjattu olemassa olevaa kysyntää. Voittovaratkin menevät ainakin teoriassa yhteiseen hyvään, toisin kuin katsastustoiminnassa.

Mä en käsitä, miten on mahdollista, että katsastusalan lobbausyritykset otetaan vakavasti siellä, missä asioiden oikea laita pitäisi olla parhaiten tiedossa.
tallennettu

Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #32 : 31 Elokuu 2009, 09:59:59 »

Rengasratsiauutisoinnista säkenöi merkittävä kansalaisaloite: Autojen määräaikaiskatsastukset on tihennettävä tahtiin kaksi kertaa vuodessa. Auto on ehdottomasti katsastettava sekä kesä- että talvirengaskaudella. Miten on voinutkaan touhu olla tähän asti niin liperaalia, että osan vuotta on voinut sudittaa kiiltävillä kekkoskupoleilla ja vain toiset kummit on tarttenu pitää katsastuskunnossa? Täällähän on eletty kuin pellossa. Aivan kauheaa.

Katsastusala varmasti pitää tästä ehdotuksesta ja kykenee muotoilemaan sille vedenpitävät yhteiskunnalliset perustelut. Katsastusalan tulot ja voitot kutakuinkin kaksinkertaistuvat. Aloitepalkkion sijasta olen solidarnos ja pyydän seuraavaa: tulojen ja voittojen näin tuplaannuttua mp-, mopedi-, peräkärry-, ruohonleikkuri-, raivaussaha-, sähkövatkain- ja kahvinkeitinmääräaikaiskatsastusehdotukset voidaan työntää silppuriin.

Jees sano jenkki ja poks sano spärdäri. Sitten tanssittiin.
tallennettu
Juupe
Uutislähteet
*****
Viestejä: 185


« Vastaus #33 : 31 Elokuu 2009, 13:58:33 »

AKE julistaa tämmöistä ilosanomaa päivän tiedotteessa:
http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden+2009+tiedotteet/Moottoripyörien+meluhaittoihin+puututtava.htm

Ja sama Ylen uutisnetissä (31.8.2009):


"AKE: Määräaikaiskatsastukset myös moottoripyörille
julkaistu tänään klo 13:20, päivitetty tänään klo 13:51

Ajoneuvohallintokeskus AKEn mielestä määräaikaiskatsastukset tulisi laajentaa koskemaan myös moottoripyöriä. AKE perustelee päätöstään sillä, että näin pyörien melupäästöjä voitaisiin tarkkailla tehokkaammin.

Nykyisen lainsäädännön mukaan L-luokan ajoneuvoja, joihin moottoripyöräkin kuuluu, ei tarvitse katsastaa määräajoin. Koska määräaikaiskatsastuksia ei ole, moottoripyöriin tehdään paljon sellaisia muutoksia, jotka lisäävät ajokista lähtevää melua.

Äänenvaimentimen vaihtaminen toisenlaiseen edellyttää nytkin muutoskatsastusta, mutta moni jättää katsastuksen tekemättä. Muutoksia pystytään valvomaan tällä hetkellä käytännössä vasta liikenteen valvonnan yhteydessä.

Muutoskatsastamaton moottoripyörä on laiton.

Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan parhaillaan muutoksia L-luokan ajoneuvoja koskevaan lainsäädäntöön ja tavoitteena on muun muassa madaltaa kynnystä esittää ajoneuvo muutoskatsastettavaksi.

L-luokan ajoneuvoihin kuuluvat myös mopot sekä kolmi- ja nelipyörät."
« Viimeksi muokattu: 31 Elokuu 2009, 14:00:52 kirjoittanut Juupe » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #34 : 31 Elokuu 2009, 14:32:52 »

AKE:n tiedotteesta lainattua:

Lainaus
Liikenne- ja viestintäministeriön ehdotuksessa meluvaatimukset lievenemässä
Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan parhaillaan muutoksia L-luokan ajoneuvoja koskevaan lainsäädäntöön, joiden tavoitteena on madaltaa kynnystä esittää ajoneuvo muutoskatsastukseen. Tällä hetkellä säädöksissä edellytetään melun mittaamista ohiajotestissä, mutta lausuntokierroksella olevassa lausuntoehdotuksessa melulle on annettu uudet raja-arvot ja melu mitattaisiin, kun ajoneuvo on paikallaan. Kyseessä on kaksi eri tarkoituksiin tehtyä mittaustapaa eivätkä ne ole suoraan vertailukelpoisia. Tehtyjen tutkimusten mukaan joissakin tapauksissa sallittu äänenvoimakkuustaso kasvaisi moninkertaiseksi mittaustavan muutoksen myötä.

”Jos tarkoituksena on vähentää melupäästöjä, ei olemassa olevaa tilannetta paranneta sillä, että säädetään lievemmät meluvaatimukset”, toteaa toimialajohtaja Björn Ziessler AKEn Ajoneuvotekniikasta. ”Melun vaimentaminen L-luokan ajoneuvoissa on lisäksi helppoa ja muihin muutoksiin verrattuna edullista”, Ziessler jatkaa.

Hyvä Björn Ziessler, ole kiltti ja avaa lakikirja. Sieltä löytyvät jo nyt sangen tiukat melumääräykset. Vaan mikä onkaan totuus tien päällä? Melupäästöjen vähentämistä pitää verrata todelliseen melutilanteeseen tien päällä, ei kuolleeksi jääneeseen lain kirjaimeen.

Pohdipa myös sitä, miksi kyseinen lain kirjain on jäänyt kuolleeksi ja "olemassa oleva" tilanne on mitä on. Olisiko aika oppia jotain?
tallennettu

Jukka Toukonen
Jr. Member
**
Viestejä: 16


XS650 über alles http://www.xs650.fi


WWW
« Vastaus #35 : 31 Elokuu 2009, 16:04:32 »

Tässä haiskahtaa yhä enemmän yksi lobbauksen muoto:
Koitetaan saada mahdollisimman paljon läpi uutisia, joissa luodaan mielikuva, että asia (tässä tapauksessa L ajoneuvojen katsastua) on jo mennyt läpi lainsäädännöstä tai ainakin menossa. Kun sitä jatketaan mahdollisimman massiivisesti mahdollisimman kauan, niin saadaan "aivopesu" toteutettua ja kadun kansalainen kysyy hämmästyksissään: "Eikö se moottoripyörien katsastuspakko vielä olekaan voimassa? Miksei?"
tallennettu
-Teme-
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #36 : 31 Elokuu 2009, 20:22:05 »

Tässä haiskahtaa yhä enemmän yksi lobbauksen muoto:
Koitetaan saada mahdollisimman paljon läpi uutisia, joissa luodaan mielikuva, että asia (tässä tapauksessa L ajoneuvojen katsastua) on jo mennyt läpi lainsäädännöstä tai ainakin menossa. Kun sitä jatketaan mahdollisimman massiivisesti mahdollisimman kauan, niin saadaan "aivopesu" toteutettua ja kadun kansalainen kysyy hämmästyksissään: "Eikö se moottoripyörien katsastuspakko vielä olekaan voimassa? Miksei?"

..ja otetaan esille yleisönosastojen mieliaihe tältä kesältä, moottoripyörien melu. Eihän määräaikaiskatsastuksessa muuta tarkastettaiskaan kuin volyymitaso. En muista kuulleeni että määräaikaiskatsastuksessa olisi tarkastettu auton melutasoa.
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #37 : 03 Syyskuu 2009, 08:32:15 »

..ja otetaan esille yleisönosastojen mieliaihe tältä kesältä, moottoripyörien melu. Eihän määräaikaiskatsastuksessa muuta tarkastettaiskaan kuin volyymitaso. En muista kuulleeni että määräaikaiskatsastuksessa olisi tarkastettu auton melutasoa.

Ja sitten ajellaan wanhalla motolla onnellisena mölyputkilla ulos katastuksesta leima messsissä. Melubongarit soittavat heti poliisille ja osaamaton poliisi passittaa uusintakatsastukseen... ja sykli on valmis Hymyilee
tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #38 : 09 Syyskuu 2009, 13:43:55 »

Tänään tuli Santun kanssa käytyä Smoton edustajina eduskunnassa liikenne- ja viestintävaliokunnan kuultavina. Asia koski moottoripyörien vuosikatsastusta.

Teimme kielteisen kantamme selväksi. Lyhykäisyydessään perustelimme kantamme kolmella eri syyllä:
  • Ei osoitettuja tai osoitettavissa olevia liikenneturvallisuushyötyjä
  • Ei likimainkaan kustannuksia vastaavia ympäristöhyötyjä
  • Ei tehokasta melunvalvontaa (koska putket on niin helppoa vaihtaa katsastuksen ajaksi)
Edelleen totesimme, että vuosikatsastuksen tavoitteita voidaan tehokkaammin ja oikeudenmukaisemmin saavuttaa muutoskatsastuslainsäädäntöä kehittämällä, mikä tarkoittaa samaa kuin APU 2:n, uuden kopterilain toteuttaminen. Pyysimme valiokunnalta apua asian edistymiseen.

Santtu tai WebScheister laittanee esityksemme dokumenttiarkistoon lähiaikoina, kiinnostuneet voivat lukea sieltä tarkempaa tietoa.

Kuultavina olivat myös LVM:n ja AKE:n edustajat. LVM on varovaisesti samoilla linjoilla kuin mekin, AKE ei lausunut kantaansa selkeästi julki.

Olin positiivisessa mielessä hieman yllättynyt siitä, että kansanedustajat esittivät meille sangen järkeviä kysymyksiä. Kyselivät esimerkiksi onnettomuustyypeistä ja suomalaisen moottoripyöräilyn liikenneturvallisuuden tilasta kansainvälisessä vertailussa. Yksityiskohtien ohella halusivat siis ymmärtää kokonaiskuvan.

Kuulemisessa oli kysymys siitä, että LVM hakee eduskunnan linjausta Suomen kannaksi asian jatkokäsittelyssä EU-tasolla. Mitään konkreettista lakiesitystä ei siis ole käsiteltävänä. Asia jatkuu siten, että valiokunta antaa asiasta lausuntonsa, jota LVM noudattaa edustaessaan Suomea EU:ssa.

Minulle jäi vaikutelma, että viestimme meni perille. Jäämme odottamaan eduskunnan lausuntoa asiassa.
tallennettu

raimo-raato
Jr. Member
**
Viestejä: 12



« Vastaus #39 : 09 Syyskuu 2009, 20:35:02 »

Ja sitten ajellaan wanhalla motolla onnellisena mölyputkilla ulos katastuksesta leima messsissä. Melubongarit soittavat heti poliisille ja osaamaton poliisi passittaa uusintakatsastukseen... ja sykli on valmis Hymyilee

Jahas, jos pakko tulee ja joku fiksu metodi noiden äänien mittaukseen niin siinäpä markkinarako erilaisten säädettävän pakoäänen putkille. Noitahan Superissa oli esillä ja vanhaa käännettävää prikkaa massatuotantoon vaan. Tutkanpaljastin on laiton mutta onko poliisinpaljastin? Hymyilee leveästi Kehiteltävä systeemi jolla pakoäänet automaattisesti vaimenee kun sinivuokot lähettyvillä.
tallennettu
Oz
Jr. Member
**
Viestejä: 14


« Vastaus #40 : 10 Syyskuu 2009, 08:23:26 »

http://www.adressit.com/ei_mp_katsastusta
tallennettu
shoveltimppa
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #41 : 12 Syyskuu 2009, 23:00:37 »

Tehokkaasti ovat T-Bonen ja Santut puheet vaikuttaneet, hyvä niin! Hymyilee

Ote Nykypäivän uutisesta:

"Liikenneministeri Anu Vehviläinen (kesk.) emännöi keskiviikkona toimittajalounasta, jonka yhteydessä Nykypäivä pääsi kysymään ministeriltä mopojen ja moottoripyörien katsastuspakosta.

– En ole siitä lainkaan innostunut. Tämä on tällainen pikakanta, mutta minusta mopojen ja moottoripyörien vuosikatsastuksille ei ole mitään tarvetta, hän sanoi Nykypäivälle.

– En aio sellaista (laki)esitystä viedä eteenpäin, hän vahvisti. (JP)"

Ja linkki uutiseen, josta ko. lausunto:

http://www.nykypaiva.fi/kirjoitus/moottoripyorien-vuosikatsastusta-ei-tule
tallennettu
shoveltimppa
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #42 : 25 Syyskuu 2009, 17:48:27 »

Tuoreessa Moottorilehdessä varsin tarkoitushakuista propagandaa vuosikatsastuksesta.

Otsikko on "Ake esittää katsastuspakkoa moottoripyörille" ja insertissä kirjoitetaan "Ajoneuvohallintokeskus AKE esittää moottoripyörille sännöllisiä katsastuksia melun ja turvallisuuden parantamiseksi"

Ensimmäisessä kappaleessa mainitaan, että LVM:ssä valmistellaan lainsäädäntömuutoksia, joilla madallettaisiin kynnystä mennä muutoskatsastukseen. APU2:sta on sitten poimittu melunmittauskohta, jonka AKE:n toimialajohtaja Björn Ziessler torpedoi. Seuraavan kappaleen otsikko onkin sitten "Muutoskatsastus unohdetaan" ja kappaleessa spekuloidaan vuosikatsastuksella...

Hiaman oudolta tuntuu tuo uutisen sisältö, ainakin minun mielestäni. Viisaammat kommentoikoon.

« Viimeksi muokattu: 25 Syyskuu 2009, 17:51:01 kirjoittanut shoveltimppa » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #43 : 28 Syyskuu 2009, 08:51:52 »

Pitää vissiin käydä kirjastossa lukemassa tuo. Melkoisen show:n käynnisti mr Z. Onneksi poliittinen mielipide näyttäisi olevan toista mieltä, ja komissiokin on joutunut selvittelemään omaa toimivaltaansa...
tallennettu

shoveltimppa
Jr. Member
**
Viestejä: 44


« Vastaus #44 : 28 Syyskuu 2009, 11:42:46 »

Mä voin kyllä skannata ton jutun laittaa kiinnostuneille s-postilla.
tallennettu
Sivuja: 1 2 [3] 4
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto