oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 00:07:32 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: 93 sporan startti ongelma!!!  (Luettu 17515 kertaa)
chopper81
Newbie
*
Viestejä: 5


« : 17 Huhtikuu 2009, 11:26:36 »

Meikäläisellä on 883 spora vm.93 Ei oikeen starttaa kunnolla akku on täynnä ja omasta mielestä ei johdotkaan ei saa maata mistään?? Huh Startin pitäisi olla kunnossa. Startti jaksaa pyörittää, mutta kun pyörä on seissyt pari päivää ei starttaa/käynnisty millään... Mistäs vois etsiä ensimmäiseks vikaa...? Kiitos jo näin etukäteen
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #1 : 17 Huhtikuu 2009, 11:51:37 »

Käy nyt ihan ensimmäiseksi ne akulta startille ja maahan menevät kaapelit läpi. Jos ne on vielä ne alkuperäiset koppuraksi kovettuneet kengännauhan vahvuiset "kaapelit" niin heitä ne helvettiin ja korvaa jollain 16-25 neliöisellä tiheäsyisellä kuparikaapelilla. Paikallinen akkuliike tekee sulle mallin mukaan oikean mittaiset ja oikeilla päillä.

Monesti sinänsä ehjän näköinen kaapeli on hapettunut liittimen juuresta kutistesukan alta, joskus jopa murtunut poikki. Myös kosketuspinnat niin akkuun, starttiin kuin runkoonkin tulee olla puhtaat maalista, liasta ja ruosteesta.

Voit myös kurkata solenoidin kannen alle (irrota ensin maakaapeli ettet polta koko pyörää) ja tarkista kuinka pahasti solenoidin kosketuspinnat ovat kuluneet. Jos näyttää tältä niin ei ihme ettei virta kulje:



Solenoidiin saa esim. Hotbikesta korjaussarjan jossa on kaikki tarvittavat osat:

tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #2 : 17 Huhtikuu 2009, 15:03:48 »

Ohessa pari kuvaa osista jotka eivät toimi. Noin niinkuin malliksi.

Hämmästyksemme oli suuri kun tallin hyllystä löytynyt wanhan Toyota Corollan (DX 1,3 vm. 1980-1987) nippondenso startti + solenoidi näytti kovastipaljon samalta kuin se kenuiini-HD osa. Muuten sama palikka mutta johtojen kytkentä tulee hiukan eri kulmassa. Otin siis auton paketista solenoidin ja juotimme tuohon kynteen hopealla uudet pinnat.


* 05042009016.jpg (22.68 kilotavua, 326x195 - tarkasteltu 2315 kertaa.)

* 05042009022.jpg (91.8 kilotavua, 600x450 - tarkasteltu 2609 kertaa.)
« Viimeksi muokattu: 17 Huhtikuu 2009, 15:08:30 kirjoittanut Santtu » tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
TEKE
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #3 : 24 Huhtikuu 2009, 18:14:09 »

 Aye

Jatketaas valmista ketjua.

Itellä pari viikkoa sitten ns. iltavapaa ja mopokin oli niputettu joten kanisterin kera bensa-aseman kautta tallille ja kevään ensimmäiset kilometrit.

Paaaskat.

Startatessa kuului vaan sellainen. wouuuuuuuuuu........vouuu ja sen jälkeen  nakutus kun metalli osuu metallia vasten nopeaan tahtiin. ei hyvä , uusi yritys kytkin pohjassa...takatakatkatakaakata.

jep. Yksin tallil joten mittari käteen ja akun voltit oli 12 pintaan. (akku tasan vuoden vanha)
Rele tuli mieleen ja sitä yritin naputella(frendil oli joskus semmoista vikaa) rukarilla.

Kävin ostaan uuden releen ja sama oireilu jatkui.
Joku sanoi että startissa vikaa...ja avaamaan. En tajua niistä mitään jotan pintapuolista puhdistelua ja vähän hieroin niit solenoidin kupareit.
Näitäkin sivuja + muita tuli luettua oikein haun kanssa.Hyviä vinkkejä .Vaihde päälläkin työnnettiin jos ois jääny työ päälle.
Frendi sanoi et toisel ois hyllys ylimääräinen startti joten puoti pystyyn. ja uusi startti kiinni. Ei auta.
Akulle tulevat Plus ja minus kaapelitkin tuli teetettyä uudet.

Sit meninkin jo ammattilaisten puolelle ja vein kummatkin startit  sekä akun.
Seuraavana päivänä tuomio: Startit ok (teki huollon) ja akku stekattiin yhdes semmosel laitteel ,missä oli jotain kuormitus ja virta ohjelmia.heheh.
Akku täys ja kun kuormittaa niit voltit tippu 5 pintaan....testin tulos (tuli ruudulle) :huono akku.

Sitten akku-liikkeeseen  , josta olin moisen ostanut , mariseen. Myyjä kuittas et näis on ajokauden takuu .
No vatihan multa paloi samoin tein (kun oli aika paljon jo rahaa mennyt ,puhumattakaan bensoista ja ajasta)

Tästä päästäänkin jo asiaan. Ajokausi...Hmm ,sehän on kaikilla erinlainen ja eri mittainen. Onko huoltovapaissa akuissa siis takuutkin eri mittaisia.
Jos ajan akulla touko ,kesä kuun ja mopo seisoo tallissa heinäkuun niin onko elokuu jo uutta ajokautta?? wot?
Joillakin meillä on ympärikautiset vakuutukset...en ymmärrä.
Myyjä kertoi ettei maahantuoja tykkää jos pannaan takuuseen. Pyysin saada maahantuojan numeroa. ei antanut vaan otti akun heille sisään ja sanoi soittavansa huomenna.
Klo oli jo 11 kun soittoa ei kuulunut  ,joten otin yhteyttä kuluttajaneuvontaan.(0718731901) Sieltä sanottiin aikas suoraan että akun käyttöikä pitää olla enemmän kuin 1 vuosi.
Takuuseen eivät ottaneet kantaa koska se on ylimääräistä ja sillä ei ole merkitystä.

Ai niin , en todellakaan ole ainoa jolla menee akku vuodessa. (samasta paikasta ostettu).
Ostin nykyisen moponi 2002  ja siinä oli H-DN oma akku kiinni eli jos oli alkuperäinen niin kesti 13 vuotta kun mopo on 95
Olin yhteydessä liikkeeseen ja vihdoin se maahantuojankin nro tuli.
Maahantuojalle soitin .Meillä oli aika erinlainen käsitys ja en suostunut siihen että olisin joutunut maksamaan uudesta akusta.
 Summa summarum
Onko se oikein että me motoristit aina vaan nöyränä ostetaan uusia akkuja.Missä on vastuu
Eli tässä on selvä ristiriitä. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Maanantaina otan uudestaan yhteyttä kuluttaja neuvontaan.
tallennettu
TEKE
Jr. Member
**
Viestejä: 32


« Vastaus #4 : 28 Huhtikuu 2009, 10:11:44 »


 Soitin siis uudestaan kuluttajaneuvontaan jossa sanottiin että harvoin 100 %korvausta saa käytetystä laitteesta vaikka riitauttaisinkin  , joten sovin maahantuojan kanssa uuden akun hinnaksi 20 euroa.
Tapaus loppuunkäsitelty ja eilen sain mopon nippuun ja ekat ajot suoritettu. JESH!
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto