Tämä juttu +10 % toleranssista akseliväliin ei ole hevosmiesten tietotoimiston uutinen, vaan todellakin AKE:n kanssa keskusteltu asia. Emme ole asiasta vielä uutisoineet, koska tahdomme ensin itse testata kuvion toimivuuden. Kunhan prototyypin latausjärjestelmä
saadaan toimimaan, käymme MMAF:n hallituksen porukan kanssa koko kuvion korkeimman omakätisesti läpi ja tiedotamme tuloksista hetimiten täällä.
Homma menee niin, että nykyinen kopterilaki on akselivälin osalta kirjoitettu vähän avoimesti. Koska 2 m rajoitus ei perustu mihinkään tekniseen tarpeeseen vaan mutu-stetson-menetelmään, AKE:ssa keskusteltiin mahdollisuudesta ylittää se. AKE oli tässä keskustelussa taipuvainen sallimaan noin 10 % ylityksen 2 m akseliväliin seuraavin edellytyksin:
1. Pyörän keulakulma ei ylitä 47 astetta (tässä kohtaa kopterilaki ei sanamuotonsa puolesta jätä tulkinnanvaraa)
2. Pyörä on MMAF:n testaama (ajokoe, kääntyvyys- ja kallistuskokeet sekä jarrutuskoe).
Koska aihe nyt näin salakavalasti vuoti vertaisverkkoihin
, ilmoitan, että MMAF:n testiä kyseisen asian tiimoilta tarvitsevat voivat ottaa yhteyttä privaviestillä allekirjoittaneeseen. Ketjun aloittajan kanssa olen jo ollut yhteydessä.