oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 22:59:17 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: 1 [2] 3
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Hitsaustodistus  (Luettu 86678 kertaa)
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #15 : 10 Toukokuu 2007, 08:16:47 »

Jos työstä vaaditaan kirjallinen selvitys, eikös vastuu silloin siirry selvityksen allekirjoittajalle?

Nimim: "Löysässä hirressä"

Selvityksen laatija vastaa paperinsa tiedoista, mutta onko se "hyvä" tai "riittävä" on katsastuskonttorin arvioitava. Ruotsin mallissa laki on vastuuttanut harrastejärjestön sanomaan asiantuntijan painavalla rintaäänellä "jaa" tai ehkä tärkeämpää myös tarvittaessa "nej" eli kun vastuukysymys on ratkaistu on moni asia helpompaa... Yleensä asioiden teko määrämuodossa on yksinkertaisempaa tekijälle ja tulkitsijalle. Tällaisten mallitodistusten ja lomakkeiden rooli on kertoa, mitkä tiedot asiasta riittävät. Lomakkeitahan voi aina päivittää sitä mukaa kuin niistä saatu palaute antaa aihetta. Ottamatta siis mitään kantaa tarvitaanko tai kenen pitäisi tällaisia malleja tehdä tai tuottaa..
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #16 : 10 Toukokuu 2007, 09:07:38 »

Justiinsa noin! Jos ei k-setä tiedä, mitä paperissa pitäisi lukea tai kenen se pitäisi allekirjoittaa, on vaikeaa hyväksyä mitään. Vastuu ei poistu vielä sillä, että joku Waaralan Wintteri allekirjoittaa sen paperin... Virnistää

Sitä vähän ihmettelen, että osa viranomaisista suhtautuu pidättyvästi sellaisten asioiden sääntelyyn, joista ei ole direktiivejä. Esimerkiksi tämä runkoasia on sellainen, samoin ohjausgeometria ja maavara. Vastuukysymykset ovat tietenkin yksi syy, mutta toinen on se, että nukun itsekin paremmin, kun tiedän, että sääntely tuottaa oikeasti hyvälaatuisia tekeleitä. Pyörittää silmiään
tallennettu

tonyrock
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #17 : 04 Syyskuu 2008, 20:36:03 »

no niin...sitten tyhmä kymysys...

mitkä hitsausluokat pitää olla rungonhitsausta/muutosta varten?

tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #18 : 04 Syyskuu 2008, 21:30:27 »

Ei tarvita mitään luokkahitsarin papereita. Riittää että tietää mitä tekee ja saumat pystytään visuaalisesti toteamaan pitäviksi. Ja vaikka luokkahitsari olisikin saumat vetänyt niin ei sitä tietoa kannattaisi konttorilla tarjota, muuten alkavat ihan omin päin vaatimaan mokomia todistuksia.

Ei ehkä se paras mahdollinen vaihtoehto mutta harrastuksemme jatkuvuudelle on välttämätöntä että tällaisia muutostöitä voi tehdä myös harrastehengessä.
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #19 : 05 Syyskuu 2008, 07:39:05 »

Siihen asti kun ongelmia ilmenee..en siis olisi se ensimmäinen huonon hitsauksen pyöräänsä sallinut, jonka tekele napsahtaa alta tien päällä.. Siistin sauman tunnistaa kyllä päältä, jopa minä, siksi en itse hitsaa;)
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #20 : 05 Syyskuu 2008, 13:40:11 »

Asiasta kiinnostuneille palautetaan tässä mieliin, että MMAF:lla on edelleen tekeillä kehtoputkirunkoa koskeva tutkimus, jota AKE rahoittaa. Siinä tavoitteena on muun ohella osoittaa toteen hypoteesi siitä, että kehtoputkirunko on rakenteeltaan redundantti ja sietää virheitä. Empiiristä kokemusta aiheesta kyllä on, mutta insinöörit ovat insinöörejä... Virnistää

Runkoja on iät ajat hitsailtu harrastajien omana työnä. Mitään fataalia en tiedä sattuneen, mutta tiedän kyllä muutaman hitsin murtuneen, yleisimmin siitä sauman vierestä.

Tätä ei kenenkään pidä lukeman niin, että suosittelisin kaikille runkojen hitsaamista korkeimman omakätisesti. Homma pitää osata ja pitää olla joku haisu siitä, mitä kamaa on hitsaamassa.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #21 : 05 Syyskuu 2008, 13:48:06 »

Ja huomautuksena arvon Rautiksen kommenttiin - siisti sauma ei aina tarkoita pitävää saumaa. Esimerkiksi Ameriikan chopperpajojen suosiossa on ollut hitsata paksuseinämäistä putkea pienellä virralla jolloin saadaan erittäin kauniita saumoja jotka voidaan vielä hioa täysin näkymättömiin. Tällöin eivät hitsattavat kappaleet ole kuitenkaan sulaneet tarpeeksi taatakseen kunnollisen tunkeuman ja saattavat ratketa käytössä.
tallennettu
monni
Full Member
***
Viestejä: 72


don´t believe the hype


« Vastaus #22 : 05 Syyskuu 2008, 16:22:27 »

mun jytärin runkoa on korjattu kahteen kertaan, ensimmäisellä kerralla hitsattiin viidestä kohdin murtumia, toisella kerralla hitsattiin poikkimennyt putki, joka ei ollut aikaisemmin korjattu tai muutettu kohta.
Toisesta projekti jytästä oli ainakin kahdesta eri kohdasta orkkiskunnossa oleva runko poikki/murtunut, lisäksi koneen korvakot (rungosta)oli korjattu aikaisemmin joskus 80 luvulla.

Mitä tästä pitäs oppia?
tallennettu

Hardcore Outlook Biker

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #23 : 05 Syyskuu 2008, 16:27:43 »

Jaappanin rauta on huonompaa kuin amerikanrauta...? Virnistää

No, ajosta verstaalle hitsattavaksi ja taas ajoon. Siinä insinöörille viikonvaihteeksi mietittävää...! Iskee silmää
tallennettu

leesseri
Vieras
« Vastaus #24 : 05 Syyskuu 2008, 16:29:36 »

Biker Build-Off sarjassa on silmiini pistänyt se,että useamman kerran on runkoputki,tahi vastaava "tukeva" rakennelma pettänyt ajolenkillä ja sitten sitä hitsataan yötämyöden paikallisella "kyläsepällä"...tuo pienellä virralla hitsaaminen liittyy siihen,että ei haluta lämmön vaikuttavan ja etenkin taivuttavan hitsattavia kappaleita,koska ei viitsitä/haluta tehdä jigistä sellaista,joka estää sen...aika on rahaa kaiketi heillekkin,mutta tulokset puhuu puolestaan...itse hitsasin emäputken runkoon illan pimeinä tunteina ja hitsaamisen jälkeen emäputken lämmöstä pystyi sytyttämään tupakan noin 5min hitsaamisen jälkeen(tupakka on ruma tapa,hyi)...lisäksi kun katsotte televisioonista,kun ameriikan henkilöt hitsaa tigillä lyhyt t-paita päällä ja toiset ilman hanskoja,niin mitä siitä tulee...itse poltin molemmat käteni hitsatessa rungon saumoja,vaikka oli hanskat ja työtakki päällä,jonka alla pitkähihainen paita,niin silti muistutin suomalaista turistia keihäsmatkalla pattijoella...
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #25 : 08 Syyskuu 2008, 07:52:33 »

Ja huomautuksena arvon Rautiksen kommenttiin - siisti sauma ei aina tarkoita pitävää saumaa. Esimerkiksi Ameriikan chopperpajojen suosiossa on ollut hitsata paksuseinämäistä putkea pienellä virralla jolloin saadaan erittäin kauniita saumoja jotka voidaan vielä hioa täysin näkymättömiin. Tällöin eivät hitsattavat kappaleet ole kuitenkaan sulaneet tarpeeksi taatakseen kunnollisen tunkeuman ja saattavat ratketa käytössä.
Riittävillä taustatiedoilla varustettu hitsejä nähnyt katsuri ymmärtää mitä siisti sauma hitsauksessa tarkoittaa. Ei ompelussakaan voi puhua koristeompeleesta saumana, saati pitävästä saumasta ilman päärmättyä sauman reunaa Iskee silmää
tallennettu
av
Hero Member
*****
Viestejä: 231



« Vastaus #26 : 15 Syyskuu 2008, 22:32:49 »

toi yllä mainittu hitsin taipumus murtua vierestä on ihan normaalia ja johtuu lämmön aiheuttamista muutoksista perusaineessa. silti se on huomattavasti parempi (vahvempi) kuin tarkoituksella kevyesti hitsattu sauma. kunnolla tehty hitsi on yleensä kaunis, mutta karumpikin tekele voi olla sisältä täyttä terästä Hymyilee lähinnä ruma ulkomuoto vaikuttaa käytännössä ajan mittaan väsymiskestävyyteen, mikä on tietysti tärisevässä laitteessa aika olennaista.

ja mitä tulee siihen hitsaustodistukseen niin ainakin mulla on yksi "konttorin hyväksymä" perusmalli mitä voin vilauttaa halukkaille, muistaakseni meni läpi ihan yksityishenkilönä ilman todistusten esittämistä (ok-näköiset hitsit helpottaa...)
tallennettu

"But talkin' about it and bein' it, that's two different things."
tonyrock
Jr. Member
**
Viestejä: 11


« Vastaus #27 : 16 Syyskuu 2008, 15:52:11 »

mitäs sanon katsastusmiehelle, joka halusi luokkahitsarin tekemän hitsaustodistuksen Huh
(tattarisuon autokatsastus oy).

mulla on hieno lappu missä lukee miten kaikki runkomuutokset on tehty ja millä ja aineet myös siinä.
pitäiskö sen kelvata ihan vaan ilman luokkahitsarin nimmareita???

vai pitääkö mennä eri firmaan yrittämään...

tallennettu
monni
Full Member
***
Viestejä: 72


don´t believe the hype


« Vastaus #28 : 16 Syyskuu 2008, 17:51:25 »

mene muualle, tai sit vaadi perustelu miks se lappu tekee siitä hitsauksesta paremman.

BTW. Onko tarpeellista mikkihitsausten jälkeen hehkuttaa runkoa saumojen kohdilta, lämpöjännitysten tasaamiseksi?
tallennettu

Hardcore Outlook Biker

"Joka uhraa vapauden turvallisuuden tähden, ei ansaitse kumpaakaan" -Benjamin Franklin
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #29 : 16 Syyskuu 2008, 20:26:16 »

mitäs sanon katsastusmiehelle, joka halusi luokkahitsarin tekemän hitsaustodistuksen Huh
(tattarisuon autokatsastus oy).

mulla on hieno lappu missä lukee miten kaikki runkomuutokset on tehty ja millä ja aineet myös siinä.
pitäiskö sen kelvata ihan vaan ilman luokkahitsarin nimmareita???

vai pitääkö mennä eri firmaan yrittämään...


mistähän se tollasen vaatimuksen on keksinyt Huh
katsurilta loppunut ammattitaito taas kesken... vaaditaan kuuta taivaalta kun ei mistään mitään ymmärretä.
siihen lapun tekemiseen ei todellakaan tarvitse olla luokkahitsari.
kyllä muutkin kuin luokkahitsarit saa runkomuutoksia tehdä.



BTW. Onko tarpeellista mikkihitsausten jälkeen hehkuttaa runkoa saumojen kohdilta, lämpöjännitysten tasaamiseksi?


suosittelen ennen ja jälkeen hitsauksen.
« Viimeksi muokattu: 16 Syyskuu 2008, 20:27:48 kirjoittanut teemu » tallennettu
Sivuja: 1 [2] 3
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto