oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 22:33:31 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Hitsaustodistus  (Luettu 86663 kertaa)
uneasy
Jr. Member
**
Viestejä: 13


« : 09 Maaliskuu 2007, 10:08:41 »

Hei

Onko kellään varmenpaa tietoa muutoskatsastukseen vaadittavasta hitsaustodistuksesta. Kyselin hieman ennakkoon parilta konttorilta ja toiselta sain seuraavan tiedon "Todistuksen voi kirjoittaa joku niitä työkseen tekevä yritys.
Yksityishenkilön tai omaa selvitystä ei katsota riittäväksi.". Pitääkö tämä paikkansa?

Henkka
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 09 Maaliskuu 2007, 11:50:59 »

Näyttäisi tulkinta vaihtelevan konttoreittain. Joillekin riittää hitsaussaumojen silmämääräinen tarkastus, jolloin tarvittavat todistukset rajoittuvat omaan ilmoitukseen käytetyistä menetelmistä ja lisäaineista. Toiset taas vaativat jos jonkinlaista paperia. Yrityksen kirjoittaman todistuksen funktiona on vastuun siirtäminen katsastuskonttorilta yritykselle, mikä ei mielestäni ole hyväksyttävä tilanne. Asiasta pitäisi oikeastaan kysyä AKE:n pojilta.
tallennettu

Katana1100
Newbie
*
Viestejä: 4



« Vastaus #2 : 04 Toukokuu 2007, 13:16:42 »

Onko kellään varmenpaa tietoa muutoskatsastukseen vaadittavasta hitsaustodistuksesta.

Löytyisikö keneltäkään tähän valmista mallipohjaa?
tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 04 Toukokuu 2007, 14:40:12 »

Emme toistaiseksi ole halunneet luoda tällaista lomaketta koska asian tutkiminen on meidän (siis MMAF:n) osalta kesken. Ja tarkkaan ottaen tällaisten lomakepohjien laatiminen kai kuuluisi virkapalkalla tehtäviin töihin? Ensi viikolla on mm. AKEn kanssa palaveri jossa tämäkin asia tulee esiin.
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 04 Toukokuu 2007, 21:11:24 »

Tähän asti on ihan vapaamuotoinen selvitys kelvannut konttorilla. Viimeksi tuli tehtyä tällainen selvitys ohjauskulman muutoksesta (tunnistetiedot muutettu):

Lainaus
Selvitys moottoripyörän runkomuutoksessa käytetyistä työmenetelmistä ja materiaaleista

Runkomuutoksen laji: Ohjausakselikulman muutos

Rungon tunniste: xxxxxxxxxxxxxx

Ohjausakselikulman muutos on toteutettu leikkaamalla alkuperäinen ohjausakselin laakeriputki irti rungosta ja liittämällä se takaisin halutussa kulmassa. Laakeriputken uudelleentuennassa on käytetty alkuperäistä rakennetta vastaavaa ainevahvuudeltaan seitsemän millimetrin teräslevyä. Kappaleet on liitetty toisiinsa MIG-hitsauslaitteella (lisäainelanka OK12.51 ja suojakaasu Ar/CO2) sen jälkeen kun ne on ensin esilämmitetty happi/asetyleeniliekillä. Hitsauksen jälkeen hitsatut kohdat on jälkipäästetty rakenteellisten jännitysten poistamiseksi kuumentamalla ne samalla menetelmällä. Koko muutostoimenpiteen ajan runko on ollut kiinnitettynä tarkoitusta varten rakennettuun runkojigiin mittojen oikeellisuuden toteamiseksi.




Helsingissä xx.xx.2007


Muutostyön suorittaja: Heikki Hitsari

Tämä ei siis ole mikään virallinen MMAF:n julkaisema selvityspohja vaan harrastelijahitsarin rasvaisin näpein laatima henkilökohtainen sepustus. Jos tästä jotain hyötyä on niin saa käyttää.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 05 Toukokuu 2007, 09:41:11 »

Tuosta selviää kaikki muu oleellinen, paitsi alkuperäisen matskun koostumus. Lisäainevalintaa voisi halutessaan vähän lisää perustella.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #6 : 06 Toukokuu 2007, 21:49:25 »

Wintterille - miksi pitäisi laittaa sellaisia asioita paperiin joista AKE:llakaan ei ole mitään hajua? Jäisi moni runkomuutos tekemättä jos rakentajan pitäisi aina tietää tarkalleen työstettävän metallin molekyylirakenne.

Tiedän kyllä mitä ajat takaa mutta ei keksitä enempää murheita yksinkertaiseen asiaan.

Paljonko noita lappuja loppupelissä luetaan sen jälkeen kun muutoskatsastus on tehty? Ellei sitten joskus myöhemmin tapahdu jokin onnettomuus jonka jälkipuinneissa ne kaivetaan esiin.

Lisäaine on merkitty siksi noin että pelkkä "miggilanka" ei kuulosta tarpeeksi hienolta Virnistää ...
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 07 Toukokuu 2007, 09:33:55 »

Mun puolesta on se ja sama, mitä sinne papruihin kirjoitetaan... Virnistää

Lisäainevalintaa olisin perustellut tarkemmin siitä syystä, että perusaine on tuntematonta.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #8 : 09 Toukokuu 2007, 07:39:21 »

OK - eli lisäperusteluna lankatyypin valintaan voisi siis laittaa esim. "kyseinen lisäaine on valittu koska tiedetään sen soveltuvan suurimmalle osalle tunnetuista terästyypeistä". Vai kuinka?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #9 : 09 Toukokuu 2007, 07:57:55 »

Millaisista terästyypeistä, ruostumattomista, nuorrutusteräksistä vai...? Iskee silmää

Jos käyttää ESAB:n lisäaineita, saitilta voisi liittää paperiin otteen lisäainesuositusvihkosesta:

http://www.esab.fi/fi/fi/support/upload/Hitsauslisaainesuosituksia.pdf

Mun tietämykseni asiasta alkaa loppua. Kuten jossain aikaisemminkin sanottu, MMAF:illa on työn alla rungon valmistamista, korjaamista ja muuttamista koskeva tutkimus, sen valmistuttua ollaan viisaampia. Ehkä.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #10 : 09 Toukokuu 2007, 08:32:15 »

Ei kai tähän voi muuta todeta kuin "ken tietoa lisää, se tuskaa lisää"...

Mitenköhän ne 70-luvulla puikolla rätkityt bondolla kuorrutetut hippikopterit oikein on pysyneet läjässä...
tallennettu
leesseri
Vieras
« Vastaus #11 : 09 Toukokuu 2007, 10:05:21 »

suomessa on helpompi saada omavalmisteinen lentokone luvalliseksi,kuin omavalmisteinen auto,tahi moottoripyörä...90luvulla hitsattiin konttilukkoja jo parhaat päivänsä nähneisiin perävaunuihin...konttorilla paperiin nimi alle ja vot...30ton kontti selkään ja uralia kohti...10vuodessa asiat menneet mullin mallin... tulityokortti pitää olla,jos rasvamontun laidassa meinaa tupakoida,saati hitsata jotain...ja kun tietää,mikä on tulityökortin tarkoitus,eli jos palaa niin korttimies korvaa...tästä pääsemme aasinsillan kautta taas tähän,jota olen muissakin viestiketjuissa hehkuttanut,eli rakentajan vastuu...nyky-yhteiskunnassa kun pitää aina löytyä syyllinen joka asiaan...maajussin latoon iskee salama,niin vakuutusyhtiö kiertää korvauksen maksun sanomalla,että maajussi latoa rakentaissaan tiesi,että siihen saattaa salama iskeä...alkaa homma menemään niin monimutkaiseksi kaikkine todistuksineen,että koko paperiviidankon käyneellä on kädessään loppupeleissä hullun paperit...
tallennettu
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #12 : 09 Toukokuu 2007, 14:04:35 »

Pointtina mulla on se, että jos ruvetaan laatimaan turhan yksityiskohtaisia selvityksiä tulee niistä kohta pakollisia. Ja taas harrastajalla menee sormi suuhun kun pitäisi jostain huonekaluputkesta alkaa seossuhteita määrittelemään.

Kuka tahansa joka on metallia hitsannut tietää, että jos hitsaus tehdään normaalien perusperiaatteiden mukaisesti se kestää mainiosti käytössä.

Kirjanoppineilla vaan on paha tapa tehdä asiat turhankin perusteellisesti, toki näin tulee tehtyä varman päälle mutta ei se ketään autuaaksi tee. Ja jos tavoitteena on tällainen periamerikkalainen lopputulos että kenellä tahansa koulutukseen ja yhteiskuntaluokkaan katsomatta pitää olla mahdollisuus tehdä runkomuutos omaan pyöräänsä - kunhan vaan tekee ensin puoli vuotta tutkimustyötä ja materiaalitestauksia - niin ollaan kyllä pahasti metsän suuntaan kaartamassa.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #13 : 09 Toukokuu 2007, 14:26:10 »

Mun pointtina taasen on, että jotkut konttorit ilmeisesti vaativat nyt jo aikamoisia selvityksiä, eritoten omavalmisteisista rungoista tai muista rungoista, joista ei ole olemassa jotain TÜV-paprua tai vastaavaa. Pakollista tai ei.

Kyse on siitä, että hyväksyessään runkomuutoksen katsastuskonttori ottaa siitä myös vastuun. Katsastusmiehestä ja hänen tietotasostaan riippuen vaadittujen selvitysten määrä vaihtelee. En minäkään haluaisi ottaa vastuuta asiasta, jota en ymmärrä riittävästi.

Käytännössä tiedetään, että hitsaustaitoinen henkilö osaa kyllä tehdä muutokset niin, että ne toimivat ja kestävät. Tähän on monta syytä. Matskun osalta esimerkiksi Harrikoiden rungoista voidaan varsin luotettavasti sanoa, millä hehtaarilla liikutaan. Siksi tuo ESAB:n lisäaine on kohtuullisen turvallinen vaihtoehto. Mutta katsastusmies ei välttämättä tätä tiedä, eikä osaa arvioida, mitä asioita pitäisi tarkastaa ja ottaa huomioon.

Jotta asia olisi katsastuskonttorille helpompi, tarvittaisiin selvitys teräsputkirunkojen rakenteesta ja muutosten vaikutuksista siihen. Toisin sanoen yleinen ohjeistus runkomuutosten tekemiseen. Ohjeistusta noudattamalla voisi sitten kuka tahansa hitsaustaitoinen tehdä sen muutoksen, eikä konttoria ahdistaisi sen hyväksyminen, kun taustalla on riittävästi tietoa.

Työn alla.
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #14 : 09 Toukokuu 2007, 14:47:08 »

Kyse on siitä, että hyväksyessään runkomuutoksen katsastuskonttori ottaa siitä myös vastuun...

Jos työstä vaaditaan kirjallinen selvitys, eikös vastuu silloin siirry selvityksen allekirjoittajalle?

Nimim: "Löysässä hirressä"
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto