Santtu
|
|
« : 15 Kesäkuu 2009, 15:48:34 » |
|
Poliisi sai tehokkaan aseen viritettyjen mopojen ratsaamiseen 15.6.2009 10:04
Liikkuva poliisi on ottanut käyttöön uuden välineen viritettyjen mopojen valvontaan. Poliisi on hankkinut helposti liikuteltavia mopometrejä, joiden avulla mopojen huippunopeus voidaan tarkastaa tien päällä ilman koeajoa.
Mopometri laitetaan mopon takapyörään kiinni, ja se mittaa siinä mopon nopeuden. Mopometri auttaa mopojen valvontaa etenkin massatapahtumissa.
Helsingin liikkuvan poliisin mukaan viritetyt mopot ovat lisääntyneet huolestuttavan paljon kevään ja alkukesän aikana. Muutamissa ratsioissa jopa kaikki tarkastetut mopot ovat olleet viritettyjä.
Nykyään mopon virittäminen on varsin helppoa joko pakoputkea tai variaattoria muuttamalla. Virittäminen voi lisätä mopon huippunopeutta jopa useita kymmeniä kilometrejä tunnissa. Tuo kun kehittyy niin voidaan isommistakin peleistä kiekasta teholukemat pandan mittaritaululle???
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juvakka
Jr. Member
Viestejä: 39
|
|
« Vastaus #1 : 15 Kesäkuu 2009, 19:00:39 » |
|
Härvelistä oli joskus kuvaakin pommittajien sivuilla...
|
|
|
tallennettu
|
Luulin ajavani chopperilla, kunnes eräänä lokakuisena aamuna minulle selvisi pyöräni olevan custom...
|
|
|
Hemuli
|
|
« Vastaus #2 : 15 Kesäkuu 2009, 22:10:34 » |
|
Tuo kun kehittyy niin voidaan isommistakin peleistä kiekasta teholukemat pandan mittaritaululle???
Ei sillä onneksi tehoja mitata vaan ainoastaan takapyörän pyörintänopeutta. Toistaiseksi tehon mittaamiseen tarvittava laite on sen verran painava että hento poliisipartio ei sitä ota kierrokselle mukaan...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oz
Jr. Member
Viestejä: 14
|
|
« Vastaus #3 : 19 Kesäkuu 2009, 01:53:28 » |
|
Tuossa vaan jää ilmanvastus huomioimatta. Tulee kovempia lukemia. Kyllä mun mopo ainaki aikoinaan meni paljon kovempaa, kun kyyhötti matalana eikä pojottanut selkäranka suorana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
TimppaX
|
|
« Vastaus #5 : 21 Kesäkuu 2009, 13:22:05 » |
|
Mitenkähän, kun mulla on projektin aloitusta odottamassa ukin -58 Soliferi, joka kulkee vakiona sen 65 huiput...
Jos sen joskus tekee loppuun ja ottaa ajoon ja joutuu tuollaiseen. On vakiorattailla ja renkailla & koneella.
|
|
|
tallennettu
|
kai se siihen sopii?
|
|
|
MakeH
|
|
« Vastaus #6 : 22 Kesäkuu 2009, 18:57:37 » |
|
Mitenkähän, kun mulla on projektin aloitusta odottamassa ukin -58 Soliferi, joka kulkee vakiona sen 65 huiput...
Jos sen joskus tekee loppuun ja ottaa ajoon ja joutuu tuollaiseen. On vakiorattailla ja renkailla & koneella.
Onkohan tätä asiaa kukaan miettiny ennen? Toi Soliferihan on ajalta ennen kuin L1 ja L2- luokan ajoneuvoille oli mitään määritelmää laissa. Mun ensimopo Ögland Swing meni yli 45km/h että heilahti. Pitäisikö valvontaa maaseuduilla tehostaa, siellä saattaa moni ajella vieläkin tuollaisella laittomalla ajoneuvolla?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Santtu
|
|
« Vastaus #7 : 22 Kesäkuu 2009, 19:17:53 » |
|
Mitenkähän, kun mulla on projektin aloitusta odottamassa ukin -58 Soliferi, joka kulkee vakiona sen 65 huiput...
Jos sen joskus tekee loppuun ja ottaa ajoon ja joutuu tuollaiseen. On vakiorattailla ja renkailla & koneella. Se on siten kevytmoottoripyörä ja sellaiseksi rekisteröitävä. Jos kuitenkin kone on alle 50cc ja rajoitat nopeutta sopivasti niin se on mopo.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
TimppaX
|
|
« Vastaus #8 : 22 Kesäkuu 2009, 22:07:53 » |
|
Siis se on jo nyt käytänössä väriä, satulaa, ohjaustankoa ja puolipuristusvipua vaille kokonainen. Oli aikanaan eka mopo. Sitä vanhemmat oli vielä motskareita ja ajokortilal ajettavia. Nopeusrajoitushan sitä koskee. Sama kuin näitä uusia, mutta silti se kulkee enemmän ja ihan vakiona.
Saa nähä, saanko sen koskaan tehdyksi liikenteeseen asti, mutta onpahan ollut poissa sateesta ja tallessa jo liki 18 vuotta. Odottamassa intoa.
|
|
« Viimeksi muokattu: 22 Kesäkuu 2009, 22:34:16 kirjoittanut TimppaX »
|
tallennettu
|
kai se siihen sopii?
|
|
|
Juvakka
Jr. Member
Viestejä: 39
|
|
« Vastaus #9 : 23 Kesäkuu 2009, 14:32:13 » |
|
Menee nyt OT:ksi, mutta onko nopeuden rajoittamisesa tyyli vapaa? Eli voiko nopeuden rajoittamisen tehdä ratastusta muuttaen tai kaasaria rajoittaen, mikä tapa nyt parhaiten itselle sopii?
|
|
|
tallennettu
|
Luulin ajavani chopperilla, kunnes eräänä lokakuisena aamuna minulle selvisi pyöräni olevan custom...
|
|
|
Santtu
|
|
« Vastaus #10 : 23 Kesäkuu 2009, 16:31:06 » |
|
Menee nyt OT:ksi, mutta onko nopeuden rajoittamisesa tyyli vapaa? Eli voiko nopeuden rajoittamisen tehdä ratastusta muuttaen tai kaasaria rajoittaen, mikä tapa nyt parhaiten itselle sopii? Jep, tyyli vapaa. Kunhan se on 'kiinteä' eli ei mikään lennossa käännettävä kytkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juvakka
Jr. Member
Viestejä: 39
|
|
« Vastaus #11 : 30 Elokuu 2009, 08:56:45 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
Luulin ajavani chopperilla, kunnes eräänä lokakuisena aamuna minulle selvisi pyöräni olevan custom...
|
|
|
Santtu
|
|
« Vastaus #12 : 31 Elokuu 2009, 08:27:44 » |
|
Huoh. Missä muualla on mahdollista tavata 1000 nuorta samassa porukassa niin, että suurin osa nuorista on selvin päin? Näin rakennetaan luottamusta ja siltoja virkavallan ja nuorison välille, right?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
teemu
Sr. Member
Viestejä: 189
kyllä sillä vielä joskus ajetaan
|
|
« Vastaus #14 : 31 Elokuu 2009, 13:07:32 » |
|
vain kaksitoista mopoa viritetty laittomasti... aika onnetonta toi nyky mopoilu kyllä meilläpäinkin oli harvemmassa ne täysin vakiot mopot. kaveriporukassa suurinosa mopoista oli aika rajujakin. harvemmin nykyään noihin hyvin viritettyihin törmää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|