oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 00:45:18 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Haluatko sinä, kerhosi tai yrityksesi tukea MMAF:n toimintaa? Liity MMAF:n kannatusjäseneksi
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Muutoskatsastus (bensa -> sähkö), tiedoksi  (Luettu 45928 kertaa)
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« : 17 Kesäkuu 2009, 08:39:06 »

Käytin perjantaina 12.6.2009 Cagiva-konversiotani XXX autokatsastuksessa muutoskatsastettavana.

Kassaneiti laskutti 50 euroa ja hetken (puoli tuntia) odottelun (siis varaamani ajan alusta) pääsin näyttämään suristinta katsastusmiehelle.

Ajoin sisään ja esittelin asiani (käyttövoiman vaihto, moottorin vaihto).

Operaatio herätti kummastusta, ei negatiivisessa mielessä ("asenneongelma". Sellainen on korkeintaan minulla), vaan prosessiteknisesti. Konttorilla ei ollut tietoa, mitä pitää tehdä ja mitä tarkastaa jnpp.

Uusi massa punnittiin, renkaiden kantokyky tarkastettiin. Massaa ei päästy kuitenkaan vertaamaan valmistajan hyväksymään kokonaismassaan, koska konttorilla ei ollut siitä tietoa.

Massoista keskusteltiin. Minusta oli ilmeistä, että vanha omamassa (140kg) ja kaksi standardihenkilöä (yht 150 kg) on taatusti valmistajalle kelpoinen juttu. Minusta oli ilmeistä sekin että uusi massa (220kg) ja yksi standardihenkilö (75kg)  on kiloiltaan kokolailla samalla tontilla kuin ennen konversiota. (140+150 = 290, 220+75 = 295) (olisi pitänyt jättää se yksi 7 kilon akku pois... siis se, jolla käytetään 12V valoja sun muita)

Eräs katsastusmiehistä (joita oli parhaimmillaan kolme kappaletta) aprikoi akkutelineiden kestävyyttä, mutten kuitenkaan tarjoutunut FEM-laskelmia tai VTT:n lausuntoa tarjoamaan. Pikemminkin päinvastoin.

Kilpiä ei otettu pois, eikä laitetta määrätty ajokieltoon (... vaikkei sillä ajaa saakaan ...) eli pääsin kotio takaisin ajamaan.

Katsastusmies tarjoutui ottamaan akesta selvää mitä tarvitaan ja soittamaan takaisinpäin. Näin hän tekikin, maanantaina, ja kertoi että:

- tarvitaan valmistajalta selvitys kokonaismassasta
- tarvitaan dynolaput
- tarvitaan rungon silmillä tarkastelu, ettei sitä ole porattu tai hitsailtu
« Viimeksi muokattu: 23 Kesäkuu 2009, 14:37:03 kirjoittanut MotoJussi » tallennettu
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #1 : 17 Kesäkuu 2009, 15:28:21 »

- tarvitaan valmistajalta selvitys kokonaismassasta
- tarvitaan dynolaput
- tarvitaan rungon silmillä tarkastelu, ettei sitä ole porattu tai hitsailtu

Viihteellistä... Cagivan nykyisellä maahantuojalla ei ole noin vanhasta mallista tietoja (kokonaismassasta). Cagivan entisellä maahantuojalla saattaa olla tietoja, muttei ollut helposti saatavissa. Mikä parasta, AKE:lla ei ole tietoja, ja sillä nimenomaan pitäisi olla.

Dynolappujen välttämättömyydestä keskustellaan vielä. Otan vastaan vinkkejä hyvistä ja halvoista dynotuspaikoista (PK-seutu, mieluiten pohjoinen Helsinki), joiden laput on tarpeeksi uskottavia ettei asiasta tarvitsisi enempää konttorilla selitellä.

Rungon tarkastelu tapahtuu konttorilla "ihan koska vaan ehdin sen sinne viedä".

Prosenttilappu on jo täytetty, vien sen konttorille kun sinne menen.

Eli eli papereiden (joiden pitäisi olla AKE:lla) perässä tässä juostaan käytännössä.


Yksi dynopaikka löytyi Malmilta, mutta heidän penkkinsä kuulemma kaipaa tiedon moottorin kierroksista (tulpan johto) että suostuu lähtemään käyntiin .... Ja kun tulpanjohtoja ei tällä kertaa ole, niin "se siitä" sit ...
« Viimeksi muokattu: 17 Kesäkuu 2009, 16:33:49 kirjoittanut MotoJussi » tallennettu
Joksa
Full Member
***
Viestejä: 59



« Vastaus #2 : 17 Kesäkuu 2009, 17:06:05 »


- tarvitaan valmistajalta selvitys kokonaismassasta


Eikös rek.otteessa ole mitään merkintää kokonaismassasta?


Dynolappujen välttämättömyydestä keskustellaan vielä.

Mitäs jos tarjoais koneen ja kontrollerin speksejä tehonkestosta?

Pyöriin on valittu moottoriksi Mars Electric ME0708 tasavirtamoottori joka kykenee jatkuvaan 4,8kW tehoon ja 15kW tehoon yhden minuutin ajan. Nopeussäätimellä rajoitetaan maksimitehoksi 11kW, koska pyöriä ei ole tarkoitus rekisteröidä piikkiä suurempaan teholuokkaan...

Tuo selittääkin enempi. Eli 11kW rajoitus pitää todentaa.
« Viimeksi muokattu: 17 Kesäkuu 2009, 17:24:51 kirjoittanut joksa » tallennettu
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #3 : 17 Kesäkuu 2009, 19:27:58 »

Eikös rek.otteessa ole mitään merkintää kokonaismassasta?

Mitäs jos tarjoais koneen ja kontrollerin speksejä tehonkestosta?

Tuo selittääkin enempi. Eli 11kW rajoitus pitää todentaa.

Mnnnnnoniin.

Tuo oli ajatus silloin kun suunniteltiin. Kysyin vakuutuskonttorilta, onko eri kilowattimäärissä eroa (teho/paino-suhteen mukainen vakuutuksen hinnoittelu) ja kuinka ollakaan, ei ainakaan Fennialla ole. On aivan sama, onko vehkeessä 4.8, 11 tai jopa 15kW. Ylärajaa en tiedä. 220 kiloa ja 4.8 kW antavat aika muikean tehopaino-suhteen samoin kuin häkellyttävän kiihtyvyyden, mutta eiköhän 6kW ole se millä mennään.

Minulla on hallussani tehtaan paperi jossa koneen tehoksi ilmoitetaan 6kW. Sitä on aie tarjota. Sama se sinänsä minullekin, kun ajokortti riittää vaikka mihin.

Ja rekisteriotteessa ei ole merkintää kokonaismassasta. Ei ole AKEllakaan tietoa siitä.
« Viimeksi muokattu: 17 Kesäkuu 2009, 19:40:09 kirjoittanut MotoJussi » tallennettu
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #4 : 18 Kesäkuu 2009, 10:44:36 »

Ja rekisteriotteessa ei ole merkintää kokonaismassasta. Ei ole AKEllakaan tietoa siitä.

Ihan ekana iso käsi nykyiselle maahantuojalle ja erityisesti entiselle maahantuojalle yhteistyöstä ja erityisesti nopeasta viestinnästä.

Nykyinen kertoi ettei heillä ole asiasta tietoa, pyörä on tuotu maahan ennen kuin he alkoivat tuoda Cagivaa maahan.

Aiempi maahantuoja (Ducati / Hailac Oy) penkoi arkistonsa läpi ja löysi kuin löysikin paperit. Papereissa on yksi hauska ominaisuus: "sen aikaisissa Tyyppitiedoissa ei kyseistä tietoa näy olevan ollenkaan, meiltä löytyi kyllä siihen Tyyppikatsastustodistus joka on päivätty 18. 04.1989 mutta siinä ei sitä tietoa mainita".

Tehtaan antamia tyyppitietopapereita on ollut olemassa vain yhdet kappaleet ja ne on toimitettu aina AKE:n arkistoon.

Jos AKE:lla on joskus ollut kyseinen tieto, se on sen hukannut.

Katsotaan kuinka asia etenee.

Motoparlamenttiin en kuitenkaan saa pyörään oikeilla kilvillä ja muutoskatsastettuna pyörää vietyä.

Pikkaisen harmittaa turha nysväys, mutta tilanne kokonaisuutena on käsittääkseni siedettävä. Uskon vielä että ensi viikolla ajan muutoskatsastetulla pyörällä.
tallennettu
Choppers_Forever
Sr. Member
****
Viestejä: 185


Wruuuuuuuuuuuum kalin kilk...


« Vastaus #5 : 18 Kesäkuu 2009, 11:44:59 »

Prätkäpaja dynottaa:

www.pratkapaja.fi

tallennettu

Yritystä ei puutu, vaikka kuinka päähän potkittaisiin, per**le. Mutta kyllä se vi**n EU parhaansa yrittää.
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #6 : 23 Kesäkuu 2009, 14:30:50 »

Pikkaisen harmittaa turha nysväys, mutta tilanne kokonaisuutena on käsittääkseni siedettävä. Uskon vielä että ensi viikolla ajan muutoskatsastetulla pyörällä.

Olin puhelimitse kontaktissa konttoriin (jonka nimeä en mainitse).

Hauskoja juttuja kertoivat:

Koskapa ajoneuvon kokonaismassasta ei löydy tietoja mistään, kirjataan kokonaismassaksi ajoneuvon omamassa (140kg) ja kaksi ihmistä (2 x  75 = 150 kg) eli 290 kiloa (hauskaa tässä on siis se, ettei 75 kilon massaan käytännössä sovi lain vaatimia ajovarusteita kuten kypärää ja järjen suosittamia bootseja, pöksyjä, ajotakkia ja tumppuja. Itse käytän myös alusvaatteita näiden lisäksi. Kuinka moni tämän viestin lukijoista on massaltaan korkeintaan 75 kiloa ajovarusteet päällä?).

Kun matkustajaluku vähennetään muutoksen yhteydessä kahdesta yhteen, pitää AKE:n mukaan "istumapaikka poistaa". Täytyy tunnustaa että hieman nyrppii ottaa saha kouraan ja katkaista hieno penkki poikki. Tarjosin vaihtoehdoksi kietoa penkin takaosa piikkilankaan tai lyödä siitä naula läpi (terävä puoli ylöspäin), mutta ei kelvannut; istumapaikka pitää poistaa: jalkatappien poistaminen ei sitten riittänytkään. Harmi sekin, että penkki on yksi kiinteä kappale, joka on kiinni etu- ja takapäästään. Jos penkin takaosan poistaa, saa olla luova että saa penkin pysymään paikallaan.

Jos ei viimeinen tarjoukseni penkin verhoilun poistamisesta mene läpi, kerron konttorin nimen ja asioin jatkossa muualla.

Nyt sitten reippaasti konttorille mukana:

- motskari jonka paino on kalibroitu vastaamaan viranomaisvaatimuksia
- työkalut joilla saa paikan päällä ketterästi ja reippaasti katteet purettua (että päästään katsomaan etten ole tehnyt runkopalkkeihin reikää tai hitsaussaumaa).
- prosenttilappu
- lappu jossa lukee moottorin teho

Eiköhän se ole sit siinä. Hyvän penkin tuhoaminen hieman harmittaa.



(hmm. tuli mieleen legendaarisen HD-miehen seikkailut ja erityisesti pyörän koristelu ja varustelu ensimmäiseen kokoontumisajoon mennessä ... vastaisikohan dildon ruuvaaminen satulan taaemman istuinpaikan keskelle istuinpaikan poistamista... "Mutta tuossahan on istumapaikka!" "No eihän ole. Herra insinööri on hyvä ja demonstroi miten tuohon istutaan." Noniin, eipäs mennä asiattomuuksiin... Konttorin väkikin on ollut ihan asiallista.)


tallennettu
Joksa
Full Member
***
Viestejä: 59



« Vastaus #7 : 23 Kesäkuu 2009, 18:47:35 »

Täytyy tunnustaa että hieman nyrppii ottaa saha kouraan ja katkaista hieno penkki poikki. Tarjosin vaihtoehdoksi kietoa penkin takaosa piikkilankaan tai lyödä siitä naula läpi (terävä puoli ylöspäin), mutta ei kelvannut; istumapaikka pitää poistaa: jalkatappien poistaminen ei sitten riittänytkään. Harmi sekin, että penkki on yksi kiinteä kappale, joka on kiinni etu- ja takapäästään. Jos penkin takaosan poistaa, saa olla luova että saa penkin pysymään paikallaan.

Jos ei viimeinen tarjoukseni penkin verhoilun poistamisesta mene läpi, kerron konttorin nimen ja asioin jatkossa muualla.

Mitäs jos tuon penkin takaosan päälle rakentaisi kiinteän kuvun. Samanmoisiahan saa enenpi-vähempi pikakiinnitteisinä joihinkin pyörämalleihin (kuten triumph thruxton, honda gb500), joissa yksiosainen penkki. Kiinteä kupu ja takatapittomuus luulisi kelpaavan.
tallennettu
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #8 : 26 Kesäkuu 2009, 15:37:55 »

Mitäs jos tuon penkin takaosan päälle rakentaisi kiinteän kuvun. Samanmoisiahan saa enenpi-vähempi pikakiinnitteisinä joihinkin pyörämalleihin (kuten triumph thruxton, honda gb500), joissa yksiosainen penkki. Kiinteä kupu ja takatapittomuus luulisi kelpaavan.

Rupes v****aan sen verran että kaivoin puukon ja poistin pehmikkeet penkistä ja niputin päälliset irtohihnoilla.

Pyörä on säädetty vastaamaan viranomaisten toiveita muutoskatsastuspainon suhteen, hoidettu pikkuasioita kuntoon (vuotavat stefat, takajarruletku), on printattu paperia jossa lukee tehosta jotain .... ja mieli tekis vähän ajaakin välillä.

Mutta eipä sovi enää konttorille tänään. Ja mulle taas ei sovi huomenna. Eikä ylihuomenna.

Vakuutukset pyörii koko ajan eikä metriäkään saa ajaa tallin ulkopuolella, ainakaan ns. tiellä.

Onneksi on muitakin pyöriä ja muita projekteja että pääsee ajamaan ja ropeltamaan. Ehkä ensi viikolla saan Cagivan muutoskatsastuksen loppuun asti. Niin ajattelin kyllä viime viikollakin...

Tällä kertaa ihan oma moka; olisi pitänyt suunnitella päiviä etukäteen koska on hyvä aika käydä näyttämässä, neljän tunnin varoaika ei riittänyt.

Niin mitkäs olikaan sanktiot muutoskatsastamattomalla ajamisesta?
tallennettu
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #9 : 30 Kesäkuu 2009, 14:41:19 »

Vakuutukset pyörii koko ajan eikä metriäkään saa ajaa tallin ulkopuolella, ainakaan ns. tiellä.

Jos nyt jotain MMAF:n teemaan liittyvääkin tähän kirjaisin:

Eniten uituttaa se, ettei pääse tielle säätämään.

Ainoa keino päästä kokeilemaan, toimiiko tuo, on varata aika katsastukseen ja ajaa sinne. Pyörässä, jossa "kaikki oleellinen" on vaihdettu "johonkin aivan muuhun", on helmetin paljon asiaa jota pitäis voida tarkastella; kuumeneeko johdot, kestääkö paikat, onko vehkeen käytös odotettua jnpp jnpp.

Kontrollerissa on kymmeniä parametrejä joista osalla on merkitystä vasta kuormitettaessa (eli ajossa). Osalla on merkitystä vasta kun paikat on lämpiminä tai suorastaan kuumana. Vaan milläs kuormitat 100% teholla tallissa? Takajarrulla? Varttitunnin?

Nyt pitää rakentaa vehje sokkona ja "arvata" parametrit ja "arvata" niiden vaikutus, ja jos paska palaa konttorille mennessä, se on ns. voi voi, mitäs läksit.

Tokihan sitä voisi hankkia peräkärryn tai pakettiauton käyttöönsä ja vuokrata itselleen moottoriradan ja käydä siellä kokeilemassa, mutta kenellä tällaiseen olisi aikaa? Rahaahan on tottakai taskut turvoksissa kaikilla rakentajilla, eikös vain ...

Olisi kovasti helpottanut päästä ajamaan liikenteeseen aiemmassa vaiheessa projektia. Nyt on vakuutuksetkin pyörineet jo viikkoja, katsastusmiehet antoivat luvan ajaa kotiin, mutta metriäkään ei saa tiellä ajaa. Jos joku vähän nyppii, niin tämä.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #10 : 30 Kesäkuu 2009, 18:13:56 »

Tuo yllä mainittu on tiedossa oleva ongelma. Koekilpi olisi tätä tarkoitusta varten mainio ratkaisu, mutta kun sitä ei saa kuin yhteisö. Testaa siinä nyt sitten. Epävarma
tallennettu

Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #11 : 30 Kesäkuu 2009, 19:23:53 »

Väliaikaisen punakilven saa jo vie peliä korjattavaksi ja takaisin tai on menossa kilpailuun. Taisi siihen olla muitakin ehtoja?
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #12 : 01 Heinäkuu 2009, 18:11:32 »

Väliaikaisen punakilven ...

Cagiva leimattu.

http://koti.kapsi.fi/~jsavola/ElFreccia/01072009615.jpg <- tossa näkyy tärkeimmät.

[edit: Anteeksi. Ei ollut tarkoitus pistää ovi-palvelun suljetulle puolelle tuota]
[edit: kuvan sijainti vaihdettu]
« Viimeksi muokattu: 06 Kesäkuu 2012, 11:36:11 kirjoittanut MotoJussi » tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #13 : 02 Heinäkuu 2009, 21:59:54 »

Mähän en sähkömopoista perusta tuon taivaallista, mutta silti tässä keikassa on jotain oivallisen hienoa. Kukin tyylillään, tuulimyllyjä vastaan.
tallennettu

MotoJussi
Full Member
***
Viestejä: 72


« Vastaus #14 : 02 Heinäkuu 2009, 23:37:33 »

Mähän en sähkömopoista perusta tuon taivaallista, mutta silti tässä keikassa on jotain oivallisen hienoa. Kukin tyylillään, tuulimyllyjä vastaan.

Jep. Ei se sähkö ole oleellista. Sattuupahan vaan olemaan yksi tapa kuljettaa motskaria ja kuskia. Ja se on oleellista Hymyilee

Ja oikeesti, näillä tehoilla ja näillä budjeteilla, lapanenhan toi on ... Mut kassellaan etteenpäin.
tallennettu
Sivuja: [1] 2
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto