Mainitsinpa että tämän jutun päähenkilö elää ja hengittää.
Viime talvena heivasin lyijyakut huit hittoon ja tilalle sovitin 7 kappaletta Nissan Leaf 2011:n akkumoduleita. Painosta tippui 80 kiloa, akkujen kestävyys parani dramaattisesti ja suorituskyky tietenkin muuttui: kevyempi paino tarkoittaa parempaa kiihtyvyyttä.
Varmistin ennen muutosta että kaikki komponentit kestävät 60 volttia, ja kun jännite tarkoittaa nopeutta, sekin hieman parani.
Nykyinen maksimijännite on 58.8 volttia, joskaan sitä en ole vielä saanut akkuihin pumpattua. 58.8 tulee siitä että jokaisessa akkumodulissa on kaksi kennoa ja yhden kennon maksimijännite on 4.2 (7X2X4.2=58.
.
Vatkain on ollut päivittäisessä ajossa eikä ole tänä kesänä jättänyt tielle vielä kertaakaan. Kilometrejä on tällä kaudella tässä vaiheessa vajaa 700 ja niitä tullee vielä useampia ennenkuin kausi on ohi, ja alkaa uusi rakentelukausi.
Linkki spekseihin ja pari kuvaa:
http://www.evalbum.com/2785