Offset eli moottoripyörän ohjausgeometriassa 'poikkeama' tarkoittaa t-kappaleissa mittaa ohjausakselin ja keulaputkien keskilinjan välillä tai etuakselin kohdalla etuakselin ja ohjausakselin suuntaisen suoran välistä etäisyyttä.
Jos t-kappaleissa on kulmaa niin poikkeama on eri mittainen ylä- ja alakappaleessa. Ja jos tiedetään ylä-t-kappaleen offset sekä tämä t-kappaleiden lisäkulma on alakappaleen offset helppo laskea. Eri asia sitten mitä sillä tiedolla tekee...
Poikkeama on siis eri mitta kuin etujättö (trail). Offsetin avulla voidaan säätää etujättöä. Joissakin japseissa näkee keulaputkia, joissa etuakseli on sijoitettu nesteiskareiden keskilinjan sijaan putken etu- tai takapuolelle. Tällä on muutettua offsettia jota etuiskareiden kanssa ei tarvitse tehdä kompromisseja mutta kuitenkin samalla on saatu etujättö kohdalleen.
Kuva? Katso
http://www.mmaf.fi/documents/Kopterilaki-Ajogeometria101.pdf ja sieltä kolmas kalvo.