oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
24 Marraskuu 2024, 21:01:32 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tiedätkö milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? Katso tästä kattava artikkeli muutoskatsastamisesta
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Moottori vaihdettu, laput jäi konttorille.  (Luettu 18135 kertaa)
laikka58
Newbie
*
Viestejä: 3


« : 26 Kesäkuu 2009, 19:16:23 »

Kävin muutoskatsastaan -79 Sovelin.
Vanha kone "räjähti" ja tilalle hommasin jälleenmyyjän kautta vastaavan S&S uuden koneen.
Homma luonasi takkuilevan alun jälkeen ja uus kone merkattu otteeseen jne.
Kun kysyin katsastajalta mihin kauppakirja ja koneen mukana tullut lappu jäi, kaveri totesi niiden menevän AKElle.
Saankohan niitä originaaleja enää takaisin vai olisiko niistä pitänyt ottaa kopiot jotka lähetetty konttorilta etiäpäin?
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #1 : 26 Kesäkuu 2009, 22:45:17 »

Alkuperäinen kauppakirja ei kuulu AKE:lle eikä konttorille säilytettäväksi. Kopio riittää niille. Kauppakirja on sun ja myyjän välinen sopimus, jonka tärkein funktio liittyy aivan muuhun asiaan kun katsastukseen. Jos jotain kusee, saatat tarvita alkuperäistä kauppakirjaa.

Mikä on "koneen mukana tullut lappu"?
tallennettu

Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #2 : 27 Kesäkuu 2009, 00:59:11 »

...Mikä on "koneen mukana tullut lappu"?

Olisko ollut MSO eli Manufacturer's Statement of Origin jolla valmistaja todistaa että lohkot ovat heiltä lähtöisin ja myyty ne nykyisin omistavalle henkilölle. Vähän niinkuin lohkojen oma rekisteriote.

Mites muuten jos ostan moottorin yksityiseltä Suomesta - jos katsuri kyselee moottorin alkuperän perään niin riittääkö silloin myyjän ja ostajan välille kirjoitettu kuitti? Miksi ei riittäisi?
tallennettu
laikka58
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #3 : 27 Kesäkuu 2009, 07:39:51 »

Huomenia!

Elikkäs konttorille maanantaina hakeen alkuperäiset laput itelle ja kopioikoon akea varten.

Kuitti jossa koneen numero riittää yksityiseltä ostettaessa, mulla toi kauppakirja kun tuntu menevän hankalaksi konttorin puolesta....

Koneen mukana tullut lappu pitää sisällään valmistuspäivän, koneen numeron jne. S&S lokoilla, allekirjoituksilla, leimoilla ja vesileimoilla. Eli juuri tälläinen "rekisteriote koneesta".
tallennettu
Natking
Jr. Member
**
Viestejä: 47



« Vastaus #4 : 28 Kesäkuu 2009, 16:09:49 »

Tosta MSO paperista saattaa viela jossain vaiheessa tulla ''ongelma''. Jos AKE/konttorit alkaa niita vaatimaan koneita/lootista/lohkoista.
Laheskaa aina et saa tuollaista paperia, varsinkin kun jostain swapista ostat osia. Valilla myyja kylla mainostaa etta MSO loytyy mutta toi on pikemminkin poikkeus kuin saanto.
Lisaks noita vanhoja(uusia) lohkoja on myynnissa vahan valia mikka on viela silta aikakaudelta milloin ei tommosia lappuja edes saanut.

Yhden konelootaenska paketin joskus kun ostin Floridasta ja rahtautin sen suoraan liikkesta Georgian puolelle, koska rahti oli huomattavasti pienempi kuin sales tax, niin MSO paperi myyjan mukaan kuuluu sille kenelle se on lahetetty, eli tavallaan myyty.
No tosta tulikin pikku probleemi kun kaiffari kelle se meni niin ei ymmartanyt tammosista kuvioista mitaan.
No sain sen sitten kylla taikinoitua mutta viela on parit uudet lohkot missa ei tammosta lappua ole.

 
tallennettu
teemu
Sr. Member
****
Viestejä: 189


kyllä sillä vielä joskus ajetaan


« Vastaus #5 : 28 Kesäkuu 2009, 17:47:55 »

Tosta MSO paperista saattaa viela jossain vaiheessa tulla ''ongelma''. Jos AKE/konttorit alkaa niita vaatimaan koneita/lootista/lohkoista.
Laheskaa aina et saa tuollaista paperia, varsinkin kun jostain swapista ostat osia. Valilla myyja kylla mainostaa etta MSO loytyy mutta toi on pikemminkin poikkeus kuin saanto.


ei kait ne niitä voi ruveta väkisin vaatimaan.
ei noita papruja välttämättä tule kaikkien uusien patojenkaan mukana.
tallennettu
laikka58
Newbie
*
Viestejä: 3


« Vastaus #6 : 29 Kesäkuu 2009, 10:12:30 »

Joo, tuli kirje konttorilta ja sisällä toi koneen "rekisteriote".
 
Ja kauppakirja matkalla/perillä AKE:lle.

Homma menee nyt niin että konttori ottaa kopion koneen "rekisteriotteesta", jonka lähettää AKE:lle kauppakirjan/kuitin kera.

Koneen "rekisteriote" palautetaan omistajalle.

Kauppakirja/kuitti hukkuu AKE:lla arkistoihinko, vai lähettäisikö ne kopion joskus?

Kun ei tiedä/osannut etukäteen kysellä niin kantapään kautta...

Mielenkiintoista jos kauppakirjaa ei saisi takaisin. Tää on omaa pohdintaa: jospa myisin ens vuonna mopon saksaan Aadolfille joka tarkkana miehenä haluaa tietää mistä ostin koneen ja mikä se on. Näytämpä sitten koneen "rekisteriotetta". Homma siltä osin ok. Mistäs ostit, kysytään seuraavaksi. No kun kuitti AKE:lla ja koneen myynyt firma konkurssissa. Mistäs lapun taiot? Ei auta vaikka mopo katsastettu kyseisellä koneella. Ja niin jää mopo suomeen...

tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto