oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
25 Marraskuu 2024, 20:32:55 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Tunnetko valomääräykset? Lue juttu Moottoripyörän valaisimet ja niiden muuttaminen
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: Apua -04 Hondan rekisterointiin  (Luettu 26850 kertaa)
Natking
Jr. Member
**
Viestejä: 47



« : 02 Heinäkuu 2009, 04:35:09 »

Juu tua, tuli tossa saatua oikeen parempi pisnis idea ja ostin tommosen Honda VTX 1800 -04 mallisen rukin.
Hommahan meni heti alkuunsa reisille kun Brandt ja TUV ilmoitti etta kyseinen malli ei ole EUhun tyypitetty. Niita kyllakin on taalla liikenteessa ja myytavan nettimotossa jatkuvalla syotolla etta en oikeen ymmarra miten niita sitten kilvissa on.
Joku viisas tiesi kertoa etta se on kait runkonumerossa se homma, eli toi on jotain amerikan mallia mita ei ole tuotu eurooppaan.
Mutta tossa rukissa on kyllakin heijastimet ja valot E-merkittyja, eli uskoakseni se on ihan sama rukki kuin eurooppaan tulevat.
Noihan on kaikki kait tehty USAssa, siis myos euroopan pyorat.

Mutta nyt varmaan tarttis saada USAn Hondalta joku lappu missa noi hyvaksynnat on?
Olisko se jut se COC paperi? Mita muuten toi COC oikeesti tarkoittaa? Certificate of jotain?
Kaveri kavi paikallisella diilerilla ja ne ei ollu ikina kuullukkaan mistaan COC paperista, se nyt ei tietenkaan tullu yllatyksena.
Jotain manufacturing sertificaattia ne oli sielta tarjonnut, onko siita mitaan apua tassa keississa?
Mita tietoja siina lapussa oikeen tarttis nakya? ja onko niissa yleensa noi kaikki tarvittavat tiedot?
Aanet, saasteet, valot, jarrut, mitamita???

Tossa liitteena kuvat noista runossa olevista latkista.


* 5.JPG (82.29 kilotavua, 448x336 - tarkasteltu 2819 kertaa.)
tallennettu
Natking
Jr. Member
**
Viestejä: 47



« Vastaus #1 : 02 Heinäkuu 2009, 04:38:44 »

Oho, jai toinen kuva poijes. No se tulee tassa:


* 3_01.JPG (109.99 kilotavua, 600x450 - tarkasteltu 2890 kertaa.)
tallennettu
Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #2 : 02 Heinäkuu 2009, 05:46:12 »

COC  paperia ei sinun pyörästä voi saada koska se ei  ole  e-hyväksytty vaan se on jenkki hyväsytty pyörä eli siellä on ne epa tarrat.

Ja koska epa hyväsynnät ei riitä noin uudelle pyörälle, niin ainoa keino on saada maahantuojalta todistus vaatimusten täyttymiselle.

Åken sivulla  http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/950B33CA-6A0A-4D2B-BA4B-D44B102D6210/0/C153MuuL.pdf on taulukko mitkä pitäisi pysty näyttämään toteen.

tallennettu
Santtu
Tättärää
Administrator
*****
Viestejä: 1 431



« Vastaus #3 : 02 Heinäkuu 2009, 08:30:37 »

Tarvitset vastaavuustodistuksen jossa kerrotaan, että pyörä täyttää vastaavat normit mitä Euromallikin täyttää. Saat lapun Brandtilta tai mahdollisesti myös esim. TUV Nordilta.

Milloin tarvitset vaatimustenmukaisuustodistuksen: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=893.0
tallennettu

Story tells that 95% of Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home. More on this line: http://luupilotti.blogspot.com/
Natking
Jr. Member
**
Viestejä: 47



« Vastaus #4 : 02 Heinäkuu 2009, 14:37:51 »

Koitin tossa aluks sanoa etta ettei tuolta Brandtilta eika TUVlta saa tuollaista paperia, jos sellaisen saisi niin olisin sen tilannut enka taalla kyselisi tyhmia.  Iskee silmää

Ja mita lisaksi koitin kysya on etta minkahan niminen paperi se mahtaa olla missa sanotaan mitka DOT vaatimukset toi rukki tayttaa? Nakyyko ne tossa manufacturing sertificatessa?

Kavin tossa yhdessa pyoraputkassa Porissa ja kaverit siella nayttivat jotain lappuja mikka olivat suoraan tehtaalta (tais olla Suzukin) missa luki kaikki noi hyvaksynnat.
Taytyyhan tommonen paperi jossain olla, kai tehtaat joutuvat pyoralle valmistettaessa jonkun identitettilapun tekemaan, missa tietenkin lukee etta mita vaatimuksia kyseinen laite tayttaa.

Jos minulla on sellainen lappu mista noi DOT hyvaksynnat ilmenee niin eikos silloin sita pysty vertaamaan kyseisen vuoden euro vaatimuksiin ja nakee tayttyyko ne vai ei.
Ja jos ne tayttyvat niin eikos silloin vastaavuus on tullut todistettua??

Koska tossa rukissa on e-leimoja joka kulmassa niin olen 99% varma etta toi on ihan sama peli kuin euromallitkin, se nyt vaan jonkun tehtaan tavaroiden liikuttelun vaikeuttamis politiikan johdosta on merkitty usa malliksi.

Kerrompa tassa vastaavan tapauksen autopuolelta. Floridalaisella tyonantajallani oli -05 mallinen VW Toureg. Siina oli kanssa kaikki maailman tavarat taynna e-leimoja, lasit, valot, turvavyot, sahkopoksit, etc etc.
Paitsi tietenkin se valmistus latka, siina han sita elaman pelastavaa e-merkkia ei ollut...
Vehkeen suomeen tuontia kun aloin selvittamaan, johtuen siita etta se maksoi siella $15k ja suomessa vastaavat 30ke, niin sain vastaukseksi etta ajoneuvo EI ollut eurooppaan tyypitetty!!!
Saksassa valmistettu auto ei siis ollut e-hyvaksytty!! Joten siihen ei saanut tota vastaavuus lappua ja tuonti kaatui siihen.
Tata ymmrtaakseni harrastetaan puolin ja toisin ettei ihmiset laahaile noita vehkeita lammikon takaa ihan hillittomasti, siinahan kotimarkkinat alkaisivat karsimaan koska tietyt ajoneuvot maksavat euroopassa huomattavasti enemman, varsinkin hieman kaytetyt.
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #5 : 02 Heinäkuu 2009, 15:57:00 »

FMVSS-normit eivät kaikilta osin vastaa E-normeja, ja tuon ikäisen pyörän pitää täyttää E-vaatimukset. FMVSS-normien täyttymisen osoittaa tuo kuvan tarra, mutta sillä ei tuon ikäistä pyörää saa suoraan kilpiin.

Tarvitset siis todistuksen, josta käy ilmi, että kyseisellä valmistenumerolla yksilöity moottoripyörä täyttää käyttöönottoajankohtanaan voimassa olleet E-vaatimukset. En tiedä paperille muuta nimeä kuin vastaavuustodistus. Sellaisen saa valmistajan edustajalta tai joltain hyväksytyltä tutkimuslaitokselta (esim. TÜV), jos on saadakseen. Ellei Brandt auta, kysyisin itse joltain muulta Hondan edustajalta, ellei peräti suoraan tehtaalta.
tallennettu

Natking
Jr. Member
**
Viestejä: 47



« Vastaus #6 : 02 Heinäkuu 2009, 20:42:35 »

USAn Hondalta pitais nyt tulla tommonen manufacturing certificate, mika se sitten lieneekaan.
Tarttee sita sitten ihmetella etta mita siina lukee. Jos mulla on tommonen lappu missa lukee noi DOT hyvaksynnat ja ne sattuis vaikka tayttamaan noi euronormit niin mahtaako se sitten riittaa katsastukseen, tai tarkemmin kait rekisterointiin?
Varmaan tarttee ainakin jostain kaivaa semmosia lappuja missa lukee mika dot tayttaa minkakin euron. 
Se tuli viela mieleen etta noi Brandt ja TUV ei sanonut etteiko toi rukki tayttas noita normeja, sita vaan jankattiin etta se ei ole tyypitetty eurooppaan.

Turha tata varmaan on erikseen kellekkaan mainita mutta aika vasynytta touhua tammonenkin on.
Ja hommaa ei mitenkaan helpota se etta noi lakitekstit ei oikeen mee mulle kunnolla jakeluun. Tuntuu etta niissa puhutaan ihan eri kielta mita mina osaan....


 
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #7 : 02 Heinäkuu 2009, 21:58:07 »

En tiedä, mitkä Ameriikannormit vastaavat suoraan EU-normeja. Joka tapauksessa pelkällä FMVSS-vaatimustenmukaisuudella ei selviä, vaan pitää olla lappu, josta selviää vastaavuus EU-normeihin.

Yleisesti ottaenhan tää on aivan perseestä. Suomessa yksi ajoneuvoalalla väkevästi vaikuttava porukka on keksinyt, että Amerikantuonti on heidän pussistaan pois. Siksi se on niin vaikeaa.

Lakitekstien laatimisessa näyttäisi olevan sääntönä se, että tekstin pitää olla mahdollisimman sekavaa. Muuten ei kelpaa... Virnistää
tallennettu

Turoq
Full Member
***
Viestejä: 77


« Vastaus #8 : 03 Heinäkuu 2009, 05:44:18 »

Taitaa olla ainoa keino saada pyörä kilpiin hankkia maahantuojalta lausunto, että pyörä täyttää kaikki käyttöön ottoajankohdan vaatimukset ja se vastaa täysin euroopanmarkkinaalueen mallia.

e-hyväksynän  ja jenkki hyväksynnän vertailu on mahdoton tehtävä.

Viimeinen keino on tietysti tuoda pyörä muuttotavarana maahan ja vaatimukset menevät sitten helposti läpi.

Se on hankala homma kun maahantuoja  on ottanut kannan ettei selvitä hyväksyntä asioita, mutta toisaalta heillä ei ole siihen velvollisuuttakaan ja jos hekään ei pysty sitä varmasti selvittämään niin ei siitä todistusta pysty kirjottamaan.
tallennettu
tomppa#14
Newbie
*
Viestejä: 1


« Vastaus #9 : 10 Marraskuu 2009, 10:22:55 »

Miten kävi loppujen lopuksi saitko pyörän
rekisteröityä???
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto