oikeutta teille - moottoripyörien rakentelun vero alas!
MODIFIED MOTORCYCLE ASSOCIATION OF FINLAND
LIITY MMAF:n JÄSENEKSI

SHOP.MMAF.FI
23 Marraskuu 2024, 22:56:41 *
Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
Jäikö aktivointi sähköposti saamatta?

Kirjaudu käyttäjätunnuksen, salasanan ja istunnonpituuden mukaan
Uutiset: Rakenteluun liittyviä tapahtumia löydät kalenterista.
Etusivu Ohjeet Haku Kalenteri Kirjaudu Rekisteröidy
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Kirjoittaja Aihe: tyyppihyväksyntämerkinnästä....  (Luettu 19562 kertaa)
ynnihynynen
Newbie
*
Viestejä: 1


« : 13 Maaliskuu 2007, 01:43:48 »

Terves,
ongelma lyhyesti seuraavanlainen. Oli tarkoitus rakentaa Yamaha dragstar 1100 classicista pitkäkeulainen.siten, että
runkoa olisi jonkin verran nostettu ja emäputki kallistettu ja vaihdettu hd:n putkeksi. Nyt näyttäisi siltä, että yamaha kaikessa viisaudessaan on "ennakoinnut" tulevaa jo vuonna 99,kun on rungonnumeroon osattu liittää e-kirjain.
AKEN sivuilla mainitaan tyyppihyväksyntämerkinnästä, että "ei pakollinen jos tyyppikatsastettu ennen 17.6 1999."
Dragstarin ensimmäinen myyntivuosi oli juuri tuo -99,joten lienee hyväksytty jo ennen kys. päivämäärää,mutta e lisätty kuitenkin. tarkoittaako toi nyt sitä, että kyseisenlaisia runkomuutoksia ei voi tehdä kun leima on rungossa?
Projekti oli tarkoitus toteuttaa alan liikkeessä kaikkien lakien ja säädösten mukaan,mutta taisi jäädä haaveeksi?
Onko kellään mitään tietoa,voiko asialle kenties vielä tehdä jotain?
tallennettu
rautis
Hero Member
*****
Viestejä: 261


« Vastaus #1 : 13 Maaliskuu 2007, 09:07:48 »

Tyyppihyväksyntänumero ajoneuvossa tarkoittaa, että ajoneuvo on EU-tyyppihyväksyttyä mallia ja sen tulee voimassaolevien säädösten mukaan täyttää tyyppihyväksyttävältä ajoneuvolta vaadittavat erityisdirektiivit myös muutosten jälkeen. Rungon ominaisuuksista ei kuitenkaan säädetä direktiivillä, joten käytännössä tyyppihyväksynnällä ei ole rakentelun kannalta merkitystä tässä projektissa, vaan sovelletaan rakenteen muuttamista koskevaa päästöstä ja vaurioajoneuvoasetusta kuten ei-tyyppihyväksyttyihinkin.
Valmistenumeron ja valmistajan kilven on kuitenkin lain mukaan oltava L-luokan ajoneuvossa, joten oli niissä e-kirjain tai ei se täytyy katsastuskonttorin varmenteen kera kopioida uuteen runkoon, jos vanha tuhoutuu. Projektin toteuttava liike voi kysyä konttorilta menettelytavoista, jos hommassa on jotain uutta tai outoa. Säädöslinkeistä löytyy Liite 1., josta näkee mitä direktiiveillä sitten säädellään, jos on epävarmuutta miten laajalle muutostyöt lopulta päätyvät. Nälällä on taipumus kasvaa syödessä..
tallennettu
Tuusulan T-Bone
Uutislähteet
*****
Viestejä: 996



« Vastaus #2 : 13 Maaliskuu 2007, 09:24:04 »

Vähän off topic, mutta sellainen prätkä, joka on otettu käyttöön 18.6.2003 tai sen jälkeen, onkin aivan eri asia. Tosin runkoa koskevia erityisdirektiivejä ei ole olemassa vieläkään, mutta tällaista prätkää ei silti joidenkin tulkintojen mukaan saa muuttaa muutoin kuin alkuperäisen valmistajan todistuksella... Virnistää

Mitä tulee tohon alkuperäiseen kyssäriin, niin äkkiä sahaamaan chopperia siitä! Cool
tallennettu

Hannu Virta
Smoton sekatyömies
Uutislähteet
*****
Viestejä: 24


-hanski-


WWW
« Vastaus #3 : 13 Maaliskuu 2007, 09:58:40 »

Vanha sanonta; Tee se heti, huomenna se saattaa olla laitonta. Virnistää
tallennettu

Aoccdrnig to a rscheearch at an uinervtisy, it deosn't mttaer in waht oredr the ltteers are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteer isat therghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by itslef but thewrod as wlohe.
Hemuli
Uutislähteet
*****
Viestejä: 896



« Vastaus #4 : 13 Maaliskuu 2007, 23:07:19 »

Varminta menetellä niin, että ennen runkomuutosta menet rungon kanssa katsastuskonttorille ja pyydät meistämään numeron sellaiseen kohtaan runkoa mikä pysyy alkuperäisenä. Itse asiassa on jopa parempi että meistät numeron itse etukäteen ja pyydät konttorin setää vain lyömään varmistemeistokset uuden numeron molempiin päihin. Sitten vaan otteeseen merkintä uudelleen meistetyn numeron varmennuksesta niin kaikki on hyvin.
tallennettu
Sivuja: [1]
Tulostusversio
Siirry:  

MySQL pohjainen foorumi PHP pohjainen foorumi Powered by SMF 1.1.18 | SMF © 2011, Simple Machines Validi XHTML 1.0! Validi CSS!
UUTISIA
TULEVAT TAPAHTUMAT
Tapahtumien automaaginen listaus tässä toimii toistaiseksi vain etusivulla.
UUSIMMAT KESKUSTELUT
YHDISTYS
Postiosoite:
PL 115, 00511 Helsinki

Haukut, ja kehut:
puheenjohtaja @ mmaf.fi
sihteeri @ mmaf.fi
jasenrekisteri @ mmaf.fi
rahastonhoitaja @ mmaf.fi
webmaster @ mmaf.fi

Yhdistyksen säännöt

Liity yhdistyksen jäseneksi täyttämällä lomake

Dokumenttiarkisto