MMAF - 1998 toimintakertomus |
---|
Perustus Ja Hallitus
Modified Motorcycle Association of Finland/ Muunneltujen moottoripyörien yhdistys perustettiin 24. elokuuta 1997. Mukana oli 18 perustajajäsentä. Kokouksessa valittiin yhdistyksen ensimmäinen hallitus, johon ovat kuuluneet pj. Tapio Haapanen, varapj. Pekka Vaara, sihteeri Mala Malk, pöytäkirjan tarkastajina Jarkko Lahti ja Hese Tolonen, sekä jäsen Tony Vermilä. Varajäseniksi valittiin Pekka Palovaara, Jokke Seppänen ja Eki Henriksson. Rahastonhoitajaksi valittiin lisäksi hallituksen ulkopuolelta Jukka Hyvönen. Tiedotus Perustamisestaan alkaen yhdistys on tiedottanut itsestään Kopteri-lehdessä julkaistavan MMAF-sivun kautta. Palsta on ollut tarvittaessa laajempikin kuin yksi sivu. Yhdistys on avannut www-sivut, joilla se esittelee toimintaansa ja kertoo alan uutisia. Lisäksi on muutaman kerran vuoden aikana lähetty suoraan postitse jäsentiedotteita, kun aihetta on ollut pikaiseen tiedotukseen. Heti alkutaipaleella yhdistys sai havaita valtiovallan ongelmallisia linjauksia. Pian perustamisemme jälkeen Ajoneuvohallinto ilmoitti tulkinnasta, että käytettynä maahantuotu ajoneuvo menettää 25-vuotis veroalennuksensa, jos siitä ei löydy yli 50% yli 25-vuotiaita osia. Tämä 25-vuotisuus vieläpä lasketaan ajoneuvon verotuspäivämäärästä lukien. Tämä esimerkkinä ongelmakentästämme. Laajemmin yksittäisistä tulkinnoista ja pykäläprobleemista voi lukea mainituista Kopterissa julkaistuista MMAF-palstoista. Keskitymme nyt kertaamaan vuoden päätapahtumat MMAF:n aktiivitoiminnassa. Liittyminen Jäseneksi liittyminen tapahtuu ilmoittamalla nimi- ja osoitetietonsa postitse tai sähköpostilla MMAF.lle. Jäsenmaksu kaudella 97-98 on ollut 50 mk. Todettakoon, että yhdistyksen asioita hoidetaan muiden töiden ohella. Niinpä jäsenpapereiden postitus tapahtuu määräajoin isompina erinä. Sen takia jäsenposti ei välttämättä ilmaannu luukkuun aivan saman tien kun uusi jäsen on liittymisensä ilmoittanut. Lisää asiaa tästä aiheesta näillä www-sivuilla Tarrat Heti aluksi lähdettiin levittämään tietoa yhdistyksen olemassa olosta ja sen ajatuksesta mp-rakentelun helpottamisesta tarrakampanjalla. Jo syksyllä -97 alkanut tarrojen levitys jatkuu edelleen. Ilmaisjakelussa on takalasitarraa, jollainen on vuoden -98 aikana postitettu jäsenistölle, sekä Kopteri-lehden mukana sen kaikille tilaajille. Myynnissä on soikea tukitarra hintaan 5 mk. Paidat MMAF on painattanut jo toimintansa alkuvaiheessa myyntiin myös T-paitoja. Niitä on myyty tapahtumissa sekä postimyyntinä. Kysyntä on ollut hyvä. Tämän takia paidat ovat välillä loppuneet kesken, kun varoja ei ole kovin suuren erän painamiseen kerralla. Pahoittelemme, että postitoimitukset ovat ajoittain viipyneet. Lisää asiaa tästä aiheesta näillä www-sivuilla Ensimmäinen Viranomaisen Tapaaminen Syksyn -97 aikana pidettiin H-D Centerin neuvottelutiloissa ensimmäinen tapaaminen viranomaisen ja MMAF:n kesken. Tentattavaksemme saapui AKE:n veropäätöksiä tekevä yksikönpäällikkö Markku Kärkkäinen. Kärkkäisen haastattelu julkaistiin laajana kolmen sivun erillisartikkelina Kopteri 5-97:ssa. Iso Kokous Harrastajien Ja Viranomaisten Kanssa Tammikuun 9. 1998 kutsustamme kokoontui ajoneuvoharrastajien ja viranomaisten ryhmä keskustelemaan rakentelun vero-ongelmista. Paikkana satiin käyttää tällä kertaa AKE:n toimitiloja. Läsnä olivatMMAF:n edustajien lisäksi: Yksikönpääl. Kärkkäinen AKEsta, vanhempi hallitussihteeri Heikki Kuitunen (VM), yli-insinööri Kari Saari (LM), Richard Gunell Autoliitosta, Martti Luoso FHRAsta, Daniel von Nandelstadh ja Jussi Alasalmi Finnish Street Rod Associationista, Vallu Valtonen HDCFstä, Jan Enkvist Mobilisti lehdestä, Jokke Koskinen Suomen Motoristit ry:stä eli SMOTOsta, Esko Ahola Veteraanipyöräklubista, Hakuninmaan katsastuskonttorin edustaja, sekä tarkkailijana lakimies AKEn rekisteriasioiden puolelta. Selonteko kokouksesta on luettavissa MMAF-palstalta. Eräät virkamiehet esittivät todella hämmästyttäviä näkemyksiä. Toisaalta ymmärrystäkin saatiin ja kannustettiin lakimuutosehdotuksen tekoon. Kuinka lakiehdotukseen sittemmin suhtauduttiin, käydään läpi jäljempänä. Lisää asiaa tästä aiheesta näillä www-sivuilla Nimien Keräys MMAF osallistui nimien keräykseen harrasteajoneuvojen rakentelun puolesta. Adressin sisältö otti kantaa rakenteluun erityisesti verotuksen kannalta. Muut yhdistykset adressissa olivat AKK, FHRA, SHAL, FSRA ja VMPK. Saldoksi kertyi yli 60.000 nimeä. Adressi luovutettiin valtiovarainministeri Skinnarille eduskunnan edessä toukokuun alussa -98. Vastaanotto tilaisuuteen osallistui myös kymmenkunta kansanedustajaa, mm. Klaus Bremer, Risto Kuisma ja Veltto Virtanen sekä joukko isojen puolueiden edustajia. Vastauspuheessaan ministeri lupaili 25% nostoa 50%:iin. Muita toiveitamme olisi hänen mukaansa pohdittava yksityiskohtaisesti. Ministeri Skinnari esitti, että tässä asiassa virkamiespuoli ja harrastajat voisivat yhdistää asiantuntemuksensa. Toisin kuitenkin kävi. VMssä autoveroasioita hoitava vanhempi hallitussihteeri Kuitunen ei ole edes ministerin ohjattavissa. Hän halusi valmistella autoverolain muutoksen omin nokin, eikä kaivannut meidän kannanottojamme asiaan. Julkisen sanan suhtautuminen adressiin oli masentava. Mukana adressissa olivat niin rodirakentajat kuin pyöränentisöijätkin. Kyse ei siis ollut pelkästä chopper-touhusta. Adressista toimitettiin mediaan asianmukaiset lehdistötiedotteet ja luovutustilaisuudesta informoitiin etukäteen niin lehtiä kuin TV:tä. Tästä huolimatta adressia ei noteerattu tiedotusvälineissä käytännössä lainkaan. 60.000 nimeä on Suomessa todella paljon. Se on yli prosentti väestöstä. Onkin raivostuttavaa havaita, että joku 1000 nimen adressi Keski-Suomessa kaupunginjohtajan erottamiseksi on Helsingin Sanomien etusivun uutinen. Samoin kuin aikoinaan 10-kunta DTM-kisojen vastustajaa osoittamassa mieltä Sörnäisten rantatiellä autokisoja vastaan. Tämäkin muutaman hörhön joukko noteerattiin valtakunnallisesti ja se oli vähällä saada estetyksi koko kisan. Sen sijaan mp-rakentelua ei haluta edesauttaa, joten se pyritään vaikenemaan kuoliaaksi. Lisää asiaa tästä aiheesta näillä www-sivuilla Biker Culture Day MMAF esitteli toimintaansa Biker Culture Dayssa 24.1. -98 Helsingissä. Samassa yhteydessä järjestettiin paneelikeskustelu, johon lisäksemme osallistuivat Kärkkäinen AKE:sta ja Vallu HDCF:stä. Tässä keskustelussa, kuten jo aikaisemmissa tapaamisissa MMAF toi esiin huolensa katsastusleiman heikosta painoarvosta maantiellä. Tunnetusti varsinkin mp-poliisit ovat passittaneet katsastettuja moottoripyöriä uudelleenkatsastukseen. Eräänlaisena protestivetona MMAF ehdotti, että jos muu ei auta, käytetään kaikki katsastetut pyörät uudestaan katsastuksessa. Tästä lienee saanut alkunsa AKEn idea nk. kevättarkastuksesta, joka koettiin viime kevään ja kesän aikana. Tiedämme, että itse tarkastuksen systeemi ja idea muuttui hyvinkin paljon kuukausien aikana. Aluksi sitä luonnehdittiin viranomaissuunnasta käytännössä pakolliseksi. Sitten sen vapaaehtoisuus saatiin tiedoksi joka puolelle ja hetken kaikki näytti kohtalaisen hyvältä. Luvattin kaikenlaista prosenttien nollautumista sun muuta hyvää. Lopulta käytäntöön tulivat kuitenkin tulkinnat, joissa lainmukainen maahantuodun kanta-ajoneuvon käsite sivuutettiin. Alkoivat ongelmat, jotka vesittivät koko tarkastuksen idean. Lisäksi on todettava koko tarkastuksesta, että se ei ymmärtääksemme nauti minkäänlaista lain suojaa. Tarkastuksessa saadun hyväksynnänkin paino on siis kyseenalainen tulevaisuudessa. Poliisimies Harri H on eräässä yhteydessä toimitanut julkisuuteen tiedon, että MMAF olisi ideoinut koko kevättarkastuksen. Tämä väite on tarkoituksellista totuuden vääristelyä. Vaikuttaa että MMAF:n nimeä halutaan tahallaan mustata. Kuten kerrottu, alkuperäinen ehdotus lähti toisenlaisista asetelmista ja tarkoitti täysin muuta, kuin millaiseksi tarkastus muodostui. Biker Meet Porissa järjestettyyn Biker Meettiin osallistuimme kutsuttuina edustajina. Paikalle oli luvassa myös tullin, poliisin ja katsastuksen edustajat. Ainoa joka piti lisäksemme lupauksensa, oli Porin yksityisen katsastuskonttorin edustaja. Ja luonnollisesti paikalla olivat tilaisuuden järjestäjät ja yleisö, jotka molemmat edustivat harrastajia. Lisää asiaa tästä aiheesta näillä www-sivuilla WWW MMAF on näkyvissä myös netissä. Kotisivuillamme julkaistaan Kopteri-palstamme tekstit sekä muuta tuoretta tietoa. Netti on nopea tapa saada asioita julki ja näkisin, että jäsentiedottamista kannattaisi jatkossa tehdä yhä enemmän sen kautta. Tämä ei tarkoittaisi niinkään tinkimistä MMAF-palstasta Kopterissa. Sen sijaan postitse lähetettävät jäsentiedotteet vähenisivät ja kustannuksia säästyisi. Kiitokset MMAF-sivujen rakentamisesta ja ylläpidosta MMAF:n hallitus esittää Compartille ja Santtu Ahoselle. Televisio Ja Lehdet Vaikka harrasteajoneuvoadressia ei jostain kumman syystä noteerattu tiedotusvälineissä, muuten MMAF on päässyt yllättävän tehokkaasti esiin. Vuoden mitaan olemme näin uudeksi yhdistykseksi saaneet ääntämme kuuluviin kiitettävästi maanlaajuisessa mediassa. Olemme näkyneet A-bross-ohjelmassa, Rikosraportisssa sekä Kuningaskuluttajassa. Tämä näkyvyys on harvinaisen tehokasta näin tuoreelle ryhmälle. Kaikki huomio on ollut positiivista harrastukselle, joskin Rikosraportissa toimittaja Dumell sekoitti rakentelun prosenttiongelmat ja mahantuontien epäillyt kuittiväärennökset. Syyksi tähän sekoitukseen epäilen poliisin syöttämää manipulaatiota. Lehtipuolella meidät noteerasi Kopterin lisäksi ainakin V8-magazine ja Ilta-Sanomat. Kesäkuun Kokous Sos. dem kansanedustaja Mähönen kutsui koolle virkamiehiä ja MMAF:n edustajat kesäkuussa eduskuntaan. Läsnä tapaamisessa oli myös lyhyen aikaa valtiovarainministeri Skinnari. Muut osanottajat olivat Kuitunen VM:stä ja kolme AKEN miestä. Tilaisuudessa luovutettiin VM:lle ja ajoneuvohallintokeskukselle laaja muistio mp-rakentelun vero-ongelmista. Muistion oli yhdistyksemme pyynnöstä laatinut lainopillinen neuvonantajamme Jouni Laukkanen. Lyhennelmä muistiosta julkaistiin Kopterissa 3-98. Voin todeta, että alkuperäinen virkamiehille toimitettu paperi otti vielä kärkevämmin kantaa ongelmiimme kuin lehtiversio. Lisää asiaa tästä aiheesta näillä www-sivuilla SMOTO MMAF on kuluneen vuoden aikana liittynyt jäsenjärjestöksi motoristialan keskusjärjestöön, Suomen Motoristit ry:hyn SMOTOon. Tämä järjestö keskittyy etupäässä moottoripyöräilijöiden oikeuksien valvomiseen. SMOTO kuuluu Euroopan kattojärjestö FEMAan, joka tekee runsaasti työtä EU-tasolla. FEMAlla on mm. pysyvät täyspäiväiset työntekijät Brysselissä, jotka lobbaavat moottoripyöräilijöiden puolesta. Kannataa huomata, että nämä ovat nimenomaan harrastajien etujärjestöjä, eivätkä esimerkikisi valmistajien rahoittamia. Autoverolain Muutos Uusin tapahtuma alalla on eduskunnan kiireellä ennen joululomaa nuijima autoveolain muutos. Touhu meni melkoiseksi politiikaksi. VM:n Kuitusen laatima esitys on julkaistu Kopteri 5-98:ssa. Onnistuimme kuin onnistuimmekin saamaan äänemme kuuluviin loppusuoralla. VM ei meitä halunnut huomioida, mutta eduskunnan valtiovarainvaliokunnan verojaos otti meidän kuultavaksi asiantuntijana. Joulukuun alkupuolella kävin yhdessä HDCF:n presidentti Juha Kokkosen ja FSRA:m Nandelstadhin kanssa eduskunnassa edustamassa harrasteadressin yhdistyksiä. Samassa tilaisuudessa olivat kuultavina Autoliitto, Autontuojat ja Autokauppiaat. Valiokuntajaoksen suhtautuminen oli periaatteessaharrastemyönteinen. Käytännössä laki kuitenkin jyrättiin eduskunnassa läpi lähes Kuitusen kirjoittamassa muodossa. Ainoa muutos, jonka verojaos rohkeni tehdä, oli nostaa käytettynä tuotavien, uudempien kuin 25-vuotiaiden ajoneuvojen prosenttiraja 25%:sta 33:een. Tämä on varmasti hyvää tarkoittava ele, mutta jokseenkin epäammattimainen. Se sekoittaa touhua entisestään, kun käytettynä tuoduilla on nyt useita eri prosenttikantoja. Olisi ollut huomattavasti järekevämpää nostaa tämäkin ryhmä 50%:iin. Saimme havaintoesimerkin siitä, miten politiikka toimii. Ja kuinka virkamies pitää hallussaan todellista valtaa yli poliitikkojen. Kuitunen sooloilee mielensä mukaan. Hän tekee kuitenkin töitä valtiovarainministerille. Niinpä hänen laatimansa ehdotus on nimeltään Hallituksen esitys. Kun tällainen hallituksen esitys tulee eduskuntaan, se runnotaan läpi hallituspuolueiden äänillä, oli sisältö sitten millaista skeidaa tahansa. Perusteeksi riittää, että hallitus on näin esittänyt - vaikka esitys itsessään on minkä tahansa kuitusen kynästä. Lisää asiaa tästä aiheesta näillä www-sivuilla Puheenjohtajan Ero Yhdistyksen pj. Tapio Haapanen erosi tehtävistään syystalvella 1998. Hän siirtyi harrastuksessa muihin yhteyksiin, eikä voinut enää jatkaa MMAF:n johdossa. Tapahtuma oli valitettava, sillä Tapsa oli tehnyt yhdistyksen perustajajäsenenä ja vetäjänä suuren ja arvokkaan työn. Uudeksi puheenjohtajaksi hallitus nimitti Jarkko Lahden. Lisää asiaa tästä aiheesta näillä www-sivuilla Työ Ei Lopu Kun jutut Suomessa pyörivät tähän malliin, yhdistys on todella tarpeellinen. Välillä turhautuminen tahtoo uhata ja tuntuu kuin hakkaisi päätä seinään. Yritetään kuitenkin jaksaa edelleen. Rakentelun vapauttaminen on pitkällinen ja kärsivällisyyttä vaativa prosessi. Haluamme jatkaa sen toteuttamista yhdessä muiden moottoriharrastus järjestöjen kanssa. MMAF:n hallitus kiittää jäsenistöä tuesta ja osallistumisesta kaudella 97-98. |
|