MMAF Testing Oy

Infoa testaamisesta:

Jarrutesti vaaditaan jos:

  • pyörään vaihdetaan jousitustyypiltään erilainen keula. Eli teleskooppi->springer. Tai toisinpäin.
  • jos rengaskokoa (vannetta) kasvatetaan yli 15% alkuperäisestä. Jos kasvattaa jarrulevyn halkaisijaa samassa suhteessa, testiä ei tarvita.
  • Yksittäin tuodut ilman abs-järjestelmää varustetut moottoripyörät.
  • Jäykkäperämuutos ei tarvitse testiä, muutoskatsastus riittää.

Käsittelykoe vaaditaan:

  • Omavalmisteet.
  • Triket ja sivuvaunulliset, koska ajoneuvoluokka vaihtuu L3e->L5e
  • L4e.
  • Rakennetut laitteet joiden akseliväli on yli 2m
  • Baggerit ja muut, joiden keulakulman kokonaisaste ylittää 47ast.

Jarrutestiin kuuluu:

  • Jarrutus etujarrulla 60km/h kaksi kertaa.
  • Takajarrulla sama.
  • Yhteisjarrutus 100km/h kaksi kertaa.
  • Etu- ja takajarrujen hidastuvuus tulee olla vähintään 2,9m/s2, yhteisjarrutus 5,8m/s2. Hidastuvuus todennetaan GPS-mittalaitteella.

Ja nyt tämä nykyinen vaatimus jonka mukaan mennään:

Tämän jälkeen lasketaan laskentakaavalla 100km/h hidastuvuus täydellä kokonaispainolla. Jos laskentakaavan tulos alittaa 5,8m/s2, kuormataan pyörä rekisteriotteessa tms. mainittuun kokonaispainoon ja suoritetaan uusi testi yhteisjarrutuksena 100km/h kaksi kertaa. Testin tulos pitää olla väh. 5,8m/s2.

Tämän jälkeen suoritetaan jarrujen häipymistesti. Siinä pyörällä ajetaan 10 yhteisjarrutusta 100km/h nopeudesta, max. 1km matkalla. Häipymistesti pelkällä kuskilla, ei lisäpainoja. Kaikki jarrutukset pitää olla väh. 3,0m/s2, viimeisen jarrutuksen hidastuvuus tulee olla väh. 60% jarrutestin tuloksesta.

Käsittelykoe:

  • Jarrutesti sekä:
  • Vapaa koeajo 1-120km/h. Pyörän pitää olla helposti hallittavissa ilman venkoilua tai pompotusta mihinkään suuntaan.
  • Kääntyvyys 90ast 2,5m levyisellä radalla.
  • Väistökoe 2,5m leveällä, 34m matkalla 7m väisto n. 30km/h niin, ettei pyörän kiinteät osat osu maahan.
  • Mittaukset: Akseliväli, etujättö, maavara, kallistuskorkeus, kallistusleveys.

Kaikki pyörät punnitaan testaustilanteessa.

Sanomattakin selvää, että jos tuot pyörän, missä on vanhat kuluneet renkaat tai jotain ihmepatentteja, ei testiä ruveta edes tekemään.

Hyvää rakentelu- ja joillain vielä jatkuvaa ajelukautta kaikille!

Nasse Kauppinen
MMAF Testing Oy
nasse (at) mmaf.fi
Puh/ whatsapp 041 7528268

MMAF Testing Oy käsittely- ja jarrutestien hinnasto 2025 (Oikeudet muutoksiin pidätetään)

  • Käsittelykoe sisältäen jarrutestin: 1250 € 
  • Jarrulaitteiden suorituskyvyn testaus: 1050 € 

Tapauksissa, joissa ajoneuvo ei läpäise tiettyä testauskohtaa:

  • Koko käsittelykokeen uusinta: 1250 €
  • Jarrulaitteiden suorituskyvyn testauksen uusinta: 1050 €
  • Käsittelykokeen tietyn osa-alueen uusintatestaus: 250 €

Kaikki hinnat sisältävät alv.

Testiajankohtia/paikkoja varataan kun testiin tulijoita ilmoittautuu tarpeeksi.