Infoa testaamisesta:
Jarrutesti vaaditaan jos:
- pyörään vaihdetaan jousitustyypiltään erilainen keula. Eli teleskooppi->springer. Tai toisinpäin.
- jos rengaskokoa (vannetta) kasvatetaan yli 15% alkuperäisestä. Jos kasvattaa jarrulevyn halkaisijaa samassa suhteessa, testiä ei tarvita.
- Yksittäin tuodut ilman abs-järjestelmää varustetut moottoripyörät.
- Jäykkäperämuutos ei tarvitse testiä, muutoskatsastus riittää.
Käsittelykoe vaaditaan:
- Omavalmisteet.
- Triket ja sivuvaunulliset, koska ajoneuvoluokka vaihtuu L3e->L5e
- L4e.
- Rakennetut laitteet joiden akseliväli on yli 2m
- Baggerit ja muut, joiden keulakulman kokonaisaste ylittää 47ast.
Jarrutestiin kuuluu:
- Jarrutus etujarrulla 60km/h kaksi kertaa.
- Takajarrulla sama.
- Yhteisjarrutus 100km/h kaksi kertaa.
- Etu- ja takajarrujen hidastuvuus tulee olla vähintään 2,9m/s2, yhteisjarrutus 5,8m/s2. Hidastuvuus todennetaan GPS-mittalaitteella.
Ja nyt tämä nykyinen vaatimus jonka mukaan mennään:
Tämän jälkeen lasketaan laskentakaavalla 100km/h hidastuvuus täydellä kokonaispainolla. Jos laskentakaavan tulos alittaa 5,8m/s2, kuormataan pyörä rekisteriotteessa tms. mainittuun kokonaispainoon ja suoritetaan uusi testi yhteisjarrutuksena 100km/h kaksi kertaa. Testin tulos pitää olla väh. 5,8m/s2.
Tämän jälkeen suoritetaan jarrujen häipymistesti. Siinä pyörällä ajetaan 10 yhteisjarrutusta 100km/h nopeudesta, max. 1km matkalla. Häipymistesti pelkällä kuskilla, ei lisäpainoja. Kaikki jarrutukset pitää olla väh. 3,0m/s2, viimeisen jarrutuksen hidastuvuus tulee olla väh. 60% jarrutestin tuloksesta.
Käsittelykoe:
- Jarrutesti sekä:
- Vapaa koeajo 1-120km/h. Pyörän pitää olla helposti hallittavissa ilman venkoilua tai pompotusta mihinkään suuntaan.
- Kääntyvyys 90ast 2,5m levyisellä radalla.
- Väistökoe 2,5m leveällä, 34m matkalla 7m väisto n. 30km/h niin, ettei pyörän kiinteät osat osu maahan.
- Mittaukset: Akseliväli, etujättö, maavara, kallistuskorkeus, kallistusleveys.
Kaikki pyörät punnitaan testaustilanteessa.
Sanomattakin selvää, että jos tuot pyörän, missä on vanhat kuluneet renkaat tai jotain ihmepatentteja, ei testiä ruveta edes tekemään.
Hyvää rakentelu- ja joillain vielä jatkuvaa ajelukautta kaikille!
Nasse Kauppinen
MMAF Testing Oy
nasse (at) mmaf.fi
Puh/ whatsapp 041 7528268
MMAF Testing Oy käsittely- ja jarrutestien hinnasto 2025 (Oikeudet muutoksiin pidätetään)
- Käsittelykoe sisältäen jarrutestin: 1250 €
- Jarrulaitteiden suorituskyvyn testaus: 1050 €
Tapauksissa, joissa ajoneuvo ei läpäise tiettyä testauskohtaa:
- Koko käsittelykokeen uusinta: 1250 €
- Jarrulaitteiden suorituskyvyn testauksen uusinta: 1050 €
- Käsittelykokeen tietyn osa-alueen uusintatestaus: 250 €
Kaikki hinnat sisältävät alv.
Testiajankohtia/paikkoja varataan kun testiin tulijoita ilmoittautuu tarpeeksi.